Toon posts:

Digitaal coaxiaal of optisch digitaal voor dvd?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Sony DVP-s535 dvd-speler en die wordt heb ik op dit moment aangesloten op m'n Sony STR-DB930 receiver via de 5.1-uitgang van m'n dvd-speler, ik snap dat dat niet optimaal is, en daarom wil ik het nu dus digitaal naar m'n receiver leiden en die moet het dan decoderen en weergeven. Mijn vraag is nou, aangezien ik een coaxiale en een optische ingang op de receiver heb (en beide uitgangen op de dvd-speler), welke van de twee ik het beste kan gebruiken, en wat zo'n kabel dan kost. Zitten er verder nog nadelen aan dit soort kabels, en zo ja welke?

Verwijderd

Gadver, die signature is van die reclame met die :r :r Ron Dennis van dat gigantisch gore Mclaren team. Ferrari rules :)

Over die uitgang, ik dacht dat optisch beter was, maar het zal weinig uitmaken

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 januari 2001 23:29 schreef oppertweaker het volgende:
Gadver, die signature is van die reclame met die :r :r Ron Dennis van dat gigantisch gore Mclaren team. Ferrari rules :)
Hehe, voor het eerst dat iemand erop reageert... Maarja, de spreuk beviel me wel, ik heb de S35 en McLaren is mijn team, dusja, dan MOET je bijna wel die signature gebruiken toch? ;)

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-03 13:17

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Ikzelf heb een dvp-s725d en een str-db930 en ik heb um aangesloten via een digitale coax van monstercable. Rodisc heeft mij dit aangeraden. Ik heb alles ook beluisterd via een optical toslink, maar dat was een goedkopere kabel. Ik vind het geluid van de coax voller en helderder.

Verder hoe korter, hoe beter. En aangezien ze waarschijnlijk zeer dicht bij elkaar staan heb je aan een œ meter meer dan genoeg.

Het verhaal dat het via de coax gaat fluiten en storen en ruizen onder invloed van electromagnetische velden, daar heb ik geen last van.

De beste wensen voor 2001

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Je kan ze gewoon allebei proberen ik gebruik zelf de Optical input op mijn 940, maar ik denk dat het verschil bijna of zelfs niet hoorbaar is tussen coax of optical.

De coax heb ik onder een macro toets gezet met een flink eind (ongeveer 10m) coax naar mijn Live, klint echt perfect geen storing en geen ruis

Waarom probeer je de bijgeleverde optical kabel niet.

Verwijderd

Topicstarter
Bijgeleverde optische kabel? Ik heb de 930, misschien dat het hem daarin zit, maar ik heb geen optische kabel meegeleverd gekregen. :(

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
1. McLaren roelt!!!

2. Maakt niet zoveel uit coax of optical, ik gebruik coax van me Live! naar STR930 en me minidisc zit via optical.

Dit heb ik zo gedaan omdat je bij coax de kabel zelf kan maken dus de lengte zelf kan bepalen, bij optical ben je gebonden aan de standaard lengtes.

Beide geven een prima geluid. Maar koop wel kabels van kwaliteit bv. Ixos.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar digitaal == digitaal, toch?

Dan is het enige verschil wat ik tussen coax en optisch kan bedenken dat het eerste een magnetisch veld genereert, maar dat is dan ook alles...

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Het is vrij eenvoudig..

In welk digitaal apparaat ook, je signaal is eerst electrisch.. dus je mooie electrische en schone signaaltje komt vrolijk helemaal optimaal in balance etc aangerolt.. En wordt via een trafootje netjes op de digitale coax output gezet.

En via een aftakking en wat troep wordt het in een goedkoop toslink moduletje van een gulden of 8-10 gepropt... en vervolgens aan de andere kant via een zelfde goedkoop moduultje weer terug...

trek je plan.. welke zou nou beter zijn ???

afgezien daarvan kost een goede digital optical kabel aanmerkelijk meer dan een hele goede coax ofver het algemeen !!!

bij md maakt het wat minder uit door de gebruikte compressie maar bij dts zeg ik : COAX !!!

IP Rocks

Verwijderd

Digitaal betekent dat het geen analoge signalen zijn (logisch lijkt). Wat betekent dat nu? Bij analoge signalen kunnen allerlei omgevingsfactoren ervoor zorgen dat het signaal wordt beinvloed en dus veranderd. Dit levert meestal ruis, overspraak of andere ellende op. Bij digitaal wordt het signaal, wat digitaal op de DVD staat een-op-een doorgegeven aan de digitale uitgang. Een digitaal signaal doorgeven via een electrisch medium betekent vertalen in stroomsignalen die makkelijk als nullen en enen te herkennen zijn en die bij beinvloeding van buitenaf nog steeds als zodanig zijn te herkennen. Vaak wordt ook een bit-error-correctie gehanteerd (of dat bij Dolby Digital het geval is weet ik niet). Een digitaal signaal doorgeven via een optisch medium betekent vertalen in lichtpulsen (aan/uit), verschillende kleuren of een bepaalde modulatie (vergelijk de electrische) van het licht. Meestal wordt het laatste gebruikt.
Het is algemeen bekend dat lichtsignalen beter en over langere afstanden kunnen worden getransporteerd dan electrische signalen door een stukkie koperkabel. Als voorbeeld: een digitaal signaal van 2 Mbits (full duplex) komt door een koperkabeltje meestal niet verder dan een tiental meters, zonder dat daarbij significante bitfouten optreden. Een optisch signaal kan daarentegen bij een multimode-kabel ongeveer 2 km worden getransporteerd zonder aanmerkelijke bitfouten, en bij een single mode kabel nog veel verder (e.e.a vooral ook afhankelijk van de kwaliteit van het lampje dat gebruikt wordt).
Hieruit kan ik alleen maar afleiden dat de kans op een storingsvrij signaal het hoogst is bij gebruik van optische middelen en dat het gebruik van coax alleen bedoeld is voor "legacy"-devices. Op een korte afstand zal, mits gebruik gemaakt wordt van goede kabel, echter geen kwaliteitsverschil te merken zijn en kun je je portomonee laten spreken (coax is meestal goedkoper dan glas). Wil je echter geen compromissen en ga je op safe, kies dan altijd glas. Voor audio wordt multimode gebruikt, dus je kunt bij wijze van spreken je hele huis door zonder verlies (niet knikken:P )
Pagina: 1