SIL0680 raid kaart op A7N8X -> IRQ misère

Pagina: 1
Acties:

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:57
Sinds kort ben ik in het bezit van een Q-tec 340R raid kaart (SIL0680A chipset), die mijn vroegere Promise Fasttrak 100 raid kaart (gemodde ultra 100 TX2) moet gaan vervangen. De Promise deed al langer vaag, vandaar de vervanging.

Nu is het probleem dat de SIL0680 kaart helemaal niet van m'n Asus A7N8XE Deluxe mobo schijnt te houden... het is mij tot nu toe 1x gelukt windows te installeren en er ook in te booten, en ik ben er al een 8-tal uur mee bezig :| (reken op stuk of 20 pogingen om windows te installen)

De problemen zijn volgens mij allemaal te herleiden tot IRQ (sharing) conflicten. Dikwijls hangt de windows install al tijdens het formatteren of het kopiëren van de bestanden. Als hij daar niet hangt, dan krijg ik wel een BSOD bij de eerste keer dat het systeem boot: driver IRQL not less or equal, in bestand pnp680r.sys (de raid driver dus).

Het enige PCI slot waarin de kaart tot in windows geraakt is het 2e (van boven te beginnen). Maar de kaart in dit slot plaatsen is nog geen garantie tot succes: het lijkt alleen te werken als ik een hele hoop onboard devices van m'n mobo uitschakel (incl de onboard SATA raid controller, en onboard midi), wat niet gewenst is. Bovendien zou ik de kaart liever niet in het 2e PCI slot steken, aangezien ze daar gruwelijk in de weg van de koeler op m'n VGA kaart zit.

In het BIOS van de A7N8X-E Deluxe zijn de opties m.b.t. IRQ settings zo goed als onbestaande. Je kan zowel ESCD als APIC uitschakelen, en je kan bepaalde IRQ's reserveren (waardoor ze helemaal niet gebruikt worden), that's it. Je kan geen IRQ aan een bepaald PCI slot toewijzen. Hierdoor sharet de raid kaart bijna altijd wel ergens een IRQ, en krijg ik dus BSOD's van zodra windows probeert te booten.

De drivers die ik gebruik zijn de laatste van op de website van Silicon Image, de drivers die Qtec meeleverde kloppen namelijk helemaal niet. Zij beweren in hun handleiding dat ik Promise drivers moet installeren, terwijl er gewoon een Silicon Image chip op de kaart zit :| Ook het raid-bios is de laatste versie.

Iemand enig idee hoe ik dit toch wel erg vervelende probleem kan oplossen? Ik heb al m'n eerste grijze haren gekregen van deze rotzooi, ik ben helemaal te einde raad :(

Nog wat systeeminfo:

A7N8XE-Deluxe / XP1800+ / 2x512DDR
Q-tec 340R (SIL0680A) / 2x IBM 7K250 160Gb (meerdere merken en modellen HD's getest)
OS = W2K pro

[ Voor 9% gewijzigd door subsonik op 07-11-2004 12:19 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:57
Probleem opgelost...

Ik heb voor de grap eens een oude driverversie geprobeerd (1.0.1.2 ipv de laatste 1.0.1.7), en alles schijnt probleemloos te werken! Wel lekker handig dat de meest recente driver niet werkt :(

[edit]

Probleem toch niet opgelost dus! Met een single drive op de SIL0680 kan ik perfect windows installeren en booten. Eens dat gedaan, wou ik m'n tweede drive erbij zetten, in een raid-1 array. Ik geef de juiste source disk aan, en zeg m'n controller dat hij een online kopie mag maken. Je raadt het al: alle data weg. NTLDR missing, enz enz... allerlei klassieke recovery truuks geprobeerd, niks werkt.

Dan maar geprobeerd windows volledig opnieuw te installeren, op het raid-array. Werkt ook niet! Met 1 missing drive in het raid-1 array zegt hij doodleuk "insert boot disk" bij de eerste reboot (ja, boot device staat juist). Met het complete raid-1 array zegt hij bij de eerste reboot dat er iets mis is met de "disk hardware".

Al bij al is de SIL0680 dus volledig waardeloos als raid controller. De redundancy van raid-1 is een lachtertje, je kan niet eens een bestaande disk mirroren. Ik wil niet weten hoe het er dan uitziet als er 1 disk uitvalt en je er een nieuwe inzet...
De laatste driver versie werkt niet, of toch niet in mijn systeem. Ook de firmware waar je je arrays instelt kan echt wel gebruiksvriendelijker. Dus, iedereen die een RAID-1 op een SIL0680 wil gaan bouwen: NIET DOEN!

[ Voor 74% gewijzigd door subsonik op 07-11-2004 20:46 ]