Hoe beken je de theoretische snelheid van je verbinding.?

Pagina: 1
Acties:

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 13:16
Ik heb al geprobeerd te zoeken naar deze vrijwel simpele vraag.

Ik zit zelf ook in de ICT maar ik sta op dit punt toch nog flink na te denken.
Vreemde is: ik heb het wel ooit eens geweten, maar ben het compleet vergeten.

Heeft iemand mij de antwoord op deze vraag.? :)

b.v. 1.5 Mbit/sec = .... k/sec ???

[ Voor 7% gewijzigd door dCY op 08-11-2004 11:55 ]

Verwijderd

wat voor verbinding? een 100Mb netwerk zegt het zichzelf al bedoel je bits naar bytes? dat is bits delen door 8.

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 13:16
Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 11:55:
wat voor verbinding? een 100Mb netwerk zegt het zichzelf al bedoel je bits naar bytes? dat is bits delen door 8.
Thanks.. ik heb het gevonden.. :) 1536 k/bit gedeelt door 8... dat was het!!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik beken dat de theoretische snelheid in KB niet precies hetzelfde is als de theoretische snelheid in Kb/8. Er is namelijk nog overhead door het gebruikte protocol. Sommige protocollen hebben flink wat overhead.

Op mijn 512Kb lijntje haal ik zo'n 55KB per seconde. Dat is dus 512Kb/9 en niet /8.

Macbook Pro

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het is in de theorie idd /8 maar in praktijk /9 en soms zelfs /10 dat komt idd door de verschillende protocolen die gebruikt worden. Toen ik nog op de helpdesk werkte kreeg ik daar erg veel vragen over van mensen die dacht dat hun verbinding sneller zou zijn

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat is eigenlijk de gemiddelde overhead van tcp? Welllicht is het handig die in de formule mee te nemen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Welke protocol is dan het snelst, en welke is het langzaamst op dit moment? Natuurlijk hoort daarbij ook de vraag, welk protocol is het betrouwbaarst?

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Betrouwbaar kost meer overhead dan een snelle verbinding met nauwlijks besturing.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:01
Bor_de_Wollef schreef op 08 november 2004 @ 12:09:
Wat is eigenlijk de gemiddelde overhead van tcp? Welllicht is het handig die in de formule mee te nemen?
gemiddelde over head in welke eenheid ?

volgens mij zit er voor elk pakket een header van +- 60 bytes. Het hangt er dus vanaf hoe groot de packets zijn die je verstuurd. Daarbij worden er bij tcp ook packet zonder data verstuurd. Anyway, gemiddeld is dus niet te zeggen, het is wel vrij veel volgens mij.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 13:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 12:13:
Welke protocol is dan het snelst, en welke is het langzaamst op dit moment? Natuurlijk hoort daarbij ook de vraag, welk protocol is het betrouwbaarst?
udp is sneller dan tcp, dwz doordat er geen ontvangtsbevestiging wordt gestuurd kan er meer over de verbinding worden gestouwd, maar betrouwbaar is dat niet. tcp is betrouwbaar, een pakketje dat niet op tijd aankomt wordt opnieuw verzonden.

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 13:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bor_de_Wollef schreef op 08 november 2004 @ 12:09:
Dat hangt natuurlijk sterk af welk data-protocol over tcp wordt gestuurd (HTTP, FTP, etc). Maar zo snel googlend zal het percentage rond de 5% - 8% liggen.
Ook de MTU (maximale grootte van pakketje) speelt een rol, hoe groter het pakketje is, hoe minder overhead er relatief nodig is. Maar bij een packetloss zorgt het weer voor meer dataverkeer.

Zie http://sd.wareonearth.com/~phil/net/overhead/

UDP blijkt sneller dan TCP (logisch), en IPv4 is sneller dan IPv6

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-11-2004 14:21 ]

Verwijderd

RetepV schreef op 08 november 2004 @ 12:02:
Ik beken dat de theoretische snelheid in KB niet precies hetzelfde is als de theoretische snelheid in Kb/8. Er is namelijk nog overhead door het gebruikte protocol. Sommige protocollen hebben flink wat overhead.

Op mijn 512Kb lijntje haal ik zo'n 55KB per seconde. Dat is dus 512Kb/9 en niet /8.
De theoretische snelheid in Kbyte is dus echt wel de theoretische snelheid in Kbit/8

Dat niet alle snelheid opgaat aan de datastroom die je wil/ziet, is een fenomeen dat losstaat van het "bits-naar-bytes verhaal"

Dus iemand met een 512 Kbit upstream heeft dus een 64Kbyte upstream. In de praktijk haalt ie daarmee een datadoorvoer van 54-55 Kbyte. Dus zo'n 15% gaat op aan overhead als transportbesturing.

Upstream 1024Kbit = upstream 128Kbyte
128Kbyte x 0.85 = 108Kbyte datadoorvoer

Ik weet wel: jullie komen op hetzelfde uit maar op deze manier voorkom je begripsfouten
Pagina: 1