IJzerdraad en roest

Pagina: 1
Acties:
  • 1.952 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-04 15:17
Ik ben van plan om een nieuwe mod te beginnen, en wel eentej waar nogal veel ijzerdraad in verwerkt word. Een probleem lijkt me dus: gaat ijzerdraad roesten in de loop van de tijd? Ik ga natuurlijk niet de hele case onderwater zetten ofzo, maar komt misschien toch wel met een beetje vocht in contact. Weet iemand of dit echt snel zal gaan voorkomen en wat kan ik er tegen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41820

Het ijzer _zal_ roesten, tenzij je het behandeld om dat tegen te gaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Alles goed verfen met blanke lak :) wel Flexibele :)

[ Voor 72% gewijzigd door Vorkie op 06-11-2004 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In een droge omgeving zal ijzerdraad niet roesten. Zodra het regelmatig vochtig wordt wel.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Mijn idee is eigenlijk om de wanden te gaan maken van gewoven ijzerdraad. Ik kan dus of het ijzerdraad lakken voordat ik weef, of erna. Als ik het ervoor doe kost het ongeloofelijk veel tijd en als ik het erna doe kan het ook zo zijn dat ik stukken mis. Nadelen aan beide kanten dus.

Nog een vraagje nu ik toch bezig ben: heeft iemand enig idee wat ijzerdraad kost? Niet geheel ongelangrijk als ik wil gaan beginnen
MadMarky schreef op 06 november 2004 @ 17:19:
In een droge omgeving zal ijzerdraad niet roesten. Zodra het regelmatig vochtig wordt wel.
Dat is dus mijn probleem: wat is vochtig genoeg. Het staat gewoon in m'n kamer. Ik heb geen luchtbevochtigaar dus het zal toch wel meevallen?

Misschien ga ik maar ff een proefstukje maken en zien wat er gebeurd. Waarschijnlijk duurt het alleen wel ff voordat er echt iets gebeurd.

[ Voor 37% gewijzigd door ajampaniki op 06-11-2004 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:52
Nou: Fe+O2+H2O=roest

Lucht genoeg in je kamer, er zit wel water in de lucht maar is dat genoeg om echt zichtbare roest te krijgen?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat roesten zal wel niet gebeuren, :z genoeg onderdelen op je kamer die niet roesten (stopcontacten, kabels, balpennen, onderdelen van je PC, schroefjes enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
stopcontacten en kabels zijn zoizo al omgeven door een moleculaire stof, dus kan er en geen lucht en geen water bijkomen, onderdelen van je pc zitten in je pc, dus ook al veel luchtdichter en waterdichter.

doch denk ik ook niet dat het zal gebeuren, vanwege wel luchtvochtigheid maar te weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ehm, 3Fe²+2O²=2Fe²0³ Je hebt helemaal geen water nodig om roest te krijgen, het helpt wel maar goed.... Maar ik denk dat na verloop van tijd je draadjes toch wel gaan roesten, veel contactoppervlak met de lucht. En in lucht zit genoeg water.

Ik zou het behandelen met iets van vernis ofzo, wel flexibel, anders knalt t eraf, of draad gemaakt van een legering met ijzer. Of je laat het voor een ubercool effect verchromen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Wat nou roesten? IJzerdraad zoals je dat koopt op rol is gegalvaniseerd, roest niet.
Ik heb hier een rol in de schuur liggen en die ligt er al 20 jaar, maar geen roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Anoniem: 26576 schreef op 06 november 2004 @ 19:08:
Wat nou roesten? IJzerdraad zoals je dat koopt op rol is gegalvaniseerd, roest niet.
Ik heb hier een rol in de schuur liggen en die ligt er al 20 jaar, maar geen roest.
Heb je toevallig nog een idee wat het heeft gekost? Ik ben nl op dit idee gekomen omdat m'n vorige idee te duur zou worden. Kwil dus niet nog een keer hetzelfde. Ik heb al op internet bij een bedrijf gekeken die het per 25+ kilo verkopen maar stond dus geen prijs bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 11:41
Llanorant schreef op 06 november 2004 @ 18:57:
Ehm, 3Fe²+2O²=2Fe²0³ Je hebt helemaal geen water nodig om roest te krijgen, het helpt wel maar goed.... Maar ik denk dat na verloop van tijd je draadjes toch wel gaan roesten, veel contactoppervlak met de lucht. En in lucht zit genoeg water.

