CD-ROM op RAID aansluiten (Asus P4T533)

Pagina: 1
Acties:

• Martink
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02-2025
Hoi,

ik heb hier een pc met een asus p4t533 moederboard waarvan alle ide porten al in gebruik zijn en er moet nog 1 cd-rom op aangesloten worden, nu hoorde ik dat het ook mogelijk was om de raid porten gewoon als ide te gebruiken, dus heb ik m'n cd-rom aangesloten maar het werkt niet, en ik kan totaal niet vinden hoe ik dat moet instellen dat hij wel werkt.

Na Handleiding doorsnuffelen heb ik uiteindelijk een jumper verandert op mb zodat raid was uitgeschakelt, maar dan zijn volgens mij die 2 aansluitingen uitgeschakelt dus heb ik de jumper weer terug op z'n plaats gezet.
verder kan ik in de Handleiding niet vinden.

en op internet vind ik ook niet echt hoe ik het kan instellen.
Is het met dit moederbord mogelijk om de raid porten als normale ide porten te gebruiken en daar een cd-rom op aan te sluiten of niet?

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Waarschijnlijk wel ... die jumper kun je waarschijnlijk niet gebruiken... Misschien een optie in het bios van je mobo? Of in het bios van je controller?
Borromini schreef op 07 november 2004 @ 23:45:
heb dat ooit es in mijn beginjaren ook geprobeerd, dat zal niet lukken. RAID-poorten slikken alleen maar hd's. Verhuis je hd's naar de RAID.
Dat is niet waar , er zijn zeker weten controllers die ook gewoon cd-rom zooi slikken... tenminste... dat dacht ik :+

[ Voor 55% gewijzigd door Raku op 07-11-2004 23:47 ]

Raku

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

heb dat ooit es in mijn beginjaren ook geprobeerd, dat zal niet lukken. RAID-poorten slikken alleen maar hd's. Verhuis je hd's naar de RAID.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Martink
Simulated Zero schreef op 07 november 2004 @ 23:45:
Waarschijnlijk wel ... die jumper kun je waarschijnlijk niet gebruiken... Misschien een optie in het bios van je mobo? Of in het bios van je controller?

[...]

Dat is niet waar , er zijn zeker weten controllers die ook gewoon cd-rom zooi slikken... tenminste... dat dacht ik :+
in de bios van mobo kan ik niks vinden over raid, in bois van raid kan ik niet komen omdat hij geen array vind :(

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb dan wel niet hetzelfde moederbord, maar bij mijn ASUS K8V Deluxe geeft de handleiding al aan dat dit niet kan. Kon echter geen opmerking hierover in jouw handleiding vinden maar het zou me zeer verbazen als het kan. Ik heb het tenminste nog niet eerder gezien.

ARME AOW’er

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Hmm , net ff opgezocht... het werkt dus alleen als je device als ata 66 oid geindentificeerd word ...

OM FAQ / Beleid :)

Raku

• Martink
Simulated Zero schreef op 07 november 2004 @ 23:52:
Hmm , net ff opgezocht... het werkt dus alleen als je device als ata 66 oid geindentificeerd word ...

aha, dus moet cd-rom op ide aansluiten en 1 hdd op raid en dan werkt et wel gewoon?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Martink schreef op 08 november 2004 @ 00:04:
[...]
aha, dus moet cd-rom op ide aansluiten en 1 hdd op raid en dan werkt et wel gewoon?
Ja, zie je handleiding en de FAQ. :)

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Simulated Zero schreef op 07 november 2004 @ 23:52:

Jup, ATAPI werkt niet, ATA66 wel. Een dive als bijvoorbeeld de mitsumis 2000TE is een ATA66 drive en dat werkt wel op een ATA100 of RAID controller (in ATA modus). anders dus niet.

Verwijderd

en als je nou eens een harde schijf die aan een gewone IDE-poort hangt naar de raid controller verhuist? heb je een gewone poort over voor je cdrom :P

oh, dat had je al bedacht :X

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 00:48 ]

• Martink
Hmm dan maakt hij een array van 1 schrijf :|
dat vind ik geen array :|

maargoed als et zo werkt, dan zal ik morgen de hdd er maar op aansluiten die erop moet, heb nu ff voor test een oude hdd eraan gehangen. :)
(en moet in windows nog de raid controller aansluiten installeren :) )

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Martink schreef op 08 november 2004 @ 00:52:
Hmm dan maakt hij een array van 1 schrijf :|
dat vind ik geen array :|

maargoed als et zo werkt, dan zal ik morgen de hdd er maar op aansluiten die erop moet, heb nu ff voor test een oude hdd eraan gehangen. :)
(en moet in windows nog de raid controller aansluiten installeren :) )
Is het niet mogelijk het ding in ATA modus te zetten? hoef je geen arrays aan te maken.

• Martink
Terw_Dan schreef op 08 november 2004 @ 00:57:
[...]

Is het niet mogelijk het ding in ATA modus te zetten? hoef je geen arrays aan te maken.
ja zat ik net naar te kijken. aan de tekst in handleiding te zien als ik de jumper omzet dat dan de raid protocol uitstaan, maar volgens mij werkt dan die hele hdd niet. en zie ook niks over die hdd in de bios

qoute van text in handleiding:
This jumper controls the IDE circuit to enable or disablethe RAID protocol bij defailt, [1-2], the system enables the use of RAID. Reset the jumper to [2-3] to entirely disable the use of the RAID procol

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers

Het antwoord staat dus gewoon in de FAQ van het juiste subforum :)
Pagina: 1