Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voltage van fancontroller aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 16:51
Hoi,

Ik heb een fancontroller met 3 aansluitingen voor fans. Deze fancontroller kan met de draaiknopjes worden ingesteld tussen 6 en 12 volt (origineel). Verder zit er niks anders op deze fancontroller, geen lampjes, geen temperatuur sensors (alleen usb poorten maar deze gebruik ik niet).

Nu wil ik op elke uitgang 2 fans aansluiten, dit komt dus neer op 6 fans in totaal >> 2x8cm 2x12cm en 2x12cm.

Daarnaast ben ik van plan om de fancontroller op 5 volt molex aan te sluiten. Met een schakelaar wil ik dan kunnen switchen tussen 12volt, 5volt en helemaal uit.

vraag 1.
Kan ik zomaar 6 fans op deze controller aansluiten?

vraag 2.
Doet deze fancontroller het ook op 5 volt? (via 5v molex aansluiting) en wat is dan de marge van aantal volts wat de fans dan krijgen (ergens tussen ?? en 5 volt)

vraag 3.
Draaien de fans eigenlijk wel op 5 volt (misschien te weinig)?? Zo nee, is er dan een manier om de fancontroller een ander voltage (dmv molex) te geven tussen 12 en 5 volt?

vraag 4.
Met welke schakelaar kan ik kiezen tussen die 3 opties, uit, 5v en 12v??

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03 00:32

Erycius

I came on Eileen.

Vraag 4 kan ik al beantwoorden met een deel van een chatlog:

(23:51:18) (Phalanx-) http://users.pandora.be/phalanx/public/12Ven7V%20baybus.jpg
(23:52:26) (EryciusPuteanus) hmm ziet er nog simpel uit :p
(23:52:44) (Phalanx-) idd, 1 schakelaarke eigenlijk maar[...]

(23:54:13) (Phalanx-) en die schakelaar is een dubbelpolige on-off-on schakelaar
(23:54:20) (Phalanx-) DPDT (dual pole dual throw)
(23:54:31) (Phalanx-) of double pole, whatever
(23:55:04) (Phalanx-) of on-on kan ook, hangt er vanaf of ge nog nen UIT stand wilt hebben ook naast 7V en 12V

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

• ---RRR---
bedankt!

nu de andere vragen nog..... :)

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

vraag 1 en 2 kunnen niet beantwoord worden zonder extra informatie over de betreffende fancontroller.

vraag 3: gewoon zelf proberen of ze draaien, ik heb zelf echter de ervaring dat ze op 5 Volt wel willen draaien, maar dat de meeste niet vanuit stilstand kunnen opstarten. Overigens zijn er (via de search) ook wel een aantal topics te vinden over het omschakelen van de fans tussen 7 en 12 volt.

• ---RRR---
Fox2 schreef op 08 november 2004 @ 22:53:
vraag 1 en 2 kunnen niet beantwoord worden zonder extra informatie over de betreffende fancontroller.

vraag 3: gewoon zelf proberen of ze draaien, ik heb zelf echter de ervaring dat ze op 5 Volt wel willen draaien, maar dat de meeste niet vanuit stilstand kunnen opstarten. Overigens zijn er (via de search) ook wel een aantal topics te vinden over het omschakelen van de fans tussen 7 en 12 volt.
Nou, ok. Misschien is 5 volt wel te weinig en de fancontroller gaat ongeveer tot 6 volt op het laagst. Eigenlijk is dit dus laag genoeg. Ik maak er gewoon een aan/uit schakelaartje tussen, dat is meteen iets eenvoudiger.

Wat betreft vraag 1. Het is deze fancontroller:
site: http://www.akasa.com.tw/
nummer: AK-FC-06BK

Ik kan geen directe link hiervan plaatsen helaas.

info van de site:
Input voltage: 12v ± 10%,
Out voltage: 3 x 12v ± 10%
Wattage: Maximum 10 watts per channel
Dimensions: 102 x 25 x 95mm

Ik ga even op zoek naar dat 7 volt verhaal, gene idee hoe dat moet met een 5 en 12 volt molex...

• chemmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2024

chemmie

Badger!

Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/7volt_SPST_no_led.jpg

Het 7 volt verhaal in kleur en beeld

And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them.

• ---RRR---
chemmie schreef op 09 november 2004 @ 02:37:

Het 7 volt verhaal in kleur en beeld
Ja, al gevonden ;)

Kan dit geen kwaad voor de voeding? Deze +5 volt kabel moet dus wel op de een of andere manier als aarde werken. Maakt deze kabel uberhaupt aarde dan??