Ik zou het behandelen met iets van vernis ofzo, wel flexibel, anders knalt t eraf, of draad gemaakt van een legering met ijzer. Of je laat het voor een ubercool effect verchromen :*)
Maar zout water is katalysator (vwo6 scheikunde). Dus zal het wel meevallen, maar water is wel een bestanddeel dat nodig is om roest te vormen. Het zout ontbreekt (of heb je zin in gezouten ijzer :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41820

Anoniem: 26576 schreef op 06 november 2004 @ 19:08:
ff mierenneuken, maar de ts zei alleen ijzerdraad, niet gegalvaniseerde ijzerdraad. Deze laatste zal idd niet roesten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 12:23
Is RVS-draad geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 15:15
Llanorant schreef op 06 november 2004 @ 18:57:

Je hebt wel water nodig, want dit is een redox-reactie en het water is nodig voor het elektronentransport, dacht ik. Merjah, t eindexamen is alweer ff geleden :P

DJI Mini 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103453

Ik heb wel is gehoord als ijzer onder water zit roest het niet, maar zodra het boven water komt gaat het roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ajampaniki schreef op 06 november 2004 @ 19:18:
[...]

Heb je toevallig nog een idee wat het heeft gekost? Ik ben nl op dit idee gekomen omdat m'n vorige idee te duur zou worden. Kwil dus niet nog een keer hetzelfde. Ik heb al op internet bij een bedrijf gekeken die het per 25+ kilo verkopen maar stond dus geen prijs bij
Ik weet zo niet wat het kost, ik heb dat rolletje heb ik nog in het gulden-tijdperk gekocht.
Let er wel op dat het in verschillende diktes verkrijgbaar is, dat maakt nogal wat uit voor het verwerken van ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 13:56

E-Vix

Nu met sneeuw!

Beste manier om het roesten tegen te gaan is volgens mij als je klaar bent met weven er gewoon overheen te gaan met een spuitbus blanke lak. Je zal dan welliswaar niet in ieder hoekje of gaatje kunnen komen, maar de hoekjes en gaatjes die je dan overslaat zijn ook de hoekjes en gaatjes die je niet kunt zien. Dus als het dan gaat roesten, is het nog niet eens zo heel erg.
Je zou eventueel ook naar een metaalbewerkingsbedrijf kunnen gaan, en kunnen vragen wat het zou kosten om het door jou gemaakte ding te beschermen tegen roest. Ze zullen vast wel een of andere coating hebben, of een of ander electrolytisch proces (met electriciteit er een laagje op aanbrengen net zoals bijv. verchromen) om er voor te zorgen dat het niet gaat roesten. De prijzen hiervan zouden nog wel eens heel erg mee kunnen vallen (of zwaar tegen kunnen gaan vallen).

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben toch wel erg benieuwd waar je ijzerdraad kunt kopen dat niet gegalvaniseerd is, waar zou je dat voor moeten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Als je die ijzerdraad van de rol afhaalt, is het toch ook niet verroest???!!! Of ben ik nou zo simpel denkend? Een paperclip roest ook niet, tenzij je hem indd in een gootsteen legt (had ik gedaan om filter er makkelijk uit te halen), dan gaat ie wel roesten, maar normaal niet.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54235

3Fe²+2O²=2Fe²0³

De reactie uitgelegd:
Het ijzer ( Ferium ) in je ijzerdraad gaat onder invloed van Zuurstof ( Oxide ) reageren. Deze reactie wordt een redox reactie genoemd, dit omdat er een overdracht van elektronen plaats vindt.

