• Koeniepoenie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-11 13:12
De titel is wellicht wat wazig, maar ik kan er weinig van maken. Het 'probleem' is namelijk als volgt. Ik zat laatst op mijn fiets op weg naar een wedstrijd, nu had ik mijn sporttas aan de rechterkant van mijn stuur hangen, op zich niets mis mee.

Maar toen ik op per ongeluk mijn beide handen losliet, schiet de fiets ineens weg. Niets geks zou je zeggen. Maar toen ik me bedacht dat de fiets naar links uitweek, en niet naar rechts, vond ik dat wel een beetje vreemd.. Want als ik _logisch_ redeneer, zal de fiets naar rechts uitwijken, omdat de tas aan de rechtkant hangt. En dus aan het stuur 'trekt'.

Maar goed, het bleek dus niet zo te zijn, ik heb daarna nog een keer geprobeerd, maar het bleef hetzelfde. Ligt dit aan mij, mijn fiets, of zie ik iets over het hoofd?
Dus, hoe kan dit?

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Verwijderd

http://inwfnu07.rug.ac.be/practicum/P8Gyro.htm

Bovenstaande link staat best leuke info over dit in :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

De enige theorie die ik kan bedenken is dat je zelf automatisch naar links gaat leunen waardoor de tas ook die richting op zal gaan.

Voor de rest kan ik me niet voorstellen dat als je rechts extra gewicht hebt dat het ervoor zorgt dat je naar links gaat uitwijken.

edit:
@X-terior: dat gaat over een gyroscoop dus dat lijkt me hier niet echt van toepassing

[ Voor 16% gewijzigd door Wolfboy op 06-11-2004 18:34 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Heb je een recht stuur of zo'n kromme, waarbij de tas tegen je wiel gaat drukken op het moment dat je loslaat?

• Koeniepoenie
Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 18:33:
Heb je een recht stuur of zo'n kromme, waarbij de tas tegen je wiel gaat drukken op het moment dat je loslaat?
Ik heb zo'n krom stuur, het is nogal een oude fiets ;)

En ik denk niet dat het komt omdat ik zelf naar links leun, want natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk recht op mijn fiets te blijven.

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Verwijderd

Dit is als iets al ronddraait, dus niet als je dat gewicht hebt dattie rond gaat draaien.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12 15:40
euhm, ooit wel eens opgelet als je een bocht neemt met je fiets? Als je naar links gaat stuur je met je stuur naar rechts en vica versa. alleen op hele lage snelheid is links links en rechts rechts.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

KoenieMan schreef op 0618:35:
Ik heb zo'n krom stuur, het is nogal een oude fiets ;)

En ik denk niet dat het komt omdat ik zelf naar links leun, want natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk recht op mijn fiets te blijven.
Nou goed, dan drukt die tas dus tegen je wiel, naar links dus. Dat is eigenlijk de enige verklaring die ik kan bedenken.

Verwijderd

Als je normaal rechtdoor fietst leun je dus eigenlijk de hele tijd een beetje naar links om je fiets recht te houden, als je dan je handen loslaat schiet je door of te ver door naar links en zal je daarom de linkerkant op gaan. Heeft imo niks met een gyroscoop te maken. Het is eerder een geval van overcompensatie. :)

Verwijderd

Maverick schreef op 06 november 2004 @ 18:37:
euhm, ooit wel eens opgelet als je een bocht neemt met je fiets? Als je naar links gaat stuur je met je stuur naar rechts en vica versa. alleen op hele lage snelheid is links links en rechts rechts.
Dit heb ik echt nog nooit gezien? 8)7 Kan je het misschien wat duidelijker maken? :?

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:37
Hoe heb je de sporttas precies op je stuur hangen? Helemaal rechts of in het midden? En hoe is het gewicht verdeeld kwá inhoud van de tas?

[ Voor 15% gewijzigd door Yonix op 06-11-2004 18:39 ]

• Maverick
Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 18:38:
[...]

Dit heb ik echt nog nooit gezien? 8)7 Kan je het misschien wat duidelijker maken? :?
ga maar fietsen en neem een paar bochten, je stuurt altijd de tegenovergestalde richting uit. Gaat onbewust :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 18:36:
[...]