En dan nog iets... hoeveel 12 cm fans kunnen er op 1 molex, ik neem aan dat het vermogen van een enkele molex beperkt is. Dit kan ik namelijk nergens vinden.

• chemmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2024

chemmie

Badger!

Kijk hier eens.
Caution! There are people, who will say "You can't feed current back into your power-supply" and they are right!

If you plug something between the 12V and 5V lead, you have to be absolutely sure, that no current is fed back into the PSU. Because if this happens, the output voltage of the 5V rail will start to raise.

Then there are two possibilities:

A ) The PSU has a protection circuit, which senses the overvoltage and shuts the PSU down at a certain voltage.

B ) The voltage just keeps rising until an sort of equilibrium is reached. The 5V output might now be at an voltage, which will be so high, that it destroys equipment hooked to the 5V rail (HDDs, CD-ROM etc.).

In other words, you need to have other loads on that 5V lead, which suck out more current than you feed to that lead from the 12V lead.
Overigens heb ik zelf nergens last van met een goedkope prutvoeding, tweede servertje draait al tijden retestabiel.

[ Voor 12% gewijzigd door chemmie op 09-11-2004 02:55 . Reden: Alcoholpercentage ]

And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 23:11

Turkish

zhé germans

---rrr--- schreef op 09 november 2004 @ 02:49:
[...]
En dan nog iets... hoeveel 12 cm fans kunnen er op 1 molex, ik neem aan dat het vermogen van een enkele molex beperkt is. Dit kan ik namelijk nergens vinden.
je molex is gewoon aangesloten op de 12 Volt uitgang van je voeding, dus je zou theoretisch het volledig beschikbare vermogen van je voeding uit één molex kunnen trekken ;)

Voor het aantal fans, kijk gewoon hoeveel je voeding aankan...

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• ---RRR---
Turkish schreef op 09 november 2004 @ 04:33:
[...]

je molex is gewoon aangesloten op de 12 Volt uitgang van je voeding, dus je zou theoretisch het volledig beschikbare vermogen van je voeding uit één molex kunnen trekken ;)

Voor het aantal fans, kijk gewoon hoeveel je voeding aankan...
Ah ok, dus alle molexen zijn in de voeding met elkaar verbonden. De fancontroller kan per kanaal 10 watt aan dus dat is meer dan genoeg.

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

chemmie schreef op 09 november 2004 @ 02:52:
Kijk hier eens.
Caution! There are people, who will say "You can't feed current back into your power-supply" and they are right!

If you plug something between the 12V and 5V lead, you have to be absolutely sure, that no current is fed back into the PSU. Because if this happens, the output voltage of the 5V rail will start to raise.
[...]

Overigens heb ik zelf nergens last van met een goedkope prutvoeding, tweede servertje draait al tijden retestabiel.
De 7V-truc zorgt idd dat er stroom via de 5V-lijn wordt teruggevoerd. Zolang echter de andere gebruikers op de 5V-lijn meer stroom verbruiken dan dat er via de fans teruggevoerd wordt, loopt de 'netto'-stroom van voeding naar verbruikers, niks aan de hand dus. Door de 7V-truc zal de 5V-lijn van de voeding dus minder zwaar belast worden (de 12V zwaarder...).

De 5V-verbruikers zullen vrijwel in alle gevallen meer stroom verbruiken dan dat je via je fannetjes terug kunt leveren...

Verwijderd

---rrr--- schreef op 09 november 2004 @ 02:13:
[...]

Nou, ok. Misschien is 5 volt wel te weinig en de fancontroller gaat ongeveer tot 6 volt op het laagst. Eigenlijk is dit dus laag genoeg. Ik maak er gewoon een aan/uit schakelaartje tussen, dat is meteen iets eenvoudiger.

Wat betreft vraag 1. Het is deze fancontroller:
site: http://www.akasa.com.tw/
nummer: AK-FC-06BK

Ik kan geen directe link hiervan plaatsen helaas.

info van de site:
Input voltage: 12v ± 10%,
Out voltage: 3 x 12v ± 10%
Wattage: Maximum 10 watts per channel
Dimensions: 102 x 25 x 95mm

Ik ga even op zoek naar dat 7 volt verhaal, gene idee hoe dat moet met een 5 en 12 volt molex...
Ehh, mijn natuurkunde is een beetje weggezakt, maar als je het amperage weet, meestal hebben die weerstandjes iets van 1 ampere max, en doen fannetjes net iets boven een halve ampere. Dan moet je dus geen 2 fannetjes erop zetten, anders gaat het stinken. Maar staat als het goed is op je fan en ik denk ook wel op je weerstand. en als je 4 ampere of meer hebt kan je makkelijk die 6 fannetjes erop zetten.
Pagina: 1