Toon posts:

Serieuze Tweaker gezocht!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello there Tweakers..

Wilde graag jullie mening horen betreft mijn computertje, daarbij wilde ik een aantal vragen stellen.

Ik heb een Abit KT7-RAID;Thunderbird 1Ghz ;256MbRAM 133Mhz(2x128);Maxtor 20GB 7200 rpm ATA100 ;7,6Gb HD van Quantum ATA 66 ;Geforce2 GTS 32mb DDR van Creative ;Kenwood 72x (trueX) ;HP 8110 4/4/24 Brander ;SB pci 512 van Creative ;3com ethernetkaart(alleen UTP i.v.m. Kabelmodem) ;
Relisys Monitor 17" ;HP Deskjet 930c printer ;HP 5300c Scanner ;ATX board 230W voeding

Dit alles in combinatie met Windows Millenium (Engelse Versie)en niks overgeklokt.

Van de hardware heb ik de meest recente drivers gedownload, maar de Bios van Moederbord/Grafische Kaart is ongewijzigd
Bios UL(MB)/GB0010(GF2), Laatste VIA's 4in1 drivers en AGP 4x enabled.

Probleem:Maxtor schijf van 20GB wordt gezien voor een 14GB nadat ik hem probeer te FDISK'en wanneer ik hem in 'RAID' probeer te zetten

Kenwood 72x TrueX ondersteund geen DMA merk ik, is daar een oplossing voor?

Kan het zijn dat een 230W voeding te weinig is met mijn configuratie?

Verstandig om in bios AGP 4x aan te zetten?

Drivers van NVIDIA of Creative te installeren voor mijn GF2?

Raad iemand mij nog iets specifieks aan na het lezen van mijn Computer specificaties?

Bedankt alvast.. en de beste wensen allemaal!

Dutcho

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Als je RAID wilt gebruiken moet je 2 even grote schijven gebruiken...

Verwijderd

Als ik je sys specs goed lees heb je maar 1 20Gb HDD? Hoe wil je die in RAID zetten??

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op dinsdag 02 januari 2001 00:57 schreef Dee-ehn het volgende:
Als ik je sys specs goed lees heb je maar 1 20Gb HDD? Hoe wil je die in RAID zetten??
Goed lezen, hij heeft er ook een van 7,6 GB

Maar je kan beter een 250 watt of 300 watt nemen, Ga liever voor de laatste.

En zoals gezegd voor RAID heb je 2 gelijkwaardige schijven nodig, als de een lanngzaam is wordt die snelle ook net zo traag.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Die Kenwood TrueX cd-romspeler zuigt: Heeft een aantal nadelen:
-slechte DAE kwaliteit
-geen RAW-lezen, dus geen clonecd
-problemen met het lezen van cd-rw
-duur

Verder zou ik altijd een 300 watt voeding nemen met een amd+geforce combinatie.

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Als je RAID wilt gebruiken moet je 2 even grote schijven gebruiken...
Nee hoor, verschillende grootte kan ook maar dan is de totale grootte gelijk aan 2*kleinste hd

Verwijderd

Als je beide jarde schijven onder Raid zet. bv 0 striping dan zou je de volgende inhoud moeten zien. Regel is namelijk:

Kleinste schijf maal aantal schijven is Totale schijf.

Je quantum is 7,4 Gb. Dat is dus de kleinste. De maxtor wordt dus ook gezien als 7,4 Gb. De rest van de harde schijf wordt gewoon niet gebruikt.
Kun je niks aan doen. Resultaat 2 * 7,4 is ongveer 14 (14,8) Gb.

Je kunt het oplossen door nog een 20 Gb maxtor te kopen dan hen je 2* 20 Gb = 40 Gb totaal....

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 januari 2001 01:01 schreef deef- het volgende:
Die Kenwood TrueX cd-romspeler zuigt: Heeft een aantal nadelen:
-slechte DAE kwaliteit
-geen RAW-lezen, dus geen clonecd
-problemen met het lezen van cd-rw
-duur

Verder zou ik altijd een 300 watt voeding nemen met een amd+geforce combinatie.
Clonecd werk uitstekend, behalve dat DMA niet aangevinkt kan worden, beetje jammer.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
Op dinsdag 02 januari 2001 01:02 schreef Neman het volgende:

[..]
Nee hoor, verschillende grootte kan ook maar dan is de totale grootte gelijk aan 2*kleinste hd
jep, dus die 14 is....... 2x je quantum

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 januari 2001 01:05 schreef Mobius het volgende:
Als je beide jarde schijven onder Raid zet. bv 0 striping dan zou je de volgende inhoud moeten zien. Regel is namelijk:

Kleinste schijf maal aantal schijven is Totale schijf.

