Toon posts:

Externe HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

We hebben thuis een 3-4 jaar oude pentium 4 1400 Mhz, heb 'maar' een harde schijf van 27 GB... Hij zit eigenlijk altijd bijna vol.
Nu is mijn vraag, is het verstandig om een externe HD aan te schaffen, of zijn die veel duurder als een 'normale' HD? Kan ik dan beter een nieuwe PC kopen?
Hoe sluit je zo'n externe HD eigenlijk aan, en al is het een verstandige keuze weet iemand dan een goede externe HD?

Alvast Bedankt.

Martin

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Als het puur voor opslag is dan kun je gewoon een externe HD kopen, maar waarom geen interne? Heb je daar geen ruimte meer voor?
Een externe HD wordt meestal via USB2 aangesloten, maar soms ook via firewire. Een extern kastje voor een hd heb je al vanaf zo'n 30 euro volgens mij, de kosten vallen dus wel mee.

Verwijderd

Ik zie eigenlijk niet waarom je niet gewoon een normale hd kunt kopen en die erin zetten.
Wat bij een normale hd wel een punt is om te overwegen, is wat de doorvoersnelheid is van de nieuwe schijf en wat de doorvoersnelheid is van de oude schijf, de laagste van de 2 wordt volgens mij de snelheid van allebei als je ze aansluit. Zo zou dus je oude schijf, je nieuwe vertragen.
Mischien is het daarom wel verstandiger om je harde schijf te vervangen door een grotere en nieuwere (en dus waarschijnlijk snellere) schijf.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2004 20:27 ]

Verwijderd

Extern is ALTIJD langzamer, en wegens de "removable disk" stijl, zijn ze in principe ongeschikt om dingen op te installeren. Ook worden ze meestal (alleen echt nieuwe moederborden) pas gevonden door windows zelf: windows op zo'n schijf is onmogelijk, en dat wil je ook niet.

Aansluiting gebeurt door Firewire en/of USB2.0, USB1.1 is ook mogelijk (je ouwe PC zal waarschijnlijk alleen maar USB1.1 hebben), USB2 is gerate op 480MB/sec, en FireWire op 400MB/sec. In het verleden was firewire steeds de snelste, maar dat ontloopt elkaar amper tegenwoordig. Feit is wel dat de toegangstijd van firewire (IEEE1394) een stukkie lager is.

Een interne schijf is, als je niet van plan bent hem elke dag mee naar school/werk te nemen, zowiezo beter.

Verwijderd

Bij een 3 à 4 j oude pc zal je geen usb2.0 of firewire hebben. Dan moet je eerst een usb of firewire kaart kopen, dan de bij horende behuizing en dan een schijf. Laten we een beetje optimist rekenen is dat ongeveer 50€, voor 100€ heb je een 200gb schijf, voor een € of 80 een 120 (ik zou niet groter gaan omdat de kans bestaat dat je moederbord die schijven niet zal ondersteunen). Geef wat meer specs van je PC (welk OS, moederbord...).

Als je niet echt een externe schijf nodig hebt zou ik toch ook voor een interne gaan.

we zeggen hier 3 keer hetzelfde, dus we zullen wel allemaal gelijk hebben ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2004 20:30 ]

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-04-2025

GeBas

--

ik zou kiezen voor een 80 of 120GB intern, eventueel kan je met norton ghost je "oude" harde schijf dan klonen naar de nieuwe.

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

Verwijderd

GeBas schreef op 07 november 2004 @ 20:29:
ik zou kiezen voor een 80 of 120GB intern, eventueel kan je met norton ghost je "oude" harde schijf dan klonen naar de nieuwe.
Zou ik ook doen.

offtopic:
[quote]CABAL schreef
red boom, eet bever!
[/quote]
:P Toffe uitspraak ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2004 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar dat is toch zonde, ben van plan om ongeveer over 1 tot 2 jaar een nieuwe computer aan te schaffen... Om nu dan een interne HD in te laten bouwen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 20:39:
Ja maar dat is toch zonde, ben van plan om ongeveer over 1 tot 2 jaar een nieuwe computer aan te schaffen... Om nu dan een interne HD in te laten bouwen.
Heb je de prijzen gezien van die schijven tegenwoordig :P
Hang je er nu toch een 160 of 200GB in die je gewoon meeneemt naar je nieuwe systeem.
En 1 tot 2 jaar... voor die tijd is het toch geen probleem om een hddtje in te bouwen? Voor alles langer dan 3 minuten is het interessant om een schijf in te bouwen :+

Verwijderd

Wat denk je dat in zo'n extern kasje zit. Dat is gewoon zo'n interne schijf.

