Welke Koeler voor mijn Asus Radeon 9600XT?

Pagina: 1
Acties:

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik heb nu al een tijdje een Asus Radeon 9600XT. Goede kaart enzo maar het geluid wat de koeler produceert daar ben ik minder tevreden over. Tijdens het gamen maakt het niet uit dan heb ik toch mn koptelefoon op maar tijdens het interneten etc. heb ik er toch erg last van.

Daarom dus ook mijn vraag: "wat is en goede Stille koeler voor mijn 9600XT".

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 15:55
zalman hp** altijd goed en passief dus stil

• Pixeldude
kleefding schreef op 08 november 2004 @ 14:27:
zalman hp** altijd goed en passief dus stil
Heb je een linkje voor me?

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55

UTM

Deze zal zeer zeker aan jouw verwachtingen voldoen ;)

• Pixeldude
w03f schreef op 08 november 2004 @ 14:31:
Deze zal zeer zeker aan jouw verwachtingen voldoen ;)
Ziet er goed uit idd :)

Verwijderd

ik heb ook een 9600xt en ik dacht eerst ook over de zalman, maar ga toch voor een artic cooling Ati silencer (2 geloof ik). Groot voordeel is dat ie gelijk de warme lucht naar buiten blaast, integenstelling tot the zalman cooler welke in je case gewoon als 1 groot verwarmingselement werkt.

Hij is idd niet passief, maar ook erg stil (en of je hem hoort hangt ook van de rest van je systeem af .. voeding/cpu cooling/casefans).
Als je een extra outtake fan gebruikt dan kan je deze na installatie van deze cooler eruit halen waardoor je er qua geluid alleen maar op vooruit kan gaan.. bij de zalman moet je hem er dan alsnog in laten zitten aangezien deze niets naar buiten werkt.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 14:48 ]

• sneakyd3ad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:39
Mijn Artic Silencer Rev 4 (X800 series) draait altijd op 100% en je hoort hem gewoon niet. Systeem is verder erg stil :)

[ Voor 17% gewijzigd door sneakyd3ad op 08-11-2004 14:51 ]

• Pixeldude
Zitten er nog nadelen aan een heatpipe eigenlijk?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Sapphire levert standaard een Zalman gemonteerd op een 9600 model en daar is niets mis mee sinds ik die kaart heb (januari 2004).

ARME AOW’er

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 14:46:
ik heb ook een 9600xt en ik dacht eerst ook over de zalman, maar ga toch voor een artic cooling Ati silencer (2 geloof ik). Groot voordeel is dat ie gelijk de warme lucht naar buiten blaast, integenstelling tot the zalman cooler welke in je case gewoon als 1 groot verwarmingselement werkt.
Als je een minimum aan airflow in je case hebt mag dat geen probleem vormen hoor, zeker niet bij een 9600XT.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

KroeT

[...]

Die ZM80C-HP, is die aan te raden op een 6800 LE, als je maar 1 120mm casefan hebt?

offtopic:
Antec Sonata + de bijbehorende standaardkoeler dus

[ Voor 33% gewijzigd door KroeT op 08-11-2004 15:53 ]

Peace is not simply the absence of war.

• Pixeldude
Ik heb een:

Hewlett-Packard
Pavilion
AMD Athlon XP 2400+
kloksnelheid: 2,00 GHz
512 MB RAM-geheugen
Asus Radeon 9600 XT

Wat past daar het beste op een zalman hp of een Artic Silencer?

Verwijderd

ik draai nu al 6 maanden die zalman koeler, en toch ben ik er niet tevreden over, de installatie is vrij makkelijk maar toch is hij kut, de Silencer is veel makkelijker, en koelt beter. verder vind ik dat het koelblok van de zalman ding toch erg los zit ookal heb je hem goed geinstalleert al met al een goed ding maar ik zal voor de artic silencer gaan.

Verwijderd

Ranzy schreef op 08 november 2004 @ 15:42:
[...]

Als je een minimum aan airflow in je case hebt mag dat geen probleem vormen hoor, zeker niet bij een 9600XT.
ik zei ook niet dat het een probleem zou vormen hoor :) ik bedoelde alleen dat alle warmte van je 9600xt met een zalman heatpipe erop gewoon je kast in gaat (of in je kast blijft, hoe je het wilt zeggen). Vandaar mijn vergelijking met een "verwarmingselement".
De vga silencer gooit al die hitte (iig van de gpu) gelijk je kast uit waardoor je ook een verlaging in je case temp zal waarnemen.
Skyline GTR schreef op 08 november 2004 @ 16:10:
Ik heb een:

Hewlett-Packard
Pavilion
AMD Athlon XP 2400+
kloksnelheid: 2,00 GHz
512 MB RAM-geheugen
Asus Radeon 9600 XT

Wat past daar het beste op een zalman hp of een Artic Silencer?
kwa "passen" zal het waarschijnlijk allebei gaan; ze verbruiken allebei een extra PCI slot (welke je waarschijnlijk wel vrij kunt maken, of al vrij hebt). Enkel de zalman cooler heeft aan de achterkant van je kaart (dus aan de CPU kant) ook nog een plaat hangen, dit kan (lijkt mij) in sommige combinaties mobo/cpu-cooler wel een probleem opleveren.

