Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox da Vis
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 00:23
Heb op m'n pc 2 primary FAT32 partities, één waarop XP staat, een ander met Win98. Een tijdje geleden is m'n xp beetje beginnen rammelen (na anderhalf jaar stabiel te zijn, dus ik klaag niet), dus derde primaire partitie gemaakt met Partition magic 8, nieuwe xp geïnstalleerd.
Vandaag was die ongeveer in orde, dus bootmagic afgezet, van de andere partitie gegooid (anders kan ik die niet installeren op de nieuwe), bootmagic op m'n nieuwe xp partitie geïnstalleerd. Werkt fijn zoals het altijd gewerkt heeft. Tot ik de oude partitie verwijderde.

Nu krijg ik na het bootmagic-scherm, als ik voor XP kies (98 werkt fijn), een bootmanager van windows, die me laat kiezen tussen:

a) Microsoft Windows XP Professional of
b) Windows (standaard)

Wanneer ik voor de standaard kies krijg ik een zwart scherm met de foutmelding dat het systeem niet kan opstarten, omdat het bestand c:\windows\system32\hal.dll beschadigd is of ontbreekt.

Wanneer ik de eerste optie neem is er geen probleem, en start het systeem proper op. Het bestand hal.dll staat op de juiste plaats, en blijkt Hardware Abstraction Layer DLL te zijn.

Ik weet niet goed waar te beginnen zoeken, beetje schrik dat ik door te zoeken die bootmanager ga afzetten en automatisch naar de "corrupte" windows ga gaan. Terwijl ik in feite slechts één XP heb staan. Wat heb ik misgedaan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:02

Zym0tiC

^_^

rechtsklikken op deze computer - eigenschappen -> advanced -> startup en recovery (win2k ga ik even van uit maar daar zal weinig verschil in zitten tov winxp)

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-07 18:35
boot.ini aanpassen in je root

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:59
boot.ini even aanpassen, wat is daar moeilijk aan :? post dat ding eens even dan passen wij hem wel voor je aan

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

dit komt wel eens vaker voor bij mensen die een (rest) van een oud besturingssysteem hebben laten staan. (of een oude hebben verwijderd bij een multi-OS systeem). Het is heel simpel op te lossen. Die 2e, foutieve optie kan weg, die was voor je oude installatie. Maar aangezien je nu maar 1 OS erop hebt staan, kun je beter direct de bootmanager van XP schrappen en XP direct laten doorstarten. Ga hiervoor naar C:\boot.ini, open deze. als het goed is staat er zoiets:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn /sos

evt. (in jou geval) dus nog een multi(o)disk(0)rdisk etc. Nu moet je de hele regel verwijderen die verwijst naar ''Microsoft Windows (standaard)'', en de timeout op 0 zetten. Let er wel op dat er bij default dan hetzelfde staat als diegene die je laat staat eronder (van Windows XP)

[ Voor 3% gewijzigd door SleutelMan op 07-11-2004 21:56 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox da Vis
was te laat. bedankt sleutelman!

[ Voor 97% gewijzigd door Fox da Vis op 07-11-2004 21:59 . Reden: bedankt Sleutelman ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox da Vis
mmmm sorry toch nog vraagje:

inhoud boot.ini:

[boot loader]
timeout = 30
default = multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS = "Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

welke moet ik juist verwijderen? Voor zover ik je kan volgen zou er dan nog een tweede moeten staan bij [operating systems], of niet?

@zwelgje, sorry heh, maar geen idee hoe dat juist in elkaar zit, eerste keer dat ik zoiets heb, moet het toch ergens vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox da Vis
[boot loader]
timeout = 30
default = multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS = "Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS = "Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

dit lijkt ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

is goed zo :) ik heb zelf mn eigen boot.ini nog een bekeken en die boottimeout hoeft niet op 0, das alleen als je 2 opties hebt en je wilt direct doorbooten naar 1 van de 2 (is nuttig als je andere OS alleen in geval van nood gebruikt (F8 tijdens opstarten))

[ Voor 4% gewijzigd door SleutelMan op 07-11-2004 22:53 . Reden: typo :P ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox da Vis
super, merci!
begreep het niet omdat er bij [operating systems] geen twee stonden.
bedankt heh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:28
Als je gewoon even in de msconfig op 'check all bootpaths' klikt, dan hoef je ook niet handmatig de boot.ini aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

suspect schreef op maandag 08 november 2004 @ 11:00:
Als je gewoon even in de msconfig op 'check all bootpaths' klikt, dan hoef je ook niet handmatig de boot.ini aan te passen.
bedankt voor de tip :)

offtopic:
Zijn gewoon oude gewoontes denk ik.....

Logius | Somda | Twitter

Pagina: 1