Data Recovery over SAMBA?

Pagina: 1
Acties:

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:50
De situatie

Op de school waar ik werk staat een x-aantal pc's [W2KSP4] en een fileserver [RHLNX7.3+SAMBA]. De pc's hebben allemaal dezelfde SAMBA-share aangekoppeld als X:\. Software wordt vanaf een pc met cd-romspeler op die X:\-schijf geïnstalleerd.
Op de pc's draait een menuscherm dat vanaf elke pc aangepast kan worden d.m.v. gebruikersnaam + wachtwoord. Op die manier kunnen er snelkoppelingen naar
software op X:\ worden aangemaakt die de leerlingen gebruiken.

Het probleem

Doordat de pc die gewoonlijks dient om software op X:\ te installeren even niet gebruikt kon worden is er toen een andere pc met cd-romspeler gebruikt om dat te doen.
Prima, software bruikbaar. Nu echter, is die pc in een klas geplaatst,
waarna die even werd opgeruimd door een systeembeheerder. "Overbodige" programma's eraf gegooid. De software die vanaf die pc op het netwerk geïnstalleerd is stond vanzelfsprekend ook in het lijstje. Zo leek het dus alsof die software onnodig lokaal geïnstalleerd was, die staat immers op het netwerk. Die software is er dus vanafgegooid. Later bleek dat die software dus niet van die pc verwijderd is, maar van het netwerk (X:\).
Triest genoeg is niet alleen de software verwijderd (dat zou niet zo'n ramp zijn), maar ook de hele map met gebruikersdata. ("Back-up dan ook!" |:() Sindsdien is er uiteraard niet meer naar de X:\ schijf geschreven, deze verkeert nog in dezelfde staat.

Mijn vraag

Op mijn zoektocht ben ik nog geen software tegengekomen die claimt Data Recovery te kunnen verrichten over SAMBA. Daardoor begin ik mij af te vragen of dat überhaupt mogelijk is met het SAMBA idee, doordat SAMBA alleen een bestandslijst serveert waar onze map dus niet meer in voorkomt :?
Helaas hebben we niet de mogelijkheid om in te loggen op de server, of deze open te schroeven om de harddisk even te "lenen".
Any options :?

^ Wat hij zegt.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je aanname is correct. SAMBA doet niets anders dan een filelisting genereren en zal je geen ruwe toegang tot de harde schijf verlenen (die datarecovery mogelijk maakt). Dit probleem is zonder ruwe/harde/echte hdd toegang onmogelijk op te lossen.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Op de fileserver zelf recoveren ?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Z-Dragon
Tja, zoals ik al duidelijk heb gemaakt, we kunnen niet aan de server zelf gaan zitten.
We hebben er geen username + password combi van en hardwarematig staat hij ook buiten ons bereik.

^ Wat hij zegt.

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 22:57
Zo als spider al aangaf gaat dat niet werken.

zolang je dus geen fysiek toegang tot de server hebt kun je niets.

hier hebben we een topicreport voor

[ Voor 22% gewijzigd door blaataaps op 07-11-2004 13:48 ]

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Om het topic maar even op gang te houden dan maar ;) Welke toegang heb je tot deze server naast Samba, en niet-fysiek? Kun je er een terminal op openen? Is er een systeembeheer dat je in kan schakelen?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Z-Dragon
De server staat gewoon bij ons in de school, dus in principe kunnen we erbij.
De server staat echter onder beheer van een instantie (StationtoStation) waarmee
we een onderhoudscontract hebben. Zij hebben de server geplaatst, het netwerk geïnstalleerd, de menuschermen ontworpen, etc. Hoewel we vrijwel al het onderhoud
(op de server na) zelf doen, kunnen we dáár niet aan gaan zitten.
Ik kan, als ik de root + wachtwoord combi zou hebben inloggen via SSH.

[ Voor 12% gewijzigd door Z-Dragon op 07-11-2004 15:06 ]

^ Wat hij zegt.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
mischien een domme opmerking, maar als die gasten (stationtostation) de server hebben neergezet, waarom vraag je het die club niet :?

of hebben ze er geen verstand van :?

A wise man's life is based around fuck you

• Z-Dragon
Ten eerst zou het duur gaan worden als we die gasten in gaan huren om die server open te breken, ten tweede denk ik dat ze er de ballen verstand van hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Z-Dragon op 10-11-2004 22:37 . Reden: Dubbele ontkenning: bevestiging? ]

^ Wat hij zegt.

Pagina: 1