Dus waarom zou je meer geld uit geven voor zo'n kastje als je de schijf over 1 to 2 jaar mee kan nemen naar je nieuwe computer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2004 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 20:29:
Geef wat meer specs van je PC (welk OS, moederbord...).
Ik weet alleen dat ik een Pentium 4 1400 Mhz 256 geheugen heb, hoe kom ik de rest te weten dan, en een HD kan je gewoon bij de lokale computerwinkel laten inbouwen? Of ben je dan je computer een paar weken kwijt.
Zijn er nog verschillen tussen harde schijven, of is de grote het enigste verschil.
Wat raden jullie me aan?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 20:21:
Hey,

We hebben thuis een 3-4 jaar oude pentium 4 1400 Mhz, heb 'maar' een harde schijf van 27 GB... Hij zit eigenlijk altijd bijna vol.
Nu is mijn vraag, is het verstandig om een externe HD aan te schaffen, of zijn die veel duurder als een 'normale' HD? Kan ik dan beter een nieuwe PC kopen?
Hoe sluit je zo'n externe HD eigenlijk aan, en al is het een verstandige keuze weet iemand dan een goede externe HD?

Alvast Bedankt.

Martin
ik koop idd altijd een nieuwe PC als mijn HD vol zit. Lekker makkelijk. Geen gedonder....
;) ;) ;)
Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 21:00:
[...]

Ik weet alleen dat ik een Pentium 4 1400 Mhz 256 geheugen heb, hoe kom ik de rest te weten dan, en een HD kan je gewoon bij de lokale computerwinkel laten inbouwen? Of ben je dan je computer een paar weken kwijt.
Zijn er nog verschillen tussen harde schijven, of is de grote het enigste verschil.
Wat raden jullie me aan?
op www.beginnersweb.nl kun je vast wel ergens een goede handleiding vinden hoe je een HD inbouwt. Echt, het is helemaal niet zo moeilijk.

[ Voor 35% gewijzigd door j-w op 07-11-2004 21:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op 07 november 2004 @ 21:02:
[...]

ik koop idd altijd een nieuwe PC als mijn HD vol zit. Lekker makkelijk. Geen gedonder....
;) ;) ;)
Dat zei ik alleen maar omdat m'n hele systeem nogal verouderd is...
En zelf inbouwen vind ik toch iets te riskant.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 21:12:
Dat zei ik alleen maar omdat m'n hele systeem nogal verouderd is...
En zelf inbouwen vind ik toch iets te riskant.
Nou.......in de winkel laten doen dus.
Als je zegt dat er haast bij is, dan heb je hem bij een goede zaak de dag daarna terug. En mischien doen ze het wel ter plekke, 5-10 min werk ongeveer.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Interne harddisks zijn inderdaad bijna even makkelijk over te zetten als een simpele videokaart oid. Ben je nog wat terughoudend, kan je allereerst eens naar een computerzaak gaan om het te laten doen. Veel zaken met een 'open' technische dienst (waar je dus een aparte balie voor is) zijn wel bereid de disk voor je neus in te bouwen. Met een beetje geluk, kost het niets of maar een klein bedrag extra. :)

Ik raad je wel sterk aan om eens hier te kijken. Dan kan je zien hoe simpel het eigenlijk wel niet is om zo'n disk in te bouwen. Het is, zoals Ejay ook al zei, hooguit 10 minuten werk. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Laurent op 08-11-2004 16:57 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mwah, dat ghosten ben ik niet zo'n fan van...xp verslikt zich erin als ie ineens van een hele andere schijf moet booten, ook al is de nieuwe schijf primary master :'(

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

Verwijderd

spone schreef op 08 november 2004 @ 17:03:
Mwah, dat ghosten ben ik niet zo'n fan van...xp verslikt zich erin als ie ineens van een hele andere schijf moet booten, ook al is de nieuwe schijf primary master :'(
Dan moet je toch iets fundamenteel mis doen, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Beide als master op een apart kanaal, disk to disk en het is in orde. Als je echt schrik hebt kan je eventueel windows eens laten booten met de schijf al aangesloten, zelfs geen partitie's maken of zo. Gewoon booten en dan rebooten en ghosten.

