[Ervaring] Moederborden met snelle boottime (Asus K8V-X)

Pagina: 1
Acties:

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 15:11

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
In het verleden heb ik een systeem gezien met een soort 'snelboot'. Als je de power-knop indrukte dan was het Windows 98 logo direct zichtbaar. Het aangesloten CRT-scherm was nog niet helemaal aan zelfs.

Ik meen dat dat een Intel moderbord was maar dat is wel erg gaaf want dan zie je dus niets van de BIOS. Tegenwoordig heb ik de MSI K8T Neo die er alleen al meer dan 30 seconden over doet om door alle RAID-biossen heen te worstelen en dit is op geen enkele mannier uit te schakelen.

Mijn doel is om een HTPC samen te stellen maar deze gaat booten via het netwerk. Ik had het idee om mijn moederbord daarvoor te gebruiken maar met een dergelijke 'boottime' (in dit geval de tijd die het moederbord nodig heeft om vanaf de poweron tot de OS-boot te komen) onacceptabel.

Ik ben bezig geweest om een moederbord te zoeken dat voldoet aan mijn eisen. Niet alle chipsets worden bijvoorbeeld even goed ondersteund in Linux vandaar mijn keus voor de Asus K8V-X. Mijn ervaring met Asus is positiever dan andere merken met name de uitgebreide bios staat me aan (je kan veel dingen uitzetten, PATA/SATA controllers heb ik allemaal niet nodig bij een diskless boot.)

Eisen:
• AMD XP 64
• BFL Gbit (PXE)
• 'Boottime' < 3 sec

Mijn vraag is of er mensen zijn met dit moederbord die kunnen bevestigen of dit moederbord vrij snel is met booten (het liefst zelfs hoe snel.) Of mensen met een vergelijkbaar moederbord met dezelfde eisen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Goedkoper mobo nemen ipv de ultra of pro versie met zowel een pATA als sATA raid controller?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik ben het met je eens dat de boottijden tegenwoordig te lang duren.

Eigenlijk zie ik alleen systemen die zonder raid controllers, netwerkkaarten met boot of andere vertragers het snelste booten, maar dit zijn hele simpele systemen.

Als je al wat uitgebreider systeem hebt met raid, netwerkboot etc hebt dan ontkom je niet aan een lange boottijd...

Aan de mobo makers om dit beter te maken, wij kunnen er zelf denk ik niet zoveel aan doen..

Tweakers Discord

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:53
Je Asus mainboard zal er even lang over doen als het MSI mainboard aangezien ze hetzelfde chipset gebruiken (mits ze beide s-ata / raid gebruiken en zelfde config)

De boottime wordt door veel factoren bepaald, hd snelheid is belangrijk, maar natuurlijk ook hoeveel applicaties zich in het geheugen moeten laten voordat je kunt inloggen. S-ata / Raid, etc zorgen er allemaal voor dat het langer duurt. Zeker als je eisen als PXE gaat stellen dan zal het er niet veel korter op worden.

Maak eens gebruik van suspend to memory (Stand by) optie van Windows. Daarmee is windows op elk mainboard enorm snel te booten.

[ Voor 13% gewijzigd door The Source op 07-11-2004 22:07 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Voor de duidelijkheid. Bij dat Asus moederbord kan je dus alles uitschakelen qua PATA en SATA controllers. Dus die zul je niet zien bij de boot (vandaar dat ik liever voor Asus ga.) De goedkopere versies voldoen niet aan mijn eisen (AMD XP 64 support en GBit NIC met PXE support.) Er komt MythTv op te werken en dat heeft nogal wat CPU-kracht nodig bij het encoderen van video. Bovendien heeft de AMD XP 64-serie 'Quick-n-cool' Cool 'n' Quiet waardoor er bij normaal gebruik minder energie wordt verbruikt (Sempron zou ook kunnen eventueel.)

