Toon posts:

Wanneer pentium-M @ 64bit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk dat er een pentium-M met 64 bit extensies word uitgebracht? Dat net zoals bij de prescott deze extensies aanwezig zijn, wachtend om ingeschakeld te worden?

Want ik zit een beetje met een dilemma bij de keuze van een laptop:

Of een Pentium-M: krachtig, goede batterijtijd, geen 64 bit extensies

Of een AMD64M : ook krachtig, mindere batterijtijd, maar wel 64 bit extensies

De pentium 4M valt voor mij af door het hoge stroomgebruik en de mindere prestaties als je het verglijkt met de twee bovenstaande.

Nu is het 64 bit nog weinig van toepassing, maar een laptop hoort toch wel een paar jaar mee te gaan. Voor mijn gevoel is de Pentium-M de betere keuze, maar deze heeft weer geen 64 bit extensies, en dat wordt toch de toekomst.
Dit vind ik een zeer moeilijke keuze.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:47

breinonline

Are you afraid to be known?

Ja en in de toekomst zul je ook nog dual-core processors zien. Je weet toch niet hoe hard het allemaal loopt. Als je per sé hele goede batterijtijd wil ben je een beetje gebonden aan de centrino. Anders lijkt de athlon 64 de juiste keuze. Snel, krachtig en de batterijtijd is nog niet zo slecht aangezien ook deze processor terugklokt als hij weinig belast wordt. Bovendien zal het 64 bits verhaal volgend jaar toch wel van de grond komen. Je hebt dan ook nog een mooi stukje snelheidswinst in het verschiet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is maar net wat je wil. De mobile Athlon 64 is een grote krachtpatser, maar kan tegelijk ook erg zuinig zijn. Je geeft aan dat je graag lang wil werken met je notebook, maar daarvoor heb je niet eens het nieuwste van het nieuwste nodig. Als je je notebook wil gebruiken voor het 3d renderen e.d. zal een krachtige processor een must zijn, en kan ik je alvast verklappen dat je na 3 jaar echt wel een nieuwe notebook wil.

Gebruik je echter je notebook vooral voor het textverwerken, is het een compleet ander verhaal. Bij het gewone textverwerken speelt de processor niet zo'n curciale rol. Dan kan je eigenlijk al uit de voeten met een 1.6GHz Pentium M model.

Ik zou eerst dus uitzoeken of die x86-64 instructies wel zo belangrijk zijn. :)

Verwijderd

Topicstarter
Een krachtige processor is wel zo handig, want naast het standaard office werk word er ook nog mee geCAD en soms wat games gespeeld.

En breinonline, in de toekomst zullen er ook dual-core processors zijn ja, maar dit werkt naar buiten toe hetzelfde als een single-core processor. 32bit vs 64bit niet, dit is een ander systeem.

Verwijderd

Topicstarter
schopje

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

maar... waarom wil je dat 64 bit doen? Wat zit er in die instructieset dat je denkt dat je niet zonder kan, de komende tijd? Over 3 jaar wil je toch een nieuwe, zoals Aikeleer al zegt. Dan voldoet ie toch niet meer, en kan je een pentium-m-64-met-2GbMem-en-500Gb-usxvga-pci/e64-supahdoepah kopen..

ping 127.212.23.124

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 19:30: 32bit vs 64bit niet, dit is een ander systeem.
pjottum schreef op 09 november 2004 @ 22:21:
maar... waarom wil je dat 64 bit doen? Wat zit er in die instructieset dat je denkt dat je niet zonder kan, de komende tijd?
Precies. Immers 64 bits is wel anders dan 32, maar zeker bij AMD en de wellicht komende intels is het 32 bits met 64 bits extensies. Dat houdt in dat het helemaal niet anders is. Alleen hetzelfde met meer bandbreedte en snelheid (even heel zwart/wit gezegd).
Zoals ik eerder zei: een goede laptop met uitstekende batterijduur: centrino. Krachtige laptop met goede batterijduur: athlon 64. Meer keus heb je niet te maken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• pjottum
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Formaat van laptop, gewicht en dat soort zaken zijn imho interessanter.
Als je wil scheuren, veel wil opslaan etc. dan is een desktop veeeeel geschikter. Dan gebruik je een desktop als werkpaard, en je laptop als eh.. laptop :)
Wat je zoals altijd moet bepalen is: wat wil je ermee gaan doen?? De pentium-m is een snelle cpu, icm een ati-gpu kan je een aardig beestje selecteren, met een 17" tft panel erin wordt het helemaal mooi, maar had je dan niet beter een pc kunnen aanschaffen met een amd64 en een x800??

ping 127.212.23.124

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik sanp nog niet zo goed wat dat kicken op 64 bit is. Ik bedoel, dat je je geheugen boven de 4 Gb goed kan adresseren is leuk, maar vooralsnog zijn er niet zoveel stervelingen die meer dan 4 GB hebben. Voor laptops is dat momenteel absoluut onverkrijgbaar.