Dit is als iets al ronddraait, dus niet als je dat gewicht hebt dattie rond gaat draaien.
De fietswielen hebben en gewicht, en draaien ook. :)

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ik weet niet wat voor fiets jij hebt maar als ik naar rechts stuur gaat mijn fiets ook naar rechts maakt niet uit wat voor snelheid ik rijdt

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Bware81 schreef op 06 november 2004 @ 18:44:
ik weet niet wat voor fiets jij hebt maar als ik naar rechts stuur gaat mijn fiets ook naar rechts maakt niet uit wat voor snelheid ik rijdt
Hij bedoelt denk ik dat het stuur vanzelf de kant op gaat die je opleunt. Je houdt dan met je arm dat een beetje tegen.

• Koeniepoenie
Yonix schreef op 06 november 2004 @ 18:39:
Hoe heb je de sporttas precies op je stuur hangen? Helemaal rechts of in het midden? En hoe is het gewicht verdeeld kwá inhoud van de tas?
Tsjah ik heb hem rechts hangen, maar nu ik het zo lees is het gewoon wat Ejay_83 zegt |:(

Het was echter wel zo dat het gewicht in de tas zelf beetje slecht verdeeld was, namelijk bijna alles achterin (het dichts bij mij dus)

• Maverick
Bware81 schreef op 06 november 2004 @ 18:44:
[...]

Ja dat zou je denken, maar dat is niet zo, echt waar, ga maar naar buiten om het te proberen, het is ook logisch te verklaren trouwens.
Als je naar rechts stuurt, dan komt aan de linkerkant het band oppervlakte verder van de grond af, doordat dat vervolgens zakt komt de as schuin te staan, links lager dan rechts, waardoor je linksaf gaat. :)

Verwijderd

Maverick schreef op 06 november 2004 @ 18:39:
[...]

ga maar fietsen en neem een paar bochten, je stuurt altijd de tegenovergestalde richting uit. Gaat onbewust :)
Dan fiets ik volgens mij toch heel anders dan jij :X In hogere snelheidsbochten hoef je minder tot niet te sturen met je stuur omdat je dan leunt met je gewicht en daardoor stuurt, maar ik stuur toch niet de andere kant op? 8)7

• Maverick
Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 18:48:
[...]

Dan fiets ik volgens mij toch heel anders dan jij :X In hogere snelheidsbochten hoef je minder tot niet te sturen met je stuur omdat je dan leunt met je gewicht en daardoor stuurt, maar ik stuur toch niet de andere kant op? 8)7
Jawel, je stuurt als je rechtaf gaat altijd een klein beetje linksaf.
Nu lijk ik wel gek, omdat niemand hier dit blijkbaar kan beamen, echt, probeer het, en let erop je zult het zien.

JA!! ondersteuning gevonden, om rechtsaf te gaan, gooi je je stuur naar links :)

http://www.exploratorium.edu/cycling/fiets/brakes3.html

[ Voor 27% gewijzigd door Maverick op 06-11-2004 18:54 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maverick schreef op 06 november 2004 @ 18:49:
[...]

Jawel, je stuurt als je rechtaf gaat altijd een klein beetje linksaf.
Nu lijk ik wel gek, omdat niemand hier dit blijkbaar kan beamen, echt, probeer het, en let erop je zult het zien.

JA!! ondersteuning gevonden, om rechtsaf te gaan, gooi je je stuur naar links :)

http://www.exploratorium.edu/cycling/fiets/brakes3.html
Jij wil zeggen dat als je op hoge snelheid je stuur linksom draait dat je dan rechtsaf gaat? 8)7

In die link van jou sturen ze naar links VOORDAT ze een bocht naar rechts maken. Er staat niet dat je rechtsaf gaat als je naar links stuurt.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 06-11-2004 19:02 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Maverick
Marzman schreef op 06 november 2004 @ 19:00:
[...]

Jij wil zeggen dat als je op hoge snelheid je stuur linksom draait dat je dan rechtsaf gaat? 8)7
het is een feit. :)

Verwijderd

In die link van jou sturen ze naar links VOORDAT ze een bocht naar rechts maken. Er staat niet dat je rechtsaf gaat als je naar links stuurt.
Wat hij in werkelijkheid bedoelt volgens mij is dat je je stuur niet linksom draait, maar er wel linksom kracht op uitoefent terwijl je stuur doordat je opzij leunt, vanzelf al draait.

