Toon posts:

Kiezen tussen laptops: dilemma's

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kiezen tussen laptops: dilemma's

Mijn zoektocht naar een goede laptop voor mij begint nogal lang te worden. Nu heb ik jullie begeleiding nodig om toch het zoeken te beëindigen en tot koop over te gaan. Mijn zoektocht is net een "search tree". Ik heb een doel maar er zijn onderweg veel afsplitsingen.

Doel
Wat wil ik? Ik wil een goed draagbare laptop met lange batterijduur (dus optie om 2 batterijen op aan te sluiten) waarop je ook nog goed kan werken. ;) Ik zal dan vooral werken op de laptop, dat betekent voornamelijk voor mijn studie, en dat is hoofdzakelijk programmeren, websites maken en verslagen schrijven. ;)
Daarnaast heb ik dan maar 1 computer, dus ik wil er ook op kunnen "ontspannen" met het spelen van simpele spelletjes of het bekijken van filmpjes. Ik speel haast nooit zware 3D games, maar vooral 2D isometrische RPG spellen. Ik wil dat mijn laptop betrouwbaar is, dus dat die niet ploteling kapot gaat. Dus het moet tegen een stootje kunnen, moet ook wel als je veel reist. Last but not least, het mag rond de €1500 kosten, met een spreiding naar boven niet meer dan €100, minder mag wel. :D

12" scherm
Ik kwam aanvankelijk op de Asus S5200-N. Het is een betaalbare 12" laptop en weegt 1,35 kg en is voor een kleine €1300 al te koop. Via de grote topic op dit forum zag ik dat er bij de-laptopper.nl een extra batterij wordt bijgeleverd.

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/notebook/s5series/images/s5200n_l.jpg
ASUS S5200N Series

Ook kwam ik terecht bij de Dell X300. Ook dit is is een 12" laptop, net zoals de Asus S5200-N, maar deze laptop heeft de optie om in de mediabase een extra batterij aan te sluiten en is dus tegelijkertijd ook veel duurder dan de Asus en kost minstens €1500 (zonder extra's).

Afbeeldingslocatie: http://www.diskidee.nl/images/d/dellx300_klein.jpg
Dell Latitude X300

Ik kwam later ook nog terecht bij andere 12" laptops, waaronder de Jewel Topaz 9600 die breedbeeld was, of de IBM X40.

Afbeeldingslocatie: http://www.diskidee.nl/images/i/ibmx40_1.jpg
IBM X40

Dit brengt mij op het volgende punt: ik wil een laptop met A-merk. B-merken zijn betaalbaar, maar ik denk dat ze ook letterlijk en figuurlijk goedkoop zijn. Dus merken van Jewel, Promedion, Medion etc vallen voor mij dan snel af.

Of toch een groter scherm?
Later begon ik me af te vragen of een 12" laptop wel op te werken is. Is het scherm dan niet veel te klein? Ja, klein en draagbaar, maar het moet wel te gebruiken zijn. Vandaar dat ik laptops met grotere schermen begon te verkennen. Mijn oog viel toen eigenlijk direct op de Sony VGN-B1XP. Het is een 14" laptop die 2,3 kg weegt met een SXGA+ scherm. Het is te koop online voor €1500 en het ziet er geweldig uit.

Afbeeldingslocatie: http://shop.sonystyle-europe.com/catalog/41/416363036A6000B1000000002BC29B8F.jpg
Sony VGN-B1XP

Maar is het verschil tussen 14" of 15" dan groot? Misschien toch gewoon een 15" nemen? Ik kwam toen eigenlijk terecht bij de Dell 510M. Die is nu echt heel betaalbaar.

Afbeeldingslocatie: http://img.dell.com/images/emea/specialitems/products/inspn/510m_hero_cutout_215x210.jpg
Dell 510M

Iets beter zijn de Asus M6000 series, maar die is ook veel duurder. Volgens mij is een 15" SXGA+ nergens meer te krijgen voor €1500. Ik neig nu meer naar de Dell 510M, of moet ik toch maar gaan voor een Asus S5200-N? Kiezen voor een groter scherm of draagbaarheid? Dilemma's!

Ik weet het echt niet meer. Welke laptop moet ik kiezen? Help?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2004 18:31 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
In mijn mening moet je zo rond of onder de 2,5 kilo zitten wil je het draagbaar en leuk houden.

Daarnaast moet je kijken wat ze bieden. Een externe optische speler kan irritatie veroorzaken ( heb je je brander/speler weer eens niet bij je als je het eigenlijk nodig had) en ben je dus toch niet zo mobiel als je denkt als je weer naar huis moet om iets te branden.... Maar dat moet je voor jezelf beslissen.