De artic silencer gaat eigenlijk altijd passen. Voor de zekerheid kan je het even opmeten in je kast (afmetingen staan vast ergens)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 17:11 ]

• Pixeldude
Tot nu voel ik het meest voor de "Zalman ZM80D-HP" omdat die helemaal geen Fan heeft en dus helemaal geen geluid maakt :)

Verwijderd

ik heb ook een artic cooling Ati silencer en moet zeggen ben er ook erg te vreden over. Weinig geluid maar als je het over geen geluid hebt is de zahlman natuurlijk altijd beter.

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Steken er casecoolers in die HP van je? Zo niet, ga dan voor de Arctic silencer, zo ja, ga dan voor een Zalman.

• Pixeldude
Ik denk dat de Zalman ZM80D-HP bij mij niet gaat passen

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v134/Peter_85/AsusRadeon9600XT.jpg

Verwijderd

je kan op de site van zalman zo zien welke afmetingen omliggende componenten mogen hebben voor de cooler .. dus dat kan je zelf makkelijk uitzoeken :)
Steken er casecoolers in die HP van je? Zo niet, ga dan voor de Arctic silencer, zo ja, ga dan voor een Zalman.
Juist andersom eigenlijk: indien je géén extra casefans (naar buiten) hebt maakt het voor je totale intake/outtake niets uit of je de stock of de zalman cooler gebruikt en dit mag dan ook geen probleem opleveren.
Als je in dit geval de vga-silencer gebruikt zal de temp in je kast dalen (extra casefan naar buiten), maar zal je wel meer geluid krijgen t.o.v. de zalman oplossing.
Juist als je een extra casefan (naar buiten) gebruikt gaat op wat ik al eerder zei:
Als je een extra outtake fan gebruikt dan kan je deze na installatie van deze cooler eruit halen waardoor je er qua geluid alleen maar op vooruit kan gaan.. bij de zalman moet je hem er dan alsnog in laten zitten aangezien deze niets naar buiten werkt.
waardoor de vga silencer qua geluid JUIST de grootste vooruitgang is :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 15:15 ]

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Mja, aan het picje te zien gaat die Zalman toch niet passen, dus ga maar voor de Silencer ja.

• Defiance
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-06 18:39

Defiance

Stubborn Bastard

Dump de Zalman idee, is wel goe maar vreet meer ruimte en kan een probleem vormen in kasten.

Ga voor de Arctic ATi 2 Silencer, stil en zeer goed, HCC is paar dagen om de hoek, perfecte plek om hem te halen.

Ik gaat daar ook me Arctic ATi 3 Silencer opvissen.

• Pixeldude
Ranzy schreef op 09 november 2004 @ 15:18:
Mja, aan het picje te zien gaat die Zalman toch niet passen, dus ga maar voor de Silencer ja.
Dat lijkt mij ook de beste oplossing idd, omdat ik onder de de kaart nog gewoon een slot vrij heb :). Daar komt hij te zitten toch??

• Defiance
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-06 18:39

Defiance

Stubborn Bastard

Yep

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Geen van de twee fan-aansluitingen op die artic 2 past overigens op de fanaansluiting op de Asus 9600XT.

• Pixeldude
Brigitte schreef op 09 november 2004 @ 18:25:
Geen van de twee fan-aansluitingen op die artic 2 past overigens op de fanaansluiting op de Asus 9600XT.
Huh maar hij is toch gemaakt voor de 9600 series :?

http://www.pccasegear.com/prod1586.htm

Verwijderd

klopt idd.. je moet rev 3 hebben :
http://www.ocfaq.com/reviews/ArcticCooling/VGASilencer_Rev3/

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 19:27 ]

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22

Tubby

or not to be

Asus 9600XT Video-in Video-out

met een Ati Silencer erop :)

Koelt beter en is stiller

Afbeeldingslocatie: http://www.elemental.nl/tubby/atisilencer.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Tubby op 09-11-2004 19:28 ]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

en nu ben ik in de war :( moeten we nou een rev 2 hebben of een rev 3 ?
Heeft jouw cooler (de rev 2 dus) ook een switch tussen high and low?

