Toon posts:

Wat is beter een dual raid HDD of een extra 512 mb

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af wat ik nou het beste voor Sinterklaas kan vragen. Ik heb 85 euro om te besteden.

Ik bezit nu een P4 2,8 GHZ met 1 bankje van 512 mb en een PT880 Neo moederbord. De harddisk die ik erin heb zitten is een Hitachi 80 GB SATA schijf. Mijn moederbord kan dual channel aan (voor je geheugen) en SATA RAID voor me hardschijven.

Is het nou verstandiger om een extra harde schijf te kopen en deze RAID te laten lopen of een extra geheugen bankje van 512 te kopen. Welke optie zou het meeste voordeel voor mijn systeem opbrengen????

Of zijn er nog andere goeie mogelijkheden.....

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-08 21:24

ChangeLife4Ever

owned by above

dit soort vragen kan je beter in een andere topic vragen.

als ik het goed hebt, heet dat topic "wat kan ik hier het beste aan upgraden" oid.

gebruik de search dus even ;)

remember your end, someone owns us

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja hangt ervan af voor welk doel je je systeem het meeste gebruikt en welke RAID vorm je in gedachten had :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-08 11:54

Rannasha

Does not compute.

Hangt er heel erg vanaf wat je met je systeem doet. Als je veel met grote bestanden werkt is een RAID-config het interessantst...

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Hangt er vanaf wat je met je systeem doet :) Als je een gamer bent zou ik voor het RAM gaan, ik zou eigelijk zowieso voor het RAM gaan tenzij je geen ruimte meer hebt. Raid0 is redelijk risky, 1 disk dood en alles kwijt...

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nog een zelfde schijf kopen, even langs de pricewatch. als je euris overhoud kan je ook nog even langs de tweakshop en even kijken naar een reepje van dane elec.... :O

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Topicstarter
Tja veel games speel ik niet want me monitor kaart is niet zo super goed. Maar ben wel veel bezig met downloaden van ISo voor me PS2. Dus dan kan ik het beste een extra harddisk kopen die is maar 65 euro. Maar heb alleen niet voor 20 euro nog wat gehugen denk ik.

Sorry dat ik mijn vraag op de verkerde plaats heb gepost. Als iemand hem kan verplaatsen dan mag dat van mij 8)7

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

XTerm schreef op 08 november 2004 @ 23:25:
Hangt er vanaf wat je met je systeem doet :) Als je een gamer bent zou ik voor het RAM gaan, ik zou eigelijk zowieso voor het RAM gaan tenzij je geen ruimte meer hebt. Raid0 is redelijk risky, 1 disk dood en alles kwijt...
noflame:
euu, als je 1 schijf hebt en die gaat dood ben je ook alles kwijt.
even denken (voor) wat je zegt..... |:(

koelertje ertegenaan en risico is al 50% minder (meeste hdd's sterven hittedood)

(ik draai hier al 8 jaar 24/7 een 6 disk raid 0 config zonder problemen.)

@ tijntje:
verplaatsen van een topic is niet aan jou maar aan een moderator....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 08-11-2004 23:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:50
hmm de kans dat een schijf dood gaat is toch aardig groot dus die 6 disk raid 0 tja das lekker als je niks te verliezen hebt, maar daar wil je dus geen schoolbestanden op hebben staan ofzo. maarja geheugen lijkte me hier toch de beste optie want mijn download bak heeft zo standaart zon 700mb in gebruik en wat de snelheid die je wint met die raid 0 is niet zo groot.

Verwijderd

Ik draai hier zelf twee Maxtor 80 Gigs SATA in een Raid0. Heb ook een tijdje single gedraaid, maar het verschil tussen single en Raid0 is ongelooflijk! Zoveel meer snelheid!! Ik zou dus zeker voor Raid gaan, vooral omdat 512Mb in principe genoeg is en omdat het leuk is om een beetje met Raid te experimenteren..!

• makje
  • Laatst online: 15:08

makje

Professioneel prutser

Zoals gezegd hangt het een beetje af van de toepasssingen waarvoor je je pc gebruikt. Werk je veel met grote bestanden dan is de doorvoersnelheid van Raid 0 misschien leuk.

Echter is de meeste voorkomende gevallen is raid 0 helemaal niet veel sneller (Anandtech en SR overdreven hierin misschien iets, maar in desktop gebruik heeft raid 0 idd weinig toegevoegde waarde en wel het vergrote risico op dataverlies. Zie echter ook de reactie van Tweakers)

De Pentium 4 kan geen genoeg krijgen van extra geheugenbandbreedte. Je mobo ondersteund daarom dual channel en een 2e reepje zal dus -naast de vergroting van het beschikbare geheugen- ook het hele systeem sneller maken daar de processor nu beter tot zijn recht komt en minder op het geheugen hoeft te wachten.

Dit verschil merk je in alles: spellen, videobewerkingen etc. Mijn tip is daarom om een extra reepje geheugen van 512MB PC3200 geheugen te kopen :)

9800x3d

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 23:29:
Sorry dat ik mijn vraag op de verkerde plaats heb gepost. Als iemand hem kan verplaatsen dan mag dat van mij 8)7
Geweldig dat het van je mag, maar dat is nou net NIET de bedoeling op GoT :o

Zoek van tevoren gewoon een beetje, als je net iets verder naar beneden gekeken had dat dit subforum was je Complete Systemen & Laptops tegengekomen, waar deze topic te vinden is:

"Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 9

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.