Toon posts:

ati 9600 doet het niet maar ook weer wel???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
als ik mijn pc opstart(met een asus 7n8x-x moederboard) start deze niet door zelfs de bios kom ik niet in, in ieder geval krijg ik geen beeld.
waneer ik mijn oude videokaart er in stop (ongeveer 4 jaar oud) werkt deze wel.

Nu wordt het pas vreemd 8)7

sluit ik dan de pc af en monteer de 9600xt weer dan werkt deze wel.

Dus aleen als de computer een tijd uitstaat ontstaat dit probleem.
De tijd van de pc loopt gewoon door dus de bios batterij is goed.
Wie kan mij helpen?? :?

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Je bedoelt denk ik een asus A7n8x-x
Heb je dit probleem 1x gehad (incident) of is dit steeds (reproduceerbaar)?
Als het 1x is dan is het misschien iets dat niet goed contact maakt (kaart + evt
voedingsconnectors er goed indrukken)
anders is het me niet meteen duidelijk (ik zou eerst zeggen voeding probleem (oude vid kaart gebruik wellicht minder, maar later doet je 9600 het wel weer...)

Welke bios gebruik je? Ik zie dat versie 1010 de laatste is. Wellicht dat updaten helpt
alhoewel de release notes van de laatste biossen geen melding maken over een
fix voor zo'n probleem.

Krijg je nog pieptonen tijdens het "niet opstarten" met de 9600? (als je pc speaker het doet natuurlijk)?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:34
Reset de bios eens, ik had dit ook zo ineens gisteren, deed helemaal niets meer de vid iig ff C-mos clearen en hij deed het weer :)

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
een a7n8x-x inderdaad

Het probleem doet zich steeds opnieuw voor waneer de pc een lange tijd uit staat.

Het voedingsprobleem lijkt mij ook niet van toepassing, omdat ik de pc 3 dagen lang aan heb gehad met de nieuwe kaart er in.

De bios staat inderdaad op 1010

Bij het opstarten krijg ik geen pieptonen met de nieuwe kaart er in 8)7

op de kaart is wel een arctic cooler gemonteerd, echter komt de voeding van deze fan van het moederboard en niet van de videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op 06 november 2004 @ 20:43:
Reset de bios eens, ik had dit ook zo ineens gisteren, deed helemaal niets meer de vid iig ff C-mos clearen en hij deed het weer :)
eeeh hoe reset je de bios???? :?

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Lol :P

Jumpertje naast/onder het CMOS batterijtje ff switchen van plek.. dus 2 pinnetjes hoger of zo. En dan na paar seconden weer op originele plek terugzetten.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:34
NLuna schreef op 06 november 2004 @ 20:54:
Lol :P

Jumpertje naast/onder het CMOS batterijtje ff switchen van plek.. dus 2 pinnetjes hoger of zo. En dan na paar seconden weer op originele plek terugzetten.
wel pc uitzetten he !! met stroom eraf

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op 06 november 2004 @ 20:57:
[...]

wel pc uitzetten he !! met stroom eraf
oke gedaan nu zet ik de pc uit en kijk morgen wel of het gelukt is :Z

Verwijderd

ehh je moet dit niet doen terwijl hij aan staat en dan de stroom eraf halen.... ja je weet maar nooit hoe men iets interpreteert nietwaar ?..

Eerst systeem uit , stroom eraf, dan jumpertje even overzetten 1 seconde contact is genoeg en dan weer terug in originele positie. Dan pas weer stroom erop. En je zult je bios wel weer opnieuw even moeten instellen

Verwijderd

Topicstarter
ja dat snap ik ook maar ik begrijp dat je dit er neer zet :P

tot nu toe heeft de bios reset gewerkt had ik inderdaad zelf nog niet aan gedacht.
Dus maar ff afwachten of het nu weer goed gaat, in ieder geval bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
nou doet ie het na een dag uit staan weer niet 8)7

/iemand nog opties???

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Specs???
Voeding
Processor
Geheugen
....
Zolang je geen duidelijk beeld geeft van je configuratie kunnen we natuurlijk weinig doen.
Maar aangezien je nieuw bent mag het wel voor 1 keertje. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke thnx,

Voeding : chieftec atx 1136h (350 w)
Processor AMD sempron 2800+
Geheugen kingston 2 x 512mb en 1 x 256(in 3e slot :P )

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 22:02 ]

• peke
Je hebt dus een nforce 2 icm een 9600xt.
Het eerste wat je moet doen is je bios van je moederbord flashen naar de laatste versie.
Da's absoluut peanuts:
download Asus LiveUpdate,
installeren en draaien,
in het progje download je de bios file waarna je direct kan flashen.
99% kans dat dit je probleem verhelpt.

