[powerbook g4] Ratelende fan

Pagina: 1
Acties:

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 10:48
Hey iedereen, sinds een paar weken ben ik ook bekeerd tot het hele apple gebeuren en ik moet me ze zeggen dat het me erg goed bevalt. Heb nog geen problemen ondervonden behalve het volgende: Mijn pb wil soms wel eens warmer dan 60 graden celsius worden, zelfs als hij idle is. Op dat moment gaat er dan een ventilator draaien om hem af te koelen, maar deze maakt nogal een vreemd geluid. Is dit een veel voorkomend probleem en wat kan ik er aan doen? In de search en op google kon ik verder niet zoveel vinden over dit specifieke probleem.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 21:22
wat voor processen draaien op dat moment?

No production networks were harmed during this posting

• Freek
paella schreef op 08 november 2004 @ 08:37:
wat voor processen draaien op dat moment?
Msn en firefox ofzo, niks waar hij zich druk over zou moeten maken lijkt me :)

Verwijderd

Terug naar de winkel ermee. De fan hoort echt niet te ratelen. Bij mij hoor je hem ook wel aangaan als ie warm wordt maar het is een heel zacht geluid dat absoluut niet ratelt. Dit lijkt me niet goed!

• Freek
Grr, ding komt van de apple webstore af. Zou ik hem maybe ook naar een apple dealer of applestore in de buurt kunnen brengen?

Verwijderd

Fake schreef op 08 november 2004 @ 12:54:
Grr, ding komt van de apple webstore af. Zou ik hem maybe ook naar een apple dealer of applestore in de buurt kunnen brengen?
Denk dat je hem gewoon op moet sturen. Heb ik ook moeten doen want ik kreeg mijn nieuwe powerbook met een kapot scherm. DOA gevalletje zeg maar. Moest hem terugsturen en toen kreeg ik na een paar dagen een nieuwe toegestuurd. Was trouwens niet bij de Apple Store maar bij MailaMac

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Moet je gewoon via Apple zelf regelen. Is een nadeel via de Apple Store he. ;)

kleurbleur.nl

• Freek
Heb ik net ff met support gebeld, heeft hij mij mijn "mpu" laten resetten en vervolgens heb ik voorlopig nog nergens last van gehad, kwestie van even afwachten dus :)

• S_E_B
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-09-2015
Het is waarschijnlijk niet helemaal hetzelfde, maar ik denk dat het er opzich wel bij kan. Telkens als ik mijn PowerBook 12" aanzet hoor ik een zacht blazend geluid. Het lijkt bij de harde schijf vandaan te komen, maar helemaal zeker ben ik niet. Is er niet een manier om te kijken of de fan draait?
Ik heb em nu iets meer dan een maand (niet zo lang, en een behoorlijk nieuw met apple), maar ik kan me niet herinneren dat hij in het begin ook dat zacht blazende geluid maakte. Meer het idee dat het bijna geheel geruisloos was. Het is niet erg vevelend, maar ik vroeg me af of zijn er andere mensen die dit ook hebben?
De processor is op dit moment 37 graden, niet echt reden om de fan aan te laten slaan lijkt me? Dus moet het haast wel de harde schijf zijn die het geluid maakt?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:34
Als je een 1,33 of 1,5Ghz PBG4 15" hebt: ik heb hetzelfde probleem :(
Ik draai ook meestal alleen maar IRC, MSN en FireFox, schijnt bekend probleem te zijn maar wordt niet gerepareerd :(

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Uberprutser
S_E_B schreef op 08 november 2004 @ 20:30:
Het is waarschijnlijk niet helemaal hetzelfde, maar ik denk dat het er opzich wel bij kan. Telkens als ik mijn PowerBook 12" aanzet hoor ik een zacht blazend geluid. Het lijkt bij de harde schijf vandaan te komen, maar helemaal zeker ben ik niet. Is er niet een manier om te kijken of de fan draait?
Ik heb em nu iets meer dan een maand (niet zo lang, en een behoorlijk nieuw met apple), maar ik kan me niet herinneren dat hij in het begin ook dat zacht blazende geluid maakte. Meer het idee dat het bijna geheel geruisloos was. Het is niet erg vevelend, maar ik vroeg me af of zijn er andere mensen die dit ook hebben?
De processor is op dit moment 37 graden, niet echt reden om de fan aan te laten slaan lijkt me? Dus moet het haast wel de harde schijf zijn die het geluid maakt?
Da's echt de harde schijf die je hoort ;) Dacht ik eerst ook nl dat het de fan was maar die zit in het midden bij je scherm. Harde schijf zit linksonder in je powerbook.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

Ballebek schreef op 09 november 2004 @ 09:23:
[...]

Da's echt de harde schijf die je hoort ;) Dacht ik eerst ook nl dat het de fan was maar die zit in het midden bij je scherm. Harde schijf zit linksonder in je powerbook.
Volgens mij zit linksonder je batterij en je HD zit onder je touchpad. Rechts zit namelijk weer je Superdrive/Combodrive. Is in ieder geval zo bij de 15" Powerbook....

• Freek
Ballebek schreef op 09 november 2004 @ 09:21:
Als je een 1,33 of 1,5Ghz PBG4 15" hebt: ik heb hetzelfde probleem :(
Ik draai ook meestal alleen maar IRC, MSN en FireFox, schijnt bekend probleem te zijn maar wordt niet gerepareerd :(
Ach opzich is het niet zo megavervelend, zolang er verder maar niets kapot gaat. Daarom vroeg ik het even :)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
let op, de 12"en 15"hebben niet dezelfde interne en externe opbouw!

:+

• Uberprutser
begintmeta schreef op dinsdag 09 november 2004 @ 18:36:
let op, de 12"en 15"hebben niet dezelfde interne en externe opbouw!

:+
DUH 8)7 ;)

Ik sloop ze regelmatig uitelkaar dus daarom weet ik dat het de HD is :)

Verwijderd

ik heb dat ook een beetje, maar ik vraag me af of het erg is ik neem het wel ff op als dat lukt en post het nog...

• Uberprutser
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 23:36:
ik heb dat ook een beetje, maar ik vraag me af of het erg is ik neem het wel ff op als dat lukt en post het nog...
Goedkope fans, dat is het probleem...
In de 1 en 1,25 Ghz. zaten betere kwaliteit fans, in de 1,33 en 1,5 zitten goedkope :(

Verwijderd

ik heb in mij 1 dag oude 1,33 PB15 ook dat ik ongeveer bij het scherm allemaal tikjes hoor, dit weer weg, en dan komt het weer terug.

Is dit het zelfde probleem wat jullie ook hebben? :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:30:
ik heb in mij 1 dag oude 1,33 PB15 ook dat ik ongeveer bij het scherm allemaal tikjes hoor, dit weer weg, en dan komt het weer terug.

Is dit het zelfde probleem wat jullie ook hebben? :(
dat heb ik ook, en is waarschijnlijk de geschakelde voeding.
Centrino laptops hebben dit ook allemaal, alleen dan vaak een nog veeel irritanter piepje ivm een tikje.

komt omdat de proc heel zuinig wil zijn en dus dan even veel stroom verbruikt en dan weer minder. dat is waarschijnlijk het tikje wat je hoort.

ga maar eens over je dock en bekijk je CPU status :P
Pagina: 1