Toon posts:

[IBM HD 80 GB] HD Dood? Data mag niet verloren gaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

2 dagen geleden heb ik deze topic geopend over de probleem van mijn HD;
Ik heb een 200 Gb Maxtor HD met Win XP Pro SP 1 Erop. Vandaag heb ik mijn PC ff gereboot omdat ie beetje vaag deed (2 weken uptime) en nu start ie niet meer op. Hij gaat tot de boot screen en start daarna automatish opnieuw op. Ik heb geprobeert om in veilige modus te starten maar ook hierbij hetzefde probleem.

Ik heb nu een 80 GB met XP Pro SP 2 bijgedaan als master zodat ik mijn files van 200 Gb kan verplaatsen naar 80 Gb en dan windows opnieuw installeren op die 200 Gb maar dit lukt niet. Hij ziet beide HD's wel maar als ik die 200 Gb wil opennen zegt ie dat de schijf niet geformateerd is en of ik dat nu wil doen maar natuulijk wil ik dat niet doen want ik heb nog belangrijke data op staan. Ik heb toen geprobeert op de hele HD (1 partitie) te recoveren, ik heb verschillende recover programma's gebruikt hiervoor maar tot nu toe heb ik geen kunnen vinden die hele partitie willen recoveren en niet alleen bestanden of mappen. Kent iemand zo'n programma's of weet iemand wat ik kan doen zodat hij anders gewoon windows boot ipv hele tijd opstarten....
Ik heb toen mijn belangrijkste bestanden toch op die IBM 80 GB HD gezet en die 200 Gb Maxtor geformateerd (de bestanden die er nog op stonden waren niet zo belangrijk) en nieuwe XP Pro SP 2 geinstalleert. Nadat de installatie klaar was heb ik de IBM HD bij Maxtor aangesloten om mijn bestandet van IBM naar Maxtor terug te zetten. Naar mijn verbazing kon de IBM niet gelezen worden door windows omdat de partitie beschadigd was ofzo. Toen ben ik met Easy recovery IMB gescand en zag dat mijn alle bestanden er nog op stonden dus ging ik ze terugzetten naar Maxtor maar na paar minuten (niet eens paar MB teruggezet) kreeg de bekede blue screen van windows ! Ik dus PS rebooten terus naar windows maar nu is de IBM hellemaal verdwenen :X

Ik heb toen in BIOS gekeken of hij daar wel gevonden werd en dat was wel het geval dus heb ik nog een keer te starten in windows toen hoorde ik IBM rare geluiden maken ( raar piepjes, geluiden net of de disk van HD dien soepel kon draaien en hele tijd vage gekuiden maakte).

Wat heb ik allemaal al geprobeert ?

1. MBR (Master Boot Record) herstellen (FDISK/MBR)
2. FIXBOOT
3. Schijf in verschillende posities (geluiden werden wel anders)
4. Chkdsk Na paar uur ws ie nog 0 % toen ging ik HD heen en weer bewegen en zag dat het ineens 25 % was maar verder dat dat is het niet gegaan)
5. Windows installeren op bestande windows (kon niet, partitie beshadigd moet eerst geformateerd worden)

En nog paar dingen die ik niet meer herinner. Bovenstaande dingen hebben niet geholpen. Ik zit nu te twijfelen aan 2 dingen die ik nog niet gedaan heb en of dat wel slim is om te doen want ik wil absoluut geen risico's nemen want de data die erop staat is heel belangrijk en mag niet verloren gaan. 2 dingen die ik bedoel zijn volgenden:

- Drive Fitness Test van IBM

Heb daar op de site de volgende gelezen: Note: these utilities will overwrite customer data and allow repair of bad sectors. Dat wil ik dus ect niet, dan krijg ik mijn data nooit terug.

- Diepvries methode

Gaat ie dan niet hellemaal dood ? Dat ie straks hellemaal niet aan gaat. Nu gaat ie tenminste wel aan en wordt gevonden in BIOS.

Als ik alleen de IBM als Master wil booten krijg ik de error dat er een schijfleesfout is opgetreden en dat ik moet opstarten.