De roest heeft maw een kans nodig om het ijzer aan te tasten, deze kans komt als je het ijzer beschadigd of aan de natuur blootstelt, er ontstaan krassen in het ijzer, die ervoor zorgen dat er toch Zuurstof bij kan, Die zuurstof zorgt ervoor dat het gaat roesten, je moet er dus of voor zorgen dat je geen zuurstof in je kamer hebt }:O of je moet zorgen dat je het ijzerdraad nog goed beschermd, met een blanke lak, ( hamerite oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtak
  • Niet online
Anders gaan we niet allemaal trippen op mij :P Ik heb ook maar 4HAVO scheikunde :) Maar dat gegalvaniseerde gedoe is wel een goed idee ja. En anders koperdraad gebruiken? Geeft mooie groene oxidatie(als dat volgens de geleerden binnenshuis mogelijk is :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54235

geleerd niet, maar op dit moment ben ik in opleiding tot chemisch Laborant, zit nog in me tweede jaar dus er kan vanalles fout zijn aan mijn mening :S B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cygnus_6
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09-2020
verchromen is waarschijnlijk wel duur maar dat gaat dan wel heel mooi worden, je zou het zelfs nog kunnen verzilveren met zon 1 of ander verzilverpotje, heb ik wel eens wat van gelezen, is nog niet eens zo stinkend duur.. maarjah dat oxideert natuurlijk ook..
het ijzerdraad gaat teminste geen fortuin kosten, als je een computer kan betalen kan je ook ijzerdraad betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:58
Wat natuurlijk niet helemaal klopt, want naast zuurstof bevinden zich er ook andere stoffen in onze lucht... Wanneer het bijvoorbeeld mistig is of na een hete douche zal de luchtvochtigheid (H²O?) stijgen, wat eerder roesten bevordert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93349

wat dacht je van aluminium-spray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In het Nederlands klimaat zal blank onbehandeld ijzer *altijd* gaan oxideren. Ook binnen in huis.

Je zult dan ook bijna nooit blank onbehandeld ijzer aantreffen. Iedere schroef, moer, veer, plaat, draad of wat dan ook is verchroomd, verzinkt, geverfd, geplastificeert, enz. enz. Kortom: heeft een of andere oppervlaktebehandeling ondergaan of een beschermende laag gekregen.

Ik denk dat het verdraaid lastig is om uberhaubt onbehandeld ijzer te pakken te krijgen in zaken als bouwmarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaFFia
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 10:04
joopv heeft gelijk .
Ben zelf lasser en weet waar ik over praat .
Ten aller tijden zal het onbehandeld Gaan roesten .
Wat je eventueel ook kan doen en ik denk persoonlijk dat dat het goedkoopst is , is om jet te laten poedercoaten .

ik weet ook niet wat je precies van plan bent maar vergeet niet dat je ook roosters kant en klaar Kan kopen .
in alle vormen en maten :)

[ Voor 24% gewijzigd door MaFFia op 07-11-2004 01:16 ]

http://www.youtube.com/user/elfirx AKA MaFFia|NL|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 21-06 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als ik even een blik werp in de gereedschapskist bij ons in de garage dan zie ik daar aardig wat dingetjes die verroest zijn. Maar dat is denk ik allemaal 15+ jaar oud. En dan ik het over schroefjes, moertjes, schroefdraad, hoekjes, ringetjes etc. Maar dat is dus allemaal vrij oud.

Wanneer je 'onbewerkt' ijzerdraad nodig hebt moet je denk ik bij een ijzerhandel zijn. Ik hen namelijk wel eens gewerkt onbewerkt ijzerdraad (was wel wat dik.) Wat ik trouwens heb begrepen is dat de bovenste lag van ruw ijzer oxideert (slaat zwart uit of in combinatie met water bruin) en dat dat een soort beschermlaag vormt omdat er geen zuurstof meer bij kan. Water zorgt er echter voor dat die beschermlaag telkens weer wordt 'weggespoeld '(als het buiten in de regen staat bijvoorbeeld.) Dan krijg je dus het verhaal dat iets kan 'doorroesten'.

Misschien iemand die mijn theorie kan bevestigen?

[ Voor 6% gewijzigd door LauPro op 07-11-2004 01:18 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-06 06:29

hellfire_ultd

Effe checke!

[b][message=22065013,noline]Wat ik trouwens heb begrepen is dat de bovenste lag van ruw ijzer oxideert (slaat zwart uit of in combinatie met water bruin) en dat dat een soort beschermlaag vormt omdat er geen zuurstof meer bij kan. Water zorgt er echter voor dat die beschermlaag telkens weer wordt 'weggespoeld '(als het buiten in de regen staat bijvoorbeeld.) Dan krijg je dus het verhaal dat iets kan 'doorroesten'.

