P4S800: PC hangt na verhogen CPU frequency

Pagina: 1
Acties:

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-08 08:20
Hallo,

Ik heb een tweede PC met een Asus P4S800 moederbord en P4 2,8 GHZ. De CPU speed stond eerst op auto en ik heb hem op manual gezet en ben CPU frequency gaan verhogen. Ik ben blijkbaar te ver gegaan, want de PC start nu helemaal niet meer op en hangt. Hoe kan ik nu weer zorgen dat mijn PC weer opstart. Heb niet zo'n ervaring met overklokken.

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
je kunt proberen de batterij van de bios voorzichtig er even uit te halen. Dan moeten in principe al je instellingen weer op standaard komen te staan.

• SleutelMan
  • Laatst online: 10-08 00:53

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

start de computer ook niet meer?, ook niet als je ff de stroom eraf haalt en pas een tijdje daarna (zeg een minuutje) m weer opnieuw opstart. Soms wil dat nog wel eens helpen. Reageert hij nog niet (zou kunnen), dan moet je ff de CMOS reset jumper op je moederbord omzetten.

[ Voor 136% gewijzigd door SleutelMan op 07-11-2004 19:26 ]

You've just spent two seconds reading this signature and learned nothing new.

• Toad
SleutelMan schreef op 07 november 2004 @ 19:09:
start de computer ook niet meer?, ook niet als je ff de stroom eraf haalt en pas een tijdje daarna (zeg een minuutje) m weer opnieuw opstart. Soms wil dat nog wel eens helpen. Reageert hij nog niet (zou kunnen), dan moet je ff de CMOS reset jumper op je moederbord omzetten.
Nee PC start niet meer op: blijft hangen. Ik ga het even proberen.

• Toad
SleutelMan schreef op 07 november 2004 @ 19:09:
start de computer ook niet meer?, ook niet als je ff de stroom eraf haalt en pas een tijdje daarna (zeg een minuutje) m weer opnieuw opstart. Soms wil dat nog wel eens helpen.
Ik heb de stroom er een paar minuten afgehaald en nu startte hij wel op: heb meteen in de bios de CPU frequency weer terug gezet.
Heb daarna de PC weer laten doorstarten en het werkt weer als vanouds.

Bedankt Sleutelman dit was de meest snelle en simpele oplossing.

Hoe is het trouwens te verklaren dat het na die stroomonderbreking wel goed gaat? Als de frequency te hoog staat dan hangt de PC toch, ook na de stroomonderbreking?

Flapdrol85 ook bedankt voor je reaktie.

[ Voor 4% gewijzigd door Toad op 07-11-2004 19:24 ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:10

Sjaak_Afhaak

Bleh!

de bios-chip heeft stroom nodig om z'n instellingen te bewaren.Wordt de stroom onderbroken, zullen de waarden naar de fabrieksinstellingen terugspringen.. Daar is het batterijtje dus voor. anders zou je bios elke keer gereset worden als je je pc verhuist.

BTW, op de meeste moederborden zit een zogenaamde Clear CMOS jumper die de bios ook kan verwijderen, is een stukje makkelijker dan de batterij verwijderen.

[ Voor 47% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 07-11-2004 19:26 ]

Hier staat tekst

• SleutelMan
  • Laatst online: 10-08 00:53

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Dat zit m in een speciaal geintje van Asus, Crashfree BIOS. Die houdt bij of een overclockoptie kan. Kan het, daan laat hij het toe, Kan het in zijn ogen niet, dan vertikt hij het om te booten. Zet je dan de power ff uit en start je opnieuw op, dan weet de BIOS dat er iets niet goed ging tijdens de vorige start en komt als het goed is met een melding als: ''overclocking failed! Press F1 to enter BIOS and correct Settings. Pres F2 to load defaults and continue booting'' (of zoiets (bij mijn P4P800 iig wel))

[ Voor 4% gewijzigd door SleutelMan op 07-11-2004 19:28 . Reden: diverse typo's :P ]

You've just spent two seconds reading this signature and learned nothing new.

• Toad
SleutelMan schreef op 07 november 2004 @ 19:26:
Dat zit m in een speciaal geintej van Asus, Crashfree BIOS. Die houdt bij of een overclokoptie kan. Kan het, daan laat hij het toe, Kan het in zijn ogen niet, dan vertikt hij het om te booten. Zet je dan de power ff uit en start je opnieuw op, dan weet de BIOS dat er iets niet goed ging tijdens de vorige start ne komt als het goed is met een melding als: ''overclocking failed! Press F1 to enter BIOS and correct Settings. Pres F2 to load defaults and continue booting'' (of zoiets (bij mijn P4P800 iig wel)
Ik drukte meteen op DEL toen hij nu wel opstartte en kwam in de bios dus ik heb helemaal geen melding gezien zoals "overclocking failed".
Ben allang blij: ik kan nu weer verder. Nogmaals bedankt voor de snelle reaktie.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:26

Nemesizz

Untouchable

P4S800 heeft ook een overklok beveiliging.
Het zogeheten C.P.R (CPU Parameter Recall).

Werkte wel op mijn moederbord.
Pagina: 1