Toon posts:

2d-uitgangssignaal 3Dlabs Oxygen GVX1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als 2e monitor een Eizo F930 gekocht. Dit is een monitor die 1600x1200, 104 hz haarscherp kan weergeven. Ik stuur hem op het moment aan met een Matrox Millenium 2 met 4 mb geheugen. Maar deze kaart is:
* traag
* 16 bit kleur in 1600x1200
* maximaal 92 hz in 1600x1200
* wel prima scherp beeld, goede kleuren
Kortom, de kaart loopt echt helemaal op z'n grenzen en daarom wil ik hem vervangen door een andere videokaart.

Nu kan ik een PCI 3Dlabs Oxygen GVX1 kopen, maar ik heb totaal geen ervaring met deze kaart. Het was ooit eens een peperdure kaart gericht op de professionele markt. Nu heb ik al die 3d-functies niet nodig omdat ik dat wel op mijn 1e monitor/videokaart doe. Deze kaart voldoet kwa specificaties wel aan wat ik nodig heb, maar ik heb geen idee hoe de 2d-uitgangssignaal is. Is het bijvoordbeeld te vergelijken met een Matrox G550?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is misschien nuttig om te melden waarom je je Millennium2 te traag vindt als je geen 3D gebruikt, de 2D Windows accelleratie van de eerste generaties Millennium is soweiso nauwelijks overtroffen, dus zou dat niet echt verbeteren met een monster van een nieuwe kaart.

3DLabs heeft een redelijk goede reputatie, dus ik zou verwachten dat het even goed is als een G550. Maar als je geen 3D/OpenGL nodig hebt, kun je toch veel goedkoper een G200 PCI 8MB pakken of een G450 PCI...

Kortom, misschien is het handig als je de exacte apps en eisen noemt, want wat je hier aangeeft lijkt te wijzen op iets obscuurs :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
De 2d-acceleratie is weldegelijk merkbaar een stuk trager dan mijn Ati Radeon 8500LE, die ik als eerste videokaart gebruik. Als ik de benchmark van Dr. Hardware 2004 draai dan zit er gemiddeld over de tests ongeveer een factor 10 verschil in snelheid. Sommige tests zelfs meer dan factor 30!
Dit is dus merkbaar... windowtjes verplaatsen op de Matrox gaat gewoon een stuk minder soepel dan op de Ati. De systeembelasting wordt dan ook zo hoog dat ik problemen krijg met bijvoorbeeld afspelen van films/dvd's. Een java-programma als dmsn werkt ook erg traag kwa beeldopbouw.

De applicaties die ik draai op de Matrox zijn voornamelijk office-programma's, Firefox, dmsn, (films kijken zou ik er ook wel op willen, kan nu niet goed), klein beetje fotobewerking.

Algemene gebruikerservaring over deze 3dlabs kaart is overigens ook welkom.

mijn pc:
Athlon XP 2700+
Asus A7N8X-E Deluxe
512 mb ram
Hercules 8500LE, 64 mb
Matrox Millenium 2, 4 mb
Iiyama VMP 510
Eizo F930

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kaart inmiddels gekocht, over een paar dagen heb ik hem. Ik hoop dat hij de 40 euro waard is. Mijn ervaringen plaats ik hier natuurlijk nog wel even ;)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 16:18
mwoa, een érg high-end 3D-kaartje met een nieuwprijs van toentertijd $1000 (!) en een 300MHz ramdac, zou toch een acceptabel 2D-beeld moeten geven imo ;)
review:
http://firingsquad.com/hardware/oxygengvx1/

gaat helaas niet in op 2D (behalve de max reso)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kaart ontvangen, en net ingebouwd. Mijn eerste indruk is eigenlijk zeer slecht!!! 1600x1200 trekt deze kaart gewoon niet! Hij is onscherp en heeft veel last van jitter :(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57
Da's erg jammer. Maar helaas staat een kaart van een dergelijk merk niet per definitie garant voor erg goed 2D beeld op hoge resoluties. Wat gebeurt er wanneer je de refresh verlaagt naar 85Hz? An sich moet 85Hz rustig genoeg zijn voor je ogen en het beeld zal er dan absoluut beter op worden (hoogste refresh betekent niet dat je beter beeld hebt, integendeel).

Mijn ervaring is dat het erg lastig is een écht goede kaart te vinden welke een dergelijke monitor goed aanstuurt op 1600*1200 en hoger, het gros zakt best wel door het ijs.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ben ik bijzonder gevoelig voor flikkeren van het beeld. Ik kan direct zien of een monitor op 85 hz staat of 100 hz. Op minder dan 85 hz zit ik bij voorkeur alleen uit nood even 10 minuutjes te werken. Op 60 hz kan ik tekst bijna niet meer lezen en raak ik de muiscursor steeds kwijt. 100 hz is voor mij echt een eis.
Op 85 hz geeft de videokaart ietsje scherper beeld. Maar de jitter blijft en de eerste rijen pixels aan de linker kant zijn wat donkerder dan zou moeten.
Voor de rest is de kaart passief gekoeld. Foto's op het internet laten allemaal actieve koeling zien. De koellichamen worden ook ontzettend heet en de kaart gaat pixelfouten vertonen. Pas als ik er er een ventilator op zet werkt het prima.
De kaart kwam overigens "nieuw" uit de doos, het zat zelfs nog in de verpakking.
Ik baal hier van :( Een kaart die nieuw 1000 euro kostte... en dan zo'n beroerd beeld. De veel goedkopere matrox millenium 2 die ook nog eens 3 jaar ouder is doet het veel beter!
Pagina: 1