Het subject:
Acer TM291LCi (TravelMate 290) laptop
Pentium M 1400 MHz
30 GB disk
256 MB geheugen.
10 maanden oud. Direct na aanschaf Windows 2000 Advanced Server geinstalleerd standaard software als Office, SQL Server, Delphi, Photoshop etc. Alles liep enorm soepel, geen problemen, geen klachten, geen virussen, netjes geupdate (windows update, SP4, etc).
Constatering
10 maanden later is hij merkbaar trager geworden. Bijvoorbeeld het aanmaken van een .txt bestandje duurde 12 seconden...wat mijn bloed deed koken en de aanleiding is voor dit topic en de zoektocht naar de oorzaak.
Verdachten
De proceslist in Task Manager levert 36 processen op, die allen taken uitvoeren die ook zo bedoelt zijn. Een opsomming is daarom niet nodig, maar als mensen daar meer informatie over nodig denken te hebben, zal ik het geven. Er zijn een aantal verdachten:
Ik hou er niet van om mijn laptop opnieuw van een operating systeem te moeten voorzien, er staat er al namelijk eentje op. Veel beter is het om deze te repareren. Mijn workstation heeft het 3 jaar prima gedaan met dezelfde windows installatie (ook Win2KAS), ondanks upgrade van het moederbord, nieuwe versies van software etc. Mits goed getuned en weet wat je doet hoef je bijna nooit je OS opnieuw te installeren. Om dit probleem te tackelen wil ik ook het OS tweaken en niet bot opnieuw installeren.
Het probleem ligt mijns inziens bij services.exe. Heeft iemand een idee wat daarvan de oorzaak is?
Acer TM291LCi (TravelMate 290) laptop
Pentium M 1400 MHz
30 GB disk
256 MB geheugen.
10 maanden oud. Direct na aanschaf Windows 2000 Advanced Server geinstalleerd standaard software als Office, SQL Server, Delphi, Photoshop etc. Alles liep enorm soepel, geen problemen, geen klachten, geen virussen, netjes geupdate (windows update, SP4, etc).
Constatering
10 maanden later is hij merkbaar trager geworden. Bijvoorbeeld het aanmaken van een .txt bestandje duurde 12 seconden...wat mijn bloed deed koken en de aanleiding is voor dit topic en de zoektocht naar de oorzaak.
Verdachten
De proceslist in Task Manager levert 36 processen op, die allen taken uitvoeren die ook zo bedoelt zijn. Een opsomming is daarom niet nodig, maar als mensen daar meer informatie over nodig denken te hebben, zal ik het geven. Er zijn een aantal verdachten:
- Het geheugengebruik. Ik hou er van om de veel programma's open te laten staan, zodat ze bij gebruik alleen uit de swap gehaald hoeven te worden. Het gevolg is dat het gebruik nu ongeveer 350MB is (uitschieters naar 450 waarna ik een waarschuwing krijg dat windows de swapfile moet vergroten). Dat is meer dan het fysieke geheugen en vertaagd de boel uiteraard. Maar dit kan niet de oorzaak zijn, want sinds 10 maanden is mijn gedrag niet veranderd evenals de grote van het geheugen.
- Continu I/O. Opvallend is in de lijst van processen dat services.exe continu I/O produceert (zowel schrijven als lezen), ongeveer 20 tot 40 reads per seconde, terwijl ik niets doe. De volgende programma's zijn afhankelijk van services.exe:
Alerter
Application Management
Computer Browser
DHCP Client
Distributed Link Tracking Client
DNS Client
Event Log
Logical Disk Manager
Messenger
Plug and Play
Protected Storage
RunAs Service
Server
TCP/IP NetBIOS Helper Service
Windows Management Instrumentation Driver Extensions
Windows Time
Workstation
Degeen die niet noodzakelijk zijn zijn uiteraard uitgezet, maar ook zijn andere services nagekeken op zinnig gebruik. Maar nog ging services.exe door met I/O produceren.
Ik hou er niet van om mijn laptop opnieuw van een operating systeem te moeten voorzien, er staat er al namelijk eentje op. Veel beter is het om deze te repareren. Mijn workstation heeft het 3 jaar prima gedaan met dezelfde windows installatie (ook Win2KAS), ondanks upgrade van het moederbord, nieuwe versies van software etc. Mits goed getuned en weet wat je doet hoef je bijna nooit je OS opnieuw te installeren. Om dit probleem te tackelen wil ik ook het OS tweaken en niet bot opnieuw installeren.
Het probleem ligt mijns inziens bij services.exe. Heeft iemand een idee wat daarvan de oorzaak is?