[openldap] slapd @ 100% cpu

Pagina: 1
Acties:

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:47

Thyzz

-=leeg=-

Topicstarter
Ik heb een probleem met openldap.
Doormiddel van een zelf geschreven programma, welke doormiddel van max 10 verbindingen ongeveer 40.000 entry's toevoegd, vul en synchroniseerd ik een db met openldap.

Ik heb het probleem dat zodra het programma klaar is met vullen en ik met ldapbrowser de inhoud wil controleren slapd 100% cpu power gaat gebruiken en niet meer stopt (na 12uur heb ik het prosses met een kill -9 gestopt)

Ik kan alleen niet achterhalen waar het probleem ligt.
ik heb de volgende configuratie:
suse 9.0
openldap 2.2.17 & 2.2.18
berkeleydb 4.2.52

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#slapd.conf --> alleen de belangrijke delen
schemacheck       on
loglevel                0
sizelimit               -1

#Set the Entry cachesize
#
cachesize 1000

#
#Set transactional checkpoint
#
checkpoint 512 720

# Indices to maintain
index           uid                             pres,eq,sub
index           cn                              pres,eq,sub
index           ou                              pres,eq,sub
index           objectClass                pres,eq
index           member                      pres,eq

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
DB_CONFIG
#
# Set Database in memory cachesize
# set_cachesize <gbye> <byte> <ncache>
#
set_cachesize   0       1280000         0

#
#Set database flags
#
set_flags       DB_TXN_NOSYNC

#
#Set log values
#
set_lg_regionmax        1048756
set_lg_max              10487560
set_lg_bsize            2097152
set_lg_dir              /usr/local/var/dbd-logs/

#
#set temporary file creation directory
#
set_tmp_dir     /tmp

Ook geld dat alle informatie in de ldap voldoet aan de aanwezige schema's (schemacheck staat aan).

Vaag is dat ik nog wel verbindingen kan maken en verbreken, maar geen nieuwe informatie kan opvragen.
Doormiddel van loglevel -1 kom ik niet aan extra informatie. Er komt namelijk geen foutmeldingen ofzo voorbij.

Ik heb al wat op google lopen zoeken en ik kreeg een klein beetje hoop doordat er ergens stond dat BerkelyDB misschien wel eens te weinig geheugen zou kunnen alloceren. Maar het verkleinen van de cache(de suggestie) helpt niet.

Nu dacht ik slim te zijn. Misschien ligt het wel aan het aantal verbindingen of aan de data die ik importeeer dat ie toch ergens blijft hangen. Dus na het opnieuw opstarten heb ik een ldif export gemaakt. Daarna de gehele tree leeg gegooid en daarna de ldif geimporteerd. (1 synchrone verbinding).
Maar als dat voltooid is, en ik vraag daarna weer informatie op hangt de slapd op weer op 100% en kan ik geen informatie er uit opvragen.

Kent iemand het probleem? En zo ja weet je een oplossing.
De bedoeling is om openLdap op een bedrijfs-server te gaan draaien en ik kan niet hebben dat na elke synchronisatie slapd-hangt en opnieuw moet worden gestart.

edit:

nog even bij vermelden, als ik de server kill en opnieuw opstart dan kan ik wel alle operaties uitvoeren. De server hangt dus alleen als ik een lege ldap in zijn geheel opnieuw vull

[ Voor 5% gewijzigd door Thyzz op 08-11-2004 17:11 ]

5325wp