[KPN Digitale TV] Twin Tuner en TV kaart

Pagina: 1
Acties:

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-07 14:52

Shuriken

Life is all about priorities

Topicstarter
Ik heb sindskort Digitale TV van de KPN. Omdat ik naast mijn TV ook mijn HTPC wilde blijven gebruiken heb ik een twin tuner decoder gekocht.

Nu komt echter het probleem. Op de 2e uitgang word er gecodeerd uitgezonden. Dus opnames moeten weer via de decoder afgespeeld worden.

Nu is dat met een videorecorder niet zo'n probleem met aansluiten. Scart erop en klaar. Echter met m'n pc is het wat lastiger.

Ik heb zo'n mooie scart adapter (met svideo, comp en audio) om gesoldeert. Er zat een IN/OUT schakelaar op. Dus ik dacht ik maak er een composite in/out van. Echter de decoder geeft geen kick als ik mijn pc aanzwengel (deze start nl. op met beeld op tvout).

Nu heb ik hier zitten kijken: http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html
En ik vermoed dat de decoder een signaaltje op pin 8 verwacht.

Zit ik dan in de goede richting te denken? of heeft iemand anders een beter idee?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Shuriken schreef op 07 november 2004 @ 20:30:
Ik heb sindskort Digitale TV van de KPN. Omdat ik naast mijn TV ook mijn HTPC wilde blijven gebruiken heb ik een twin tuner decoder gekocht.

Nu komt echter het probleem. Op de 2e uitgang word er gecodeerd uitgezonden. Dus opnames moeten weer via de decoder afgespeeld worden.
uh, je bedoelt met "2e uitgang" neem ik aan de Video-out scart op de twin tuner?
Wat is daar nou gecodeerd aan? -> hang er een willekeurige TV/Video/Computer/whatever aan en het geeft gewoon beeld.
Of de video out RGB of CVBS wegstuurt weet ik niet, ik denk hetzelfde als de TV out scart, en die is instelbaar tussen RGB en CVBS
Nu is dat met een videorecorder niet zo'n probleem met aansluiten. Scart erop en klaar. Echter met m'n pc is het wat lastiger.
Dat valt best mee, het is toch echt een kwestie van de juiste bekabeling en aansluiten. Dan kan je gerust van de Twin tuner direct naar je PC.
Een extra decoder is echt niet nodig, dat doet de twin tuner wel voor je.
Ik heb zo'n mooie scart adapter (met svideo, comp en audio) om gesoldeert. Er zat een IN/OUT schakelaar op. Dus ik dacht ik maak er een composite in/out van.
EDIT:
Je moet de tuner denk ik even op CVBS out zetten, standaard staat ie op RGB out.
Echter de decoder geeft geen kick als ik mijn pc aanzwengel (deze start nl. op met beeld op tvout).
EDIT:
Deze snap ik niet, wat moet de ontvanger dan doen als jij je pc aanzet?
Nu heb ik hier zitten kijken: http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html
En ik vermoed dat de decoder een signaaltje op pin 8 verwacht.

Zit ik dan in de goede richting te denken? of heeft iemand anders een beter idee?
Wacht, er begint me iets te dagen.
Volgens mij denk je dat de Twin tuner het beeld van de Video scart door geeft naar de tv-out?
Dat doet ie niet hoor... (nooit)
De video scart zit erop om beeld van de twin tuner aan je video(of ander apparaat) te geven.
Andersom niet dus.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 08-11-2004 11:32 ]

Alles kan stuk.

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
remco_k schreef op 08 november 2004 @ 11:17:
[...]

uh, je bedoelt met "2e uitgang" neem ik aan de Video-out scart op de twin tuner?
Wat is daar nou gecodeerd aan? -> hang er een willekeurige TV/Video/Computer/whatever aan en het geeft gewoon beeld.
Of de video out RGB of CVBS wegstuurt weet ik niet, ik denk hetzelfde als de TV out scart, en die is instelbaar tussen RGB en CVBS

[...]

Dat valt best mee, het is toch echt een kwestie van de juiste bekabeling en aansluiten. Dan kan je gerust van de Twin tuner direct naar je PC.
Een extra decoder is echt niet nodig, dat doet de twin tuner wel voor je.

[...]

EDIT:
Je moet de tuner denk ik even op CVBS out zetten, standaard staat ie op RGB out.

[...]

EDIT:
Deze snap ik niet, wat moet de ontvanger dan doen als jij je pc aanzet?

[...]