Je quantum is 7,4 Gb. Dat is dus de kleinste. De maxtor wordt dus ook gezien als 7,4 Gb. De rest van de harde schijf wordt gewoon niet gebruikt.
Kun je niks aan doen. Resultaat 2 * 7,4 is ongveer 14 (14,8) Gb.

Je kunt het oplossen door nog een 20 Gb maxtor te kopen dan hen je 2* 20 Gb = 40 Gb totaal....
Nooit geweten, maar klinkt logisch, das 1 antwoordt alvast, bedankt :)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

waarschijnelijk ziet hij in raid dus 2 HD';s van 7,2 vandaar de 14GB :)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Topicstarter
Zullen toch wel een aantal mensen hier ronddwalen die slim genoeg zijn om mijn vragen te beantwoorden? :)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Op dinsdag 02 januari 2001 00:52 schreef Dutcho het volgende:
Kan het zijn dat een 230W voeding te weinig is met mijn configuratie?

Verstandig om in bios AGP 4x aan te zetten?

Drivers van NVIDIA of Creative te installeren voor mijn GF2?
230 watt lijkt mij wat weinig. 300 watt wordt meestel aangeraden met zo'n systeem.

Je kunt je AGP op 4x zetten, dan kijk je hoe en of het werkt. Uitproberen is hier het magische woord :)
Evenzo met de drivers voor je videokaart. De creative drivers bieden je waarschijnlijk iets meer mogelijkheden met je kaart, maar NVIDIA heeft waarschijnlijk snellere drivers.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Powersoft744
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 20:27

Powersoft744

Maakt werk van Dromen

Download de laatste bios! UL ondersteunt 4x maar dan moet enhance chip performance uit staan! bij de laatste bios is dit rechtgezet. let wel op dat je ook de raid driver installeert die correspondeert met de highpoint-raid bios versie!

voor verdere vragen en antwoorden bezoek de volgende faq eens: http://www.apushardware.com/faqs/kt7faq/kt7faq.htm!!!

greetz,

Powersoft

MacBook Pro 14” (2023), Imac Pro (2017,3 Ghz 10 core Xeon W, 128 Gb, Radeon Pro Vega 64), Mac Mini (Late 2014, i5 2,8 Ghz, 8Gb) IPad Pro 13” 2024

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu nog 230w voeding, kunnen sommige vastlopers verklaard kunnen worden door de te lage voeding?

AGP staat nu op 4x, i.c.m. de 4in1 4.24a
krijg wel die irritante AGP error dus moest normal speed kiezen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:58

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik zou er zeker een 300 Watt voeding in zetten als ik jou was. Misschien dat ie best stabiel kan lopen met een kleinere voeding, maar er kunnen af en toe piekstromen lopen die de spanning omlaag trekken en het systeem laten crashen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Dat van die DMA vinkje niet aan kunnen zetten is bekend :) Windows ME herkent apparaten van bepaald type (ook zo met cd-rewriters van bepaald type) en stelt die standaard in met DMA aan.. Dat je het niet aan kan vinken is niet belangrijk...

Verwijderd

Topicstarter
Tja je wilt toch het onderste uit de kan halen met je PC, dus met m'n cd-rom ook.

Deze cd-rom is lekker snel, dus wat klaag ik nou eigenlijk he :)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:00
Vergeet niet dat Maxtor HD's nog slechter in RAID presteren dan 1 maxtor schijf single!

kun je beter IBM, quantum nemen.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Tja heb het gelezen

Las dat alles pas nadat ik die schijf gekocht had, pech hebben :( anders had ik zeker een IBM gekocht...

Verwijderd

>>Probleem:Maxtor schijf van 20GB wordt >>gezien voor een 14GB nadat ik hem probeer >>te FDISK'en wanneer ik hem in 'RAID' >>probeer te zetten

Is reeds beantwoord

>>Kenwood 72x TrueX ondersteund geen DMA >>merk ik, is daar een oplossing voor?

Nee helaas, is nu eenmaal niet anders met deze speler. Maar het hoeft niet echt aan te staan. Snelheid van de speler is hoog zat en tja voor stabiliteit had je toch beter een andere kunnen kopen qua Cdr's.