Daarnaast is inderdaad een groter scherm fijner om mee te werken, maar als jij alleen maar proggelt dan hoef je daar geen groot scherm voor te hebben. Ikzelf ga denk ik binnenkort voor de Sony Vaio B1VP. Dat is een mooie laptop, goede prijs, goed gewicht, groot scherm, en alles zit erin wat ik nodig heb.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Je hebt gelijk dat het maximaal 2,5 kg moet zijn om draagbaar genoemd te kunnen worden. Dan vallen de meeste 15" laptops automatisch af. De Sony Vaio B1VP is gelijk aan de B1XP, maar heeft een XGA resolutie. Ik denk dat een SXGA+ resolutie beter uitziet.

ps: ik denk dat ik de meeste op dit moment interessante laptops heb genoemd, als ik een interessant model heb vergeten of gemist heb, laat het dan weten.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2004 17:39 ]

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

12" Laptop Overview :)

Kies er een uit zou ik zeggen!

Ik ben zelf trouwens ook nog steeds op zoek naar een soortgelijk systeem als jij SpaRood.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11-2025
kijk ook eens wat rond op http://www.hccdagen.nl :9

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 09:27
Jij hebt precies hetzelfde probleem als ik heb. Zelf je vergelijking komt overeen. Ik ben momenteel vooral naar de de IBM X40 aan het kijken. Dat lijkt mij gewoon bewezen een erg goede laptop. Ik ben er echternet zoals jou nog steeds niet uit dus ik lees dit topic gewoon lekker mee.

Verwijderd

Misschien dat even iemand in kan gaan op het verschil in cache. Zo heeft het eerst genoemde asus model een zogenaamde '1MB On-Die L2' Cache en het model eronder van Dell 2 MB L2 cache.

Wat is de snelheidswinst vraag ik me dan af?

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik ben netwerkbeheer en ik doe daar nog paar ict functies bij. En ik moet zeggen: een 12inch werkt gewoon perfect. Verder heb ik nog nooit zon goede laptop gehad :)

* Roberto heeft dus nu een X40 top spec (alles d'r op en d'r aan ;))

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 20:20:
Misschien dat even iemand in kan gaan op het verschil in cache. Zo heeft het eerst genoemde asus model een zogenaamde '1MB On-Die L2' Cache en het model eronder van Dell 2 MB L2 cache.

Wat is de snelheidswinst vraag ik me dan af?
Ik heb bij alle modellen die ik heb genoemd de link meegeven voor verdere specificaties. Alle laptops die ik heb genoemd ondersteunen een 2 MB cache. Je kunt de specificaties dan online upgraden. Ik denk dat een 2MB cache sneller is. Daarnaast let ik ook altijd op de snelheid van de harde schijf. 4200 RPM of 5400RPM...meestal kun je dan kiezen.

De dilemma's die ik heb zijn in essentie de keuze tussen 12" of iets groter en tussen prijs en kwaliteit.

• jazzVL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
ik heb een 12 inch toshiba r150
vind het scherm wel goed werken 10 inch was weer iets te klein 12 op 1204x 768 vind ik fijn genoeg. ik heb een model met externe optische drive. ik heb het nooit echt gemist eigenlijk.
alleen een keertje thuis de recovery disc draaien.
maar op pad zal je hem amper gaan missen.

"If u do something do it with style, or do it at all."

• djluc
* RS_003 heeft dus nu een X40 top spec (alles d'r op en d'r aan )
Post eens wat jij voor specs hebt. Heb jij die 1.2 GHz LV processor? Verder las ik ergens anders op het forum dat je de hardeschijf te traag vind en dat opstarten zo'n 5 minuten duurt. Is dat werkelijk een irritant probleem of valt het wel mee als de laptop eenmaal gestart is?

Ik dacht eigenlijk dat er ook wel snellere harddisks zouden zijn met een 1.8" formaat maar dat blijkt niet zo te zijn :(

[ Voor 4% gewijzigd door djluc op 07-11-2004 13:42 ]

• Roberto
djluc schreef op 07 november 2004 @ 13:42:
[...]
Post eens wat jij voor specs hebt. Heb jij die 1.2 GHz LV processor? Verder las ik ergens anders op het forum dat je de hardeschijf te traag vind en dat opstarten zo'n 5 minuten duurt. Is dat werkelijk een irritant probleem of valt het wel mee als de laptop eenmaal gestart is?

Ik dacht eigenlijk dat er ook wel snellere harddisks zouden zijn met een 1.8" formaat maar dat blijkt niet zo te zijn :(
Specs:

• 1.2Ghz Low Voltage Banias
• 512mb PC 2700 (kan nog 1gb bij)
• Aorthos systems A/B/G 2.4Ghz/5Ghz Band mini-pci wlan nic
• Intel Pro/MT 1000 (1Gbit) nic
• 40 GB 1.8inch hitachi hdd met 2mb cache (4200 rpm)
• Intel Pro 2 Extreme Graphics (leuke naam voor butt performance) 8mb
• Goede scharnieren
• Goede Geluidskaart die lekker hard gaat
• Active stability manager (ofzo) kun je live zien hoe je je laptop beweegt en of de hdd dan in beschermstand gaat
• IBM Thinklight Amber
• 8Cell accu 62Wh (volgens ibm goed voor 7.5 uur)

Het booten is idd niet uber snel. Maar dat kwam / komt door 2 dingen ten eerste heb ik hem altijd @ 299mhz staan als ik @ de accu werk. En ten tweede gebruik ik de IBM Image, deze zit bom vol met handige tools maar het opstarten er van duurt dan ook ff. Zonder deze tools is hij best snel en werkt hij binnen 1.5 min

Maar ik heb gewoon de IBM image behouden en zet hem altijd in slaapstand. Dan is hij binnen 14 sec werkend.

