Pc start niet op

Pagina: 1
Acties:

• blaCkduSt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:30
Hoi allemaal,

ik heb sinds vrijdag een nieuwe pc ( :) )(specs: http://www.tweakzone.nl/specs/1565) maar ik krijg hem niet aan de praat.
Het begon al toen ik hem net samen met een vriend van me in elkaar gezet had. Ik kreeg namelijk geen beeld op het PCI-kaartje (9200SE).
Toen een AGP-kaart uit mijn vaders kast gehaald, ook een 9200SE, die erin gestopt en ik kreeg wel beeld.

We hebben toen meteen in de BIOS gekeken, maar daar stond de standaard VGA al ingesteld op PCI, dus daar kon het niet aan liggen.

De VGA van mn vader moest natuurlijk weer terug, maar kon ik dus weer geen beeld krijgen. Gister was ik bij mijn opa, en die had toevallig nog een oud VGA kaartje liggen.
Ik had mijn PC meegenomen naar hem, en kreeg er gewoon beeld. Helemaal blij dus ging ik weer naar huis, sluit thuis mijn pc aan; weer geen beeld!

Je hoort zodra je het knopje Aan indrukt alleen de fans op gang komen, de HDD word gecheckt (hier staat inmiddels windows enzo al op) maar ik krijg geen beeld, en na een seconde of 10 à 15 valt hij gewoon weer uit.

Ik heb alle kabeltjes aangeduwd, de stroom er een tijdje af gehad, andere stopcontacten geprobeerd en de VGA er een tijdje uit gehaald en er opnieuw ingedaan.

Ik weet niet precies welke VGA het is, maar het is volgens mij een voorloper van de NVidia MX2 (iets met Vanta ofzo, iig 16mb).
Wie kan mij helpen?! :?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 17:04
Videokaart kapot?

• blaCkduSt
Zoals vermeld in de startpost deden 3 videokaarten het; de PCI, de AGP en een andere AGP. Bij mijn opa thuis deed de laatste AGP het zoiezo, de PCI doet het in geen enkele pc en de eerste AGP zit in mijn vaders computer. Het lijkt me dus sterk dat de videokaart kapot is, of het moederbord moet op de een of andere manier de kaarten opblazen :/

• Dapie007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08-2025
zit je cpu fan wel goed op je cpu? soms is dat een reden dat ie niet opstart!

Wel een beetje een vlag op een modderschip die videokaart maar ik zag in de specs dat daar aan gewerkt wordt ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Dapie007 op 07-11-2004 12:45 ]

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:12

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Waarschijnlijk is/zijn de videokaarten die je erin wilt duwen niet geschikt voor het moederbord (voltages enzo).
Omdat je het over een Vanta hebt (is dacht ik een model van een TNT2) herinnerde ik me dat ik ook zo'n soortgelijk probleem eens gehad heb. We (een collega en ik) moesten voor een bedrijf een aantal pc's bouwen met een zo goedkoop mogelijke videokaart (TNT2 hadden we toen op voorraad). PC's in elkaar gezet, geen beeld, MX400 erin geduwd, wel beeld. Die TNT2 hadden dus een ander voltage nodig en daardoor kregen we geen beeld.

[ Voor 66% gewijzigd door FlipFluitketel op 07-11-2004 12:38 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 07:46

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Hmm naar mijn beste medeweten zijn al die vorige kaarten 1,5 volt kaarten en zit er een 1,5 volt agp gleuf op dat moederbord. Die geforce vanta is dacht ik 3.3 volt

http://www.opentechsuppor...rchive/topic/27092-1.html

Kijk je vader eens lief aan of je de radeon9200 weer mag?

And it goes BRAAAAAPP!

• blaCkduSt
ROFLASTC schreef op 07 november 2004 @ 12:43:
Hmm naar mijn beste medeweten zijn al die vorige kaarten 1,5 volt kaarten en zit er een 1,5 volt agp gleuf op dat moederbord. Die geforce vanta is dacht ik 3.3 volt

http://www.opentechsuppor...rchive/topic/27092-1.html

Kijk je vader eens lief aan of je de radeon9200 weer mag?
Maar dan begrijp ik niet waarom hij het gisteren bij mn opa wel ff deed met de Vanta..

En als ik de 9200 AGP weer ff mag, en dan instel in de bios dat hij PCI videokaart moet gebruiken, zou hij het dan moeten doen?

Hij stond in de bios namelijk standaard ingesteld op PCI, maar toen ik de PCI er als eerste indeed kreeg ik ook geen beeld..