Misschien iemand die mijn theorie kan bevestigen?
Water spoelt die "beschermlaag" niet weg. De echte reden is in de roest zelf te vinden:

Er zijn twee verschillende soorten ijzerroest. De een ontstaat voornamelijk bij lagere temperaturen. De ander ontstaat voornamelijk bij hogere temperaturen. Het probleem is dat de dichtheid van de twee roestsoorten verschilt. Daardoor scheurt een roestlaag iedere keer weer open door het verschil in dichtheid van de roest, komt het ijzer bloot te staan aan water en lucht en roest lekker verder. Daardoor kan ijzer, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zink, helemaal wegroesten, terwijl zink alleen oppervlakkig oxideert en daarna beschermd is door z'n eigen oxidatielaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
wow bedankt allemaal voor de reacties, kwist niet dat dit zo'n discussie zou ontketenen. Maargoed, ik weet zelf nog niet wat voor ijzerdraad ik ga gebruiken. Er bestaat volgens mij wel rvs draad maar dat zal ook wel wat duurder zijn. Maar als dat dan niet/minder roest dan neem ik dat liever. Het is denk ik idd het best om voor de zekerheid ook nog een blanke lak eroverheen te spuiten.

Mijn idee is dus om het te gaan weven tussen een aantal verticale staven die dan de wanden van mijn case gaan worden. Bij het weven zullen er dus wel wat krassen op komen waarschijnlijk. Als de praxis hier open is vandaag ga ik wel ff kijken wat voor soort ze hebben. Ik denk nl dat als ik bij een groothandel het moet halen het een beetje te veel word en ik denk nieteens dat ze aan particulieren verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Er bestaat RVS lasdraad wat mooi blijft, zeker als je het nog eens aflakt. Ook in verkoperd staal of aluminium te krijgen. b.v.: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Materialen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76570

joopv schreef op 07 november 2004 @ 12:22:
Er bestaat RVS lasdraad wat mooi blijft, zeker als je het nog eens aflakt. Ook in verkoperd staal of aluminium te krijgen. b.v.: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Materialen.htm
Oeh, alu draad :9. Misschien een tip voor de TS, volgens mij gaat een geweven kast van ijzer redelijk wat wegen :P.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 76570 op 07-11-2004 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
joopv schreef op 07 november 2004 @ 12:22:
Is lasdraad niet een stuk zachter dan gewoon ijzerdraad? Of denk ik nou heel verkeerd? En heeft iemand een idee hoeveel meter .5 kg aludraad is? (ruwe schatting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
ajampaniki schreef op 07 november 2004 @ 12:55:
[...]Is lasdraad niet een stuk zachter dan gewoon ijzerdraad? Of denk ik nou heel verkeerd? En heeft iemand een idee hoeveel meter .5 kg aludraad is? (ruwe schatting)
Nee, juist stugger.
0,5kg alu draad van 0,8 mm doosnee rond. Als je weet dat aluminium 2700 kg per kubieke meter weegt kun je dat zelf uitrekenen.... (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 103453 schreef op 06 november 2004 @ 19:50:
Ik heb wel is gehoord als ijzer onder water zit roest het niet, maar zodra het boven water komt gaat het roesten.
denk even aan de titanic .. die is aardig weggeroest ...

Water bevat nog steeds zuurstof...(vissen halen geen adem aan het oppervlak)
het process gaat wel een stuk langzamer

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
joopv schreef op 07 november 2004 @ 13:09:
[...]

Nee, juist stugger.
0,5kg alu draad van 0,8 mm doosnee rond. Als je weet dat aluminium 2700 kg per kubieke meter weegt kun je dat zelf uitrekenen.... (8>
Misschien kan ik dan juist beter gewoon draad nemen. Ik wil nl niet dat het draad te veel druk uitoefent op het geraamte.

