Rudedadude
dat klinkt een beetje paradoxaal. Eerst raw schieten om de nabewerkingsmogelijheden voor het geval iets niet klopt en vervolgens een batchbewerking uitvoeren

Niet helemaal, maar dat had ik wellicht wat moeten verduidelijken adh. van hoe ik RAW gebruik: Ik schiet op Raw om alle voordelen voor nabewerking, maak mbv. batch een eerste set jpg's met grove instellingen (bijvoorbeeld sharpening high, contrast high) aan zodat ik uit die grote hoeveelheid foto's snel de beste kan kiezen. Die set beste shots kan ik dan, indien nodig, op raw nivo daarna nog extra bewerken. Ja, het kost meer tijd, maar het levert je wel de grootste flexibiliteit op.
Rudedadude
Geldt al het bovengenoemde eigenlijk ook voor camera's die schieten in TIFF (als zijnde een lossless compressieformaat) ?
Gedeeltelijk: RAW heeft naast geen verlies ook nog het voordeel dat je echte ruwe camera data nog kan bewerken, dus voordat zaken als sharpening, white balance, etc. worden uitgevoerd (door de camera).
sabbi
Raw is eigenlijk alleen handig als je 1) niet goed kan fotograferen en dus je belichting verneukt op het moment van schieten. 2) Je een 1 GB kaartje hebt en niks beters kan verzinnen om hem vol te krijgen
Belichting aanpassen is zeker niet waarvoor je RAW zou moeten schieten (als die al fout is); ook in Photoshop 16bits-mode is deze redelijk verliesvrij aan te passen. Voor verliesvrije White Balance aanpassing is RAW echter onontbeerlijk (geen enkele camera kan in elke situatie de juiste white balance bepalen en goed handmatig instellen is nog lastiger dan een simpele raw conversie). Verder heb ik het dan nog niet eens gehad over het verliesvrij aanpassen/instellen van de sharpening (op de sensor data), color balance, curves, vignet correctie, verwijdering van vlekjes agv. stof op de CCD sensor, etc.
sabbi
* Sabbi schiet altijd JPEG op hoogste reso/ laagste compressie.
Ik heb echt weinig zin om steeds als ik m'n kaartje vol heb 250 foto's een beetje met de hand op exposure aan te lopen passen. En een batchjob draaien (die er dan een uur over doet), dan kan je het idd beter alvast door je camera laten doen. Als ik echt een heel hip studio-kwaliteit oneoff foto wil maken schiet ik wel raw, maar dat is echt 1 op 1000 foto's ofzo... veels te veel moeite om voor andere dingen te gebruiken.
Normaliter is dat inderdaad prima.
sabbi
gouden regel: ALs je het niet weet, gebruik dan jpeg.
Tsja, ik hang de andere methode aan: RAW want dat geeft je nog alle mogelijkheden om je beelden verliesvrij aan te passen (ook al hoeft het niet).
remy
* Remy gaat vandaag voor het eerst RAW schieten met de D70 . Es zien of het voor mijzelf ook voordelen biedt, en hoeveel tijd ik extra kwijt ben aan batch-omzetting en nabewerking
Succes!