[ Voor 21% gewijzigd door blaCkduSt op 07-11-2004 12:46 ]

• blaCkduSt
Als ik mijn vaders videokaart weer gebruik, wat moet ik dan doen? ik kan hem niet blijven gebruiken, maar ik snap niet wat ik dan in moet stellen. Er stond namelijk in de bios standaard ingesteld dat hij vanaf de PCI - VGA moet booten. Dit staat nu op AGP, maar zou het nut hebben om dat terug te zetten op PCI??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

blaCkduSt schreef op 07 november 2004 @ 12:44:
[...]
Maar dan begrijp ik niet waarom hij het gisteren bij mn opa wel ff deed met de Vanta..

En als ik de 9200 AGP weer ff mag, en dan instel in de bios dat hij PCI videokaart moet gebruiken, zou hij het dan moeten doen?

Hij stond in de bios namelijk standaard ingesteld op PCI, maar toen ik de PCI er als eerste indeed kreeg ik ook geen beeld..
Dat heeft niets te maken met wel of geen beeld geven. Vaak staat mijn bios ook gewoon op PCI terwijl er een AGP kaart inhangt. Hij kijkt enkel welk device als primaire kaart moet zitten. Zit er geen PCI videokaart in dan gaat hij vanzelf over op AGP. En zit er geen AGP kaart in maar wel een pci dan zal hij daar gewoon beeld op geven.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 07:46

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Hmm misschien is het wel je beeldscherm.

Op internet lees ik een aantal horror verhalen over 3.3volt kaarten die in 1.5 volt gleuven passen en daarna het moedrbord slopen. Gebruik die Vanta maar niet meer en probeer eerst maar eens die pci vga kaart van je vader. Bedenk ook eens of het je beeldscherm kan zijn wellicht dat de warmte beveiliging niet goed werkt en stel in je windows in (als je er bij kunt) dat er niks mag gebeuren met je beeldscherm qua screensavers of monitor uitschakelen.

Als al je sofware klopt dan kun je nagaan of het een hardware fout is en andersom natuurlijk. Je geeft in je startpost niet heel veel aan mbt wat je zelf hebt gedaan en uitgesloten dus kan ik slechts in het duister tasten. Wellicht zijn er catalyst drivers oid die op jouw setup problemen veroorzaken, who knows. Post zo veel mogelijk info

thnx

And it goes BRAAAAAPP!

• blaCkduSt
ROFLASTC schreef op 07 november 2004 @ 13:39:
Hmm misschien is het wel je beeldscherm.

Op internet lees ik een aantal horror verhalen over 3.3volt kaarten die in 1.5 volt gleuven passen en daarna het moedrbord slopen. Gebruik die Vanta maar niet meer en probeer eerst maar eens die pci vga kaart van je vader. Bedenk ook eens of het je beeldscherm kan zijn wellicht dat de warmte beveiliging niet goed werkt en stel in je windows in (als je er bij kunt) dat er niks mag gebeuren met je beeldscherm qua screensavers of monitor uitschakelen.

Als al je sofware klopt dan kun je nagaan of het een hardware fout is en andersom natuurlijk. Je geeft in je startpost niet heel veel aan mbt wat je zelf hebt gedaan en uitgesloten dus kan ik slechts in het duister tasten. Wellicht zijn er catalyst drivers oid die op jouw setup problemen veroorzaken, who knows. Post zo veel mogelijk info

thnx
Daar ben ik weer. Ik heb zojuist de AGP-kaart van mijn vader in mijn systeem gedaan, maar ik kreeg dezelfde procedure weer :/ weer viel hij na 5 à 10 seconden uit..
Ook de PCI 9200SE nog een keer geprobeerd, weer hetzelfde
Ik denk dus niet dat het aan de videokaarten zal liggen.

Verder heb ik verschillende geheugenreepjes geprobeerd, maar bij allemaal gebeurde hezelfde.
De SATA-schijf lijkt mij niet de veroorzaker van het probleem, evenals de floppydrive en de SONY DVD-RW.

Ook waren gisteren de ATi Radeon Catalysts verwijderd en de drivers voor de Vanta geïnstalleerd.

Iemand nog ideeën? :(

[ Voor 7% gewijzigd door blaCkduSt op 07-11-2004 15:07 ]

• blaCkduSt
Ok hi allemaal,

ik ben zojuist bij een kennis van mij geweest, Syzzer op GoT, en hij heeft een aantal testen voor mij gedaan. Het resultaat hiervan was niet erg duidelijk.
Er is ook een test gedaan met 4 ledjes aangesloten op een jumpertje, waaraan je zou kunnen zien waar het probleem zou zitten. Hiervan waren alle lampjes groen, maar het 3e ledje was rood.
Weet iemand wat dit betekent?
Verder zal de pc morgen teruggebracht worden naar de zaak waar hij vandaan komt (www.euromaxi.nl) en zal ik hem door hen na laten kijken, tenzij iemand hier nu nog komt met de oplossing.

Mvg, blaCkY

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-08 17:07

Syzzer

Prutser

Even een toelichting op de test. Het probleem was in de eerste instantie dus dat de PC niet postte en na x seconden uitviel. Black zelf heeft hem in zijn originele configuratie draaiend gehad met een AGP 9200se van zijn pa en een geforce vanta van zijn opa.

