Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Ledschakelingetje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was zojuist zo erg in een 'ik maak m'n novadreamer'-bui dattik het ook heb gedaan ook :D
Voor de mensen die nu denken: eh, juist. Een novadreamer is oorspronkelijk een slaapmasker dat door middel van infrarood sensoren meet of je ii je REM slaap zit. Als dit gemeten wordt laat het ledjes voor je ogen knipperen en piepjes horen. Hiermee is het mogelijk om LD's op te wekken (lucide dromen, dromen waarin je grofweg 'bewust' bent.) Ik heb een versimpelde variant gemaakt, die afgaat wanneer je wekker gaat. Op die manier kan je dus zelf instellen wanneer je een hint krijgt dat je droomt.
Om dit te bereiken heb ik simpelweg 2 LED's paralel geschakeld en dit aangesloten op de uitgang voor de speaker van de wekker. (speaker dus er af geknipt)
Probleem is echter dat er iets niet helemaal goed is gegaan met de weerstand.

Het probleem
Op het speakertje van de wekker die ik heb gebruikt staat "8 ohm". Ik vind het vrij weinig, maar vooruit. Voor de zekerheid heb ik een weerstand van 1KOhm genomen.
Toen ik het geheel eens testte zag ik de LEDs netjes knipperen, alleen niet echt fel. En tot mijn verbazing steeds minder fel, en nog minder, tot ze gewoon niets meer deden :S
Aan de ene kant zou je zeggen: weerstand te groot, dus helemaal niet knipperen. Aan de andere kant: waarom knipperden ze dan even? :S
Iemand enig idee?
Thnx alvast...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2004 07:17 ]

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 20:49
Staat er nog spanning over de led's en de weerstand?

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

doorgefikt? wat voor leds gebruik je? ultra-bright of normale?

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mmm speakertje ... is het een wekkerradio .. volumeknop omhoog draaien ?

hb he de weerstand parralel aan de leds gezet of in serie?
(leds hoor je ook niet parralel (aan elkaar) te zetten daarom vraag ik het)

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 07-11-2004 14:20 ]

Iperf

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

ik zou een lichtorgeltje kopen (of lichtorgel print)

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

heb je een schematje?

. . . . . Youp.net . . . . .

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
de speaker uitgang op je wekker is niet gemaakt om andere typen belastingen aan te hangen. de impendancie van 8 ohm is normaal voor dit soort toepassingen. waarschijnlijk is nu je wekker kaduuk. Hang het speakertje maar eens terug dan zul je zien dat ie niks tot weinig meer doet

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
Bware81 schreef op 07 november 2004 @ 19:13:
de speaker uitgang op je wekker is niet gemaakt om andere typen belastingen aan te hangen. de impendancie van 8 ohm is normaal voor dit soort toepassingen. waarschijnlijk is nu je wekker kaduuk. Hang het speakertje maar eens terug dan zul je zien dat ie niks tot weinig meer doet
Ik d8 stiekem al zoiets, want het leek me sterk dat de ledjes gestorven waren (eigenlijk: onmogelijk). Lijkt me eerder dat er wat op de print van de wekker kaduuk is gegaan idd.

Schema geven wordt moeilijk, kheb geen idee wat de specs van die speakeruitgang zijn, twas enigszins meer op de gok, vandaar ook de grote weerstand van 1K ohm.
Mgoed, kzal eens kijken of de speaker nog wat geluid wil weergeven.
(Aanschaf van een multimeter kan misshcien ook wel handig zijn...)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2004 20:49 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

met een zender kun je een tor opblazen door de refelectie van je singaal ... maar in een wekker met een elcheapo speaker geloof ik niet dat je de "eindtrap" stuk hebt gemaakt

mhoaw . het klinkt idd wel eng maar een led is ook een diode

dus wat er in praktijk wel eens zou kunnen gebeuren is dat de scheidings elco (dc ontkoppeling) zich heeft opgeladen en dat er geen stroom meer kan lopen
(dit verklaard het steeds zachter branden van de leds)

probeer de leds eens anti parralel te zetten dat zou wel een de oplossing kunnen zijn

dwz de kathode van led 1 op de anode van led 2 en visa versa .. en sluit dat een aan op de weerstand

[ Voor 39% gewijzigd door Fish op 07-11-2004 22:24 ]

Iperf

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Hmz, mijn dromen zijn vrijwel altijd lucide. Bestaat er ook iets om dat tegen te gaan? Als je lucide droomt, rust je minder uit omdat je hersenen actiever zijn. Daar kun je aardig moe van worden, kan ik je vertellen :).

Macbook Pro

Pagina: 1