Verwijderd

Ik heb tijdje terug ook een aantal alternatieve koelers geprobeerd voor de Asus 9600xt. Ik kwam er dus achter dat Asus nogal van het reference design van Ati afwijkt.

Ik had eerst de VGA Silencer Rev3, deze kwam een paar mm buiten de kaart uit, het slotplaatje zat dus in de weg. Na wat aluminium wegveilen zou die passen. toen bleek dus dat asus een kleine 3 pin connector gebruikt terwijl de VGA silencer een 2 pin aansluiting heeft, past dus niet.

Toen heb ik een zalman ZM-80C-HP geprobeerd, deze was nogal kut te installeren, maar paste verders wel, alleen de core zit dus lager als normaal waardoor die 2 plaatjes die je als laatste moet installeren niet erop kunnen.

Blijkbaar past die nieuwe ATI Silencer serie dus wel, dus ik zou alleen die overwegen voor een Asus 9600xt.

edit: ff voor de duidelijkheid, ik heb dus zelf de oude VGA silencer rev3 gehad, NIET de nieuwe serie Ati silencers waar 4 verschillende types van te krijgen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 20:08 ]

Verwijderd

zucht :p ik heb een hercules 9600xt moet ik dan de rev2 of rev 3 hebben?! wil dit topic niet kapen ;) de topicstarter had geloof ik wel een asus 9600xt :/

zelf al opgelost: je kunt de vga silencer rev3 gebruiken OF de ati silencer 2 (wat het verschil in prestaties is weet ik niet :/)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 22:02 ]

• Pixeldude
de topicstarter had geloof ik wel een asus 9600xt :/
Klopt idd ik heb een "Asus Radeon 9600XT"

maar het is mij ook nog niet duidelijk welke ik nou moet hebben

[ Voor 6% gewijzigd door Pixeldude op 09-11-2004 22:02 ]

Verwijderd

Skyline GTR schreef op 09 november 2004 @ 22:02:
[...]

Klopt idd ik heb een "Asus Radeon 9600XT"

maar het is mij ook nog niet duidelijk welke ik nou moet hebben
Nou zoals je op de site van Arctic Cooling en de foto een aantal posts hierboven kan zien heb je dus ATI Silencer Type 2 nodig.

Volgens mij ben je in de war met rev2 van de oude serie VGA silencer, hier was maar 1 type van met 3 revisies, dit ene type was bedoeld voor alle ati kaarten, met de nieuwe serie koelers is er voor de verschillende ati kaarten een bepaald type beschikbaar, voor de 9600 serie heb je dus type 2 nodig.

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Dan is het bij Zalman toch simpeler kiezen hoor, al die verschillende revisions, om gek van te worden! :)

• Pixeldude
Oké, bedankt voor de opheldering

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voor de duidelijkheid: ik had een ATI silencer uit de nieuwe serie (rev. 2) en de fan-aansluiting daarvan past dus niet op op een Asus 9600XT. Het "omzetten" van de draadjes is jammerlijk mislukt, nu zit er een Zalman op en dat ging perfect.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22

Tubby

or not to be

Ik weet niet of het rev2 of rev3 is. Dit is gewoon de laatste serie Silencers van Artic-Cooling. En ze hebben nummers omdat ze geschikt zijn voor verschillende kaarten. Hieronder het lijstje van Alternate, dat geeft wat duidelijkheid. Mijn koeler heeft geen switch tussen twee standen. Hij is gewoon altijd stil en koel ;)

Arctic-Cooling ATI VGA Silencer 1
voor VGA kaarten EUR 22,00

Arctic-Cooling ATI VGA Silencer 2
voor ATI Rad. 9600 EUR 24,00

Arctic-Cooling ATI VGA Silencer 3
voor Radeon 9800 EUR 27,00

Arctic-Cooling NV VGA Silencer 1
voor GeForce4 Ti, FX5700 EUR 22,00

Arctic-Cooling NV VGA Silencer 2
voor GeForce FX5700 Ultra EUR 24,00

Arctic-Cooling NV VGA Silencer 3
voor GeForce FX5800XT EUR 27,00

Arctic-Cooling NV VGA Silencer 5
voor GeForce 6800/GT/U EUR 22,00

[ Voor 5% gewijzigd door Tubby op 10-11-2004 11:06 ]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

beetje laatkomer lees ik...

Ik heb dus een ASUS radeon 9600xt (waar in deze topic ook over wordt geschreven), en de ATI silencer 2 (waar ook over wordt geschreven)
Ook ik kom dus het probleem van de fan connector tegen.
Zie echter wel dat er verscheidene personen zijn die dit hebben weten te verhelpen (zie post van Tubby). Maar hoe?

Wie helpt mij! Connector ergens op MB zetten? Of doorknippen en oude connectoren gebruiken?
Pagina: 1