Toen de pc hier aankwam wilde hij dus ook niet posten en bleef hij uitvallen. Toen is het volgende gedaan:
- hdd, cdrom, floppy etc losgehaald zowel met agp vanta als 9200se PCI getest) -> geen post
- mem vervangen met mijn eigen mem (agp vanta) -> geen post
- alles uit de kast gehaald (agp vanta/pci 9200se) -> geen post
- mijn voeding erop aangesloten (pci 9200se) -> geen post, maar pc ging niet meer uit na xx seconden
- 9200SE PCI vervangen door AGP vanta -> post! ook na uitschakelen en weer inschakelen bleef de pc posten.
- Black's voeding er weer aan (agp vanta dus nog) -> geen post

De leds waar hij het over heeft zijn de MSI diagnostic leds, maar ik kon in de handleinding niet vinden wat de betekenis van de ledjes was. Iemand enig idee of dit voor alle MSI moederborden hetzelfde is? LED 1,2 en 4 waren groen, 3 was rood.

Ikzelf kan er eigenlijk geen touw aan vastknopen wanneer de pc nou wel en niet boot. Dus vraag ik me toch af, wat is er nou verkeerd / kapot :? .

[ Voor 7% gewijzigd door Syzzer op 07-11-2004 19:08 ]

• blaCkduSt
Syzzer schreef op 07 november 2004 @ 19:06:
Even een toelichting op de test. Het probleem was in de eerste instantie dus dat de PC niet postte en na x seconden uitviel. Black zelf heeft hem in zijn originele configuratie draaiend gehad met een AGP 9200se van zijn pa en een geforce vanta van zijn opa.

Toen de pc hier aankwam wilde hij dus ook niet posten en bleef hij uitvallen. Toen is het volgende gedaan:
- hdd, cdrom, floppy etc losgehaald -> geen post
- mem vervangen met mijn eigen mem -> geen post
- alles uit de kast gehaald -> geen post
- mijn voeding erop aangesloten -> geen post, maar pc ging niet meer uit na xx seconden
- 9200SE PCI vervangen door AGP vanta -> post! ook na uitschakelen en weer inschakelen bleef de pc posten.
- Black's voeding er weer aan -> geen post

De leds waar hij het over heeft zijn de MSI diagnostic leds, maar ik kon in de handleinding niet vinden wat de betekenis van de ledjes was. Iemand enig idee of dit voor alle MSI moederborden hetzelfde is? LED 1,2 en 4 waren groen, 3 was rood.

Ikzelf kan er eigenlijk geen touw aan vastknopen wanneer de pc nou wel en niet boot. Dus vraag ik me toch af, wat is er nou verkeerd / kapot :? .
Precies! _/-\o_ dankuw Syzzer.. Nou hopen dat iemand hier er nog een beetje verstand van heeft verder :/ en anders hopen dat euromaxi m kan fixen...

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
moederbord is gaar

ik heb zo ook eens met een bordje liggen kloten
elke keer leek het probleem weer ergens anders vandaan te komen. naar lang rotzooien het moederbord omgewisselt met het zelfde type en hoppa alle problemen weg.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• blaCkduSt
Bware81 schreef op 07 november 2004 @ 19:23:
moederbord is gaar

ik heb zo ook eens met een bordje liggen kloten
elke keer leek het probleem weer ergens anders vandaan te komen. naar lang rotzooien het moederbord omgewisselt met het zelfde type en hoppa alle problemen weg.
Dus wat je zegt is dat ik mijn moederbord terug moet brengen en een nieuwe halen, maar dan wel precies dezelfde?

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
hoeft niet het zelfde te zijn

maar dat was meer om aan te geven. dat het weleens voorkomt dat een moederbord kappot aankomt en dat dat niks wil zeggen over type dat ze dan allemaal slecht zijn

het komt gewoon zo af en toe eens voor in een productie-lijn

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• blaCkduSt
Bware81 schreef op 07 november 2004 @ 19:46:
hoeft niet het zelfde te zijn

maar dat was meer om aan te geven. dat het weleens voorkomt dat een moederbord kappot aankomt en dat dat niks wil zeggen over type dat ze dan allemaal slecht zijn

het komt gewoon zo af en toe eens voor in een productie-lijn
Ok thanx, hij gaat morgen terug en dan kijken ze ernaar, ze zorgen er maar voor dattie t doet :p

• blaCkduSt
Ik breng morgenochtend vroeg mijn pc weg naar die zaak, hoop hem morgenavond alweer op te kunnen halen daar.
Ik zal hier posten wat er nu uiteindelijk naar hun mening mis was en wat ze eraan gedaan hebben :)

Iedereen hier in iedergeval bedankt voor je reactie _/-\o_
Pagina: 1