[IBM-HD]schijf waarschijnlijk dood; hoe gegeven terughalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Topicstarter
Ik heb twee HD's in mijn systeem zitten. Één van 20 GB en een van 60 GB.

Op die van 20 heb ik mijn windows en andere start-up programma's staan. Op de tweede heb ik al mijn backup's en ingepakte zooi staan. Ook al mijn digi-foto's en MP3 Muziek.

Nu wordt die tweede schijf niet meer herkend tijdens het starten (bios ziet 'm niet) en in windows ook niet.

Het is een IBM Deskstar 120GXP 60GB, IDE, 7200rpm uit mei 2002.

Nu is mijn vraag: zie ik ooit nog eens mijn gegevens terug? En als ik het zelf niet kan doen kan een computerwinkel dan via een speciaal apparaat mijn gegeven eruit halen en direct op een nieuwe HD zetten? (of op CD back-uppen)

Ik heb via de search al een IBM tooltje gevonden over een firm-ware up-grade. Weet nog niet of dat werkt.

Weten jullie misschien nog een andere manier om mijn HD nog een keer aan de praat te krijgen en mijn gegeven er af te halen.

Zie mijn "specs" voor de rest van mijn systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Fireman op 08-11-2004 21:27 ]

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Draait de HD überhaupt wel?

Wat is er gebeurd vóór het ontstaan van het probleem? PC verplaatst? BSOD ETC.?

FAQ al doorgelezen? Staan goede tips in. Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

[ Voor 95% gewijzigd door Guardian Angel op 08-11-2004 21:33 ]

ARME AOW’er

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Guardian Angel schreef op 08 november 2004 @ 21:28:
Draait de HD überhaupt wel?

Wat is er gebeurd vóór het ontstaan van het probleem? PC verplaatst? BSOD ETC.?

FAQ al doorgelezen? Staan goede tips in.
Af en toe liep mijn systeem vast. kon ook niet meer cntr/alt/del doen. Maakte geen rare geluiden. en als ik er naar luister draait 'ie ook niet (meer).

geen BSOD gehad, PC heeft altijd op z'n plaats gestaan. Eigenlijk van de ene dag op de andere dag gebeurt.

Heb de FAQ door gelezen maar deze storing ben ik niet tegen gekomen. tenzij ik er overheen gelezen heb.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan is uiteraard de data niet te benaderen en zal een firmwareupgrade ook niet lukken (overigens in 99,9% van de gevallen niet nodig). Misschien als laatste redmiddel de 'diepvries-tip'.

De kosten van het terughalen van data op een defecte HD zijn aanzienlijk. Een andere oplossing is een identieke HD te pakken zien te krijgen en de printplaat overzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 08-11-2004 21:40 ]

ARME AOW’er

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 16:51
Begint de harddisk wel te draaien indien je hem zonder flatcable aansluit? Het beste kun je het horen indien je ook de andere harddisk loskoppelt, zodat het geluid van deze harddisk niet mogelijk het horen van de eerste harddisk bemoeilijkt.
Hoewel ik ook bang ben dat je de harddisk niet meer zal kunnen benaderen, is er misschien nog een hele piepkleine kans dat het toch wat anders is. (hoop doet leven :) ) Heb je hem al in een andere computer geprobeerd?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Guardian Angel schreef op 08 november 2004 @ 21:40:
Dan is uiteraard de data niet te benaderen en zal een firmwareupgrade ook niet lukken (overigens in 99,9% van de gevallen niet nodig). Misschien als laatste redmiddel de 'diepvries-tip'.

De kosten van het terughalen van data op een defecte HD zijn aanzienlijk. Een andere oplossing is een identieke HD te pakken zien te krijgen en de printplaat overzetten.
Wat is de "diepvries- tip" ??

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Staat in de FAQ. :)
Een niet al te hard tikje wil nog wel eens helpen
Soms heeft de motor van een hdd gewoon niet meer genoeg kracht om de platters draaiend te krijgen. Een zacht tikje wil dan nog wel eens net het laatste beetje extra kracht zijn dat nodig is om het ding toch weer draaiend te krijgen.

Probeer het printplaatje te vervangen
Als alleen het printplaatje kapot is (door kortsluiting etc), dan heb je dikke kans dat je de data terug kan halen door slechts het printplaatje te vervangen. Kijk hiervoor eens rond op bijvoorbeeld Tweakers.net Vraag&Aanbod, Marktplaats.nl, PC Dumps en/of de lokale PC boer. Let er wel op dat het afkomstig is van dezelfde merk/type harddisk. De schijfgrootte van de donor doet in principe niet veel toe, maar er zijn gevallen bekend dat het niet wil lukken wanneer het printplaatje afkomstig is van een donorschijf dat kleiner is dan je schijf. Die van de identieke of de grotere schijven werken over het algemeen wel.

Probeer de diepvries methode
Soms wil het nog wel eens helpen om een hdd die niet meer op wil spinnen een nachtje in de diepvries te laten liggen. Verpak de hdd dan wel in plastic tegen de ijsvorming en condens. Door de lagere temperatuur zal het metaal iets krimpen waardoor je kans hebt dat de schijf alsnog weer op zal spinnen.
Overigens ook een verwijzing die leidt tot de firmware-upgrade. :)

ARME AOW’er

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ding in paar nachten in de diepvries leggen :)

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Heb even de voeding er op en er af gehaald maar de schijf begint niet te spinnen/draaien. Als ik er dus spanning op zette dan liep windows dus wel vast. Nu reageerd windows niet meer als ik 'm aansluit als de pc aanstaat. voorheen wel.