• Leutje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Leutje

o7

Maverick? Ik ga straks naar mijn werk op de fiets. Ik zal onderweg bewust een ruk naar links geven als ik rechts af moet. Mocht het goed aflopen hoor je dit van mij maar zoals ik verwacht ga ik waarschijnlijk overnachten in het ziekenhuis. Wil jij dan de rekening betalen? :D

Geloof me, ik fiets dagelijks, en nog nooit heb ik het stuur naar links gegooit om rechts af te gaan. Als je rechts af wilt gaan ga je ook naar rechts leunen. Met gevolg dat je je stuur (lees hier de richting van je band) ook naar rechts moet doen om niet om te vallen. Doe je dit niet ga je gewoon onderuit met alle pijnlijke gevolgen van dien. Doe je dit wel dan zou je voorband bijna wrijvingloos moeten zijn omdat je band zijdelings met jou de bocht mee moet gaan. onmogelijk dus :P Omdat je band als het ware op zijn zijkant de bocht moet gaan maken.

of zit je gewoon iedereen giga in de maling te nemen

A project is never finished.You can always think of something new. - RobV https://discord.gg/WEQG6qT

• Maverick
[...]
ja jongen, je hoeft het niet te geloven, je merkt het vanzelf wel als je morgen gaat fietsen.

• Maverick
Leutje schreef op 06 november 2004 @ 19:14:
of zit je gewoon iedereen giga in de maling te nemen
Nee echt niet, weet je wat, doe voor de gein maar eens bewust linksaf sturen met een bocht, dus niet zonder na te denken, maar gewoon je stuur naar links draaien, dan lazer je dus op je bek :P maar ok, als je zo gaat fietsen mag je strax de ongelovigen bijpraten :+

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
misschien stond er een windje waardoor je tas als zeil :P diende, waardoor hij naar links werd gedrukt en zodoende dat jij ook naar links ging

Verwijderd

Maverick schreef op 06 november 2004 @ 19:14:
ja jongen, je hoeft het niet te geloven, je merkt het vanzelf wel als je morgen gaat fietsen.
Ok, ik ga het straks ook proberen.

• Leutje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Leutje

o7

Even een praktijk testje gedaan :P
Test1: 5km/u stuur naar links=fiets naar links
Test2: 20km/u stuur naar links=fiets naar links

Als je in een auto rijd stuur je toch ook niet naar links als je rechts af wilt?

A project is never finished.You can always think of something new. - RobV https://discord.gg/WEQG6qT

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

_/-\o_ Kostelijk.... _/-\o_

Maar nee 8)7 Als je naar rechts wil, stuur je toch echt naar rechts of je nou langzaam of snel rijdt. Ik denk dat ik dat met meer dan 5000 kilometer per jaar op de teller dat toch echt wel in de gaten heb.

Ik weet niet hoe zwaar die tas was?

Ik ga even uit van een zware tas. Als je die aan de rechterkant van je fiets hangt, betekent dat, dat je je fiets wat naar links moet laten hellen om in evenwicht te blijven.

Wat gebeurt er als je een wiel rechtop een zet geeft, dan gaat hij rechtdoor. Houd je hem scheef naar links en geef je hem een zet, dan zal hij naar links gaan en houd je hem scheef naar rechts, dan zal hij naar rechts gaan (ik heb het dan dus over dat het wiel geen hoek van 90 graden met de grond maakt voor alle duidelijkheid)

Mijn vermoeden dat iets vergelijkbaars gebeurt als je dus scheef met je fiets rijdt.

Probeer het maar eens, ga maar eens bewust proberen je fiets scheef te houden tijdens het rijden. Wellicht heb je het wel eens geprobeerd toen je klein was: fiets van pa proberen te berijden alleen te korte benen hebben om bovenop de stang te zitten en dan met je benen de trappers bereiken. Oplossing: been dóór het frame halen en zo krampachtig gaan fietsen wat alleen wel betekent dat je de fiets scheef moest houden omdat die stang in de weg zat.

Met een damesfiets valt het aardig goed te proberen voor een volwassene. Niet op het zadel gaan zitten maar op de trappers gaan staan waarbij je de fiets scheef houdt. Je zal dan (volgens mij) merken dat je actief het stuur recht moet houden om rechtuit te kunnen rijden.