Wacht, er begint me iets te dagen.
Volgens mij denk je dat de Twin tuner het beeld van de Video scart door geeft naar de tv-out?
Dat doet ie niet hoor... (nooit)
De video scart zit erop om beeld van de twin tuner aan je video(of ander apparaat) te geven.
Andersom niet dus.
Ik heb de TV op de tweede scart aangesloten en de decoder gemeld dat ie moet opnemen van een willekeurig kanaal. Ik krijg dan een leeg of stilstaand beeld op tv.
Meer niet. Vandaar dat ik het idee kreeg dat de boel gecodeert was. Sommige twintuner satelliet schijnen dit ook te doen.

Als de scart aansluiting voor de video slechts eenrichtings verkeer is, dan moet je dus 2 scart aansluitingen op je video hebben. Want ander moet je steeds de kabel ompluggen. Dat lijkt mij dus niet echt logisch.

Maar goed ik heb zelf geen videorecorder om het uit te proberen. Echter ik zal mijn DVD speler eens op de VCR scart gooien om te kijken of het echt 1 richtings verkeer is.

[ Voor 4% gewijzigd door Shuriken op 08-11-2004 13:58 ]

• remco_k

remco_k

Shuriken schreef op 08 november 2004 @ 13:53:
[...]
Ik heb de TV op de tweede scart aangesloten en de decoder gemeld dat ie moet opnemen van een willekeurig kanaal. Ik krijg dan een leeg of stilstaand beeld op tv.
Meer niet. Vandaar dat ik het idee kreeg dat de boel gecodeert was. Sommige twintuner satelliet schijnen dit ook te doen.
Dat zou gewoon goed moeten werken, kennelijk was er iets mis ergens.
Overigens, als je niets met de 2e tuner doet, dan word het beeld van de tv-out ook op de vcr out aangeboden.
Dus als je op je TV goed beeld hebt van de TV out en verder niet de vcr out apart aanzet, dan komt daar ook beeld uit.
Als de scart aansluiting voor de video slechts eenrichtings verkeer is, dan moet je dus 2 scart aansluitingen op je video hebben. Want ander moet je steeds de kabel ompluggen. Dat lijkt mij dus niet echt logisch.
Voor zover ik het weet zijn beide SCARTS alleen OUTputs en is de twin tuner niet gemaakt om je video beeld (of in jouw geval je computer) eventueel naar je TV door te lussen.
In de manual word verder ook niet over het kijken naar de video gesproken, dat is immers iets wat buiten de twin tuner omgaat, dus geen zaak van kpn.
Maar goed ik heb zelf geen videorecorder om het uit te proberen. Echter ik zal mijn DVD speler eens op de VCR scart gooien om te kijken of het echt 1 richtings verkeer is.
Ik denk dat ik het antwoord wel weet... zal waarschijnlijk niet werken.

Idd, je zal dan dus altijd een video recorder met 2 scarts moeten hebben, iets wat de meeste fatsoenlijke recorders tegenwoordig hebben.
1 scart vanaf de twin tuner en 1 naar je tv om video te kunnen kijken.
Als je maar 1 scart hebt op je video, dan ben je verplicht om via de modulator van je video te kijken. Kwalitatief zal dat weer weinig uitmaken, gezien de belabberde kwaliteit van VHS.

Maargoed, dat is jouw probleem niet.
Kort samengevat had je dus verwacht dat je het beeld van je tv-kaart in je computer via de VCR scart van de twin tuner op je TV kon krijgen.
Ik denk dat dat antwoord gewoon "nee" is en dat je wat anders moet bedenken.

[ Voor 25% gewijzigd door remco_k op 08-11-2004 15:53 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Wel raar want hier op het werk hebben we een single tuner, en die voert wel gewoon de vhs door naar de tv.

• remco_k

remco_k

OMG! Je hebt gelijk!
Da's een vet hidden feature... Ik maar kloten met 2 scart kabels.

Ook de twin tuner geeft (als ie uitstaat) het signaal door wat aangeboden word op de vcr scart naar de tv scart...

Da's meteen de oplossing voor de topicstarter, zet je tuner uit en je hebt, als je het goed aan hebt gesloten, het beeld van je computer op je TV!

Alles kan stuk.

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Ik heb het net met de dvd speler getest. Die geeft ook beeld. Ook als de Tuner aanstaat.

Echter de DVD meld zich d.m.v. pin 8 op de scart dat er signaal is. Met de pc word dat wat lastiger natuurlijk.

Maar goed daar vind ik wel wat op. Binnenkort zal ik wel een leuk schematje posten voor een SCART connector met svideo in en out en switch detectie.

[ Voor 20% gewijzigd door Shuriken op 08-11-2004 19:36 ]

Pagina: 1