Windows 2000 en Linux Slackware

Pagina: 1
Acties:

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op mijn systeem wil ik W2K en Slackware gaan installeren. Hoe dit werkt snap ik nog niet helemaal, help mij :D

Ik wil het gaan installeren op een 20GB harddisk, waar ik niet uit kom zijn de partitie's. Zo had ik het in gedachten

Primary, 3500MB, NTFS, Windows 2000
>-:?--<, 3500MB, Ext2, Slackware 7.1
>-:?--<, >-:?-<, Linux Swap
>-:?--<, overgebleven ruimte, Data & Documenten

Waar de vraagtekens staan kom ik niet uit. Moet het primary of secundary zijn? Heb ik echt een Linux Swap partitie nodig, en hoe groot moet deze dan zijn?

Bij voorbaat dank voor het helpen van deze little Linux newbie ;)

Verwijderd

De mensen in het NON MS-OS gedeelte van dit forum zijn wat vriendelijker voor dit soort vragen :) en als je met een ander OS om kan gaan kun je dat ZEKER met Windows :)

Maar goed:

Primary schijf:
partitie 1 (primary) hda1 Win2k FAT32 (3500)
partitie 2 (primary) hda2 Linux EXT2 (3500)
partitie 3 (primary) hda3 SWAP (128)
partitie 4 (primary) hda4 Docs FAT32 (rest)

Als eerst zou ik windows 2000 gewoon installeren op een FAT32 partitie (de liloconfig onder Slack herkent de NTFS partitie niet en als je deze in je lilo bootmenu wilt moet je hem met de hand toevoegen, ook kun je met linux niet naar een ntfs partitie schrijven) de lege schijf (nog geen docs partitie aanmaken...als dat klaar is Linux installeren op de 2e en derde partitie...(de grootte van de partities kun je gewoon opgeven bij de installatie van slack) als Linux erop staat kun je onder Win2k gewoon de 4e partitie ,primair of secundair maakt niet zoveel uit, aanmaken.

• FireFlash
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:34

FireFlash

need a light?

> Heb ik echt een Linux Swap partitie nodig, > en hoe groot moet deze dan zijn?

Als je 128 MB RAM of meer aan boord hebt is het niet echt meer nodig, tenzij je echt zware applicaties gaat draaien.

If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker would destroy civilization.

Verwijderd

Als je een newbie bent, lijkt het me (sorry) beter om een andere distro te nemen dan Slackware. Slack is namelijk hard to install. (8>

geen RedHat nemen, als je weet wat linus erover gezegt heeft >:)

Ik gebruik zelf altijd een swap van 64Mb, het is me nog nooit gebeurt dat die te klein was(zelfs niet op een machine met 16MB ram );

-Reflex-

Verwijderd

Ik heb 196 MB ram en 256 mb swap, deze wordt overigens normaal niet gebruikt door linux, maar ik zou gewoon iets meer swap maken dan je aan RAM in het systeem hebt hangen. Die paar MB stellen toch nix voor.

Voor beginner linux kun je beter mandrake 7.2 nemen, corel linux is btw ook erg makkelijk :)

En idd, beter is het te posten in het non-windows forum :o linux-people komen hier niet zo vaak (toeval dat ik het zag)

• Bulldog
  • Niet online
In het vervolg zal ik dit soort vragen inderdaad in het non-windows forum plaatsten. Eigelijk ook wel logich omdat het meer Linux betreft dan Windows ;)

>fkoorman
Mijn partities zal ik dan zo gaan maken zoals je mij aanbeveeld, maar als ik mijn Windows 2000 toch NTFS maak moet ik het in Lilo handmatig aanpassen. Zou je me kunnen uitleggen hoe dit werkt /moet? Ben er toch wel in geintreseerd.

Heb er nu 196 SD-RAM inzitten, meer dan genoeg dus maar ik maak toch een SWAP partitie aan, het kan geen kwaad en de space is er.

Ben niet een complete newbie :7. Kom al redelijk uit de voeten, ook in Slackware gaat alles wel alleen op deze puntjes ben ik nog niet zo thuis:Y) Slackware is inderdaad hard-to-install maar daarna draait het wel:*

• Bulldog
  • Niet online
Omhoog :7

Verwijderd

Als je 196 MB RAM hebt zou ik gewoon een swap partitie van 196 MB aanmaken...of je moet ZWAAR willen gaan 'serveren' maar dan zou ik sowieso meer geheugen er in zetten :)

Je kan je win2k partitie wel NTFS maken, maar dan moet je een manual install van LILO doen (met liloconfig of tijdens de setup) en dan moet je gewoon alles volgen wat daar staat, je hoeft zelf niet lilo.conf te gaan aanpassen ofzo hoor :)

Je moet dan bij Add DOS partition gewoon de NTFS partitie opgeven (/dev/hda1)....

• Bulldog
  • Niet online
Zal ik met PqMagic6 de partitie's alvast maken. Heeft dat nadelen, of is het niet makkelijker?

Verwijderd

Mwah...kan, zou ik niet doen...

Ik heb er namelijk geen geld voor over om PQmagic te kopen...en verder maakt het niks uit...je kan ze beter onder win2k en linux zelf aanmaken...weet je gelijk hoe dat moet...

Verwijderd

Partities kun je het beste maken met w2k. En dan ruimte overhouden (lege partitie) voor linux :)

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

heeft Linux een eigen format (NTFS, FAT16, FAT32)?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

ext2

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
ja linux heeft ext2.

Voor je swap geldt de regel dat het meer moet zijn dan je interne geheugen. Als je geen zware applicaties als oracle en dergelijke gaat draaien en je hebt genoeg hardeschijf ruimte word meestal een swap van 2 maal het interne geheugen aangemaakt.
Ga je wel zware progjes draaaien dan 500Mb of 1 Gb kiezen.
Er dient ten ALLERTIJDEN een swap te worden aangemaakt zelfs als je 1 Gb aan intern geheugen hebt.

Verwijderd

Op woensdag 03 januari 2001 00:13 schreef noMSforme het volgende:
ja linux heeft ext2.

Voor je swap geldt de regel dat het meer moet zijn dan je interne geheugen. Als je geen zware applicaties als oracle en dergelijke gaat draaien en je hebt genoeg hardeschijf ruimte word meestal een swap van 2 maal het interne geheugen aangemaakt.
Ga je wel zware progjes draaaien dan 500Mb of 1 Gb kiezen.
Er dient ten ALLERTIJDEN een swap te worden aangemaakt zelfs als je 1 Gb aan intern geheugen hebt.
Uh...evenveel swap als geheugen (bij 128MB RAM of meer) vind ik doorgaans wel genoeg hoor...

En je HOEFT geen swap te hebben hoor...da's helemaal niet nodig...alleen heb je het probleem dat als je programma's draait groter dan je beschikbaar geheugen dat dat niet gaat werken...dus het progje crasht dan gewoon...
Pagina: 1