Epox 8RDA3+ "CPU or Overclock fail" bij POST

Pagina: 1
Acties:

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:58
Hoi,

Een klein jaartje terug hebben ze bij mijn vriendin thuis een nieuwe PC gekocht:
Epox 8RDA3+
Athlon XP 2800 (333 FSB)
2 * 512 MB 3200 RAM Apacer
MSI GeForce FX5200 (of toch zoiets)

Nu hebben ze al van in het begin regelmatig voor dat er bij de POST op het scherm komt:
CPU or Overclock Fail!
Wanneer je dan in de BIOS gaat kijken staat de FSB wel degelijk op 166 (dat is toch correct voor die CPU bij mijn weten). Zonder iets te wijzigen doe je dan Save & Exit Setup en meestal start de PC daarna gewoon op.
Soms moet deze actie 2 keer herhaald worden en dan start de PC op.

In het begin maakte ik me er niet zo veel zorgen om, maar nu schijnt het probleem zich iets meer voor te doen dan in het begin. :|

Ik heb hier al zitten zoeken naar errors van dat bord, maar blijkbaar is het niet echt een veel voorkomende fout want ik vind niet echt iets.

Wat zou er mis zijn, hoe kan ik het testen, hoe kan ik het oplossen?

Alvast bedankt,
Firecracker :D

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:08
hoi ,

wat je zou kunnen doen is het updaten van de bios , dit is zeker nu er problemen zijn de moeite van het proberen waard ,
uitleg vind je op www.epox.nl , waar je bovendien ook de bios zelf kunt downloaden

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

kijk eens of er geen lekkende elco's op het moederbord zitten?

had gelijkaardige problemen daardoor (met uiteindelijk een dood bord)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je al eens 'BIOS Optimized Defaults' of 'BIOS Fail-Safe Defaults' gedaan?

Jumper 'JCLK' staat op stand 2-3? (133/166/200)

Batterij is niet leeg?

BIOS update?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• libie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-08 01:01
Ik heb volgens mij last van hetzelfde probleem;

Elke keer als ik mijn pc aan zet geeft ie de melding "CPU or Overclock Fail".
Als ik dan naar de bios ga geeft ie wel gewoon 166 x 12.5 aan. (2800+).

Maar in het POST scherm staat 100 x 16.5. (16.5 lijkt me onwaarschijnlijk want hij is gelockt als het goed is)., Met CPU-Z zegt ie ook van 100 x 16.5

• libie
Ik heb nu met een 2200+ getest maar die werkt wel naar behoren, de settings worden gewoon opgeslagen en blijven ook werken.

Doe ik die 2800 er weer in, geeft ie weer 100 x 16,5 aan.

Ik ga proberen of ik nog een barton kan regelen, kijken of het daar aan ligt

• FirecrackerBE
Ik ben wel benieuwd naar je resultaat. Eerlijk gezegd baart het me een beetje zorgen.

Ik heb nu een BIOS update gedaan. Nu even afwachten, hopelijk is het probleem opgelost daarmee.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• Michel551813
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 11:48
Wel verdraaid. Hier heb ik ook wel eens last van, maar ik heb er nooit echt aandacht aan besteed, omdat het echt maar weinig voor komt (1x in de maand ofzo) en snel verholpen is. Hoop alleen dat het dus niet erger wordt :S
- Elco's zien er perfect uit bij mij
- Laatste bios-update geinstalleerd.
- Batterij kan nog lang niet leeg zijn (lijkt me, als 486 mobo'tjes het nu nog steeds doen)
- Niks overclocked
- jumper staat goed
- Optimized defaults doe ik niet want dan ben ik heel mijn settings kwijt :P

Ik ga dit topic in de gaten houden.

[ Voor 25% gewijzigd door Michel551813 op 17-11-2004 17:01 ]

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

• libie
Ik heb hem voor de gein es met een fsb van 133 geprobeerd. Dan blijft de multiplier ook op 16,5 staan, maar wordt ie wel herkend als 3200+ 8)7

Dus ik ben gaan klokken en ik zit nu op een fsb van 155 op 2,050 volt en hij draait dus nu stabiel op 2600mhz.

