[Software RAID] verschillende partities/schijven/raids in 1

Pagina: 1
Acties:

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-03 22:34
Het topic is mss een beetje vaag. Maar ik wilde weten of het volgende mogenlijk is:

Ik wil m'n pctje uitbreiden met een extra HD (sata of Pata ben ik nog iet uit). Nu heb ik een een vraag of het volgende zou lukken:

De setup:
---------
1 ATA 133 Schijf 80 gig
1 SATA of PATA schijf 160 gig (op pci controller indien Sata)

Partities:
---------
80 gig: Partitie 1a: 20gig / partitie 2a: 40 gig / Partitie 3a: 20 gig
160 gig: partitie 1b: 40 gig / partitie 2b: 20 gig / partitie 3b: rest

Opstelling:
----------
Partitie 1a : OS (windows xp pro) niet inraid vermits software raid dit niet ondersteunt.
Partitie 2a + 1b in software RAID0: voor programmas en andere onbelangrijke data (swap etc)
Partite 3a + 2b in software RAID1: opslag van belangrijke data
partitie 3b: opslag

Ik heb nog nergens gelezen dat je met een hardware RAID controller partities in verschillende raid levels kan zetten. Vandaar dat ik voor de software oplossing moet kiezen.

Is er toevallig een hardwareoplossing die ik eventueel over het hoofd heb gezien?

[ Voor 5% gewijzigd door deleenheir op 07-11-2004 23:36 ]

"If it works, don't fix it"

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is er toevallig een hardwareoplossing die ik eventueel over het hoofd heb gezien?
De ICH6 (de southbridge van Intel 9xx chipsets) kan een stripe én een mirror op 2 schijven zetten. Deze kun je vanuit Windows eventueel verder indelen in partities. Verder zijn er bij mijn weten geen controllers die dat ondersteunen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:33
De meeste hardware controllers werken op schijd-niveau en NIET op partitie niveau.
In software RAID kan dat natuurlijk wel...

Let wel op, dat als je 2 verschillende schijven in RAID combineert, je totale performance winst wel enigszins wat tegen kan vallen....
Bij RAID-0 is je maximale snelheid 2x de snelheid van de langzaamste schijf...

Let ook op dat een harddisk aan het begin van de disk beduidend veel sneller is dan aan het eind van de disk....

Voor RAID-1 is dit verhaal minder interessant, omdat snelheid hier minder belangrijk is en redundantie belangrijker...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-03 22:34
Dan nog een praktische vraag ivm met de setup... Er zitten 2 controllers op m'n moederbord. Ik heb al een cdrom en een dvd steken.
Wat is dan het interessantste?
HD - HD
CDWriter - DVD
Of
HD - CDWRITER
HD - DVD

vermits ik had gelezen dat een ide controller slechts 1 schijf tegelijk kan aanspreken en anders is de hele opzet van raid om zeep...

"If it works, don't fix it"

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Raadpleeg de FAQ van dit subforum onder "Hoe kan ik mijn IDE kanalen het beste indelen?" :)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 08-11-2004 10:00 ]