Toon posts:

[exchange 2000 SP3] terugkerende emails

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een exchange 2000 server active/passive cluster draaien met SP3. Nu is het de afgelopen 2 weken 3 keer voorgekomen dat er mailtjes 'terugkeren' die al behandeld zijn. Het zijn mails van verschillende afdelingen en als ze 'terugkeren' hebben ze allemaal als ontvangst datum 1 september 2004.

Het gaat om mails die in een public folder van de afdeling binnen komen en na behandeling in een van de submappen 'afgehandeld' geplaatst worden.

Ik dacht eerst aan onhandigheid van een gebruiker die het mailtje weer terug geplaatst heeft of iets dergelijks. Maar nu was het zelfde dus voorgekomen op een tweede afdeling.

Wat ik me dus afvraag of het om een technisch probleem op de exchange-server gaat of een een virus.

Alle mail wordt op vier plaatsen gescand.
- hardware firewall (Fortigate)
- door Webshield op inkomende mail server
- Mcafee Groupshield 6.01 op de Exchange-server
- Mcafee Virusscan Professional 8.0i op de clients

Een virus kan het dus eigenlijk haast niet wezen. Of er moet een actief virus bij derden zijn dat deze mails opnieuw naar ons verstuurd!?

Als ik zo'n mailtje trace met het Message Tracking Center in de Exchange System Manager dan zie ik wel gewoon een volledige history van de mail die lijkt te kloppen: (dit is dus de log van een mailtje dat vandaag spontaan weer terugkeerde en in het verleden al behandeld was)

code:
1
2
3
4
5
Event Time:                        Event:
11/8/2004 8.20 AM                  SMTP: Message Submitted to Advanced Queuing
11/8/2004 8.20 AM                  SMTP: Started Message Submission to Advanced Queue
11/8/2004 8.20 AM                  SMTP: Message Delivered Locally to <<emailadres>>
11/8/2004 8.20 AM                  SMTP Store Driver: Message Delivered Locally to Store to <<emailadres>>

Kent iemand dit verschijnsel?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 10:22 ]