Toon posts:

nVidia nForce3 RAID0 of Sillicon 3112 RAID0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nou een asus k8n-e deluxe moederbord. nou wil ik 2 wd Caviar-Se schijven van 160gb 8m cache gaan kopen. maar mijn mobo heeft 2 mogelijk heden van raid. 1 geintegreed in het chipset en een van sillicon hier in de gebruiksaanwijzing Link op pagina 123, 124 en 125 gaat her daarover welke kan ik nou het beste gebruiken.

op mijn mobo heb ik 2 sata aansluitingen in het midden zitten ongeveer. en 4 midden onderop daar staat raid bij zijn die vier dan voor de sillicon bedoeld en die 2 in het midden voor de nvidia raid.

dus welke moet ik pakken: Nvidia raid of Sillicon Raid
en waar moet ik die dan aansluiten in het midden of middenonderin. op pagina 25 staat een overzicht op het mobo. bij de 4 aansluitingen in de buurt zit ook de sillicon chip

en bij de sillicon kan ik een bootdisk maken. bijv voor de win xp installatie
maar bij de nvidia raid staat daar niks herkent windows xp deze dan automatisch.

dan nog een vraag ik wil er gewoon een stuk of 6 partities opmaken maar dat uit in de prestatie. en kan ik dan gewoon altijd 1 van de 6 formatteren

bvd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2004 21:44 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je zal ook voor de nVidia RAID drivers moeten installeren tijdens de setup van Windows XP. In Windows XP zelf zitten namelijk geen drivers van S-ATA controllers, dus ook niet die van nVidia.

Welke controller je zou moeten gebruiken bij je disken, mag je eigenlijk zelf weten. Je kan door eenvoudig wat benchmarks te daraien kijken welke controller het snelst is in combinatie met je disken, al verwacht ik niet veel verschil. Als de raid controllers ook gelijk presteren, zou ik kijken wat het meest praktische is. Als jij ooit je RAID array gaat verhuizen, gaat dat makkelijker als je het op dezelfde controller kan aansluiten (de Sillicon I. controller wordt erg vaak gebruikt), dan dat je afhankelijk bent van een bepaald mobo. Maar goed, dat is dus aan jou de keus.

Hetzelfde geldt voor de partitieindeling. Van het maken van partities gaat de performance niet achteruit. Je laatste zin snap ik niet helemaal, als je wil vragen of je één van de zes partities kan formatteren, dan is het antwoord ja. :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft het indelen van de schijven, daarvoor kun je ook in de FAQ van dit subforum terecht: Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen? :)

Verwijderd

Topicstarter
nee ik vroeg me af of een partitie indelen slechter voor de performence van raid is. omdat ik dat hier in de zoekfunctie gelezen had. en ik vroeg me dus af of je dan zomaar 1 partitie kan formatteren zonder dat je raid array corrupt gaat of iets dergelijks

Verwijderd

Topicstarter
zijn de caviar schijven wel geschikt voor deze raid optie dus zijn het echt sata schijven.
ik zie alleen maar reviews over de gewone caviar maar niet over de SE wat is eigenlijk het verschil

• Laurent
  • Niet online
In feite zijn er maar weinig 'echte' SATA schijven; bijna elke SATA disk bevat een simpele bridge chip die de SATA aansturing verzorgd. Eigenlijk zijn de WD1600JD schijven niets anders dan WD800JB schijven, m.u.v. die extra chip. Die extra chip zorgt voor vrijwel geen merkbare performanceverschillen, je kan dus gewoon uitgaan van de WD1600JB reviews. :)

Overigens gaat een array niet stuk als je partities indeelt, dan zou dat immers wel erg vaak je data kwijtraken. ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 08:58:
nee ik vroeg me af of een partitie indelen slechter voor de performence van raid is. omdat ik dat hier in de zoekfunctie gelezen had.
Nee, dat is ook vrij logisch? Geef anders even een link naar de zoekresultaat?
en ik vroeg me dus af of je dan zomaar 1 partitie kan formatteren zonder dat je raid array corrupt gaat of iets dergelijks
Moet gewoon prima kunnen. Waarom dacht je dan van niet? Een RAID array is niks anders dan een groep schijven die tegelijkertijd worden aangestuurd. Het besturingssysteem ziet slechts één virtuele schijf. Je kunt die virtuele schijf (de RAID array dus) gewoon op alle manieren behandelen zoals je ook met een enkele schijf doet :)

Verwijderd

Topicstarter
dat topic waar het in stond kan ik niet meer vinden maar het ging er in iedergeval over dat iemand ook 2x160gb in raid wilde zetten en in 2 partities verdelen en toen zei iemand eronder dat dan heel het raid idee verloren ging.

maar dus maakt het niet uit of ik nou een sata 160gb of een ide 160gb van de caviar se serie pak
Pagina: 1