Geluid 'schokt' bij lezen/schrijven grote bestanden

Pagina: 1
Acties:

• Fox da Vis
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08-2025
Misschien niet zo'n perfecte beschrijving, maar weet niet goed hoe beter.
In m'n pc zit een Abit KT7-Raid mobo, SBLive! kaart, GeForce2MX, Lite-on 24102B cdrw. en draait WinXP proffesional. Hyperion 1451 Drivers zijn geïnstalleerd, ook laatste drivers voor gfx (66.77) en SBLive zijn geïnstalleerd.

Wanneer er grote hoeveelheden data gelezen/geschreven worden schokt het geluid, en verspringt m'n muis over het scherm (werkt nogal moeilijk).

Heb dit probleem vroeger nog gehad, maar heb het toen al prutsend kunnen oplossen. Helaas geen idee hoe. Heb nu XP opnieuw moeten installeren, en zit met hezelfde probleem. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

• martinx76
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-02-2024
Heb je misschien ook software op de achtergrond draaien (bijv virusscanner)? Dat slokt vaak ook ruimte en wordt de PC traag.

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
kijk eens naar het cpu gebruik als je bestanden kopieert?
Controleer of dma voor alle schijven ingeschakeld is?
Kijk of de IDE controller per toeval een irq deelt met de gluidskaart?

• Fox da Vis
Heb inderdaad een virusscanner lopen, maar die had ik in m'n vorige (correct werkende) installatie ook, dus die kan het niet zijn. En eerlijk gezegd laat ik die ook liever aanstaan :)

IRQ 11 wordt gedeeld door ongeveer de helft van m'n systeem... :( Weet dat dat iets te maken heeft met ACPI, maar er is mij uitgelegd dat als je dat niet gebruikt dat je dan ook slaapmodus en zo niet kan gebruiken. En die vind ik juist handig. Zou dan ook een nieuwe installatie moeten beginnen, en heb juist alles opnieuw geïnstalleerd. Andere mogelijkheden? Heb in Bios zoveel mogelijk IRQ's vrijgegeven (ergens op site gelezen dat dat soms ervoor zorgt dat er ook meer verschillende irq's worden gebruikt maar niet dus...)

Vind effe niet meer waar DMA kan aangezet worden, m'n IDE HD hangt aan m'n raid controller (vermoed dat dat sneller werkt dan via de gewone ide-bus, of ben ik daar fout? Gebruik verder geen raid) . HD wordt trouwens herkend als het SCSI-hd ipv IDE. (hangt aan de Highpoint Raidcontroller), maar da's geen probleem denk ik heh?

Heeft het uberhaupt eigenlijk nut de hd aan de raid-controller te hangen? Weet hier niet zoveel van, maar werkt die niet sneller of zo dan m'n gewone ide-bus?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:35

Thandor

SilverStreak

Virusscanner, ik heb lang niet met elke scanner goede ervaring als het op CPU gebruik aankomt.
Daarnaast is een SBLive! ook erg gevoelig, het kraken van geluid kan makkelijk voor komen bij die dingen. Daarom gebruik ik als driver de kX Drivers, deze zijn een stuk beter dan de officieële Creative drivers :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:37

Coldcat

HODL

Waarschijnlijk ligt het aan de je SB kaart. Als ik bijvoorbeeld een cd in mijn cd-rom station stop hoor ik door de boxen de cd draaien :?
Ook als ik iets kopieër schokt het geluid.

Ik heb ook een SB kaart dus daar zal het aan liggen. Ik heb het probleem nooit opkunnen lossen jammergenoeg.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ik denk dat het aan de gedeelde irq moet liggen.... kan je niet in je bios een irq vast toewijzen aan een bepaald pci slot?
Anders moet je proberen de SB van slot te versteken, net zolang tot windows hem niet dezelfe irq geeft.

edit: en dma kan je controleren/aanzetten in de devicemanager bij je IDE-controller

[ Voor 16% gewijzigd door the_stickie op 07-11-2004 14:38 ]

• Fox da Vis
Beide dingen (kaart versteken en in bios vaste irq's geven) heb ik al geprobeerd, zonder resultaat.
*kaart versteken: blijft IRQ11, of soms een andere IRQ, maar dan werkt m'n kaart gewoon niet meer
*Vanuit bios proberen: zelfde resultaat

Heb net die kX-drivers bekeken, ga die zeker eens uitproberen op een ander partitietje (ASIO2 support!), maar ze zijn blijkbaar nog niet helemaal in orde wat betreft games. Als ik de recente reactie zo lees... Dus nog niet echt een optie.

edit: HD hangt niet aan ide-controller, dus dat is niet echt nuttig denk ik? toch maar 's naar kijken!