Op het Thinkpads forum spreken ze over een nieuw model. De 1.3 Ghz LV met een 60GB. Tevens zou mid / eind volgend jaar de X41 uitkomen. Maar de X40 is voor mij snel genoeg. Word en andere programma's werken gewoon snel. Soms zelfs iets sneller dan op mijn workstations :9~

[ Voor 13% gewijzigd door Roberto op 07-11-2004 16:49 ]

• djluc
De processor is dus niet echt een beperkende factor?
Verder denk ik dat er over een tijdje ook wel snellere harddisks zullen komen?, dat is een eenvoudige upgrade.

Een pré van de X40 vs. de S5200-n is dat je veel meer geheugen in de X40 kan stoppen. Bij de Asus is dit max 768MB.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb ongeveer dezelfde eisen (behalve dat ik geen spelletjes speel, en een iets lager budget had en wel WiFi wil), en bij uitgekomen bij een 12" Apple iBook waarbij je ook nog eens Student Developer korting kan krijgen.

De overstap naar MacOS lijkt mij niet zo moeilijk, aangezien de meeste software die ik nu gebruik daar ook beschikbaar is, of er een vergelijkbaar alternatief is. Daarnaast heb ik dan ook een apart testplatform waarmee ik websites in Safari kan testen en Java applicaties met de Aqua interface. Simpele spelletjes kun je met VirtualPC spelen.

Ik heb hem trouwens nog niet...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erachter gekomen dat bij de X40 geen CD-rom/dvd-speler of iets dergelijks zit. Dat maakt het installeren van software heel erg lastig! ;) Je moet daarvoor weer een apart docking station kopen waar je meer poorten hebt en ook nog een extra batterij kunt aansluiten. Ik weet niet hoeveel z'on docking station kost.

De IBM X40 lijkt mij een stevige en kwalitatief hoogstaande laptop, maar het is zelfs tegen speciale "studentenprijzen" haast onbetaalbaar, vooral als je ook nog een apart docking station voor een paar honderd euro moet bijkopen.

@Johnny

Ik heb ook zeker naar de 12" Apple iBook gekeken en het heeft een zeer goede prijs. Maar toch durf ik de overstap niet te maken, omdat ik ook van typische Windows applicaties zoals MS Access moet gebruikmaken.

Anyways, ik heb het besproken met een vriend en die zegt dat als je uren achter een laptop moet zitten voor een bepaalde opdracht of het schrijven van een scriptie, dat je dan beslist geen 12" scherm moet nemen. Vandaar dat ik begon te twijfelen tussen 12" enerzijds of hoger anderzijds. Is het goed te werken op een 12"? Of toch een groter scherm nemen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2004 14:36 ]

• djluc
Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 14:30:
Ik ben erachter gekomen dat bij de X40 geen CD-rom/dvd-speler of iets dergelijks zit.[...]
zelfs tegen speciale "studentenprijzen" haast onbetaalbaar, [...]
USB2 poorten zijn aanwezig. * djluc denk aan een eenvoudige USB cdrom drive.
Verder is 1700 euro niet direct onbetaalbaar voor een laptop. De T series van IBM zijn nog kostbaarder. Natuurlijk zijn ze duur in vergelijking tot een Acer o.i.d. maar dat maakt ze niet onbetaalbaar.
omdat ik ook van typische Windows applicaties zoals MS Access moet gebruikmaken.
Filemaker Pro is een bekend alternatief voor Acces. Dit is natuurlijk niet van toepassing als je al een enorme applicatie hebt welke je dus helemaal moet gaan omzetten.

[ Voor 73% gewijzigd door djluc op 07-11-2004 14:39 ]

• Roberto
djluc schreef op 07 november 2004 @ 14:33:
[...]

USB2 poorten zijn aanwezig. * djluc denk aan een eenvoudige USB cdrom drive.
Ja, of (hij kan networkbooten) een map sharen vanaf een pc met een cd-rom speler :)

Anyway, ik ben er tervrede mee

Ik heb nog 2000 betaald voor mijn X40 :'(
(en eigenlijk zou ik een T41P van 3500 kopen, alleen die had een dode pixel \o/, maargoed, ik ben ook blij met deze keuze)

[ Voor 24% gewijzigd door Roberto op 07-11-2004 14:38 ]

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:46

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ik ben toch veel meer fan van de s5200 ;-)

dus je moet die hebben, SpaRood. Besluit nou toch eens ;-)

ping 127.212.23.124

• djluc
Dit topic was eigenlijk begonnen met het volgende rijtje. Als we gewoon objectief kijken. Dus de limieten e.d. bekijken. Voor welke zouden we dan kiezen?
Asus 5200-n
+/-1300 euro