Weten jullie nog andere oplossingen of dingen die ik nog zou kunnen proberen ? Ik wil die DATA echt niet kwijt, kan net zo uit van de brug springen :'(

Ik ben niet iemand die zonder zoeken meteen om hulp gaat vragen. Ik zoek al 2 dagen en ook jullie fantastishe FAQ heb ik gelezen maar helaas niet geholpen

Aub help mij, ik smeek jullie ! :|

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-03 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als jouw beide disks zo rap achter elkaar weird gaan doen zou ik andere dingen gaan verdenken. Bekijk je moederbord kritisch op lekkende/beschadigde componenten, check je voeding (max 5% afwijking) etc etc. Voeding kan voor behoorlijk vreemde storingen zorgen. Moederbord en geheugen nog wel meer.

Mocht het echt belangrijk zijn, en dus niet filmpjes en mp3tjes, en het mag wat kosten, dan moet die disk naar een recovery bedrijf.

[ Voor 19% gewijzigd door sebastius op 09-11-2004 00:04 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Ik zou m'n config proberen te redden door beide HD's aan een andere pc te hangen. Eentje die niet zo braque is.

Voor de rest kan je doen wat Sebastius zegt. Voeding is altijd snel een verdachte, maar in jouw geval kan ook de IDE controller van je mobo slecht zijn ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik vergeten was om bij te zetten maar dat heb ik ook geprobeert. Ik heb die HD is 3 verschillende PC's gehad maar overal zelfde probleem.

Data die erop staat is idd geen mp3 films maar belangrijke data, weet iemand wat zo'n recovery bedrijf gaat kosten ? duizenden euros zeker ? |:(

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:58
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 12:10:
Sorry dat ik vergeten was om bij te zetten maar dat heb ik ook geprobeert. Ik heb die HD is 3 verschillende PC's gehad maar overal zelfde probleem.

Data die erop staat is idd geen mp3 films maar belangrijke data, weet iemand wat zo'n recovery bedrijf gaat kosten ? duizenden euros zeker ? |:(
Sluuut is blij met z'n raid1 en ziet elke dag weer dat mensen helaas te laat door hebben hoe belangrijk hun data kan zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sluuut op 09-11-2004 12:16 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
Damn, zoveel geld heb ik niet hoor 8)7

Kan iemand meer vertellen over die diepvries methode ? Kan het dan zijn dat je HD dan hellemaal nix doen ?

EDIT: Ik lees net deze topic over firmware update van IBM schijfen maar wordt er dan nix overgeschreven op de HD zelf na die update ? :?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 13:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net Drive Fitness Test van IBM toch maar gedaan en dit is de resultaat:

Failure Code: 0x42 - Defective Device. S.M.A.R.T Failure.

Ik heb ook de HDD geluiden van hier geluisterd en die geluid van headcrash lijkt heel veel op geluid die ik heb.

Headcrash ? betekent diet dat ik mijn data nooit meer terug krijg wat ik ook doe ? (Behalve die dure recovery bedrijven dan)

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-03 15:52

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 14:42:
Ik heb net Drive Fitness Test van IBM toch maar gedaan en dit is de resultaat:

Failure Code: 0x42 - Defective Device. S.M.A.R.T Failure.

Ik heb ook de HDD geluiden van hier geluisterd en die geluid van headcrash lijkt heel veel op geluid die ik heb.

Headcrash ? betekent diet dat ik mijn data nooit meer terug krijg wat ik ook doe ? (Behalve die dure recovery bedrijven dan)
Idd alleen dure recovery (wat trouwens wel heel goed werkt en ik spreek uit ervaring) is alles wat rest.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Topicstarter
Gutteguttegut, je zegt het uit je eigen ervaring, waar heb je dan laten doen en kun je misschien meer informatie geven aub ?

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 14:54:
Gutteguttegut, je zegt het uit je eigen ervaring, waar heb je dan laten doen en kun je misschien meer informatie geven aub ?
Ja, dat kan ik.
Mn vader had een 40GB IBM die gecrasht was (gelukkig stond hij lang niet vol). Die hebben we op laten sturen naar Norman.
Die hebben de schijf opgestuurt naar scandinavie (zeggen ze) om daar open te laten halen in een stof vrije ruimte.
Hoe precies weet ik ook niet wat ze hebben gedaan maar mn vader kreeg 2 DVD's met alle herstelbare data (en dat was genoeg data).
Niet alles is dus geredt maar in ons geval dus genoeg.
De kosten waren 3600 euro en de schijf was ongeveer 10-14 dagen weg.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank Gutteguttegut voor de informatie. Scandinavie kan wel kloppen want de grootste Recory bedrijf Ibas zit ergens bij Oslo. Ik heb net met hun gebeld over prijzen, alleen voor analyse (onderzoek) ben je tussen de € 600 en € 1000 kwijt en daarna wordt er bepaald wat er vervangen moet worden en kom je idd zeker uit op iets van € 3000 a 4000 euro. |:(

Ik heb alleen de diepvries methode niet gedaan. Zal ik dat gaat doen ?