Ik weet nog steeds niet waar het aan ligt maar hij draait nu wel supersnel bij mij en stabiel, maar die multiplier van 16,5 blijft ie aanhouden.

• arjentjuh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09-2023
Ik heb ook dat moederbord... en bij mij geeft hij dat dus ook al heel af en toe aan. Laatste bios heb ik ook geupdate en k heb het nu nog wel eens. Ik hoop dat er hier nu een oplossing voor wordt gevonden. :) Altijd handig dat ik dat 1x in de maand niet meer hoef te doen.

PunlArjen

• Michel551813
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 11:48
Ik heb een mailtje gestuurd naar Epox zelf met een omschrijving van het probleem dat wij met het Mobo hebben. Helaas nog geen antwoord gehad. Ik laat het jullie weten zodra ik iets van ze hoor.

De reactie van Epox:
"Kan wezen dat de CPU niet helemaal goed contact heeft met de CPU socket,
u kunt eens proberen om de CPU aan te drukken tijden het dicht doen van
de CPU socket."

Tja, ik betwijfel of het daaraan ligt, maar goed. Ik heb er laatste tijd geen last meer van gehad, maar misschien dat het jullie helpt.

[ Voor 46% gewijzigd door Michel551813 op 24-11-2004 16:52 . Reden: Reactie van Epox toegevoegd ]

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

• libie
Ik heb nu een xp2500+ getest, en die ziet ie wel goed in de bios, dus met een multiplier van 11.
Nu heb ik mijn 2800+ er weer in en weer ziet ie een multiplier van 16,5.

Het begint steeds vager te worden bij mij en ik hoop ook dat hier een oplossing voor komt

• FirecrackerBE
De BIOS update heeft het probleem bij mijn vriendin toch een stuk weggekregen. Ze hebben het probleem nu een stuk minder. Lijkt me ook dat het aandrukken van de CPU niet veel gaat helpen. Trouwens, ik heb geen zin in de cooler eraf te halen, koelpasta verwijderen, aandrukken, koelpasta erop, cooler erop. Lijkt me eerder dat het een foutje is in het bord dat het niet goed overweg kan met de XP 2800?
Ik laat het nog wat langer zo lopen en als het probleem niet terug erger wordt dan zal het wel in orde komen hoop ik?

• FirecrackerBE
Blijkbaar is de BIOS update toch niet de gedroomde oplossing. Het probleem doet zich wel minder voor, maar is toch nog niet volledig van de baan. Ik heb nu ook de Optimized defaults gebruikt.
Ik heb ook gemerkt dat de CPU vrij warm wordt: als hij net opstart ergens vooraan in de 40 °C (43 of zo), maar als je na een kwartiertje Office opnieuw start staat hij rond de 50 °C (51 à 52 max). Zware toepassingen gebruiken ze bijna niet, dus lijkt het me nog niet echt stressed te noemen.
Cooler is een Zalman 7000 compleet in koper. Draait trouwens op volle toeren dacht ik, want ik heb geen fanmate geïnstalleerd.

• arjentjuh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09-2023
Het is geen probleem met de 2800+ hoor ik heb het namelijk met een 2600+.

PunlArjen

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Idem hier met een 8RDA3I in combinaite met een 3000+
Lang verhaal kort, helpdesk kon niet helpen, asus in gebouwd en alles ok.

Zelf had ik een nieuw mainboard nodig en die epox is verder niks mis mee.
Die ingebouwd in combinatie met een 2400+ @ 2350Mhz. Nooit problemen meer gehad.

Dus ik vermoed dat het een probleem is met de nieuwste multiplier lock van de barton cores.

• Verbal Kint
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Ik overweeg ook om dit mobo aan te schaffen. Ironisch genoeg ivm met fsb problemen met mijn nieuwe Barton 2600+ op mijn huidige mobo. Oerigens is mijn Barton niet gelocked, loop ik dan het risico dat dit probleem bij mij gaat optreden of niet?

Overigens staat in de pricewatch dat dit mobo sata heeft maar daar zie ik bij Epox niets van terug? Hoe zit dit precies?

Great minds think alike!

