[Asrock K7S8XE] XP install hangt, geen toegang tot BIOS

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:08

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb vorig jaar een K7S8XE gekocht voor en budget PCtje. Werkte prima, geen klachten. Tijd lang niet gebruikt, en toen ik er weer mee aan de slag ging deed het ding niks meer; fans draaiden wel, maar geen post. Na inspectie van de processor bleek deze te zijn beschadigd. Vervangen door een nieuwe (XP2600+) en gaan maar weer. XP installeren, alles ging goed, prima performance. Het enige wat niet werkte was het BIOS: hier kon ik niet meer in. Na F2 te tikken om Setup in te gaan kreeg ik een zwart scherm, en reageerde de PC alleen nog op Ctrl-Alt-Del. Nou lag ik daar niet echt wakker van (alle werkte immers) tot gisteren.

De HD begaf het. Fysiek was er iets kapot, hij rammelde. Vervelend, maar niks bijzonders. HD vervangen door een oude Maxtor 20Gb schijf, deze met Maxtor PowerMax gechecked (passed), en installeren. No problemo. Nou zat er op deze schijf een tweetal partities. Bij XP install de eerste natuurlijk gewist, de tweede zat nog vol met data. XP install verliep probleemloos, en vanuit de verkenner wilde ik de tweede partitie wissen: dit mislukte. Nou ja, dan maar via MaxBlast. Hier begonnen de echte problemen.

MaxBlast weigerde te starten vanaf CD. Bij het laden van de CD driver bleef hij hangen. MaxBlast vanaf diskette vertoonde hetzelfde probleem, maar door de CD brander los te koppelen kon ik dit omzeilen. MaxBlast draaide verder prima vanaf diskette, en beide partities waren netjes geformatteerd.

XP install startte netjes (vanaf CD!, blijkbaar hier geen moeite met CD driver), maar bij het herstarten na het copieren van de files ging het mis: bij het zoeken naar een opstartschijf vond hij netjes IDE-O, en zei OK, maar daar stopte het. Bij blijft daar hangen, en doet verder niks. Opnieuw installeren, formatteren met MaxBlast, formatteren in XP setup, niet formatteren in XP setup, volledige formatteren in XP setup, het maakt niks uit.

En het BIOS kan ik ook nog steeds niet in :(

Ik vermoed dat ondanks de vervanging van de processor dat er toch iets mis is met het bord.

BIOS is geflashed naar de laatste versie en het CMOS is al zo'n 80 keer gereset tijdens het hele proces ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:05
Ik heb hetzelfde moederbord (niet als budget pc-tje maar als high end werkstation :-)

In het bioskomen is altijd lastig bij dit bord, evenals opstarten. Wat bij mij helpt is veel opnieuw proberen 40% van de keren kom ik wel in de bios. En verder de oude vertrouwde truuks. Geen hdd's geen cd-roms en geen insteekkaarten, één reepje geheugen. En opstarten zonder muis.

Kortom kaal opstarten en opnieuw proberen

edit:

In de onboard IDE van dit moederbord heb ik weinig vertrouwen. Mij CD-roms worden ook regemaltig niet gedetecteerd

Ik heb eigenlijk een K7S8XE+ (iets andere variant zeg maar)

[ Voor 22% gewijzigd door BovenHond op 10-11-2004 18:53 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:18

Thandor

SilverStreak

Ik had dit bord ook, heb nooit problemen gehad m.b.t. het in het bios komen. Alles werkte prima totdat hij doorbrandde. Ik heb nu nog steeds een K7S8X Rev 3.0 draaien, werkt prima.

Wat ik graag zou willen weten : Welke revisie van het moederbord heb jij :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:08

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
't is een Rev. 3.0.

Overigens heb ik na 5 keer opnieuw proberen wel de XP installatie weer op gang gekregen; hij werkt nu dus weer zoals geadverteerd, maar het BIOS wil nog steeds niks doen. Ik heb het nog niet geprobeerd met alles losgekoppeld, dat zal ik eens doen.

Heb nu wel spijt, toevallig net een tweede bordje besteld voor een upgrade van een andere PC :( Misschien proberen om daar een K7VTA van te maken...

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-11-2004 23:11 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.