[HTML/CSS] Focus rectangle weghalen

Pagina: 1
Acties:

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Hmmz, ik heb gezocht hier @ GoT, op Google en op Google Groups op verschillende termen en verschillende combinaties van termen, maar ik kan maar geen antwoord vinden voor wat ik wil.

Ik wil namelijk de "focus rectangle" laten verdwijnen als ik op een link/plaatje heb geklikt. Dat deed ik "vroeger" met een stukje javascript:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
<script language="JavaScript">
   function ExplorerFix()  {
      for (a in document.links) {
         document.links[a].onfocus = document.links[a].blur;
      }
   }
   if(document.all) document.onmousedown = ExplorerFix; 
</script>

Niet dat dit zo mooi is, maar het werkte wel in Explorer (andere browsers weet ik bij god niet). Sinds SP2 voor XP is dat iig op mijn systeem niet meer het geval.

Een voorbeeldje van zo'n kreng (er wordt hier genavigeerd vanuit "Home" naar "Garagedeuren":
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44793/full.gif
Het volledige voorbeeld (mocht je intresse hebben) vind je hier*

Nu ben ik tegenwoordig (eigenlijk al lang) natuurlijk veel bewuster van het feit dat IE niet meer de enige is, en ik wil dit probleem dan ook mooi "cross-browser" oplossen. Alles wat ik echter tegen kom zijn OF "ranzige" IE-only truuks, OF mozilla-only truuks, "ranzige" combinaties ervan (htc scripts samen met css) enzovoorts. Maar ik vraag me af (ja, die "hacks" zullen er niet voor niets zijn), is er nou écht geen enkele manier die gewoon CSS/HTML valid is, niet met ranzige scripts werkt en gewoon in alle browsers werkt?

Ik begrijp dat dit bedoeld is als "useability feature", maar ik wil het niet :Y)
Gezien het aantal zoekresultaten en het aantal mensen dat op Google Groups met hetzelfde probleem zit, verwacht ik eerlijk gezegd geen oplossing in de richting die ik graag zou willen, dus verras me :P Misschien kunnen we met z'n allen tesamen wel tot een oplossing komen...

* Ik ben de "pop-ups" die de uitvergrotingen van de artikelen laat zien ook nog aan 't "wegwerken" zodat ik deze in een mooie DIV kan laten zien ofzo en de window.open's dus kunnen vervallen

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 09-11-2004 00:23 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

crisp

Devver

Pixelated

In de meest simpele vorm werkt onfocus="this.blur()" maar dat brengt weer accessibility issues met zich mee omdat je dan niet meer mbv tab een link kan selecteren...

Intentionally left blank

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
crisp schreef op 09 november 2004 @ 00:42:
In de meest simpele vorm werkt onfocus="this.blur()" maar dat brengt weer accessibility issues met zich mee omdat je dan niet meer mbv tab een link kan selecteren...
Mee eens. Hoewel ik dit (had 'm al gezien in het andere topic ;) ) wel 1 van de betere oplossingen vind, moet ik dus toch op iedere anchor een stuk javascript knallen, en ik zoek 't eigenlijk meer in de CSS richting, of "include-baar stukje javascript" zoals ik vroeger had.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 09-11-2004 00:48 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
RobIII schreef op 09 november 2004 @ 00:17:
Ik begrijp dat dit bedoeld is als "useability feature", maar ik wil het niet :Y)
Niet lullig bedoelt maarre: jij bent je eigen doelgroep? :P
IK wil het bijvoorbeeld WEL. :P
Misschien ben ik wel potentieel bezoeker. Dit valt een beetje in het rijtje van statusbar overschrijven, ook zoiets irritants. :)
Maar da's een beetje off-topic
Is het niet mogelijk er een div boven te hangen zodat je niet op het plaatje klikt of zoiets geks?

Saved by the buoyancy of citrus

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Cyphax schreef op 09 november 2004 @ 00:47:
[...]

Niet lullig bedoelt maarre: jij bent je eigen doelgroep? :P
IK wil het bijvoorbeeld WEL. :P
Misschien ben ik wel potentieel bezoeker. Dit valt een beetje in het rijtje van statusbar overschrijven, ook zoiets irritants. :)
Maar da's een beetje off-topic
Is het niet mogelijk er een div boven te hangen zodat je niet op het plaatje klikt of zoiets geks?
Ik bedoelde dus eigenlijk met "useability" dat die focus-rectangle aangeeft welke link geselecteerd is. Omdat het een plaatje is in dit geval is de useability toch al een eind weg (voor de text-based browsers) en ik maak geef zelf aan welk menu actief is door het gekleurde bolletje i.p.v. die lelijke stippelrand. En je maakt me niet wijs dat jij die stippelrand wél mooi vindt :P
Ook ik heb een hekel aan mensen die aan mijn statusbar zitten, of mijn browser resizen etc. Helemaal mee eens dus, echter, ik vind het in dit geval wel kunnen...

Ontopic: Misschien inderdaad met een DIV er over heen... ik kan wel eens wat puzzelen (1 grote div over alle links, divs over elke link etc...) daarmee, kijken hoe ver ik kom...

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 09-11-2004 00:51 ]

Over mij

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
RobIII schreef op 09 november 2004 @ 00:51:
[...]

Ik bedoelde dus eigenlijk met "useability" dat die focus-rectangle aangeeft welke link geselecteerd is. Omdat het een plaatje is in dit geval is de useability toch al een eind weg (voor de text-based browsers) en ik maak geef zelf aan welk menu actief is door het gekleurde bolletje i.p.v. die lelijke stippelrand. En je maakt me niet wijs dat jij die stippelrand wél mooi vindt :P
Ook ik heb een hekel aan mensen die aan mijn statusbar zitten, of mijn browser resizen etc. Helemaal mee eens dus, echter, ik vind het in dit geval wel kunnen...

Ontopic: Misschien inderdaad met een DIV er over heen... ik kan wel eens wat puzzelen (1 grote div over alle links, divs over elke link etc...) daarmee, kijken hoe ver ik kom...
Okee je geeft het zelf aan, da's een nette vervanging van die focus rectangle.
En nee ik vind 'm niet mooi, MAAR hij zit me ook niet in de weg ;)
Ik zou eens kijken naar een divje per linkje. Ik heb het nog nooit geprobeerd maar dat zal je denk ik wel lukken.

Saved by the buoyancy of citrus

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 19:40
Mja net aan het testen dus ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<html>
<head>
<script language="javascript" type="text/javascript">
function href(url) { top.location = url; }
</script>
</head>
<body>
<div onclick="href('http://www.site.nl')" style="cursor: pointer;">test</div>
</body>
</html>

De code kan wat netter maar het werkt hier in FireFox en IE6 dus wellicht helpt het.

//Edit:
<SPAN> gebruiken is overigens meer "llink-achtig" of een stylesheet maken met die cursor-property en display: inline... was ik nog even vergeten.

[ Voor 33% gewijzigd door Morrar op 09-11-2004 01:17 ]

Verwijderd

da's lekker voor keyboardnavigatie.... of wou je dat ook laten vervallen?

• Johnny
  • Laatst online: 09:23

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik vind het juist irritant als die dingen niet verschijnen, dan weet ik namelijk niet of ik wel goed geklikt heb en moet ik nog een paar keer klikken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Johnny schreef op 09 november 2004 @ 12:19:
Ik vind het juist irritant als die dingen niet verschijnen, dan weet ik namelijk niet of ik wel goed geklikt heb en moet ik nog een paar keer klikken.
Lees het topic nou nog eens goed...

Over mij

Pagina: 1