Spontane reboot pc (hardware probleem)

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:37
Ik heb het volgende probleem met een pc van een kennis en ik kom er niet uit:

Als de pc een poosje aan het werk is gaat hij ( of en toe) rebooten en wil vervolgens niet meer opstarten. Wanneer dan opnieuw opstart krijg ik geen beeld meer. De ene keer krijg je een pieptoon, een ander keer niet.
Soms werken ze er uren mee en starten ze opnieuw op en wordt de normale procedure afgelopen (dus geen problmene).

Ik heb in de boekjes van het moederbord gekeken, maar een de constante pieptoon is niet omschreven (ook niet op de site).

Het viel me op de het lampje van mijn cdromspeler bleef knipperen terwijl de brander al weer gestopt is met knipperen. Ik heb beiden (ook de FDD) ontkoppeld, zowel IDE als stroom, maar nog steeds hetzelfde probleem.

De remedie die ik heb gevonden is om de stekker er een poosje (1 minuut) uit te halen en dan start de pc wel weer op. Als ik de stekker er meteen in doe dan werkt het niet.
Ik heb zodoende ook al een keer de en de processorkoeler & voeding vervangen.

Omdat ik soms geen pieptoon krijg, maar geen beeld het ik ok al geprobeert om er een andere videokaart in te stoppen. Ook zonder succes.

Het gaat om een AMD systeem
AMD 1 Ghz,
MSI 6330Lite,
512 mb SDram,
40 GB HDD,
CDROM, CDRW, FDD,
AGP MX440 (geloof ik),
Realtek LAN.

Ik heb de bios en de firmware van de cdromspeler en brander al ge-update.
Na een aantal keren dat dit zich voordeed heb ik de pc opnieuw geinstalleerd (Win XP pro), maar daar ligt het schijnbaar niet aan, want bij een geformateerde HDD deed het probleem zich ook voor.

Iemand nog een suggestie ? :?
bvd,

Jan-Willem

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 12:25
Misschien een hele simpele?

Is de PC aangesloten op een geaard stopcontact? Zo niet, zorg er dan voor dat deze alsnog geaard wordt.

Verwijderd

batterijtje er ffies uitgehaald..??

• jee-weetje
Het is geen geaard stopcontact, maar hij heeft een week gedraaid op een geaard stopcontact (met geaard verlengsnoer) en heeft niet geholpen. Ik heb hier ook al vaker problemen over gelezen, maar dacht dat alleen Intel hier last van had (dus niet).

Het batterijtje heb ik als allereerst gedaan, pc was al 4 jaar oud, dus vervangen was mijn eerste reactie bij de continue piep.

Vergeten erbij te zetten, maar bedankt !

Jan-Willem

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 12:25
Misschien is het verstandig om het toch met dat geaarde stopcontact wat langer te proberen. Er kan in de tijd dat de computer op een niet-geaard stopcontact is aangesloten geweest een hoeveelheid spanning zijn opgebouwd, die niet meteen verdwenen is, wanneer je hem simpelweg op een geaard stopcontact aansluit.

Zelf heb ik dit een keer meegemaakt. In dit geval moest ik de stekker uit het stopcontact halen, de aan/uit knop een halve minuut (!) ingedrukt houden, en pas daarna alles weer aansluiten. Daarna nooit meer last gehad.

• pixon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05-2024
hoi
kijk even de voeding na ik heb het ook gehad en toen was de voeding kapot.

Asus rampage extreme - 4 core 9500 - 2x2gig ocz -2x 4870x2 -

• jee-weetje
Die heb ik dus al gedaan. Er zit nu een 2 maand oude voeding in van 350 Watt.

Om terug te komen op de suggestie met het geaarde stopcontact heb ik gister de pc aangesloten op een geaard stopcontact. Ik heb daarna de pc gereboot en kreeg opnieuw het aanhoudende piepsignaal.

Jan-Willem

Verwijderd

Controleer eens of je met minimaal aangesloten hardware / zwaardere voeding ook problemen hebt.
Zie ook: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

En je PC aarden kan je een hoop kopzorgen voorkomen, ook al merk je daar niet direct het voordeel van. Zie ook: [rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml] ;)

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

Ga eens naar :
start
configuratiescherm
Prestaties en onderhoud
Systeem
Geavanceerd
Opstart en herinstellingen

Daar afvinken de computer automatisch opnieuw opstarten.
Dan krijg je een foutmelding ipv een reboot.

Check ook je geheugen eens met memtest. http://www.memtest86.com/

Zet je bios ook een terug naar default.

[ Voor 12% gewijzigd door Strikie op 08-11-2004 09:18 . Reden: link toegevoegd ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• jee-weetje
Bedankt voor de vele tips, omdat de pc niet van mijzelf is kan ik het een en ander niet meteen controleren.

Julllie zullen de uitkomst horen !

P.S heb de bios al eens op default gezet.. helpt niet

[ Voor 17% gewijzigd door jee-weetje op 08-11-2004 11:16 ]

Jan-Willem

• jee-weetje
grrr....

Heb een nieuw bankje sdram gekocht en erin geplaats (de ouwe er natuurlijk uit gehaald), maar nog steeds doet het probleem zich voor !! (Het nieuwe & ouwe reepje is 133 mhz en singlesided, wat volgens de specificaties moet kunnen)

Het wordt een beetje frustrerend 8)7.

Het enige wat dus nu nog niet vervangen is zijn de processor en het moederbord !

Iemand een ander oplossing dan vervanging van het moederbord??

Jan-Willem

Verwijderd

trek je videokaart er is uit... en er weer in...
K heb ook ooit zoiets vaags gehad..

• jee-weetje
dat zou inderdaad wel heel vaag worden, maar ik zit in het stadium dat ik alles probeer ! Dus zal het morgen meteen proberen !

wordt vervolgt...

Jan-Willem

• jee-weetje
Ik heb de CPU FSB op 100Mhz gezet i.p.v. 133 Mhz.... de processor draait dus nu op 750Mhz, maar hij start probleemloos opnieuw op.
Toch een foutje van het moederbord waarschijnlijk. :?

Het is een nieuw reepje geheugen wat erin is gezet, dus deze is (lijkt me)downwards compatible met elke snelheid van het MOBO.

Ik hoop dat dit het probleem heeft verholpen, mocht het niet zo zijn dan horen jullie het wel !!

Bedankt voor de input !

Greetz.

[ Voor 3% gewijzigd door jee-weetje op 19-11-2004 10:26 ]

Jan-Willem

Pagina: 1