Geheugen probleem of mobo?

Pagina: 1
Acties:

• Magnoon
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-04 17:22
Ik heb nou al mijn mogelijke oplossingen al geprobeert, ik hoop dat iemand weet wat ik het beste kan doen.

Specs:

ASUS P4C800 Deluxe
Intel Pentium 4 3 GHZ
Corsair 1024 MB Twinx 3200LL

Omdat ik de laatste tijd veel bsod met BAD_POOL_HEADER krijg, en keyboard lockups in games, ging ik toch maar even kijken of mijn geheugen nog helemaal flex was.

Eerste keer memtest:
6 errors (over de hele 1024 mb)in test 6, 2 passes exact hetzelfde.

Dus ik denk, geheugen is waarschijnlijk kapot. Maar toen ik de volgende dag verder ging met trouleshooten kwam ik een beetje aan het twijvelen. Ik wilde de modules nu maar 1 voor 1 proberen om te kijken in welke module er precies kapot was.

2e keer memtest:
module 1 in slot 0: 0 fouten
module 2 in slot 0: 0 fouten
module 1 in slot 2: 0 fouten
module 2 in slot 2: 0 fouten

Ik vond het dus allemaal een beetje vreemd, ik denk laat ik nogmaals de eerste positie proberen

3e keer:
module 1 in slot 0 en module 2 in slot 2: 1 fout op test nummer 6, een stuk minder als eerst dus.
een aantal passes laten draaien, en alleen pass 1 en 3 gaven errors van de 5 passes, alles nog steeds op test 6 alleen.

4e keer:
module 1 in slot 1 en module 3 in slot 3: geen enkele fout tot op pass 4 aan toe, daarna kwam er daar ook een fout in pass 6.

Dus als ik 1 module tegelijk in een slot zet (heb ik beide 10 passes laten draaien), krijg ik geen errors, als ik er 2 tegelijk in zet krijg ik op ongeveer 30% van de passes een fout op test 6.

Nou ben ik echt ten einde raad, wat moet ik hier nou mee doen. Als modules op zichzelf goed blijken te zijn maar als ze er beiden in zitten af en toe een fout komt, zit het dan in het mobo of in het geheugen?
Ik hoop dat iemand nog een idee voor mij heeft

Tnx!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zou kunnen zijn dat je geheugen controller niet goed werkt. Ik zou zeggen, probeer even 2 andere latjes en kijk wat memtest zegt.

• keken
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-08 19:15
Heb je corsair tech support al geraadpleegd? www.asktheramguy.com --> Warranty questions

Ik heb vandaag mijn geheugen RMA gestuurd, maar had errors in test 5. Bovendien had ik een stuk of 1000 errors, maar probeer het eens zou ik zeggen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door keken op 08-11-2004 18:56 ]

• Magnoon
Ik heb geen 2 andere reepjes geheugen die op dit mobo passen. Hoop dat iemand anders nog iets weet te proberen behalve 2 andere modules

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Magnoon schreef op 08 november 2004 @ 18:56:
Ik heb geen 2 andere reepjes geheugen die op dit mobo passen. Hoop dat iemand anders nog iets weet te proberen behalve 2 andere modules
Een crosstest is het enige waarbij je 100% zeker weet of het aan het mobo of aan de dimms ligt. Anders leen je die dingen toch even?

• Magnoon
Waar leen je 2 peperdure modules :>

Moet het ook corsair twinx geheugen zijn? ik neem aan van wel want het is geen normaal ddr geheugen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Magnoon schreef op 08 november 2004 @ 19:08:
Waar leen je 2 peperdure modules :>
Winkel, vrienden, tweaker die toevallig in de buurt woont. En zo duur zijn 2 DDR dimmen ook niet meer :P. 128MB dimm kost nog maar 20 euro ofzo :+
Moet het ook corsair twinx geheugen zijn? ik neem aan van wel want het is geen normaal ddr geheugen
waarom is het geen normaal DDR geheugen?
Lijkt me in principe niets anders dan de gemiddelde PC3200 dimm.

• Magnoon
Ik dacht omdat dit 2x 512mb modules zijn gemaakt om naast elkaar te draaien(twinx), dacht altijd dat corsair wat ander geheugen was dan doorsnee. o.a door die koelingblokken erop die je ook niet vaak op ddr geheugen tegen komt.

• HeepH
  • Laatst online: 19:14

HeepH

Dope Rapper

het gaat hem om mogelijke incompatibileit met dit geheugen en zijn moederbord.