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 15:25:
Hartelijk dank Gutteguttegut voor de informatie. Scandinavie kan wel kloppen want de grootste Recory bedrijf Ibas zit ergens bij Oslo. Ik heb net met hun gebeld over prijzen, alleen voor analyse (onderzoek) ben je tussen de € 600 en € 1000 kwijt en daarna wordt er bepaald wat er vervangen moet worden en kom je idd zeker uit op iets van € 3000 a 4000 euro. |:(

Ik heb alleen de diepvries methode niet gedaan. Zal ik dat gaat doen ?
Wij hebben 0,0% risico genomen toen omdat de data heel erg belangrijk was/is.
Ook van die goedkope no cure no pay oplossingen online zijn we ver weg gebleven.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je de schijven in een andere pc geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ja Noork, heb ik al geprobeert.

Ik kreeg net voor elkaar om de schijf zichtbaar te maken in windows. Had als slave geboot naast een andere XP schijf. Ik dus meteen geprobeert om data de recoveren mert R-studio NTFS maar verder dan 1.7 Gb ( Windows Map) kwam ie niet. Daarna kreeg ik weer de blue screen. Aan WINDOWs map heb ik nix aan. Ga nu andere Recovery programma's proberen maar denk niet dat het helpt..... :|

Verwijderd

Ik zit dus met een soortgelijk probleem :( Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik dus ook een vraagje hier post...

mijn 40gb IBM (he, nog een IBM! toeval? nee dus :r) deathstar :r is ook gecrasht en de data die daar op stond was mij ook zeer waardevol... (3600 foto's :'( )

ik was van plan om afgelopen weeken een nieuwe HDD te kopen, omdat ik eindelijk genoeg geld had. maarja, dat was dus letterlijk 1 dag te laat, want vrijdag heeft ie het begeven... :'(

ik had wel eens last gehad van zo'n intialisation error (dat geluidje van hier is echt EXACT hetzelfde. vandaar dat ik ook er een harde schijf bij wou kopen. en nu geeft hij dus het geluidje sdsctratch.wav (eveneens precies hetzelfde geluid...)

opstarten lukt dus al niet meer...

Ik heb ondertussen dus een 200gb maxtor erbij gekocht, maarja, is de data nog te redden??

EDIT:
Drive fitness Test geeft het volgende resultaat:

Failure code:
0x70 - Defective Device

TRC:
700018C4

Hier word ik niet bepaald vrolijk van.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ook die sdsctratch.wav geluid en als ik zo naar jou HD kijk heb jij exacte zelfde probleem als mij. Ook bij Drive fitness Test krijg ik dezefde errorcode en TRC.

Heb je al gebrobeert om te booten naast een gewone master schijf die wel werkt ? (zie mijn vorige reactie).

Verwijderd

nee nog niet, ga ik zeker nog wel proberen!
maar ik zit nu achter een andere PC (die van mijn vader)
en de 200gb maxtor heb ik nog niet up and running. vandaag een koeler gehaald, alleen moet mijn moederbord nog even geflasht worden, want hij ziet maar 138gb, en dat zijn er een stuk of 50 te weinig...

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:10

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik heb laatst met badcopy heel wat bestanden kunnen copieeren die op een gwiste cd-rw stonden. Misschien dat je als je de schijf aan een ander systeem hangt met dit programma wat terug kan halen. Ik haal er heel veel mee terug voor leerlingen bij ons.