Overigens is dat bijsturen wat je vanzelf doet. Omdat je op 2 wielen rijdt, ben je constant bezig evenwicht te houden (het schijnt dat het gyroscopisch effect van de wielen veel te klein is om de fiets met jou rechtop te houden). Als je naar links dreigt te vallen (en dus ook de fiets naar links helt), stuur je even kort naar links om zo je fiets weer onder het zwaartepunt te sturen. En omgekeerd natuurlijk als je naar rechts helt.
Als je een fiets een stevige zet geeft zonder iemand erop, kan hij ook een aardige tijd door blijven rijden (het gyroscopisch effect zal hier meer effect hebben maar mogelijk toch nog niet genoeg). De fiets houdt zichzelf dan ook aardig rechtop totdat de snelheid vrij laag wordt. Ook daarbij gaat dat 'corrigeren' door de fiets automatisch volgens mij maar bij té lage snelheid wordt het steeds moeilijker om het zwaartepunt weer netjes boven de wielen te krijgen dus wordt het corrigeren steeds heftiger waardoor op een gegeven moment de fiets bijvoorbeeld naar links helt en het stuur helemaal doorklapt naar links en de fiets tegen de vlakte gaat. Wie gaat dit proberen met z'n tweewieler?

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 06-11-2004 19:55 ]

• Janoz
  • Laatst online: 12-12 07:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Maverick heeft in principe wel een beetje gelijk, maar draaft er nogal in door :D

Waneer je snel fietst stuur je niet meer door je stuur te draaien, maar door je gewicht te verplaatsen (in de bocht te hangen). Het enige dat je nog daadwerkelijk met je stuur doet is je evenwicht bewaren.

Om nu een bocht naar rechts te maken zul je moeten zorgen dat je naar rechts gaat hangen. Door instinctief ietsje meer naar links te sturen raak je uit balans waardoor je als het ware de bocht 'invalt'. Als je bocht klaar is stuur je ietsje meer naar rechts waardoor je weer in evenwicht bent.

Zou je, onder het fietsen gewoon je stuur in de richting gooien waarheen je de bocht moet maken dan val je om richting de buitenbocht.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-12 21:08

Karel V

Een simpele ziel

Hoe sneller je een bocht in gaat hoe groter de kans dat je valt, dus een hoek van 90 graden met 25 km/h binnen een te korte afstand betekend dat je valt. Je hebt namelijk een snelheid rechtdoor terwijl je fiets 90 graden gedraaid wordt, dit betekent dat je gaat kantelen. Omdat te voorkomen moet je de rechtvooruit gaande snelheid/kracht breken, als je dan eerst even een tikkeltje naar links stuurt om daarna rechts in te slaan is die vooruitgaande snelheid/kracht gebroken en kun je sneller de bocht nemen.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Verwijderd

Het is als volgt te verklaren:

Als je gewoon rechtdoor fiets staat is de kracht F (die er voor zorgt dat je vooruit komt enaangrijpt in de as waar je stuur en voorwiel aan vast zitten) parallel aan je voorwiel. Als je nu je stuur naar links draait kun je deze kracht F ontbinden in twee krachten Fl en Fr, zodanig dat Fl weer parallel is aan je wiel, en Fr het spiegelbeeld is van Fl. De kracht Fl zorgt er weer voor dat je wiel gaat draaien. Maar de kracht Fr is naar rechts gericht en trekt je fiets dus naar rechts.
Een uitgebreide versie met plaatjes

Maar hoe stuur je nu?

Als je naar links wilt ga je onderbewust met je gewicht naar links hangen. Het enige wat je met je handen doet is het stuur in bedwang houden. Als je rechtop je fiets blijft zitten en handmatig een ruk naar links aan het stuur geeft zul je inderdaad naar rechts gaan zoals eerder is genoemd. Voor de ongelovingen, probeer het!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 20:50:

Als je naar links wilt ga je onderbewust met je gewicht naar links hangen. Het enige wat je met je handen doet is het stuur in bedwang houden. Als je rechtop je fiets blijft zitten en handmatig een ruk naar links aan het stuur geeft zul je inderdaad naar rechts gaan zoals eerder is genoemd. Voor de ongelovingen, probeer het!
Ik denk dat je traagheid je toch iets totaal anders gaat vertellen.... Als jij abrubt je stuur naar links trekt, zal je fiets naar links willen rijden... alleen helaas wordt daarbij even het evenwicht niet in de gaten gehouden. Jij gaat gewoon rechtdoor en het wegdek zal je stevig aanraken.

