Toon posts:

win98 glasvezel

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
win98 glasvezel

--------------------------------------------------------------------------------

Sinds kort hebben wij glasvezel van concepts
Hier was een win98 pc op aangesloten, dit liep perfect.
Afgelopen weekend heb ik mn pc ook aangesloten op het modem (winXP) en sindsdien kom de win98 pc niet meer op het internet.
De Xp pc heeft altijd bij mij thuis op adsl van xs4all gezeten.
De eerste keer dat ik de pc aansluitte op het glasvezel modem, kreeg ik echter nog geen internet, de verbinding moest eerst hersteld worden.
Hierna ging het perfect.
De pc's zijn beide ingesteld dat ze automatisch een ip adres krijgen, en de proxy server is uitgeschakeld.
Ik heb al geprobeerd om bij de win98 pc handmatig de ip in te stellen, in dezelfde range als de Xp pc, dit wou ook niet baten.
De drivers van de 98 pc zijn wle goed geinstalled, het is een sitecom netwerk kaartje

Iemand enig id hoe ik de win98 pc weer op het internet kan krijgen?
Als er meer info nodig is dan hoor ik het wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 12:22 ]

Verwijderd

<zit bij ts @ school>

Z'n XP bak heeft range 213.x.x.x, de w98 een 169.x.x.x, ofwel de 98-bak krijgt geen lease. Verder hebben we nog geen idee waarom

Verwijderd

Dat komt doordat je provider maar één IP-adres uitgeeft. Als je met meerdere computers op internet wil moet je je verbinding delen.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is toch vreemd??
Het is een multi-pc modem, athans het modem heeft 4 ethernet aansluitingen

Verwijderd

Tsja, dat hangt verder af van je provider. Het modem kan zo ingesteld zijn dat hij zich niet als router gedraagd. En als jij een extern IP-adres krijgt (wat je krijgt) zal hij dus niet als router ingesteld zijn.

Als je er echt zeker van wilt zijn laat je de boel zo staan, maar trek je alleen even het kabeltje van die XP-machine eruit. Als je W98-machine dan gewoon direct een normaal IP-adres krijgt weet je zeker dat er maar één adres uitgedeeld wordt en dat dat multi pc-modem niet als router is ingesteld.

En ga even bij je provider na hoe het allemaal geregeld is (mag je je verbinding delen, hoeveel IP-adressen krijg je etc.)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-05 20:34

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 15:48:
Dit is toch vreemd??
Het is een multi-pc modem, athans het modem heeft 4 ethernet aansluitingen
Als je eem multi-pc modem hebt zul je nog altijd een prive netwerkje moeten maken. Dan krijgt het modem het 213.x.x.x adres en je PCs een 10.x.x.x of 192.168.x.x adres. Dan zorgt je modem voor de routering.
Als je modem dat niet kan zul je de win98 PC achter de winXP pc moeten hangen (met twee netwerkkaarten in de XP machine) en XP de routering laten doen.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Oke duidelijk,

Het modem geeft maar 1 ip-adres, dit heb ik getest.
Hoe kan ik het modem instellen dat het een routerfunctieheeft?, let op het is wel een glasvezelmodem.
Ik heb al geprobeerd te pingen naar het modem in de browser (de standaard gateway, verkregen via ipconfig in msdos, /all werkte trouwns niet.) maar dit lukte ook niet.
Athans, ik kreeg geen menu zoals ik dat met adsl gewend was.

Stel ik wil de 98 bak een gedeelde verbinding geven met de Xp machine, dus de Xp machine verkrijgt internet via de 98 pc.
Hoe doe ik dit?
Ik neem aan dat dat wel gewoon via de modem moet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 16:39:
de win98 pc heeft geen netwerkkaart waar 2 ethernetaansluitingen op zitten, of kan het dan al helemaal niet?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 16:39:
Oke duidelijk,

Het modem geeft maar 1 ip-adres, dit heb ik getest.
Hoe kan ik het modem instellen dat het een routerfunctieheeft?, let op het is wel een glasvezelmodem.
"rtfm", dat kunnen wij ook niet weten zonder merk/type, maar als je die weet kan je ook zelf de manual opzoeken.
Stel ik wil de 98 bak een gedeelde verbinding geven met de Xp machine, dus de Xp machine verkrijgt internet via de 98 pc.
Hoe doe ik dit?
Met routersoftware zoals Sygate of Winroute.

Zie : Wat is een Proxy ?

Alleen een simpele proxy kan ook, maar is redelijk ranzig en kan vaak niet erg veel meer dan http pagina's doorgeven.

Hiervoor moet echter de PC die direct op het modem is aangesloten aanstaan om te kunnen internetten op de andere PC. Een betere oplossing is dus een losse router (van b.v. Linksys, 3com, enz. te kopen : http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/313). Goedkoper is waarschijnlijk het regelen van een simpele 486/Pentium 1 computer met 2 netwerkkaarten en daar Freesco of iets vergelijkbaars op te zetten, en die machine constant aan laten staan. Een "hardware" router kost natuurlijk wel wat minder ruimte :P

Je modem heeft mogelijk echter ook al een router in zich, maar die dan iig niet aan staat. Als je die aanzet heb je natuurlijk geen aparte router meer nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 08-11-2004 16:49 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

En met bovenstaande vind ik het wel mooi.

Zoals W3ird_N3rd zegt: ga hier eerst zelf eens mee aan de slag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.