Toon posts:

[XP] Setup wil niet starten door een raid/sata controller*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn computer pas in elkaar gezet en alles is nieuw en zit op zijn plaats denk ik dan. Windows is nog niet geinstalleerd. Een paar specificaties van mijn onderdelen:
moederbord: MSI 915P Combo-FR
processor: p4 2.8g socket 775
dvd rewrtr: NEC ND-3500A
dvd speler: Samsung AT Black B
hd: WD 200 GB U100 WD2000JB

nu krijg ik als ik naar mijn RAID setup ga een error namenlijk:

NOTICE!! (knippert)

The number of disks is not adequate to create a RAID.

Channel0 Master No Drive
Channel0 Slave No Drive
Channel1 Master No Drive
Channel1 Slave No Drive

ook staat er dat ik op f1 kan drukken om een array te maken maar dit werkt niet.
Ik heb via het boot menu windows proberen te instaleren deze starte op maar kreeg opeens een error tussen het laden.

Nu is mijn vraag wat moet ik nu doen om dit te verhelpen?Want in het boot menu om een drive te kiezen kom ik nu ook al niet meer.

aub help mij,
mvg
een nieuweling

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Is het niet zo dat je WD 200Gb een p ATA drive is, en dat er ook 4 SATA poorten op je moederbord zitten die niet gebruikt worden? Dan kan je dmv een jumper gewoon je SATA poorten uitschakelen; heb je er geen last meer van :)

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet of mijn hd een p ATA is. en ja ik heb 4 SATA aansluitingen op mijn moederbord maar ik snap niet hoe ik die dan kan deactiveren. ik heb mijn jumpertje op de hd op Master staan aangezien ik maar één hd heb.

wat moet ik dan veranderen?
en hoe zit het dan met mijn cdrom drives?

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:10
Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 17:37:
ik weet niet of mijn hd een p ATA is. en ja ik heb 4 SATA aansluitingen op mijn moederbord maar ik snap niet hoe ik die dan kan deactiveren. ik heb mijn jumpertje op de hd op Master staan aangezien ik maar één hd heb.

wat moet ik dan veranderen?
en hoe zit het dan met mijn cdrom drives?
als je jumpers moet zetten is dit een pata schijf. zal ongetwijfeld ook aangesloten zijn met een 40pins kable (vrij brede)

Verwijderd

Topicstarter
yep, maar dat heb ik dus goed aangesloten als ik die op master zet gewoon. maar hoe maak ik dan nu een Array en waarom zijn mijn drives niet RAID en waarom kom ik niet meer in het bootmenu?

• SyS_ErroR
  • Nu online
1. je geeft zelf aan dat je een PATA schijf hebt.
2. de RAID controller werkt over de 4 SATA aansluitingen
3. een RAID array werkt alleen met meerdere schijven (woej.. ik heb RAID 5 met 1 HDD :X)
4. Op je moederbord zit een jumper waarmee je je SATA controller kan uitschakelen, dit scheelt boottime :)

Verwijderd

Van welke (minimaal 2) schijven wil je een RAID-array maken dan?

Verwijderd

Topicstarter
o dus daar zit het probleem helemaal niet :? daar hoef ik dus helemaal niks aan te doen. maar nu zit ik nog met een probleem dat ik mijn windows cd erin doe en dat hij die niet boot.

• SyS_ErroR
  • Nu online
1. legale windows (gaan we even van uit :P)
2. bootsequence; zorg ervoor dat CD-ROM boot boven HD0 boot staat :)...

Verwijderd

Topicstarter
kan ik ook een opstartdiskette van windows 98 gebruiken voor XP windows cd?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 18:14:
kan ik ook een opstartdiskette van windows 98 gebruiken voor XP windows cd?
Volgens mij niet, een opstartdiskette van win. 98 verwijst naar de windows 98 cd-rom. Niet naar de windows XP cd-rom :P

Verwijderd

Topicstarter
nou de cd werkt alleen krijg ik nog steeds de erorr dat mijn hd corrupt is of er virussen opzitten en dat ik deze eerst moet verwijderen...:?

hij zegt oa dit:

run CHKDSK /F to check hard drive corruption.

wat moet ik nu?

Verwijderd

Met je Windows XP CD kun je nu waarschijnlijk even niet zoveel.

Start eens een keer met je Windows 98 opstartdiskette en draai dan FDISK eens. Wat zie je dan?

Verwijderd

Topicstarter
ik doe win 98 opstartdiskette erin en dan boot hij die automatisch maar zo doet hij niks. dan heb ik de com opgestart in dos zonder ondersteuning van CDROM en via A:/ fdisk ingevoerd. nu geeft hij aan dat er geen fdisk gefixt kan worden.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:58
Ga eerst eens op zoek in de bios naar het knopje {disable sata controller} dat gaat vast een bult schelen. Daarna moet je gewoon je boot bootsequence goed zetten, en zorgen dat je van cd-rom kan starten. Probeer daarna de setup van windows normaal af te ronden.

Ik pas nog even je topic titel aan, zou je hier in het vervolg zelf op willen letten? :)
Pagina: 1