Nadelen:
-Max. 768MB geheugen

IBM X40
+/-1700 euro

Nadelen:
-Max. 4200RPM harde schijf
-beperkte processorsnelheid, wel LV prcessoren

Dell X300
+/-1500 euro

Nadelen:
-nog geen gevonden
Deze post wordt op basis van reacties aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door djluc op 08-11-2004 17:20 ]

Verwijderd

hmm ik zoek eigenlijk een laptop van max 3 kilo, waar ik toch redelijk op kan gamen, maar voor zacht prijsje, ook rond de 1500, wat kank dan het beste halen? ik wil snelle processor, veel geheugen en toch een redelijk vid kaartje,

• djluc
Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 15:02:
hmm ik zoek eigenlijk een laptop van max 3 kilo, waar ik toch redelijk op kan gamen, maar voor zacht prijsje, ook rond de 1500, wat kank dan het beste halen? ik wil snelle processor, veel geheugen en toch een redelijk vid kaartje,
Wat heb je zelf al gezocht enzovoorts. Je zit hier in dit topic een beetje verkeerd imo aangezien het hier niet specifiek over game laptops gaat.

• Hoedje
  • Laatst online: 07:44
Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 15:02:
Topic jatter :P. Simpel een notebook met centrino (Pentium M iig). En geen intel extreme graphics...

@Sparood
Een belangrijk punt wat veel mensen hier lijken te vergeten is dat je de laptop als totale vervanging van je computer wilt gaan gebruiken. Een klein scherm is prima te gebruiken. Maar als je een filmpje wil kijken of gewoon lekker ff thuis gaat zitten wil je graag een groot scherm. Tenminste ik wel. Je zal voor jezelf dus eerst die afweging moeten maken tussen mobiliteit en gebruiksgemak. Het ontbreken van een CD-Rom/DVD drive kan bijvoorbeeld ook heel vervelend zijn.
Een oplossing kan zijn om bijv. thuis een los scherm en CDrom/DVD drive etc te hebben i.c.m. een dockingstation, zodat je thuis ook lekkerder kunt computeren zonder in te leveren op de mobiliteit. Alleen moet je dan je budget ook weer wat rekken.

Voordeel klein
-mobiliteit (niet onderschatten)

Nadeel klein
-prijs
-klein scherm
-langzamere componenten (langzamer geheel)

Ik heb zelf nu al langer dan een jaar een Acer Travelmate 800 LCIB, die gaf toen best bang-for-buck. Helaas was de kwaliteit ook niet zo best, dat is alleen een ander verhaal.Qua gewicht, grootte en prestaties is die wel ideaal voor mij. Ik hoef alleen dat ding niet elke dag mee te zeulen. Al met al zal je zelf je prioriteiten op een rijtje moeten zetten...

Ik kan het toch niet laten :D. Als jij al in het begin van je verhaal praat over een extra batterij, dan is mobiliteit heel belangrijk. Anders zou er immers wel een stopcontact zijn. Ga dus voor een 12" notebook evt. met de extra's die ik hierboven noem. Heel veel succes met je keuze!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Roberto
djluc schreef op 07 november 2004 @ 14:48:
Dit topic was eigenlijk begonnen met het volgende rijtje. Als we gewoon objectief kijken. Dus de limieten e.d. bekijken. Voor welke zouden we dan kiezen?
Asus 5200-n
+/-1300 euro

Nadelen:
-Max. 768MB geheugen

IBM X40
+/-1700 euro

Nadelen:
-Max. 4200RPM harde schijf

Dell X300
+/-1500 euro

Nadelen:
-nog geen gevonden
Deze post wordt op basis van reacties aangepast.
Owja, wat ik was vergeten te vermelden in mijn post

• 8 Cell 62Wh accu

Deze accu is sterk genoeg om de laptop @ normaal gebruik zon 6:30 uur van stroom te voorzien. Dit met Wlan aan. (maar daarna is hij dan ook echt leeg, maar zelfs onder zware omstandigheden haal ik altijd 5+ uur)

Standaard zit er een 4Cell in die net 2:40 uur haalt

Verwijderd

Na veel getwijfel over welke laptop ik wou heb ik onlangs onverwacht een 2de hands IBM X20 kunnen kopen. Ik vond IBM laptops altijd schandalig duur, maar als je 1 maal een thinkpad in je handen hebt gehad weet je dat ze hun geld gewoon dubbel en dik waard zijn. Verder is 12" voor mij zeker genoeg om op te werken. Koop dus gewoon die IBM, je zal het je nooit beklagen!

