Maverick schreef op 06 november 2004 @ 18:37:
euhm, ooit wel eens opgelet als je een bocht neemt met je fiets? Als je naar links gaat stuur je met je stuur naar rechts en vica versa. alleen op hele lage snelheid is links links en rechts rechts.

Kostelijk....
Maar nee

Als je naar rechts wil, stuur je toch echt naar rechts of je nou langzaam of snel rijdt. Ik denk dat ik dat met meer dan 5000 kilometer per jaar op de teller dat toch echt wel in de gaten heb.
Ik weet niet hoe zwaar die tas was?
Ik ga even uit van een zware tas. Als je die aan de rechterkant van je fiets hangt, betekent dat, dat je je fiets wat naar links moet laten hellen om in evenwicht te blijven.
Wat gebeurt er als je een wiel rechtop een zet geeft, dan gaat hij rechtdoor. Houd je hem scheef naar links en geef je hem een zet, dan zal hij naar links gaan en houd je hem scheef naar rechts, dan zal hij naar rechts gaan (ik heb het dan dus over dat het wiel geen hoek van 90 graden met de grond maakt voor alle duidelijkheid)
Mijn vermoeden dat iets vergelijkbaars gebeurt als je dus scheef met je fiets rijdt.
Probeer het maar eens, ga maar eens bewust proberen je fiets scheef te houden tijdens het rijden. Wellicht heb je het wel eens geprobeerd toen je klein was: fiets van pa proberen te berijden alleen te korte benen hebben om bovenop de stang te zitten en dan met je benen de trappers bereiken. Oplossing: been dóór het frame halen en zo krampachtig gaan fietsen wat alleen wel betekent dat je de fiets scheef moest houden omdat die stang in de weg zat.
Met een damesfiets valt het aardig goed te proberen voor een volwassene. Niet op het zadel gaan zitten maar op de trappers gaan staan waarbij je de fiets scheef houdt. Je zal dan (volgens mij) merken dat je actief het stuur recht moet houden om rechtuit te kunnen rijden.
Overigens is dat bijsturen wat je vanzelf doet. Omdat je op 2 wielen rijdt, ben je constant bezig evenwicht te houden (het schijnt dat het gyroscopisch effect van de wielen veel te klein is om de fiets met jou rechtop te houden). Als je naar links dreigt te vallen (en dus ook de fiets naar links helt), stuur je even kort naar links om zo je fiets weer onder het zwaartepunt te sturen. En omgekeerd natuurlijk als je naar rechts helt.
Als je een fiets een stevige zet geeft zonder iemand erop, kan hij ook een aardige tijd door blijven rijden (het gyroscopisch effect zal hier meer effect hebben maar mogelijk toch nog niet genoeg). De fiets houdt zichzelf dan ook aardig rechtop totdat de snelheid vrij laag wordt. Ook daarbij gaat dat 'corrigeren' door de fiets automatisch volgens mij maar bij té lage snelheid wordt het steeds moeilijker om het zwaartepunt weer netjes boven de wielen te krijgen dus wordt het corrigeren steeds heftiger waardoor op een gegeven moment de fiets bijvoorbeeld naar links helt en het stuur helemaal doorklapt naar links en de fiets tegen de vlakte gaat. Wie gaat dit proberen met z'n tweewieler?
[
Voor 3% gewijzigd door
WFvN op 06-11-2004 19:55
]