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
Firecracker schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:56:
Blijkbaar is de BIOS update toch niet de gedroomde oplossing. Het probleem doet zich wel minder voor, maar is toch nog niet volledig van de baan. Ik heb nu ook de Optimized defaults gebruikt.
Ik heb ook gemerkt dat de CPU vrij warm wordt: als hij net opstart ergens vooraan in de 40 °C (43 of zo), maar als je na een kwartiertje Office opnieuw start staat hij rond de 50 °C (51 à 52 max). Zware toepassingen gebruiken ze bijna niet, dus lijkt het me nog niet echt stressed te noemen.
Cooler is een Zalman 7000 compleet in koper. Draait trouwens op volle toeren dacht ik, want ik heb geen fanmate geïnstalleerd.
dit zijn normale temps hoor! met stock koeler worden ze rustig 60 graden zonder problemen
je kast is gewoon wat warm waarschijnlijk

Ja zou ik ook zeggen

• FirecrackerBE
Verbal Kint schreef op woensdag 08 december 2004 @ 13:19:
Ik overweeg ook om dit mobo aan te schaffen. Ironisch genoeg ivm met fsb problemen met mijn nieuwe Barton 2600+ op mijn huidige mobo. Oerigens is mijn Barton niet gelocked, loop ik dan het risico dat dit probleem bij mij gaat optreden of niet?

Overigens staat in de pricewatch dat dit mobo sata heeft maar daar zie ik bij Epox niets van terug? Hoe zit dit precies?
De 8RDA3+ heeft wel degelijk SATA aan boord. Als je hieraan twijfelt neem je de foto van het mobo en daar vind je de connectors wel op.
Dit is een link naar de manual:
http://www.epox.nl/manuals/mu-8rda3&I&G&%2B.pdf
Hier zie je dat die SATA wel degelijk aanwezig is (alleszins op de 8RDA3+).

• Verbal Kint
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Firecracker schreef op woensdag 08 december 2004 @ 13:56:
[...]

De 8RDA3+ heeft wel degelijk SATA aan boord. Als je hieraan twijfelt neem je de foto van het mobo en daar vind je de connectors wel op.
Dit is een link naar de manual:
http://www.epox.nl/manuals/mu-8rda3&I&G&%2B.pdf
Hier zie je dat die SATA wel degelijk aanwezig is (alleszins op de 8RDA3+).
Hmmm, de search stuurde mij hierheem maar dit zijn +'en in plaats van i's.... O-)

Mijn vraag blijft overigens staan. :)

Great minds think alike!

Verwijderd

een amd 2600+ mobile werkt goed in een epox 8rda3+ rev. 1.x.. ik heb er zelf ook 1 bij alternate gekocht
gewoon op 12.5x166mhz zetten op 1.45v enne werk perfect loop nu op 12x 217 mhz (8>

• FirecrackerBE
Verbal Kint schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:44:
[...]
Hmmm, de search stuurde mij hierheem maar dit zijn +'en in plaats van i's.... O-)

Mijn vraag blijft overigens staan. :)
Dit topic gaat dan ook over een Epox 8RDA3+, niet over een i-model.

Die manual is geldig voor meerdere moederborden. De Epox 8RDA3+ heeft 100% zeker SATA-aansluitingen, ik heb hem toch zelf in elkaar gestoken, dus vertrouw me maar op dat vlak ;).
En als je echt zo koppig blijft twijfelen aan mijn statement:

http://www.epox.com.tw/eng/news_content.php?serno=8

After the great success of the EP-8RDA and EP-8RGA series of mainboards, the world renown manufacturer of PC Motherboards, EPoX Computer Co. Ltd. (EPoX), today announced the launch of its evolutionary nVidia nForce 2 mainboards called EP-8RDA3+. Besides possessing FSB 400 overclocking capability, this new EPoX offering provides the added functionality of Serial ATA with RAID function, Dual LAN, and IEEE 1394, whilst maintaining all of the options that have made EPoX original offerings so desirable.

Zo, nu tevreden? :Y)

De reden dat je dit specifieke model niet op zich meer terugvindt bij Epox is denk ik omdat het een ietwat ouder bord is. Deze socket is er aan het uit gaan, dus... .

Pagina: 1