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 07-11-2004 23:17 . Reden: Dt was idd incorrect PimpDiddy :P ]

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

LauPro schreef op 07 november 2004 @ 22:10:
Bovendien heeft de AMD XP 64-serie 'Quick-n-cool' waardoor er bij normaal gebruik minder energie wordt verbruikt
Quick-n-Cool :? Volgens mij bedoel je Cool 'n Quiet, ik zeg het maar even omdat je zelf aangeeft "Prof Mierenneuke®" te zijn :Y)

Is het overigens geen optie om een Xbox met Xbox Media Center in te zetten als HTPC. Dan heb je volgens mij helemaal geen last van lange boottijden... is bovendien in veel gevallen ook nog eens goedkoper dan een volwaardige pc. Er loopt hier op GoT nog wel een draadje over XBMC.

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

hallo dan. Ik heb zelf de K8V SE, het lange wachten is inderdaad op de via sata en de promise raid herkenningen. Ik heb deze beide nodig dus.... Een kennis van mij heeft het zelfde bordje die gewoon vanaf ide boot en waar de controllers uit staan en dat is inderdaad seconde werk. denk dat het jou eis van < 3 wel haalt !

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-08 00:53

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

The Source schreef op 07 november 2004 @ 22:06:
Je Asus mainboard zal er even lang over doen als het MSI mainboard aangezien ze hetzelfde chipset gebruiken (mits ze beide s-ata / raid gebruiken en zelfde config)

De boottime wordt door veel factoren bepaald, hd snelheid is belangrijk, maar natuurlijk ook hoeveel applicaties zich in het geheugen moeten laten voordat je kunt inloggen. S-ata / Raid, etc zorgen er allemaal voor dat het langer duurt. Zeker als je eisen als PXE gaat stellen dan zal het er niet veel korter op worden.

Maak eens gebruik van suspend to memory (Stand by) optie van Windows. Daarmee is windows op elk mainboard enorm snel te booten.
Er is nog een optie: slaapstand. Hoewel dit iets trager is en wel een paar honder Mb schijfruimte nodig heeft, kun je met deze optie ook de troom van de pc afhalen, imeers: de toestand van windows is op de hd opgeslagen. Ik doe dit elke keer, en binnen 25 sec (10 sec USB seek time van BIOS :() zit ik op het inlogscherm van windows... :)

You've just spent two seconds reading this signature and learned nothing new.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
PimpDiddy schreef op 07 november 2004 @ 22:21:
[...]
Quick-n-Cool :? Volgens mij bedoel je Cool 'n Quiet, ik zeg het maar even omdat je zelf aangeeft "Prof Mierenneuke®" te zijn :Y)
Ik was even mijn post aan het afraffelen omdat Freek de Jonge begon, was fout idd :X .
Is het overigens geen optie om een Xbox met Xbox Media Center in te zetten als HTPC. Dan heb je volgens mij helemaal geen last van lange boottijden... is bovendien in veel gevallen ook nog eens goedkoper dan een volwaardige pc. Er loopt hier op GoT nog wel een draadje over XBMC.
Dat zou kunnen probleem is alleen dat het volgens mij niet mogelijk is om alle bestanden extern op te slaan. Dat is toch wel iets dat vereist is.
StuiTeR schreef op 07 november 2004 @ 22:51:
hallo dan. Ik heb zelf de K8V SE, het lange wachten is inderdaad op de via sata en de promise raid herkenningen. Ik heb deze beide nodig dus.... Een kennis van mij heeft het zelfde bordje die gewoon vanaf ide boot en waar de controllers uit staan en dat is inderdaad seconde werk. denk dat het jou eis van < 3 wel haalt !
Oke mijn dank.
SleutelMan schreef op 07 november 2004 @ 22:57:
[...]
Er is nog een optie: slaapstand.
Slaapstand is iets dat het OS regelt. En dat is voor mij niet zo interessant. Het is mij gelukt om via een networkboot een X-sessie binnen 15 seconden na de BIOS op het scherm te krijgen. Ik geloof dat er recent goede onersteuning is voor de 'slaapstand' onder Linux; ik vraag me af of dat ook via NFS werkt (Gbit lijkt me dan ook echt een must.)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-08 08:37
S3 standby, hoewel het niet écht een oplossing is voor je, want als je moet rebooten moet je nog steeds lang wachten...

Bij S3 standby gaat alles uit, fans, HD, processor, maar er blijft spanning op het geheugen staan waardoor je gelijk weer verder kan na het aanzetten.