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 14:53
Heb je weleens naar een Apple iBook gekeken (12 of 14"), draagbaar, virusvrij, krachtpatser, virtual machine op te installeren (voor je windows applicaties) en ziet er bizar gelikt uit! Ik weet iig wel wat ik ga kopen volgend jaar :)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 14:30:
Ik ben erachter gekomen dat bij de X40 geen CD-rom/dvd-speler of iets dergelijks zit. Dat maakt het installeren van software heel erg lastig! ;) Je moet daarvoor weer een apart docking station kopen waar je meer poorten hebt en ook nog een extra batterij kunt aansluiten. Ik weet niet hoeveel z'on docking station kost.

De IBM X40 lijkt mij een stevige en kwalitatief hoogstaande laptop, maar het is zelfs tegen speciale "studentenprijzen" haast onbetaalbaar, vooral als je ook nog een apart docking station voor een paar honderd euro moet bijkopen.

@Johnny

Ik heb ook zeker naar de 12" Apple iBook gekeken en het heeft een zeer goede prijs. Maar toch durf ik de overstap niet te maken, omdat ik ook van typische Windows applicaties zoals MS Access moet gebruikmaken.

Anyways, ik heb het besproken met een vriend en die zegt dat als je uren achter een laptop moet zitten voor een bepaalde opdracht of het schrijven van een scriptie, dat je dan beslist geen 12" scherm moet nemen. Vandaar dat ik begon te twijfelen tussen 12" enerzijds of hoger anderzijds. Is het goed te werken op een 12"? Of toch een groter scherm nemen?
Heeft die vriend van je dat wel eens geprobeerd?

Als er iets niet boeit bij tekstverwerken dan is het wel de grootte van je scherm.

De grootte van het scherm doet er, tenzij je visueel gehandicapt bent, niet zoveel toe de resolutie van het scherm is veel belangrijker.

Daarnaast kan je op alle laptops een extern scherm aansluiten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dit wordt dan dus gewoon een 12". :)

Ik begin de Asus S5200-N steeds leuker te vinden. ;) Het aansluiten van de laptop op een groter scherm is idd een zeer handige oplossing. Ik heb geen extra scherm, maar wel een TV. :P Helaas heeft de Asus S5200-N geen TV-out, maar ik heb ontdekt dat er VGA naar PAL converters zijn...dus dat moet geen probleem zijn.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp. Ik denk dat ik er wel uit ben.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Op je tv werken is geen pretje: kan je beter een monitor kopen!

Een tv heeft namelijk een erg lage resolutie vergeleken met je 12" laptopje wat je straks eventueel zou hebben ;-)

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Nou ik heb de knoop doorgehakt. Het wordt een Apple Powerbook G4 12" _/-\o_

Ik denk op dit moment DE hardware voor HET besturingssysteem. *nix that is. Bij apple heb ik de standaard powerbook bestelt, los daarbij (elders dus) voor de helft van de apple prijs een 1 GB mem chip en de snelste Hitachi 7K60 harddisk. Verder nog een usb 2.0 los harddisk behuizing.

Als het goed is komt 'ie volgende week binnen. Gelijk gaat er de koevoet in om de trage harddisk te vervangen met de nieuw bestelde. En vanzelfsprekend prikken we er nog een gigje erbij.

Verder zal mac os x ruimte moeten maken voor nog een *nix distro. Ben er nog niet over uit of het gentoo of debian moet gaan worden.

Ik zal een website bijhouden wat de benchmarks zijn zoals 'ie nu is en als ie is uitgebreid. Daarnaast zal er een uitgebreide handleiding komen van een linux installatie op een powerbook. Vanaf volgende week zal er een nieuwe site leven onder de naam
http://powerbook.webpagina.org (rond 23 november)

cheers.
tux@pple

• raps
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik zit met eenzelfde probleem als de topicstarter zat. Ook bij mij begint de zoektocht naar een laptop wat lang te worden en daarom vraag ik jullie hierbij om advies.

Ik wil een laptop als desktop-extensie. Hij moet klein & licht zijn en er moet fatsoenlijk op gewerkt kunnen worden. Het grafische geweld doe ik op mijn desktop en mag dus achterwege gelaten worden. Na wat laptops bekeken/vergeleken te hebben, weet ik vrijwel zeker dat het een 12" laptop moet worden.

Ik heb niet echt een budget, maar het moet natuurlijk niet te gek worden. Zeker omdat ik hem niet gebruik als 'desktop replacement' moet dit volgens mij wel mogelijk zijn. Verder moet de laptop van een goede fabrikant af komen, dus geen Medions ofzo.

Op het moment is de meest geschikte kandidaat de hier al eerder vernoemde Asus S5200-N. Echter vind ik dat deze nog wat nadelen heeft: een externe CD/DVD speler, relatief kort batterijduur en een maximum intern geheugen van 768MB.

Heeft er iemand suggesties voor mij?
Alvast bedankt!

Verwijderd

Ik heb vorig jaar een asus laptop gescoord die me destijds zo'n 1400e heeft gekost (m2400n, 14" XGA, centrino, 5u battery life, etc). En hoewel ik er weinig tot geen problemen mee heb gehad, heb ik er nu echt heel veel spijt van dat ik destijds geen 12" Ibook heb gekocht.

