[Redden van backup] DVD's onleesbaar

Pagina: 1
Acties:

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02 12:15
Ik heb 2 weken geleden 120 DVD's volgebrand met backups, o.a. 12000 mp3's 100gb games enz enz. totaal ruim 500 gb.

ik probeerde dit terug te zetten vorige week donderdag. toen kreeg ik allerlei leesfouten. meestal CRC errors

Hard disk/ide kabel vervangen. dit hielp niets, afgelopen weekend op een lan 20 verschillende pc's geprobeerd. allemaal crc errors. lag dus niet aan mijn pc.

heb net geprobeerd een en ander via dos te kopieeren, dit lijkt wel goed te gaan :S nu snap ik het dus niet meer. de dvd's zijn van princo en 2 weken geleden gebrand. hoe kan ik eenvoudig nu de 120 dvd's restoren naar mijn harddisk.

I said I'd be back...

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
wat ik zelf met de princo's mee heb gemaakt is dat je ze op halve specificatie snelheid moet branden wil je een beetje redelijke kwaliteit dvd krijgen

ik doe dit altijd voor xbox want daar merk je het snel op als ie niet goed gelezen wordt
het zijn gewoon niet de beste kwaliteit schijfjes volgens mij

De data terug halen kan denk ik alleen met een goede nieuwe speler dan heb je kans dat ie gelezen wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door andreict op 08-11-2004 20:09 ]

• RoBBS
dat heb ik nu ook door jah :) alleen heb ik daar me data niet mee terug :(

I said I'd be back...

Verwijderd

Ik heb wel eens gehoord dat bij de Princo dvd`s de buitenste rand (de laaste mb`s) slecht zijn.... bij film bijv. heb ik daar zelf last van als ik Princo`s gebruikt.

advies is dan ook om een 100mb minder op de dvd`s te branden, jammer genoeg komt dit advies voor jou te laat.

Wanneer treden de CRC fouten op.... op het einde????

Is de buitenste rand mooi afgewerkt van de Princo DVD????

Zelf brand ik de 4x Princo`s op 4x en heb hier nooit problemen mee.

Met welke brander heb je ze gebrand?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 20:12 . Reden: toevoeging brand snelheid. ]

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Hoe heb je het gebrand?

Heb je ook in andere spelers/computer uitgeprobeerd?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik ben bang dat harde leesfouten op de DVD's niet te corrigeren zijn. Om zonder al te veel moeite de bestanden die wel nog leesbaar zijn eruit te halen kun je hetvolgende topic even doorlezen:
Gehele inhoud van schijf kopieeren, lukt niet.

Daarin staan een paar links naar handige tooltjes.
Voor de volgende keer heb ik een paar tips:
(1) Zoek een merk/type DVDR's dat icm met jouw brander betrouwbaar is. Lees eventueel de media compatibility topics over de diverse branders hier op GoT. Geef desnoods een paar euro meer uit voor merk-media, dan kun je problemen als deze voorkomen.
(2) Overweeg het toevoegen van parchive error recovery aan de data. Voordeel is dat je in elk geval 100% zeker kan zeggen welke data wel of niet corrupt zijn, en vaak is een kleinere error met wat extra gepiel (lees: extracten naar een virtual drive) nog wel te herstellen. Nadeel is de extra tijd en ruimte die het berekenen en toevoegen van de recovery blocks kost.
(3) Brand van echt belangrijke data meer dan één DVD/CD. De prijs van een schijfje weegt ruimschoots op tegen de kosten cq. moeite a.g.v. onleesbare gegevens.

[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 08-11-2004 20:19 ]

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-03 21:54

2mb

Misschien kun je IsoBuster eens proberen, heb ik met cd's goede resultaten mee behaald.
http://www.smart-projects.net/isobuster/

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Verwijderd

Princo is behoorlijk brak kwa betrouwebaarheid. Ik raad je aan om voortaan gebruik te maken van par2. Daarmee kan je backup zelfs terug zetten waneer je datalost hebt in je backup. Zolang maar niet je totale datalost boven de ingestelde waarde (bijv 100%) uit komt.

Ideal waneer je date gelijk verdeelt is over drie schijven waardoor je nog maar 33% hoeft te backuppen (66% als je helemaal zeker wilt zijn).

Maar daarvoor is het nu te laats, als ik jou was zal ik even met testdisk(freeware) de verlorgen gevens op je hardeschijf redden.

• RoBBS
Allemaal bedankt voor de reacties:

@silver7 - heb minstens 20 andere bakken geprobeerd.
@chimsie - is gebrand met een nec 2510
@JC Ken - dat princo onbetrouwbaar is maar weer eens bewezen, die hard disk was een raid 0 set die ontertussen weer gepartitioneerd en beschreven is. veel haal ik daar niet meer van af ben ik bang. verifieren ging namelijk wel goed :S

I said I'd be back...

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:16
RoBBS schreef op 08 november 2004 @ 20:41:
@JC Ken - dat princo onbetrouwbaar is maar weer eens bewezen, die hard disk was een raid 0 set die ontertussen weer gepartitioneerd en beschreven is. veel haal ik daar niet meer van af ben ik bang. verifieren ging namelijk wel goed :S
Heb zo'n 50 DVD's vol van princo, nooit problemen en bij andere mensen ook nooit problemen gehad. Ik denk meer dat jou Nec gewoon niet overweg kan met princo's. Misschien ook maar eens kijken of je de laatste firmware hebt, dat kan namelijk aanzienlijk wat problemen met verschillende merken oplossen.

Verwijderd

Princo brandde bij mij altijd fantastisch en speelden goed af op iedere DVD-speler (wanneer ik er video op zette). Het enige probleem was hetzelfde als waar jij last van hebt: kopiëren ging goed tot 80% ofzo en toen kwamen de errors.

Conclusie: 100+ DVD's kunnen weggooien. M.a.w.: ik denk dat hier weinig meer aan te doen valt.
Pagina: 1