Keep it calm...en lek mig de zuk

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:01
MisTral is nog blijer met z'n offline external harddisk solution...(Op een speciaal plekje in huis opgeborgen) want Sluuut is ook gewoon de lul met een brakke voeding, of een diefstal.
Maar MisTral mist bij calamiteiten max 1 week data...
Enne neem het zekere voor het onzekere, data zoals digitale foto's en zo mag je gerust OOK nog op DVD branden ;)

Succes met verwerken van het verlies, ik ken het gevoel, want zo ben ik ook ooit begonnen met backuppen...Gelukkig was dat maar 10 mb data, maar voor die tijd was dat VEEEEEEL. (jaar of 10 geleden)
sebastius schreef op 09 november 2004 @ 00:03:
Als jouw beide disks zo rap achter elkaar weird gaan doen zou ik andere dingen gaan verdenken.
Volgens mij was de 200GB gewoon softwarematig brak hoor, want ik lees nergens dat die een failure gaf na het opnieuw inrichten.

[ Voor 18% gewijzigd door Mistraller op 09-11-2004 16:48 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

Topicstarter
Maxtor 200 gb was idd softwarematig brak en ik had hem niet moeten formateren maar proberen te fixen ipv al data op die hardwaremattig brakken IBM te zetten. Tot die tijd was de IMB hardwarematig en softwarematig wel goed anders had ik het natuurlijk nooit gedaan maar toch mijn fout...

• Mistraller
Heb je al gekeken of je van de 200GB nog iets kan recoveren met een RAW recovery? Misschien stond je data op plekken waar nu niks staat...

---------------

Verwijderd

Topicstarter
MisTraller,

RAW recovery ? Met welke tooltje is dat mogelijk ?

• Sluuut
MisTraller schreef op 09 november 2004 @ 16:44:
[...]

MisTral is nog blijer met z'n offline external harddisk solution...(Op een speciaal plekje in huis opgeborgen) want Sluuut is ook gewoon de lul met een brakke voeding, of een diefstal.
Diefstal is onmogelijk, en een brakke voeding moet wel heel extreem lopen wil die alle schijven in 1x slopen. Bovendien check ik mn voedingslijntjes best vaak ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij uitleggen wat RAW recovery is en hoe je dat doen ?
Met welke programma ?

• Sluuut
Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 16:21:
Met welke programma ?
WWW.GOOGLE.NL is je vriend! :X

• Mistraller
Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 16:21:
Met welke programma ?
Je zei in je TS zelf dat je easy recovery had. volgens mij zit het daar ook in.
Sluuut schreef op 10 november 2004 @ 14:25:
[...]

Diefstal is onmogelijk, en een brakke voeding moet wel heel extreem lopen wil die alle schijven in 1x slopen. Bovendien check ik mn voedingslijntjes best vaak ;)
Ik neem aan dat je dus ook geen inboedelverzekering hebt.....? LoL Een inbreker neemt je pc echt wel mee hoor als ie um ziet staan. Maar goed, misschien heb je je case met keilbouten aan de vloer vast.
Een nachtje je pc aan laten staan en het kan gebeurd zijn met je voeding hoor. Is bij een collega ook gebeurd. ALLES dood in die machine. En een blikseminslag is ook niet alles. Veel surgeprotectors kunnen daar toch niet zo goed tegen als ze doen geloven. (Trek je bij elk onweer alle kabels uit je pc? dus ook tvkabel/ netwerk/phone/ethernet etc.....)

[ Voor 61% gewijzigd door Mistraller op 11-11-2004 21:55 ]

---------------

Verwijderd

Topicstarter
Easy Recovery heeft dat idd maar nog niet geprobeert. Beetje rusten ;)

Zit al dagen contunu van alles te proberen :X

Verwijderd

Hoi (weer een newbie)

Ik heb ook een vaag probleem met mn schijf, dit gaat lang duren:

In december 2003 kocht mn pa een Maxtor 250GB schijf voor foto en video opslag en ook wel omdat we uit onze oude schijf (6GB) gegroeid waren. Ik hield de oude schijf nog maar een tijdje aan als backup dan wel emergency OS (op beide stond XP Professional SP1) maar na een maand vond ik wel dat ie leeg kon want de nieuwe deed het toch goed. Dus ik in Windows schijf eigenschappen ofzow proberen de oude schijf (D:) te formateren, maar dat was een systeemschijf. Dus ik het proberen in de oude windows en ja hoor daar was de D: schijf geen systeemschijf dus ik hem verwijderen, maar helaas in de oude Windows heette de nieuwe schijf D:. Toen was ik dus mn schijf kwijt, want zoals jullie vast wel weten heeft Microsoft overal Undo functie bij totdat t belangrijk is. Toen was de oude schijf de enige mogelijkheid om een recoveryprog te vinden, ik dacht zelf aan partitionmagic en ben nog diezelfde avond naar een vriend gegaan die em zouw downen. Zogezegt zogedaan, ik Partition magic installeren, maar dat kon me ook niet helpen, toen Norton Utilities geprobeert maar dat deed ook niks boeiends dus toen heb ik indows toch maar weer op de nieuwe schijf gezet en vanuit daar geprobeerd te recoveren wat natuurlijk op niets uitliep. Wel vond Windows dat de schijf al halfvol zat 8)7 (vond ik vreemd maar ja alles stond er weer op en was opnieuw geconfigd, en mn pa vond t niet goed dat ik zou formateren). Ik heb dit maar zo gelaten. Op een gegeven moment downde ik VoptXP om beter te defraggen en die zag zomaar alle "Bad Clusters" op m,n disk ter grootte van bijna de helft. helaas kon VoptXP er niets mee. Omdat mn trial afgelopen was maar een andere defragger gezocht (3 weken terug) en deze ziet ook mn "bad clusters" maar noemt t Meta-Data, dus ik vandaag op zoek naar recoverytools om die ruimte vrij te maken, (al het andere stond nog op de 6GB, die inmiddels dienst doet als downloadtschijf, dus ik was niet echt veel kwijt alleen wat e-mailadressen) maar het mocht niet baten, ze maakten geen ruimte leeg.

Weet iemand hoe ik die ruimte (108.3GB) terug kan winnen zonder te formateren of ander dataverlies???

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Kijk eens naar SpinRite, mogelijk dat je daar je data mee terugkrijgt. Het is niet al te duur.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:50
wat je moet doen is datarecovery programma zoeken
als dit niets kan vinden, is t gewoon een schijf waarvan een paar koppen rot zijn (bad sectors) zeker als t zoveel tegelijk is

mocht de data cruciaal zijn, dan datarecovery bedrijf overwegen

Verwijderd

Het voornaamste punt is dat ik de ruimte (108.3GB) terugkrijg zonder mijn huidige data te verliezen, de data in die 108.3GB kan me eigenlijk niets schelen.

Ik snap trouwens niet hoe het 108.3GB kan zijn als er voor het verwijderen maar 7 à 8GB op stond maar goed...

Ik heb vandaag 7 verschillende recoverytools geprobeerd maar die hadden alleen tot gevolg dat ik Office en Avast opnieuw kon installeren en dat een heleboel verwijderde programmamappen weer terug waren

Verwijderd

Topicstarter
Dorcface, ik heb ook diverse recovery tools geprobeert en bij mij was R- Studio NTFS het beste tooltje.

(Niet dat ik mijn IBM heb kunnen reden maar toch)

Verwijderd

Gutteguttegut schreef op dinsdag 09 november 2004 @ 15:26:
[...]
Wij hebben 0,0% risico genomen toen omdat de data heel erg belangrijk was/is.
Ook van die goedkope no cure no pay oplossingen online zijn we ver weg gebleven.
Off topic maar ik begrijp nog altijd niet hoe iemand die met zulke belangrijke data werkt, geen backup of mirror systeem gebruikt.

3600 euro betalen voor iets dat je met een minimum aan discipline kan vermijden... ik krijg het gewoon niet in mijn verstand...

Verwijderd

Ik heb nu dus geprobeerd om hem als twee de schijf naast mijn nieuwe te zetten, als primary slave dus.

maarja, bij het opstarten geeft ie dus fijn een error af, en verder geen teken van leven.

we zoeken verder, maar het ziet er niet fris uit...

Verwijderd

offtopic:
Met alle respect maar als die data echt zo belangrijk is waarom vertrouw je dan in godsnaam op een schijf ? Er zijn zoveel backupmogelijkheden van tapedrive tot flashdrive. Ik snap dat nooit hoor als ik dit soort dingen lees. Al mn foto's en projecten staan netjes dubbel geback upped

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 17:19 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb zelf in het verleden veelaal met aardig wat succes spul van brakke disks gehaald met een Knoppix CD. Ik snap werkelijk niet hoe men keer op keer verwacht onder windows zonder blue screen dit soort werkzaamheden te verrichten, windows gaat *toch* wel over zijn nek.
Pagina: 1