Maar inderdaad, vrijwel elke winkel kan dat makkelijk doen, je kan eventueel zelfs de ghost afwachten, maar dat kan wel even duren (ook al is het maar 14gb), maar wel geen uren :P

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat is dan een goede Interne HD die mijn computer aan kan?
Want strax haal ik er 1 en doet hij het niet.
Is het eigenlijk mogelijk om 2 HD's in je computer te hebben?
Want dan laat ik de HD die er nu inzit gewoon in en plaats ik die nieuwe er gewoon naast.
Maar daar is zeker niet genoeg ruimte voor...

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:02

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In te laten bouwen ????????
Dat doe je toch zelf, in een paar minuten gebeurd.

Daarnaast kan je die HDD met data weer zo in je volgende PC zetten.......

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is dat al 5× gezegt maarjah...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ach als je denkt dat het je niet lukt koop je gewoon een usb harde schijf.

Staan er wel een paar in de pricewatch. Zie: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/334

Alleen even duurder dan een interne schijf. Zorg wel voor USB 2.0 anders is het zo traag. Firewire kan ook, maar dat zal wel niet op jouw pc zitten.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 20:25:
Ik zie eigenlijk niet waarom je niet gewoon een normale hd kunt kopen en die erin zetten.
Wat bij een normale hd wel een punt is om te overwegen, is wat de doorvoersnelheid is van de nieuwe schijf en wat de doorvoersnelheid is van de oude schijf, de laagste van de 2 wordt volgens mij de snelheid van allebei als je ze aansluit. Zo zou dus je oude schijf, je nieuwe vertragen.
Mischien is het daarom wel verstandiger om je harde schijf te vervangen door een grotere en nieuwere (en dus waarschijnlijk snellere) schijf.
Je kunt ook voor de oude schijf een external case kopen zodat je deze aan de USB kan hangen terwijl je de nieuwe gebruikt als boot schijf. :)

Ff met ghost een image treken en restoren op de nieuwe schifj en hij zou in thoeie moeten werken(alleen als je de oude schijf hebt gepartitioneerd tot een formaat dat op een image past)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-03 19:40

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 18:58:
[...]

Dan moet je toch iets fundamenteel mis doen, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Beide als master op een apart kanaal, disk to disk en het is in orde. Als je echt schrik hebt kan je eventueel windows eens laten booten met de schijf al aangesloten, zelfs geen partitie's maken of zo. Gewoon booten en dan rebooten en ghosten.

Maar inderdaad, vrijwel elke winkel kan dat makkelijk doen, je kan eventueel zelfs de ghost afwachten, maar dat kan wel even duren (ook al is het maar 14gb), maar wel geen uren :P
Ghosten gaat vrij eenvoudig als je een harddisk vervangt. Niet als je oude erin wil laten zitten.. Omdat Windows XP altijd die schijf ziet als systeemschijf. knap irritant eigenlijk. is op te lossen door in het register iets te wijzigen (ben alleen vergeten wat).

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

nIghtorius schreef op 11 november 2004 @ 23:11:
[...]
Ghosten gaat vrij eenvoudig als je een harddisk vervangt. Niet als je oude erin wil laten zitten.. Omdat Windows XP altijd die schijf ziet als systeemschijf. knap irritant eigenlijk. is op te lossen door in het register iets te wijzigen (ben alleen vergeten wat).
Je kan altijd de oude schijf eventjes op het andere IDE kanaal steken. Dan zeker zijn dat je van de nieuwe boot. Dan kan je de truuk met het bureaublad doen (even enkel met de nieuwe opstarten, andere foto op bureaublad zetten, en dan met beide opstarten). Dan kan je met de oude doen wat je wil 8)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-03 19:40

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2004 @ 23:50:
[...]

Je kan altijd de oude schijf eventjes op het andere IDE kanaal steken. Dan zeker zijn dat je van de nieuwe boot. Dan kan je de truuk met het bureaublad doen (even enkel met de nieuwe opstarten, andere foto op bureaublad zetten, en dan met beide opstarten). Dan kan je met de oude doen wat je wil 8)
geloof me.. dit deed ik ook.. maar nog word het systeemschijf D: ipv C:.. heel errug verwarrend. Maar ik ben er ook achter als je de oude schijf helemaal leegflikkert (lees partitie verwijderen) dan is het probleem ook opgelost.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1