[ Voor 12% gewijzigd door Fox da Vis op 07-11-2004 14:50 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-08 17:07

TheBorg

Resistance is futile.

Welke chipset zit op dat mobo? Check ook eens de VIA driver pagina, voor oudere mobo's raden ze een oudere versie van de Hyperion drivers aan.

• Fox da Vis
Chipset is VIA KT133, zal eens proberen met die oudere drivers die ze aanraden. Wel spijtig dat backwards-compatibility toch blijkbaar niet zo compatible is :(

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-08 17:07

TheBorg

Resistance is futile.

Is een bekend probleem met de KT133. :)

Als het met die oudere drivers niet lukt kun je deze patch downloaden:
http://www.georgebreese.com/net/software/#PCI

Krijg je ook nog zo'n 15% harddisk performance cadeau :)

• martinx76
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-02-2024
TheBorg schreef op 07 november 2004 @ 15:16:
.....
Krijg je ook nog zo'n 15% harddisk performance cadeau :)
Kun je me vertellen hoe dat dan kan en waar ik dat aan kan zien?
(ik heb met die patch zitten spelen en hij werkt inderdaad op mijn chipset)

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

Verwijderd

hey fox,

ik heb precies hetzelfde probleem gehad. en bij mij lag het er gek genoeg aan dat de molex stekker van cd-rom drive niet goed was aangedrukt. ik weet het heel vaag maar het was toch zo.

misschien bij jou ook?

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-08 22:16
(jarig!)
Zet de optie PCI Latency timer eens wat hoger (64 ofzo). Deze kun je volgens mij onder PnP/PCI Configuration vinden.

Installeer daarnaast ook eens de George Breese PCI Latency patch:
http://www.georgebreese.com/net/software/#PCI.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 12:04

_nethack

We're all MAD here

Ik heb wel een tijdje een probleem gehad met stotteren en kraken van het geluid (SB Audigy 2 Plat Ex) met name bij zware hd of cpu belasting.

Geluidskaart in een ander PCI slot deed in mijn geval wonderen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Fox da Vis schreef op 07 november 2004 @ 14:21:
Heb inderdaad een virusscanner lopen, maar die had ik in m'n vorige (correct werkende) installatie ook, dus die kan het niet zijn. En eerlijk gezegd laat ik die ook liever aanstaan :)
Jamaar, om even te testen kun je hem toch een paar minuten uitzetten? ;)
Heeft het uberhaupt eigenlijk nut de hd aan de raid-controller te hangen? Weet hier niet zoveel van, maar werkt die niet sneller of zo dan m'n gewone ide-bus?
Een enkele disk aan een RAID controller hangen heeft geen enkel nut, het kan hooguit lastig zijn. Waarom? Tijdens een install van bv. WinXP heb je een floppy met RAID drivers nodig om überhaupt te kunnen installeren. Bij 99% van de gewone IDE controllers is dat niet het geval. Bijkomende nadeel is dat vaak de SMART info van een HDD niet uit te lezen is als de disk aan een RAID controller hangt. Nu is SMART natuurlijk niet zaligmakend, maar het kan toch een fijne indicator zijn voor een ophanden zijnde HDD-crash.

Conclusie: als je de volgende keer gaat installeren, hang dan gewoon je disk aan een normale IDE controller. Als je toch per se een enkele disk aan een RAID controller gaat hangen, bedenk dan eerst goed _waaróm_ je dat dan in godsnaam zou willen.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het probleem ook dat bij de "grote" schijf het geluid gaat schokken en problemen gaat geven. ik heb net de topicstarter een schijf aan een extra IDE poort hangen maar niet als opstartschijf. Mijn configuratie is:
Asus p4G8X-Deluxe dus Intel E7205 chipset
1024 mb werkgeheugen dual channel
1xPromise controller met 120 gb hd die problemen geeft
1xpromise Sata controller met 120 gb sata die geen problemen geeft
1x80gb slave aan primaire IDE
1x40gb opstart master aan primaire IDE

Ik heb onboard Realtek 5.1 geluidskaart en die gaat dus zo lekker hangen als je muziek speelt. Ik had er een SB Live erin maar die heeft gezegd doe het zelf maar. Ik ben nu bezig met een SB Audigy want af en toe is het echt zo vreselijk. Alles staat goed qua IRQ, geheugenbereik. niets in de weg. Latency al naar 64 gezet en niets geholpen. kaart al in een ander PCI slot gedaan, maar ik ga het Asus P4G8x bord toch eruit halen en een P4R800-V Del icm een Soundblaster Audigy erin zetten in de hoop dat het probleem opgelost is

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1