Verwijderd

Topicstarter
dit is dan helaas die 1% ;)

in de liveupdate staat de bios die ik nu draai nog niet eens in ik draai nu onder 1010 de laatste update die liveupdate aangeeft is 1009.

• peke
Probeer eens met 1 reepje ram en post exact je bevingdigen.
Beschrijf precies wat er gebeurt.
Je memory timings horen op 2-2-2-11 te staan.

[ Voor 21% gewijzigd door peke op 09-11-2004 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke probeer ik zo snel mogelijk ff maar heb helaas vandaag geen tijd
:'(
corpseflayer schreef op 09 november 2004 @ 14:12:
Probeer eens met 1 reepje ram en post exact je bevingdigen.
Beschrijf precies wat er gebeurt.
Je memory timings horen op 2-2-2-11 te staan.

Verwijderd

Topicstarter
oke ben er weer,

memory timings ingesteld op 2-2-2-11 geeft lange pieptonen tijden het opstarten en verder kom ik niet.

na een bios reset worden de timings automatisch op 3-3-3-8 gezet dan start hij wel door.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 21:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
echter nu(de volgende dag ) start hij niet meer en moet ik weer eerst de oude kaart plaatsen enz enz

• peke
En dat is met 3 latten geheugen?
Probeer eens alleen met die 2*512.
Zowieso is de overstap van 1GB naar 1,25GB bijna verwaarloosbaar.
Als die Kingston repen het wel lekker doen op 2-2-2-11 verkoop je best dat reepje van 256 want 2-2-2-11 is stukken sneller dan 3-3-3-8 waardoor je toch liever dat 256 reepje weglaat.

Verwijderd

Topicstarter
corpseflayer schreef op woensdag 17 november 2004 @ 11:07:
En dat is met 3 latten geheugen?
Probeer eens alleen met die 2*512.
Zowieso is de overstap van 1GB naar 1,25GB bijna verwaarloosbaar.
Als die Kingston repen het wel lekker doen op 2-2-2-11 verkoop je best dat reepje van 256 want 2-2-2-11 is stukken sneller dan 3-3-3-8 waardoor je toch liever dat 256 reepje weglaat.
ik heb nu 1 van 512 er in zitten en dan doet het niet op 2-2-2-11 aleen op 3-3-3-8 :?

• peke
Je moet dus je pc testen met zo weinig mogelijk componenten, dus alleen je vga, cpu en geheugen (1lat). Dan test je alle drie de geheugenlatten apart, eventueel door gebruik te maken van memtest (=bootable floppy).
Als je pc met deze minimale configuratie nog steeds dat opstartprobleem heeft kan je er vanuitgaan dat het;
1. niet de voeding is want je pc bestaat uit een minimale, niet-overclockte setup.
2. niet je geheugen is indien je pc hetzelfde probleem reproduceerd met telkens 1 van je 3 latjes ram. (en omdat het wel werkt met andere vidkaart)
3. ook je cpu niet is omdat je pc het wel doet met je andere videokaart.

Blijven over:

1. Videokaart is nok tenzij je het probleem niet hebt in een andere pc.
2. Videokaart is niet 100% compatibel met je moederbord (of omgekeerd) :) waardoor je verplicht bent om de kaart in te ruilen voor een andere kaart met een andere gpu ofwel een ander moederbord te halen.

In het laatste geval zou ik aanraden om je 9600XT kaart in te ruilen voor een 6600 kaart van nVidia.

Absolute zekerheid heb je pas als je de twijfelachtigste gevallen (voeding, videokaart) ook nog eens uittest met een andere pc zodat je zeker geen onderdelen vervangt die prima werken.

Verwijderd

Topicstarter
oke probleem opgelost, de videokaart was defect en het geheugen stond op 200mhz.

Ik heb dus inderdaad de 256 verwijderd en het geheugen op 166mhz gezet waarna de timings automatisch op 2.5-3-3-7 werden gezet.
Pagina: 1