[MS Excel 2000] Problemen met ontwerpen declaratieformulier

Pagina: 1
Acties:

• nenne
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Hoi Tweakers,

Op dit moment ben ik bezig met het ontwerpen van een declaratieformulier. Ik loop steevast tegen een probleem op waarvoor ik de oplossing niet kan vinden.

Het is als volgt: het declaratieformulier bevat 1 of meerdere declaratie-regels. Een voorbeeld van een dienstregel staat hieronder:

Datum Van Tot Uren Bedrag
16-11-2004 8:00 17:00 9 € 900,00

In de cel van de kolom Bedrag staat een formule (iets ingewikkelder dan de hierboven af te leiden formule overigens). Aangezien van te voren niet vaststaat hoewel declaraties worden ingevuld, heb ik de formule niet "naar onderen toe gekopieerd" over meerdere cellen, aangezien er dan € 0,00 in komt te staan omdat de overige kolommen (Datum, Van, Tot, Uren) leeg zijn. Het verwijderen van deze inhoud is geen optie omdat dan ook de achterliggende formule verdwijnt.

Op zich is dit geen ramp, want zodra je meerdere regels invoert selecteer je de eerste cel en sleep je de formule zo naar onder voor de overige cellen.

Het declaratieformulier is echter bestemd voor personen die nauwelijks kennis hebben van Excel, dus ik probeer de moeilijkheidsgraad zo laag mogelijk te houden. Kort gezegd moet een cel alleen een getal weergeven als deze groter is dan € 0,00. Dit heb ik proberen samen te vatten in een IF-statement, maar de achterliggende formule staat al vol met IF-statements, dus dat lukt me niet.

Mijn voorkeur gaat uit naar een oplossing zonder hierbij VBA te gebruiken, maar als het niet anders is, dan zij het zo.

Wie o wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 19:45
simpele oplossing? verberg de kolom met de bedragen (stel: kolom e). zet in f de if: =if(e2=0;"";e2)
//of e3, e4 etc.
let wel op de print range als je dit ver "naar beneden" kopieert. zijn vast wel mooiere oplossingen voor btw.

• nenne
wezzley schreef op 08 november 2004 @ 19:45:
simpele oplossing? verberg de kolom met de bedragen (stel: kolom e). zet in f de if: =if(e2=0;"";e2)
//of e3, e4 etc.
let wel op de print range als je dit ver "naar beneden" kopieert. zijn vast wel mooiere oplossingen voor btw.
Wezzley, heel erg bedankt voor deze toch wel simpele oplossing!! Ik kan 'm goed gebruiken! :7 _/-\o_

• peterhuibers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10-2007
Je kunt ook voorwaardelijke opmaak gebruiken.
Als de waarde 0 is zet je de tekstkleur op de delfde kleur als de achtergrond kleur.

Pete

• nenne
Ja da's ook een mogelijkheid inderdaad, ik heb het probleem inmiddels verholpen.

Ook een ding waar ik mee worstel is het volgende: ik vul bepaalde cellen aan de hand van eden dropdown box. Een waarde die gekozen wordt aan de hand van zo'n keuzelijst, wordt met een toevoeging van enkele regels tekst toegekend aan een cel. Een simpel voorbeeld:

Middels een dropdown box kun je een naam uitzoeken, stel Jan, Piet of Klaas. Aan de hand van je keuze komt in cel A1 te staan: "Je hebt gekozen voor Jan".

De formule achter cel A1 is als volgt:

="Je hebt gekozen voor " & VERT.ZOEKEN(HuidigWerkblad!N1;Namen!A$2:A$20;8)

Nu wil ik er voor zorgen dat cel A1 niet gewist kan worden (omdat de formule dan verwijderd wordt), dus beveilig ik de cel door bij celeigenschapppen de cel allereerst te blokkeren, waarna ik het werkblad beveilig. Nu is het echter niet meer mogelijk via de keuzelijst een naam te selecteren, omdat dan melding wordt gemaakt dat het werkblad beveiligd is tegen schrijven.

Hoe zorg ik er nu voor dat de inhoud van cel A1 niet gewist kan worden, maar dat de inhoud wel aangepast kan worden via een keuzelijst.... ? |:( |:( |:(