>>Kan het zijn dat een 230W voeding te >>weinig is met mijn configuratie?

Ja zeer zeker. Een AMD processor trekt veel power weg en een Geforce ook. Die heb je allebei, koop dus een andere voeding (300W)

>>Verstandig om in bios AGP 4x aan te zetten?

Ja zeker doen. Geforce kaart presteert hierdoor gewoon beter (sneller). Waarom zou je dit niet doen?

>>Drivers van NVIDIA of Creative te >>installeren voor mijn GF2?

Ik zou zeggen de nvidia driver want die zijn van de chipbakker zelf en daarom vaak recenter. Let wel op dat ze heel vaak nieuwe drivers uitbrengen.... en soms zijn die niet altijd beter dan de vorige.

>>Raad iemand mij nog iets specifieks aan na >>het lezen van mijn Computer specificaties?

Koop een nieuwe maxtor schijf erbij van dezelfde grootte en pleur die ouwe van 7,6 gb eruit. Koop ook een nieuwe voeding en koop een mooie monitor (Iiyama Diamondtron) voor dit mooie systeem, dat verdient het wel. :9

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Tweaker,

Mag ik u erop attenderen dat Hoofdletters begrepen wordt als schreeuwen. Thx :)

Verwijderd

Rossie moet niet zo schreeuwen. En als je niet weet waar ik het over heb dan moet je maar eens nadenken.

Voor de rest schreeuwt hij wel zinnige dingen, maar het zou aardig zijn als je even je post verandert.

Verwijderd

een raid 1 array is altijd 2x zo groot als de kleinste disk in de array

230 watt is te weinig, je hebt minimaal 300 watt nodig

een sb pci is een kut kaart koop liever een live of vortex2 kaart

Verwijderd

Topicstarter
Voorheen had ik een SB16 ISA

Na wat zoekwerk en testwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat de SB PCI 512 qua Prijs/Kwaliteits verhouding erg goed in elkaar zit

50 piek voor zo'n kaart in niet duur
Maar eerlijk gezegd ben ik niet echt een Geluidsliefhebber :7

Verwijderd

oftopic

Sorry voor het schreeuwen, maar ik quote niet zo vaak van anderen.....hoe doe je dat nou het beste...?

oftopic

Ben je er nu een beetje uit Dutcho?

Verwijderd

Op woensdag 03 januari 2001 10:22 schreef Rossi het volgende:
oftopic

Sorry voor het schreeuwen, maar ik quote niet zo vaak van anderen.....hoe doe je dat nou het beste...?

oftopic
Door op dit: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/i/quote.gif plaatje te klikken.... *zucht*

230W is dus te weinig, bij Norrod in Zwolle kun je voor 100 piek een 300W miditower halen.'
Persoonlijk zou ik de nvidia drivers nemen.
AGP 4x kan geen kwaad.
Win2k is beter! :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 januari 2001 10:22 schreef Rossi het volgende:
oftopic

oftopic

Ben je er nu een beetje uit Dutcho?
Ja bedankt trouwens, ben eruit gekomen.
Vanmiddag een 300W gehaald en mezelf eens extra verwend met nog een Maxtor 20Gb,ben nl morgen jarig :+ ,precies dezelfde als die ik al had, wacht nog wel ff met die Diamondtron, credieten zijn even op ff opladen.
Nu kan ik eindelijk eens genieten van RAID.
Natuurlijk haal ik niet de resultaten als met een IBM, maar goed ik moet spelen met de kaarten die ik gekregen/gekocht heb :)

Betreft dat schreeuwen is gewoon een hint, je Caps stond gewoon aan, ff uitzetten :7

Ga zo RAID instellen, kost me al m'n data (Kan helemaal opnieuw beginnen, omdat ik zo'n lul ben die geen backups maakt :) )

Happy new Year and keep tha good things goin' !!

Dutcho

Verwijderd

war die dma betreft moet je ff een nieuwere
firmware laden
van http://www.firmware.com.bi
Kenwood 72X TrueX v226
Changes : -Added support for UDMA.
-Improved readability of CDRW discs.
-Fixed bug that caused "Ezcd Creator" and "WIN on CD" not to be able to copy CDs
hier kan je firmware 226 downloaden

http://www.kenwoodtech.com/firmware_72x.html

Verwijderd

Topicstarter
Thx.. maar volgens mij is die site van Kenwood down :(

Alternatieven?
Pagina: 1