Maar het belangrijkste: in tegenstelling tot hibernate, slaat hij alle bootschermen over, videokaart, mobo, RAID, allemaal. En staat gewoon gelijk aan! Ik gebruik het op mijn HTPC en hij is sneller in windows dan de TV is opgewarmt. (2sec windows, 5sec opwarmen)

En dat wordt dus niet geregeld door het OS, maar door de BIOS. Alleen kun je de stroom er niet vanaf halen.

Standaard staat je BIOS op S1 standby, waarbij de fans wel blijven draaien. En de processor in standby staat, bij S3 gaat de processor echt uit en houden de fans op met draaien.

[ Voor 18% gewijzigd door OnTracK op 07-11-2004 23:33 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Linux...

Boottijden van belang...

http://www.linuxbios.org/ :7
LinuxBIOS is an Open Source project aimed at replacing the normal BIOS with a little bit of hardware initialization and a compressed Linux kernel that can be booted from a cold start. The project was started as part of clustering research work in the Cluster Reseach Lab at the Advanced Computing Laboratory at Los Alamos National Laboratory. The primary motivation behind the project was the desire to have the operating system gain control of a cluster node from power on. Other beneficial consequences of using LinuxBIOS include needing only two working motors to boot (cpu fan and power supply), fast boot times (current fastest is 3 seconds), and freedom from proprietary (buggy) BIOS code, to name a few. These secondary benefits are numerous and have helped gain support from many vendors in both the high performance computing as well as embedded computing markets.
Enig probleem gezien je eisen is dat er nog geen So745/939 borden ondersteund zijn, wel een paar Tyan Opteron gevallen, maar die lijken me een beetje over the top (en veel te groot :z ) voor een HTPC.

Het kan zeker aan je boottijden voldoen, de vraag is of je tot de compromis van een ander platform bereid bent. Zo niet vraag ik me af of met een traditioneel BIOS mogelijk is te doen wat je vraagt- moederborden hebben tegenwoordig een enorme feature-bloat, elk nieuwe onderdeel verlengt het bootproces alleen maar...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als je vind dat je pc er te lang over doet met opstarten zet je je pc toch gewoon niet uit. :?
Ik heb er ook een hekel aan om te wachten op een startende pc, daarom zet ik alle pc's hier in huis gewoon nooit uit.
Zoveel stroom gebruiken pc's niet als ze idle draaien, je ziet het teminste niet echt aan je stroomrekening.

[edit]
600 euro per jaar extra??
Weet niet hoe je daar bij komt, maar dat is echt zwaar overdreven, volgens mij ben ik echt niet meer dan 60 euro per jaar extra gaan betalen.
Maar je hebt gelijk, dit is weer een andere discussie.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 09:44 ]

Verwijderd

als je voor de k8v-x kiest, denk eraan dat cool n quiet niet volledig werkt. De processor klokt wel lager maar de fan blijft draaien aan dezelfde snelheid.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Interessant punt. Die ga ik onthouden ik meen zelfs dat ik support zag staan voor S3 Standby. Maar op zich is dat dan wel meer iets voor overdag. 's Nachts zet ik de zaak toch liever uit. Omdat het trouwens een diskless boot is kan dat vrij grof overigens. Dus dat is ook wel handig.
Die had ik nog niet gezien. Dat is ook erg interessant. Het probleem is wel dat ik dan voor een ander platform zou moeten gaan. Het probleem is dat er nogal wat CPU-kracht nodig is; en ik vraag me af of een compromie (lage snelheid in het OS; snellere boottime) verstandig is in deze. Het lijkt mij verstandig om te wachten totdat mijn huidige moederbord wordt ondersteund. Maar het is zeker een ontwikkeling die in de gaten ga houden!

@Mito: Dat is meer een andere discussie. Alleen ik heb er de grootste moeite mee om zoiets te doen. En volgens mij merk je dat wel degelijk. Stel dat je 4 computers 'idle' laat werken (zegmaar een 100 watt per stuk gemiddeld) dan zit je op jaarbasis al snel aan 600 euro. Ik vind dat toch behoorlijk veel geld en het lijkt me ook niet verstandig voor het milieu. Het is vrij makkelijk om een constructie te maken om wat energie te besparen en als je gaat slapen is een knop uitzetten ook niet zo lastig denk (zou zelfs met een relais automatisch kunnen.)

Pagina: 1