Verwijderd

Ok ik heb dus ook een testje gedaan, en ik stuurde naar links en.....................(ja echt héééééél verassend) ik ging gewoon naar links! Als je ver genoeg draait zodat je wiel achterstevoren komt (gaat niet bij hoge snelheid hoor) dan ga je natuurlijk wel naar rechts. Maar zo ga ik eigenlijk meestal niet de bocht door.
(ok flauw, hetgeen bedoeld wordt is me nu eigenlijk wel duidelijk)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2004 23:16 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29
ik kan me best indenken dat je eerst een miniem stukje naar rechts stuurt (alvorens je de grote haal aan je stuur geeft) als je een bocht naar links maakt, dit is gewoon onbewust om jezelf en fiets een gunstig zwaartepunt te geven volgens mij.
Maar zoals maverick het zegt dat als je naar links stuurt je naar rechts gaat 8)7 is natuurlijk onzin.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nou, ik geloof het wel. Na de nette uitleg van msslmn (en het artikel) is het me wel duidelijk. Waar ik nu bang voor ben is dat ik ga nadenken bij het fietsen en dus keihard op mijn bek ;)

Ramon >
Als je stuurt dan draai je je wiel maar heel licht. Als je een haal aan je stuur geeft ga je(bij gemiddelde snelheid onderuit.

edit:

P.S. Ik heb het nog niet geprobeerd

[ Voor 40% gewijzigd door Sendy op 06-11-2004 23:35 ]

• Koeniepoenie
Dus als ik het goed begrepen heb, gaat de fiets naar links omdat het wiel eigenlijk naar rechts gaat. Maar zoals sommigen hier zeggen, gebeurt dat alleen bij hoge snelheden, en zo'n hoge snelheid had ik niet (zo'n 15 km/uur), dus klopt het dan nog wel?

Verwijderd

Voor de motards onder ons is dit algemeen geweten, men geeft er de benaming "countersteering" aan. Door op deze manier bewust te sturen met een motor kan je naar mijn mening veel vlugger een bocht insturen en deze nauwkeuriger nemen. Bij heel lage snelheden is dit niet van toepassing op de motor, dus veronderstel ik dat dit op een fiets niet echt bruikbaar is, tenzij je bvb een afdaling doet aan 60 km/u waar je onbewust wel op deze manier zal sturen.

• daPet
  • Laatst online: 28-06 08:35
Wat hier bedoeld wordt is denk ik om de ideale curve te vinden, net zoals in de auto en op de motorfiets. Dan probeer je de bocht zo groot mogelijk te maken. Dus dan stuur je eerst naar buiten, dan naar binnen.

Dan nog over de tas. Misschien zwaait het zwaartepunt van het tasje onder het zwaartepunt van de fiets door?, dan zwenkt je stuur/voorwiel die kant op.

[ Voor 29% gewijzigd door daPet op 07-11-2004 18:22 ]

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Verwijderd

daPet schreef op 07 november 2004 @ 18:17:
Wat hier bedoeld wordt is denk ik om de ideale curve te vinden, net zoals in de auto en op de motorfiets. Dan probeer je de bocht zo groot mogelijk te maken. Dus dan stuur je eerst naar buiten, dan naar binnen.

Dan nog over de tas. Misschien zwaait het zwaartepunt van het tasje onder het zwaartepunt van de fiets door?, dan zwenkt je stuur/voorwiel die kant op.
Countersteering bij motorrijden (en in principe ook fietsen, zolang je niet te traag rijdt) gaat wel degelijk om het 'tegensturen' om een bocht beter te kunnen nemen.
Ik zou zeggen, google eens :).

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-12 13:42

Sharky

Skamn Dippy!

ik las dit op het werk en toen ik naar huis ben gefiets heb ik het verhaal van maverivk even proberen te staven; ik heb heel wat fietservaring maar ik stuur altijd de kant op die ik op ga. op een bepaald moment lette ik er niet meer op maar toen ik halverwege een scherpe bocht was dacht ik er opeens weer aan. M'n stuur stond gewoon de kant op die ik op ging.
Ik snap niet hoe je er bij komt.

