[GENTOO] Transparantie in Xorg ongewenst

Pagina: 1
Acties:

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik draai op dit moment de nieuwste stable (geen masked packages) Xorg met GNOME onder gentoo.

Maar ik heb sinds kort (na een reboot) dat programma's als amule, maar ook het menu en opstartschermpje van metacity (windowmanager) doorzichtig zijn. Hierdoor zijn sommige applicaties helemaal niet meer te gebruiken, of is het op de tast op zoek naar de juiste plaats van een item.

De meeste icoontjes worden gerenderd, ook een mouseover een knop wordt gerendered, maar alles loopt door elkaar. Alsof de solid kleur van de programma's weg is of niet getekend wordt.

Ik heb daarna geprobeerd alles te rebuilden. Xorg, gnome, metacity, amule enz. enz. maar zonder enig resultaat. Net de development versie van metacity geinstalleerd. Nada.
Daarnaast heb ik de config's zoveel mogelijk naar de nieuwste versies proberen te veranderen in de hoop dat er een config optie bij komt die ik kan gebruiken.

Mijn vragen:
Kent iemand dit probleem, en weet de oplossing?

Kan iemand mij anders vertellen welke programma's ik op een stable versie van Gentoo kan loslaten om de transparantie in te stellen. Welk programma is daar voor geschikt, in de hoop dat daarmee de transparantie ook uit te schakelen is.

Hieronder een klein overzichtje van mijn setup:

i810 systeem Celeron 900
512MB geheugen
120GB SATA schijf

Gentoo base systeem 1.4.16
Alle stable packages ge-emerged.
Xorg 6.8.0-r2
metacity 2.8.6 (unstable, maar zelfde resultaat als stable 2.8.1)
wxGTK 2.4.2-r2

Alvast bedankt.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Hm, lijkt me dat je de volgende regel door middel van je xorg.conf of recompile met andere USE flag moet weten te disablen:
code:
1
(II) Initializing built-in extension COMPOSITE

Hoe weet ik echter niet, maar ben wel benieuwd. :-)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Hier staat hoe je dat moet activeren

http://gentoo-wiki.com/TIP_Xorg_X11_and_Transparency

Dus zul je wel zien om het uit te schakelen :9

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ah, goeie link.

Wel gaar, het lijkt standaard aan te staan. Gezien het feit dat deze extensions maar voor een fractie van de users bruikbaar zijn en dat ik ergens las, dat het vooralsnog default uitstaat vraag ik me dan af waarom het bij mij wel aanstaat. (Ik heb het niet bewust aangezet.)

Welke USE flag is hier verantwoordelijk voor?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 17:03:
Hier staat hoe je dat moet activeren

http://gentoo-wiki.com/TIP_Xorg_X11_and_Transparency

Dus zul je wel zien om het uit te schakelen :9
Tja, ben niet blij met development rommel in een stable installatie om hem stable te krijgen 8)7

Maar deze oplossing werkt, gewoon de regels toevoegen aan Xorg.conf en dan doet hij het waarschijnlijk al goed. Heb de programma's gebouwd, maar het transparantie tooltje geeft bij mij geen resultaat. Wel is alles wel weer niet transparant.
Ik blijf artifacts houden, maar ik vraag me af waar die precies vandaan komen en of ze er al waren.

Maar wat mij betreft:
Case closed ;)

• TheGhostInc
  • Niet online
sebas schreef op 08 november 2004 @ 17:37:
Ah, goeie link.

Wel gaar, het lijkt standaard aan te staan. Gezien het feit dat deze extensions maar voor een fractie van de users bruikbaar zijn en dat ik ergens las, dat het vooralsnog default uitstaat vraag ik me dan af waarom het bij mij wel aanstaat. (Ik heb het niet bewust aangezet.)

Welke USE flag is hier verantwoordelijk voor?
Volgens mij is dit niet meer uit te zetten. Zover ik zo snel zag heeft het ook met XAA te maken. Maar misschien kan iemand hier nog een licht op (of doorheen ;) ) schijnen.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien ben ik niet wakker hoor, maar
/etc/X11/xorg.conf
code:
1
2
3
4
Section "Extensions
     Option   "Composite"   "Disable" 
      Option     "RENDER"        "Enable" 
EndSection

en zeker weten dat xcompmgr niet draait moet genoeg zijn om alle transparantie te beindigen.
En bij mij stond compositing niet default aan (gentoo stable x86 met xorg).

[ Voor 10% gewijzigd door AlterEgo op 08-11-2004 20:18 . Reden: typo ]

• TheGhostInc
  • Niet online
AlterEgo schreef op 08 november 2004 @ 20:18:
Misschien ben ik niet wakker hoor, maar
/etc/X11/xorg.conf
code:
1
2
3
4
Section "Extensions
     Option   "Composite"   "Disable" 
      Option     "RENDER"        "Enable" 
EndSection

en zeker weten dat xcompmgr niet draait moet genoeg zijn om alle transparantie te beindigen.
En bij mij stond compositing niet default aan (gentoo stable x86 met xorg).
Jouw reactie is helemaal terecht, het was mijn eerste reactie ook toen ik al mijn vensters transparant had zien worden.
Maar op de een of andere manier was Composite "Disable" ook niet genoeg, want ik hield daarmee nog steeds problemen. Mogelijk doordat ik ook RENDER op disable had gezet, maar toch, ik had nog steeds transparante vensters (== composite zou je zeggen)

Maar op de een of andere manier is er bij mij iets omgevallen, want ik draai ook gentoo stable x86 met Xorg.

Ps. de artifacts lijken nu weg, maar er blijven af en toe rare dingen gebeuren, zoals daarnet dat mijn scherm niet ge-update werd gedurende langere periode.

* TheGhostInc snap niet waar het vandaar komt, en hoopt dat het met nieuwe releases niet meer voorkomt.
Pagina: 1