Ook dat wachten op de laatste technieken snap ik niet helemaal. Waarom nu wachten voor dat nieuwe beetje techniek? In het beste geval gaat 'ie dan 20% sneller... en dan kijk je weer uit naar een nieuwe techniek. Over 100 jaat heb je een laptop van 1 kilo, oprolscherm en een Dragon-10 THz met ffies 10 Gb cache oid. Ga je dan 100 jaar wachten?
Koop gewoon iets wat nu een tijdje meegaat, want over 2 jaar is toch alles verouderd, ook het model van volgend jaar (maar qua afschrijving is het nieuwste van het nieuwste pas echt vervelend).

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:30
Athlon 64 lijkt mij juist een heel logische keus aangezien Windows 64-bit gepland staat voor de eerste helft 2005. Als je latop 2 a 3 jaar mee moet wil je niet dat deze binnen een half jaar al niet eens meer het nieuwste OS kan draaien.

• Isengrim
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
De 64bit versie van is niet anders dan de 32 bit versie, behalve dan dat je 64 bit ondersteuning hebt.
Dus om nou te zeggen dat het een geheel nieuw OS is klopt niet helemaal.

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Aikeleer schreef op 07 november 2004 @ 17:48:
Het is maar net wat je wil. De mobile Athlon 64 is een grote krachtpatser, maar kan tegelijk ook erg zuinig zijn. Je geeft aan dat je graag lang wil werken met je notebook, maar daarvoor heb je niet eens het nieuwste van het nieuwste nodig. Als je je notebook wil gebruiken voor het 3d renderen e.d. zal een krachtige processor een must zijn, en kan ik je alvast verklappen dat je na 3 jaar echt wel een nieuwe notebook wil.

Gebruik je echter je notebook vooral voor het textverwerken, is het een compleet ander verhaal. Bij het gewone textverwerken speelt de processor niet zo'n curciale rol. Dan kan je eigenlijk al uit de voeten met een 1.6GHz Pentium M model.

Ik zou eerst dus uitzoeken of die x86-64 instructies wel zo belangrijk zijn. :)
Een 1.6GHz cpu voor textverwerken? Ik doe het op een 1.1GHz model (x505) en dat gaat uitstekend. Niks te klagen

Die-hard Brexiteer

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Ecteinascidin schreef op 09 november 2004 @ 23:29:
Ik sanp nog niet zo goed wat dat kicken op 64 bit is. Ik bedoel, dat je je geheugen boven de 4 Gb goed kan adresseren is leuk, maar vooralsnog zijn er niet zoveel stervelingen die meer dan 4 GB hebben. Voor laptops is dat momenteel absoluut onverkrijgbaar.

Ook dat wachten op de laatste technieken snap ik niet helemaal. Waarom nu wachten voor dat nieuwe beetje techniek? In het beste geval gaat 'ie dan 20% sneller... en dan kijk je weer uit naar een nieuwe techniek. Over 100 jaat heb je een laptop van 1 kilo, oprolscherm en een Dragon-10 THz met ffies 10 Gb cache oid. Ga je dan 100 jaar wachten?
Koop gewoon iets wat nu een tijdje meegaat, want over 2 jaar is toch alles verouderd, ook het model van volgend jaar (maar qua afschrijving is het nieuwste van het nieuwste pas echt vervelend).
Die heb ik nu al :*)
Sony x505 :)

Afbeeldingslocatie: http://www.dynamism.com/x505/webfiles/open.jpg.800.jpg.200.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door KingNothing op 11-11-2004 14:48 ]

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

Topicstarter
Isengrim schreef op woensdag 10 november 2004 @ 15:31:
De 64bit versie van is niet anders dan de 32 bit versie, behalve dan dat je 64 bit ondersteuning hebt.
Dus om nou te zeggen dat het een geheel nieuw OS is klopt niet helemaal.
ja. en na de 64 bits ondersteuning zullen ook de 64 bit programma's volgen, alleen wanneer is de vraag.

Verwijderd

Topicstarter
schopje

• breinonline

breinonline

Ehm... welke vraag heb je nog openstaan :?

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

de benchmarks vraag ... ben zelf ook wel beniewd namelijk na prestatie verschillen

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, en wat meer verschillende meningen zou ook leuk zijn, of om welke reden iemand een laptop met een AMD64M heeft gekocht bijvoorbeeld.

En het lijkt me een onderwerp wat behoorlijk leeft op GOT, zeker met winxp64 voor de deur en de 64bit software die ervoor gaat komen.

Verwijderd

Topicstarter
valt toch mee dus of het 64bit leeft op got

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

:/ Waar leeft het wel dan? Hoeveel programma's werken er uberhaupt met 64bit, of hebben baat bij 64bit? Wat heb je daar zelf over opgezocht? Denk je echt dat binnen een jaar alles 64bit is, dat je er zoveel rekening mee wilt gaan houden?

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

De Athlon64 is momenteel ijzersterk doordat er een Hypertransport FSB bezig is en een ondie-geheugencontroller. Dat zijn de prestatiewinstmakers. Dat 64 bit si leuk voor het ondersteunen van erg veel geheugen, maar ikzelf verwacht nauwelijks enige winst met een Win64 versie.... het zou stabieler kunnen zijn (maar ja, Microsoft) en de geheugenslurpers zullen beter uit de voeten kunnen.... maar ik denk dat je naast fotoshop nauwelijks bijzondere winst kan verwachten. Let wel, een laptop is dan weer een ander verhaal, die heeft geen 4 Gb+ geheugen.
Pagina: 1