This too shall pass

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Probeer eens voor de flauwekul met "losse handen" een bocht te nemen, en let goed op je stuur en medeweggebruikers, de bocht zelf, de stoeprand, de boom en.... Je zult zien dat je ook dan eerst een tikkie de andere kant op geeft...

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 09-11-2004 01:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

RobIII schreef op 09 november 2004 @ 01:21:
Probeer eens voor de flauwekul met "losse handen" een bocht te nemen, en let goed op je stuur en medeweggebruikers, de bocht zelf, de stoeprand, de boom en.... Je zult zien dat je ook dan eerst een tikkie de andere kant op geeft...
Maar je fiets gaat op dat moment oko daadwerkelijk die kant op! Staat je stuur naar links, dan ga je naar links en vise versa.

Je bent continu bezig met evenwicht houden Om naar links toe te gaan, zal je eerst je evenwicht moeten 'verliezen' (verplaatsen naar links) voordat je naar links toe kan gaan. Doe je dat niet en stuur je direct naar links, dan zal je fiets gewoon naar links toe rijden... alleen komt het zwaartepunt dan rechts van de fiets te liggen. Sowiezo wil een traagheid graag rechtdoor. Jouw zwaartepunt bevindt zich dan op een zonige plek dat je gewoon rechtdoor gaat in plaats van mee de bocht om. Resultaat (bij direct naar links sturen zonder eerst ook je zwaartepunt naar links te verplaatsen): Fiets gaat gewoon naar links, jij gaat rechtdoor waarbij intussen de fiets omver klapt naar de rechter kant (vanuit de fiets bekeken)

Als je fietst hoef je niet actief je gewicht te verplaatsen; dat gaat vanzelf tijdens het continu corrigeren van je evenwicht.

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
ghe ghe

het doet me een beetje denken aan de GP in australie een paar jaar geleden (CMIIW) met Raikkonen haha die wou de bocht naar rechts maken, maar haha hij vloog vollenbak naar links, keihard de muur in!!! :)

was wel droog, zo'n bocht van 90 graden.

maar weer ff ontopic, ik heb dat ook met die tas, achter als ik op een sportfiets met recht stuur rij, is het niet zo, omdat je tas dan niet zo in het midden hangt....

• Koeniepoenie
Svennos86 schreef op 09 november 2004 @ 08:13:
[...]
maar weer ff ontopic, ik heb dat ook met die tas, achter als ik op een sportfiets met recht stuur rij, is het niet zo, omdat je tas dan niet zo in het midden hangt....
Hm, maar goed, de mogelijke oorzaken zijn dus:
1. Countersteering.
2. Tas drukt tegen wiel aan.

Geziene het feit dat countersteering alleen mogelijk is bij hoge snelheden (iig snelheden die je niet zo gemakkelijk op de fiets haalt), valt die dus eigenlijk weg. Maar dat mijn tas zo erg tegen mijn wiel drukt lijkt me ook sterk. Want dat leek er helemaal niet zo op, en ik ging best schuin naar links.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

KoenieMan schreef op 09 november 2004 @ 09:16:
[...]

Hm, maar goed, de mogelijke oorzaken zijn dus:
1. Countersteering.
2. Tas drukt tegen wiel aan.

Geziene het feit dat countersteering alleen mogelijk is bij hoge snelheden (iig snelheden die je niet zo gemakkelijk op de fiets haalt), valt die dus eigenlijk weg. Maar dat mijn tas zo erg tegen mijn wiel drukt lijkt me ook sterk. Want dat leek er helemaal niet zo op, en ik ging best schuin naar links.
Ga nou toch eens terug naar mijn verhaal. Tas hangt aan 1 kant waardoor de fiets aan die kant 'zwaarder' is en dus moet de fiets wat scheef hangen in de andere richting om in evenwicht te blijven.

Wat gebeurt er met je stuur als je je fiets op de standaard zet? Je fiets helt dan naar links... en wat doet je stuur? Jawel.... die gaat automatisch ook naar links wijzen.