Een stuk kleiner, uber mooi (yep; subjectief :P), maar bovenal, STABIEL. Het is niet de bedoeling om hier een discussie over welk besturingssysteem, etc te starten. Maar in principe zou ik iedereen die nu een 12" laptop zoekt met the purpose of office meuk, aanraden om voor een ibook te gaan. Voor 1150e hebbie er een 60GB harddisk inzitten, kun je eventueel later bij de slager om de hoek nog voor 3 bossen uien een 256 RAM module erbij laten prikken. Dit is trouwens exclusief de korting die je nog krijgt wanneer je een student bent. Daarnaast heb je in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Asus/windows combo geen extern kastje voor je optical drive, iets wat toch effe makkelijker is. Daarnaast heb je ook standaard bluetooth, leuk als je een SonyEricsson t610 hebt (of elke willekeurige andere telefoon). Het enige wat ik eigenlijk tegen de Ibook kan bedenken is dat wanneer je voor een 14" kiest de prijzen opeens hard omhoog schieten. (Software is een non-issue, MS Access draai je icm virtual machine)

Ik had graag in je schoenen gestaan, die Ibook was me zeker bevallen ;) .

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

raps schreef op zondag 21 november 2004 @ 20:53:
Ik zit met eenzelfde probleem als de topicstarter zat. Ook bij mij begint de zoektocht naar een laptop wat lang te worden en daarom vraag ik jullie hierbij om advies.

Ik wil een laptop als desktop-extensie. Hij moet klein & licht zijn en er moet fatsoenlijk op gewerkt kunnen worden. Het grafische geweld doe ik op mijn desktop en mag dus achterwege gelaten worden. Na wat laptops bekeken/vergeleken te hebben, weet ik vrijwel zeker dat het een 12" laptop moet worden.

Ik heb niet echt een budget, maar het moet natuurlijk niet te gek worden. Zeker omdat ik hem niet gebruik als 'desktop replacement' moet dit volgens mij wel mogelijk zijn. Verder moet de laptop van een goede fabrikant af komen, dus geen Medions ofzo.

Op het moment is de meest geschikte kandidaat de hier al eerder vernoemde Asus S5200-N. Echter vind ik dat deze nog wat nadelen heeft: een externe CD/DVD speler, relatief kort batterijduur en een maximum intern geheugen van 768MB.

Heeft er iemand suggesties voor mij?
Alvast bedankt!
Er zwerft nog ergens een 'groot 12" laptops' topic. Kijk daar eens in.
De Asus is natuurlijk een uitstekende machine, de externe cdspeler vind ik juist een plus (hoe vaak gebruik je dat ding nou echt, heb ik al erg vaak geschreven) en de batterijduur is zo'n 6 uur. Dat is zelfs relatief niet meer kort te noemen. Je kan bovendien een nog grotere accu kopen.

Maar kijk even in dat topic: [rml][ Overview] 12" Laptops[/rml]

Ik kan de iBook trouwens ook aanraden - mooi apparaat, relatief goedkoop.

ping 127.212.23.124

• raps
Bedankt voor de replies.

Ik ga niet voor een iBook. Reden is het operating systeem. Afgelopen jaren had ik ook vaak problemen met de stabiliteit van mijn windows-systeem, maar daar leer je van. Het heeft te maken met omgang enzo van je systeem. Nu heb ik niets te klagen over stabiliteit of snelheid. Je moet weten waar je mee bezig bent.
Software is voor mij ook een issue, zo wil ik bijvoorbeeld Outlook op desktop en laptop gaan draaien.

Ik heb de informatie over de battierijduur hier vandaan:
THG
It goes without saying that the S5200N also has one or two shortcomings. This includes its relatively short battery life of just over two hours and quite clearly the lack of an IR or even Bluetooth interface.
Bedankt voor de link naar dat 12"-topic, ik heb het eens bekeken. Hierin valt mij de ASUS M5200N op, ik wist niet dat ASUS nog een 12" model in huis had. Deze lijkt veel op de S5200, maar heeft wel een interne CD/DVD drive. Ik ga dit eens verder op onderzoek uit. In ieder geval boedankt voor de hulp tot nog toe.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

De m5 == de s5, maar dan met dvd/cd-r erin.
De m5/s5 worden geleverd met 2 accu's, een grote en een kleine. Zie ook het asus s5200 topic; hier staat ook wel meer over de m5 in.

ping 127.212.23.124

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:03

Q-bone

Dusss...

of kijk voor een Dell d600, en eventueel 2de hands, erg goed betaalbaar, en goede performance :d neem wel een svga+ scherm!

echt super laptop, en net geen 2.2 kilo!
succes.

bla?

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Dell:
Inspiron: Dont
lattitude: Dont

Mobile workstation = Oke

IBM Thinkpad: Oke! :D

[ Voor 17% gewijzigd door Servowire op 22-11-2004 14:59 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Topicstarter
pjottum schreef op maandag 22 november 2004 @ 14:50:
De m5 == de s5, maar dan met dvd/cd-r erin.
De m5/s5 worden geleverd met 2 accu's, een grote en een kleine. Zie ook het asus s5200 topic; hier staat ook wel meer over de m5 in.
Is de behuizing van de M5 niet wat sterker?