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Ik heb nog garantie op mijn HD. Kunnen ze bij die computerzaak niet die printplaat doormeten zodat ze kunnen vaststellen wat er daadwerkelijk defect is.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Fireman schreef op 08 november 2004 @ 21:55:
Heb even de voeding er op en er af gehaald maar de schijf begint niet te spinnen/draaien. Als ik er dus spanning op zette dan liep windows dus wel vast. Nu reageerd windows niet meer als ik 'm aansluit als de pc aanstaat. voorheen wel.
Het is zowiezo niet verstandig om een schijf onder windows aan en uit te zetten ;)
Fireman schreef op 08 november 2004 @ 21:57:
Ik heb nog garantie op mijn HD. Kunnen ze bij die computerzaak niet die printplaat doormeten zodat ze kunnen vaststellen wat er daadwerkelijk defect is.
Dat zullen ze niet doen bij een standaard computerwinkel, de hd wordt rma gestuurd en je krijgt een nieuwe terug.Je data ben je kwijt.
Er zijn wel datarecovery bedrijven, maar dat is voor de modale particulier onbetaalbaar.

[ Voor 70% gewijzigd door blobber op 08-11-2004 22:09 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Fireman schreef op 08 november 2004 @ 21:57:
daar beginnen ze niet aan, kost teveel tijd en teveel geld

je bent maar een particulier hoor ;) maakt niet uit hoe belangrijk die data voor je is

* Zwelgje vraagt zich wel elke keer af waarom mensen wel een DVD brander hebben maar dan niet de data backuppen :?

A wise man's life is based around fuck you

• Fireman

Fireman

Topicstarter
zwelgje schreef op 08 november 2004 @ 22:07:
[...]

daar beginnen ze niet aan, kost teveel tijd en teveel geld

je bent maar een particulier hoor ;) maakt niet uit hoe belangrijk die data voor je is

* Zwelgje vraagt zich wel elke keer af waarom mensen wel een DVD brander hebben maar dan niet de data backuppen :?
Ik zou zeggen: een goede service mag op zijn plaats zijn. Maar goed morgen even proberen.

Zo'n DVD brander. Je brengt me wel op een heel goed idee. Had ik het maar eerder gedaan :'(

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Heb de diepvries tip even in gang gezet. Morgen ochtend maar hopen dat 'ie 't even doet en gauw alles eraf halen.

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Kan het door een virus of spy-ware actie komen dat 'ie defect is geraakt?

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Ik heb eens een schijf opengehaald, nieuwe controller er op gesoldeerd en zo 50% data voor een werknemer op mn stage teruggehaald....

beetje creatief solderen en met Linux dumps van je schijf doen

met papier mache kun je alles maken!!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Fireman schreef op 08 november 2004 @ 22:17:
Heb de diepvries tip even in gang gezet. Morgen ochtend maar hopen dat 'ie 't even doet en gauw alles eraf halen.
je kan hiermee de electronica flink slopen, die zal als je hem uit de vrieskist halen plotsing condenseren en dan is het snel gebeurd...

De schijf zelf is luchtdicht verpakt die kan het wel hebben

met papier mache kun je alles maken!!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:06

Rmg

Fireman schreef op 08 november 2004 @ 22:19:
Kan het door een virus of spy-ware actie komen dat 'ie defect is geraakt?
nee vermoedelijk was ie al dood aan het gaan omdat je al zei dat ie af en toe crashte

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Je zou haast zeggen dat een HD eigenlijk een simpel ding is.
Klein stukje electronica om te laten herkennen aan de computer (mobo/ide-kanaal) stukje stroom om schijf te laten draaien. en electronica om de data door te geven.

Bestaan er verder nog tips en tricks om de HD toegankelijk te maken.

printplaatje verwisselen
diepvries-tip

nog meer ideeën?

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Is het goed te doen om een werkende HD te vinden, die exact gelijk is aan mijn dode HD, en dan de platen/schijven over te zetten? Hij zou het dan maar tijdelijk moeten doen zodat ik de data alsnog kan copeëren/backuppen.

En kan het kwaad om eens in de schijf te kijken en dan weer sluiten. Kan eigenlijk niet veel slopen lijkt mij.

[ Voor 21% gewijzigd door Fireman op 11-11-2004 10:01 ]

• Standeman
  • Laatst online: 14:38

Standeman

Prutser 1e klasse

Uhmmm... Volgens mij ben ik al te laat, maar over de diepvries moet je dit eerst even lezen!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Standeman
  • Laatst online: 14:38

Standeman

Prutser 1e klasse

Fireman schreef op 11 november 2004 @ 09:58:
Is het goed te doen om een werkende HD te vinden, die exact gelijk is aan mijn dode HD, en dan de platen/schijven over te zetten? Hij zou het dan maar tijdelijk moeten doen zodat ik de data alsnog kan copeëren/backuppen.

En kan het kwaad om eens in de schijf te kijken en dan weer sluiten. Kan eigenlijk niet veel slopen lijkt mij.
Tja, sommige mensen claimen dat het wel gelukt is, maar of dat ook echt zo is? Stof is a snel funest voor je schijf. De kans dat het niet lukt is naar mijn schatting zo'n 95%
Overigens kan je (zoals eerder al gezegd) beter eerst de printplaat van een gelijke schijf omzetten op die kapotte.

(Overigens, probeer eens je schijf op een andere molex aan te sluiten, misschien is die wel niet goed meer en krijgt je schijf gewoon geen spanning?)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Fireman

Fireman

Topicstarter
nee die diepvries werkt ook niet bij mij. Het is meer dat de platters niet gaan draaien.

Dus wat zou het dan kunnen zijn?

Iets in de printplaat of het motortje die de schijven laat draaien. Voor de rest zit er toch geen andere mogelijkheid in?

Pagina: 1