Toon posts:

[WINXP] Datalimiet garanderen door bandwidth throttling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn studentenflat heb ik een mooie snelle aansluiting, die tot voor kort zonder datalimiet was, maar helaas heeft het netwerk hier capaciteitsproblemen, en heeft de provider nu een datalimiet ingesteld. Deze limiet staat momenteel op 15GB (up en down opgeteld) per 24 uur (of per etmaal, dat weet ik niet zeker, maar de laatste 24u aanhouden is een veiligere keuze).

Helaas hebben ze gekozen voor het volledig afsluiten van een verbinding voor 24 uur als je hier overheen komt, erg vervelend dus. Afgelopen week heb ik hierdoor een dag zonder internet gezeten omdat ik vergeten was om 's nachts bitcomet en dc++ af te sluiten.

Omdat ik graag mijn ftp client en p2p programmas op maximum snelheid wil kunnen blijven draaien zolang dat mogelijk is, zoek ik naar een oplossing waarbij ik gewoon op de maximale snelheid kan blijven werken, maar waarbij snelheidsbeperkingen ingesteld worden als ik te dicht in de buurt van de limiet kom, bijvoorbeeld:

• < 12GB traffic: 10Mbps
• 12-14GB traffic: 1Mbps
• >14GB traffic: 100kbps
traffic in de laatste 24u, dus niet per etmaal!

dus mijn vraag:
Kent iemand een programma (voor winxp) waarmee bovenstaande limieten gemakkelijk te garanderen zijn, of een commandline tool om de snelheid van een netwerkinterface te beperken zodat ik zelf met een scriptje die limieten kan regelen?

De programma's die ik tot nu toe gezien of geprobeerd heb (waaronder het veelgebruikte Netlimiter) lijken niet te beschikken over bovenstaande mogelijkheden.

N.B.

Ik zoek alleen naar een manier om de totale hoeveelheid traffic binnen de perken te houden, ik kan natuurlijk elk programma afzonderlijk gaan beperken, maar dan heb ik nog geen garanties voor het totaal, tenzij ik alles heel erg conservatief instel, maar dat is dus niet wenselijk.

Ook een linux bak ertussen hangen die met een scriptje de traffic beperkt is natuurlijk een oplossing, maar dat is ook iets dat ik niet wil doen zolang dat niet nodig is.

En als laatste: zeggen dat 15GB per dag zat moet zijn en dat ik anders maar niet zoveel moet downloaden/uploaden draagt natuurlijk niet bij aan de oplossing.

Verwijderd

Ik heb al veel onderzoek gedaan naar verschillende mogelijkheden. Het heeft er ook mee te maken natuurlijk of je de bandbreedte wilt knijpen of limiteren voor alle gebruikers of per pc.

Per pc, daar zijn redelijk wat mogelijkheden voor.
Ik gebruikte zelf Netlimiter, waarbij je per applicatie/poort kunt aangeven wat de maximale down & upload zijn. Daarnaast houdt hij ook grafieken en statistieken bij, zodat je kunt zien hoeveel je totalen zijn.

Met Microsoft ISA server kun je, mbv plugins ook je limieten instellen. Je moet dan wel inloggen en de ISA server als proxy gaan gebruiken. De server kan zelf de verbinding blokkeren als een bepaald limiet is gehaald.

Via je router (afhankelijk per merk) kun je vaak bandbreedte via QoS instellen per poort, macadres, applicatie etc.

Probeer netlimiter eens, ik denk dat je dat wel verder helpt.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 21:38:
Deze limiet staat momenteel op 15GB (up en down opgeteld) per 24 uur (of per etmaal, dat weet ik niet zeker, maar de laatste 24u aanhouden is een veiligere keuze).
Ueh, een etmaal is toch 24 uur?

Verwijderd

Topicstarter
Sierra-NL schreef op 08 november 2004 @ 12:17:
[...]
Ueh, een etmaal is toch 24 uur?
Dat krijg je als je er niet (genoeg) over nadenkt ;)

Een etmaal begint om 0:00 (hoewel dit een willekeurige tijd kan zijn, dat maakt voor het resultaat niks uit), dus als ik van 22:00 tot 02:00 20 gigabyte aan traffic heb (constante snelheid, dus voor en na 0:00 beide 10GB), en ik ik download verder niks, dan kom ik als ze per 24u meten over de limiet van 15GB heen, maar als ze per etmaal, startend op 0:00 meten, heb ik 2 dagen van 10GB, dus kom ik er niet overheen.
Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 12:11:
Ik heb al veel onderzoek gedaan naar verschillende mogelijkheden. Het heeft er ook mee te maken natuurlijk of je de bandbreedte wilt knijpen of limiteren voor alle gebruikers of per pc.
Het gaat hier om een enkele interface op een pc, deze doet ook wel NAT voor de rest van het netwerk, maar zolang hij de totale hoeveelheid traffic over die ene interface niet over de 15GB laat komen, zit ik veilig voor die limiet.
Probeer netlimiter eens, ik denk dat je dat wel verder helpt.
Met netlimiter kun je alleen maar vaste limieten instellen, alles wat je kunt schedulen gaat alleen op datum, en je kunt hierbij niet de reeds verbruikte hoeveelheid traffic meenemen. Als je een manier weet hoe dat wel kan met netlimiter, hoor ik het graag, dan heb ik blijkbaar iets over het hoofd gezien.
Met Microsoft ISA server kun je, mbv plugins ook je limieten instellen. Je moet dan wel inloggen en de ISA server als proxy gaan gebruiken. De server kan zelf de verbinding blokkeren als een bepaald limiet is gehaald.
ISA server heb ik nog niet bekeken, dat zal ik eens doen. instellen als proxy is echter niet echt een optie.
Via je router (afhankelijk per merk) kun je vaak bandbreedte via QoS instellen per poort, macadres, applicatie etc.
Nogmaals, het gaat puur om de beperking van de totale hoeveelheid traffic, ik wil het liefst zo weinig mogelijk per poort doen, of per applicatie. Als ik merk dat ik last heb van grote vertragingen bij die snelheidsbeperkingen kan ik later altijd nog QoS toepassen, maar daarvoor moet eerst de totale limiet werken.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Kun je aan dit soort info niet komen door een SNMP service te draaien en de rest erbij te scripten?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.