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Vertel eerst es wat je timings zijn?? Maar ik heb ook 1024MB 3200LL en ik had ook eerst errors.. Bij mij hielp het om het voltage te verhogen, ik draai btw op 2-2-2-11 maar heb dan ook V1.1 en das dus nog BH5 mem!! Maar je hebt garantie bij Corsair tot 2.9 volt, en bij mij waren ze stabiel op 2.8volt. Dus als ik jou was zou ik het voltage op 2.7 proberen en daarna 2.8, 2.9 is een beetje overkill denk ik..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Magnoon schreef op 08 november 2004 @ 19:12:
Ik dacht omdat dit 2x 512mb modules zijn gemaakt om naast elkaar te draaien, dacht altijd dat corsair wat ander geheugen was dan doorsnee. o.a door die koelingblokken erop die je ook niet vaak op ddr geheugen tegen komt.
Mwah, die koelblokjes kun je er ook zelf op lijmen.

een Dual Channel kitjes zijn een fabeltje. Als je mobo overweg kan met de chips die op je geheugen zitten kun je verschillende merken, types, chips en snelheden in DC draaien.
DC kits zijn gewoon marketing.

• Magnoon
Timings? Kan je maybe een linkje geven van een topic dat daarover gaat? Ik weet namelijk niet precies wat het is of waar ik het kan zien/veranderen.

• HeepH
  • Laatst online: 19:14

HeepH

Dope Rapper

in je bios, soms bij advanced options. Vaak staat er zoiets als 2.5 3 3 5 13 ofzo onder elkaar, met allerlij ingewikkelde termen ernaast.

kijk ook hier even :

RAM FAQ

[ Voor 25% gewijzigd door HeepH op 08-11-2004 19:31 ]

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Hier kan je der wel wat over vinden:

http://forum.tweakzone.nl/topic/16752

http://forum.tweakzone.nl/topic/20878#10

Je zou ze op 2-3-2-6 in moeten stellen.. Hoe lager de getallen, hoe sneller!! Maar probeer het eens allemaal manual in te stellen, dus user defined.. En geheugenvoltage op 2.7 volt!!

• Magnoon
Hmm, ik kan die nummertjes nergens vinden in de bios.

Wel kan ik de DDR Reference Voltage veranderen.

Deze zet ik dus maar op 2,75 (2,65 of 2,85 zijn ook een optie in de bios)

Maar die timings, weet iemand hoe ik dat anders kan veranderen of dat ik eroverheen kijk ofiets?

• Magnoon
Ik heb er 2 andere geheugenbankjes in geprobeert maar die krijgen dus geen errors. Dat betekend dus waarschijnlijk dat het niet mijn moederbord is. Maar als ik mijn eigen geheugenmodules 1 voor 1 plaats, krijgen ze allebei ook geen errors.

Ik sta voor een raadsel, weet iemand een oplossing?

• Space29
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 18:09
Ik gebruik hetzelfde moederbord en ken deze problemen niet.

Gebruik van gepaard geheugen zorgt ervoor dat het geheugen in de zogenaamde Dual Linear mode werkt. Wanneer dit niet verschijnd dan heb je waarschijnlijk in de Bios niet de juiste instellingen staan.

Het is misschien ook een idee om even de googlen op de automatische overklok instellingen van dit bord aangezien die ook wel voor enkele problemen zorgen. Althans dat is mijn ervaring. Ik heb alles manueel ingesteld zonder over te klokken en dan werkt alles perfect.

Verwijderd

Magnoon schreef op 10 november 2004 @ 13:06:
Ik heb er 2 andere geheugenbankjes in geprobeert maar die krijgen dus geen errors. Dat betekend dus waarschijnlijk dat het niet mijn moederbord is. Maar als ik mijn eigen geheugenmodules 1 voor 1 plaats, krijgen ze allebei ook geen errors.

Ik sta voor een raadsel, weet iemand een oplossing?
Soms werken twee modules gewoon niet tegelijk, das pech maar het komt wel voor...

Ik ben ff naar asus.com gegaan en heb je manual ff gedownload (van de P4C800 Deluxe maja). Er staat dat je, als je dual channel gebruikt (heb je toch he?), je dan OF slot 1 en slot 3 moet vullen, OF slot 2 en 4. Ik weet dus niet hoe jij ze erin hebt zitten maar vlak naast elkaar kan dus sowieso niet.

Wat betreft de timings. Ga in je bios naar Advanced, dan naar Chipset. Daar moet je Configure DRAM Timing by SPD op Disabled zetten, dan verschijnen de andere opties (de timings dus, CAS, RAS etc). Hoe hoger de timing hoe langzamer, dus GA ZE NIET LAGER ZETTEN want dan zit je te overclocken. Als ze het nu al niet doen moet je dat dus niet doen :). Probeer het maar gewoon iets lager te zetten, kijken of dat helpt.

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 16:48
Ik heb exact hetzelfde probleem met hetzelfde type twinx geheugen op een Asus A7N8X-Deluxe moederbord. Ik kan het geheugen niet op 200mhz draaien.

185mhz lukt nog net als ik 2.8 volt gebruik. Helaas gaat de bios maar tot 2.8 volt, maar ik ga straks een bios zoeken die hoger wil, misschien lost dat het probleem op.

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Pagina: 1