• raps
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 15:10:
[...]
@SpaRood:
Waar ben jij uiteindelijk op uitgekomen? De S5? Nog spijt van (enig aspect van) je keuze?

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 15:10:
[...]

Nou ja, het is hetzelfde apparaat, alleen dan met cdspeler eronder en de ventilator aan de andere kant (warm handje.. )

ping 127.212.23.124

• raps
De M5 is ongeveer 250,- euro duurder dan de S5 bij dezelfde specificaties. Het verschil zit hem in de behuizing. Doordat de M5 de DVD/CD speler geintegreerd heeft, is deze wel iets hoger en iets zwaarder. Dit laatste valt denk alleen op als je beide laptops naast elkaar ziet.

Ik zit nu nog met 3 punten:
- Is het de 250,- euro waard? (ik weet niet of jullie deze vraag wel kunnen beantwoorden)
- Kan ik bij een compuzaak een 512MB module intern geheugen bijkopen en die hierin prikken (totaal naar 768MB)? De laptopper biedt namelijk alleen een upgrade van 256MB aan (totaal naar 512MB).
- Is een laptopverzekering (zoals aangeboden bij de laptopper) aan te bevelen?

Na mij post van gister komt het keuzeproces in een stroomversnelling, dank hiervoor :) .

• djluc
De laptopper biedt namelijk alleen een upgrade van 256MB aan (totaal naar 512MB).
Volgens mij is het 512+128 o.i.d. Je kan gewoon het maximum bestellen in elk geval.

* djluc gaat voor de X40 van IBM. Gewoon een geweldig systeem lijkt mij, vooral omdat er 1.5 GB geheugen in kan.

• raps
djluc schreef op maandag 22 november 2004 @ 16:35:
[...]
Volgens mij is het 512+128 o.i.d. Je kan gewoon het maximum bestellen in elk geval.
Ik krijg net antwoord van de laptopper:
Helaas is dat niet mogelijk daar het hier uDimm geheugen modules betreft.
Bij modellen met DDR geheugen kan dit wel, helaas bij dit model dus niet.
Hier is alleen een uitbreiding naar 512 MB uDimm mogelijk zoals aangegeven op de website.
* djluc gaat voor de X40 van IBM. Gewoon een geweldig systeem lijkt mij, vooral omdat er 1.5 GB geheugen in kan.
Dit is ook mijn 2e voorkeur. Nadeel is alleen dat hij heel prijzig. (en ik vind hem ook niet 'mooi', ook al zou ik daar wel overheen komen)

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

raps schreef op maandag 22 november 2004 @ 16:07:
Ik zit nu nog met 3 punten:
- Is het de 250,- euro waard? (ik weet niet of jullie deze vraag wel kunnen beantwoorden)
- Kan ik bij een compuzaak een 512MB module intern geheugen bijkopen en die hierin prikken (totaal naar 768MB)? De laptopper biedt namelijk alleen een upgrade van 256MB aan (totaal naar 512MB).
- Is een laptopverzekering (zoals aangeboden bij de laptopper) aan te bevelen?

Na mij post van gister komt het keuzeproces in een stroomversnelling, dank hiervoor :) .
1. Da's inderdaad een vraag die je zelf moet beantwoorden. Als ik voor mezelf spreek, en dat doe ik ;), dan mis ik de cdspeler niet.
2. Je kan bij www.interngeheugen.com (of een soortgelijke site) geheugen bestellen. Dat kan je er gewoon zelf inprikken.
3. ook dat moet je zelf afwegen.

Deze, en andere vragen zijn al in het asus s5 topic beantwoord, dus check dat topic ook even..

ping 127.212.23.124

• djluc
Voor de mensen die geheugen inprikken niet zo zien zitten: doen! het is werkelijk zo eenvoudig als je weet waar het klepje zit. Zeker die enkele tientallen euro's waard.

Verder is de X40 inderdaad prijzig maar wel ultracompact, superstevig/degelijk en je kan ook gewoon een USB cd-rom drive o.i.d. gebruiken wat je de kosten van een dockingsstation scheelt.

• raps
pjottum schreef op maandag 22 november 2004 @ 19:32:
[...]

1. Da's inderdaad een vraag die je zelf moet beantwoorden. Als ik voor mezelf spreek, en dat doe ik ;), dan mis ik de cdspeler niet.
2. Je kan bij www.interngeheugen.com (of een soortgelijke site) geheugen bestellen. Dat kan je er gewoon zelf inprikken.
3. ook dat moet je zelf afwegen.

Deze, en andere vragen zijn al in het asus s5 topic beantwoord, dus check dat topic ook even..
Ik denk dat ik eruit ben :D : de S5200N.