Verwijderd

KoenieMan schreef op 09 november 2004 @ 09:16:
Geziene het feit dat countersteering alleen mogelijk is bij hoge snelheden.
dit is onzin.
countersteering werkt door werkt als volgt:
je stuurt een beetje naar links --> gevolg: je fiets gaat een beetje naar links --> gevolg: ten opzichte van de fiets is jouw massamiddelpunt naar rechts verplaatst, waardoor de fiets schuin naar rechts staat en je dus naar rechts wil en gaat.
je moet nu ophouden met naar links sturen omdat je anders een steeds grotere hoek gaat maken met het wegdek en uiteindelijk op het wegdek beland. je moet hierna dus wel weer naar rechts sturen, zodat je overeind blijft.

dit kan ook bij lage snelheden, alleen dan moet je het veel minder doen; omdat je minder vaart hebt, heb je dus ook minder voorwaartse kracht op je werken die je weer rechttrekt.
het valt dus minder op bij lagere snelheden.

dit wordt toegepast om het insturen sneller te laten plaatsvinden, je kan de fiets namelijk veel sneller schuin "leggen" dan door je gewicht te verplaatsen zoals normaal.

ps. voor noobs onder ons: links en rechts kunnen worden verwisseld, maar dit dient wel consequent te gebeuren en niet willekeurig })

-----------------------

de tas trok het stuur naar rechts --> gevolg: stuur ging beetje naar rechts --> gevolg: fiets verplaatst zich een beetje naar rechts, dus jij gaat ten opzichte van de fiets naar links --> je hangt schuin --> je stuurt bij naar links, zodat je niet valt --> je maakt een bocht naar links

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-12 11:16

Hendal.

Chocolate moose

Ik heb dat op de fiets toevallig ook wel eens getest, en doe het nog steeds want zo gaat het.

Als je een bocht naar rechts gaat maken kun je je stuur voordat je de bocht ingaat eerst even naar links sturen. Hierdoor komt je zwaartepunt rechts van je fiets waardoor je de bocht naar rechts goed neemt.

Probeer maar eens met 15-20km/h rechtop te blijven zitten en naar rechts te sturen, dat lukt dus gewoon niet( dus niet licht gaan meehangen in de bocht, hoe scherper de bocht hoe meer je moet gaan hangen).
Je maakt dan als compensatie een bocht naar links omdat e zwaartepunt links van de fiets komt. Als je die bocht niet maakt val je om.

_/-\o_ @ message hierboven.

[ Voor 3% gewijzigd door Hendal. op 10-11-2004 14:16 ]

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
wat ook nog zou kunnen, maar das zomaar een gedachte... is dat als je fietst, je niet een gelijkmatige versnelling maakt, maar door te trappen steeds harder duwtje maakt, dus dat je heen en weer gaat in krachten voor---achter. ik hoop dat jullie me enigzins snappen magoed..

en als je dan zonder handen fietst en doortrapt, krijg je zon zelfde schok, waardoor de tas misschien eerst wat naar achteren zwenkt, maar daarna gelijk naar voren slingert.... en dus je stuur niet aan die kant naar achter trekt, maar naar voren.

hoef nie, zou wel kunne :P

[ Voor 7% gewijzigd door Svennos86 op 10-11-2004 15:26 ]

• Koeniepoenie
Warempel, ik heb het nog eens getest met een andere tas (die niet tegen het stuur aan duwt) en het is dus wel countersteering. Sorry 13artjan dat ik dacht dat het niet bij lage snelheden kon :P O-).

Weer wat geleerd :)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Ter ondersteunig wat plaatjes ;)

Hoe schever je je fietshoud hoe verder de naaf van het wiel buiten de draaias van je stuurkomt(rode stukje).

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/i.waszkiewicz/fiets.JPG

Als je het wiel recht houd, ligt je zwaarte punt precies tussen de 2 wielen in.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/i.waszkiewicz/fiets2.JPG

Sta je schuin, dan valt dat stukje buiten het zwaartepunt dat namelijk pricies tussen de twee wielen lig. Ergo, jouw gewicht zit meer aan de kant waar je voorwiel niet is(in dit geval rechts) en jij zult die kant op vallen mits je niet corrigeert.

Een fiets waarvan de voorvork niet schuinstaat of gebogen is == hell om op te fietsen, omdat je veel meer moet corrigeren.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1