En pjottum, ik heb het S5-topic eens bekeken en ook jij had bij interngeheugen.com extra geheugen gekocht (zoals je hier schrijft). Nu wil ik nog even refereren aan de quote van de laptopper enige posts hierboven, waar ze het hebben over uDimm geheugen. Dat vind ik nergens bij interngeheugen.com. Heb jij er ander geheugen in gedaan? Past er wel 512MB bij (volgens de ASUS site volgens mij wel)?

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

als je ietsjes doorgelezen had, had je deze link gevonden: http://www.interngeheugen...submit.y=12&submit=Search
wonderbaarlijk genoeg doet ie het nog.

De s5 heeft 256mb op het moederbord zitten, dat kan er niet uit. Je kan er 256 of 512 bijzetten. Ikzelf heb 256 gekocht. Voor wat ik ermee doe, was dat voldoende.

ping 127.212.23.124

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Grappig, je zit vrijwel met hetzelfde dilemma als waarmee ik zit :D.

Graag erg draagbaar, dus licht, maar wel lange batterijduur en een beetje performance.

12" inch is naar mijn mening te klein. Qua beeldoppervlak zou het nog best kunnen, maar 1024x768 vind ik gewoon net wat te weinig. Minimale eis is dan toch wel een stapje hoger. Nu weet ik niet precies hoe jij zit met het designen van websites e.d., maar persoonlijk zou ik dan een wat hogere resolutie preferen.

Mijn vraag eigenlijk aan jou: wil je een extern dingen meedragen zoals een cd speler of zelfs een soort extern blok? Want bijv die X300 komt zonder een geintergreerde cd/dvd speler en dat vind ik dus graag een nadeel

WAB wacht eigenlijk op een laptop met 14" scherm (reso dus boven de 1024x768), centrino based, geintergreerde cd/dvd speler en het gewicht max 2 kilo. Ben het nog niet tegengekomen helaas

• raps
pjottum schreef op maandag 22 november 2004 @ 20:03:
als je ietsjes doorgelezen had, had je deze link gevonden: http://www.interngeheugen...submit.y=12&submit=Search
wonderbaarlijk genoeg doet ie het nog.

De s5 heeft 256mb op het moederbord zitten, dat kan er niet uit. Je kan er 256 of 512 bijzetten. Ikzelf heb 256 gekocht. Voor wat ik ermee doe, was dat voldoende.
Oke, bedankt! Ik heb het hele topic snel doorgenomen, maar niet alle posts/links bekeken (uiteraard wel alle fotos ;)).
We Are Borg schreef op maandag 22 november 2004 @ 20:14:
Grappig, je zit vrijwel met hetzelfde dilemma als waarmee ik zit :D.

Graag erg draagbaar, dus licht, maar wel lange batterijduur en een beetje performance.

12" inch is naar mijn mening te klein. Qua beeldoppervlak zou het nog best kunnen, maar 1024x768 vind ik gewoon net wat te weinig. Minimale eis is dan toch wel een stapje hoger. Nu weet ik niet precies hoe jij zit met het designen van websites e.d., maar persoonlijk zou ik dan een wat hogere resolutie preferen.

Mijn vraag eigenlijk aan jou: wil je een extern dingen meedragen zoals een cd speler of zelfs een soort extern blok? Want bijv die X300 komt zonder een geintergreerde cd/dvd speler en dat vind ik dus graag een nadeel

WAB wacht eigenlijk op een laptop met 14" scherm (reso dus boven de 1024x768), centrino based, geintergreerde cd/dvd speler en het gewicht max 2 kilo. Ben het nog niet tegengekomen helaas
Ik zal hem vooral gebruiken voor het scripten en tekstverwerken. Designen van websites kan er wel op, maar zal ik waarschijnlijk hoofdzakelijk doen op mijn desktop. Opknippen van een website of het editten van foto'tjes kan natuurlijk makkelijk.
Ik heb laatst op een 12" laptopje gewerkt, maar dit is echt meer dan goed te doen! (Daarvoor heb ik zitten denken aan een 15.1" en was 12" bij voorbaat te klein.) Mij is het verlies in grootte en gewicht de hogere resolutie niet waard, maar dat komt ook omdat ik hem naast mijn desktop wil draaien. Een tussenmodel zou ook mijn aandacht hebben gehad, al denk ik dat ik dan nog een 12" zou nemen.

De externe CD/DVD is tot dus ver ook mijn grootste struikelblok. Als ik na ga hoe ik dat ding ga gebruiken denk ik dat als ik echt een dag ofzo erop moet ga werken, de hele tas zal meenemen (dus accu + cd/dvd + muis) en als ik hem 'even ergens mee naartoe neem' de cd/dvd ook niet echt nodig zal hebben. Maarja, time will tell.

Ik denk dat ik hem vandaag/morgen ga bestellen...

Succes met je keuze WAB

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ben benieuwd naar je ervaringen, dump ze hier even als je de laptop hebt en je tijd hebt om je ervaring te delen ;)

* We Are Borg zit aan de D600 van Dell te denken

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 22-11-2004 22:45 ]

Pagina: 1