Bluh ik kom op ruim een km uit :S. Denk niet dat het helemaal goed is eigenlijk.

na nog ff rekenen kom ik op 368meter (ongeveer)

[ Voor 23% gewijzigd door ajampaniki op 07-11-2004 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Anoniem: 54235 schreef op 06 november 2004 @ 23:13:
Die zuurstof zorgt ervoor dat het gaat roesten
Nounou je maakt wel fouten. Ten eerste kan ijzer niet roesten. Ijzer kan alleen corroderen en dan ontstaat er roest.
Je reactie formule zal prima kloppen maar er dienen wel diverse factoren goed te zijn. Zo zullen er in de woonkamer geen katalysatoren aanwezig noch concentraties H2O en O2 die ijzer merkbaar naar roest omzetten.

@TS
Ijzer "roest" niet onder je voeten weg, helemaal niet in een woonkamer en al helemaal niet in een warme computer. Het enigste wat er kan gebeuren is dat het in de loop van tijd minder glimmend word. Maar tegen de tijd dat je dat echt gaat merken heb je vast al een andere kast. Daarnaast is "ijzer" lang niet meer zo puur als vroeger.

[ Voor 39% gewijzigd door SSH op 07-11-2004 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18465

De tijd dat je de ijzerdraad vast hebt om hem " te bouwen " door het contact met je handen komt er zowiso een beetje "vocht " aan de draad wat na een paar dagen bruin uitslaagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82417

Roest is nog altijd 2Fe²0³.aH20 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Als je gewoon een beetje redelijke kwaliteit ijzerdraad neemt gaat het echt niet roesten. Neem niet het goedkoopste draad dat je kunt krijgen want dan wil dat nog wel eens gebeuren... En zoals hierboven al genoemd is het contact met je vingers vaak het grootste risico op roestvorming. Dus je zou voor alle zekerheid (huishoud) handschoenen kunnen dragen tijdens het vlechten.

Overigens leuk idee om ijzerdraad te gebruiken voor een case. Heb er ook wel eens aan gedacht maar nooit uitgevoerd!

[ Voor 25% gewijzigd door kazz1980 op 07-11-2004 16:20 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
wat heeft de kwaliteit er nou weer mee te maken? van ijzer kan ik niets anders maken dan ijzer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Ik heb nog een beetje nagedacht over het gewicht van alleen het ijzerdraad gedeelte. Als ik idd ruim 350meter op een rol van .5kg zit zal het wel meevallen lijkt me: het deel dat bedekt word met ijzerdraad is ongeveer 1meter lang en 19cm hoog. Met ijzerdraad met een diameter van 1mm heb ik dan ongeveer 200 banen (horizontaal gezien) van 1meter lang. Reken er nog ongeveer een kwart bij voor de zekerheid en dan kom je echt wel onder de halve kilo.

Nou klinkt het eigenlijk best wel weinig als ik zo reken. Kan iemand een rekenfout ontdekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
ajampaniki schreef op 07 november 2004 @ 23:32:
Ik heb nog een beetje nagedacht over het gewicht van alleen het ijzerdraad gedeelte. Als ik idd ruim 350meter op een rol van .5kg zit zal het wel meevallen lijkt me: het deel dat bedekt word met ijzerdraad is ongeveer 1meter lang en 19cm hoog. Met ijzerdraad met een diameter van 1mm heb ik dan ongeveer 200 banen (horizontaal gezien) van 1meter lang. Reken er nog ongeveer een kwart bij voor de zekerheid en dan kom je echt wel onder de halve kilo.

Nou klinkt het eigenlijk best wel weinig als ik zo reken. Kan iemand een rekenfout ontdekken?
Ja... die 0,5 kilo voor 370 meter was voor aluminiumdraad. Staal is 3 keer zo zwaar bij hetzelfde volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 21-06 21:52
ehm 6+4=4 en 6???? 8)7
is het niet 2Fe2 + 3O2 = 2Fe2O3???

[ Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 08-11-2004 09:50 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ajampaniki schreef op 07 november 2004 @ 23:32:

Volgens mij kan dit niet. Even grof schattend: Een rolletje bij de bouwmarkt van 0.8 of 1 mm doorsnede weegt een paar honderd gram. Daar zit volgens mij 50m op.
Dus bij 370m (hoe kom je daar trouwens aan bij 200 banen van 1m lang?) kom ik op 7 of 8 rolletjes, dus een paar kilo. Deze schatting kan er volledig naast zitten, maar 370m in een halve kilo klopt volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
KifArU schreef op 08 november 2004 @ 10:13:
[...]

Volgens mij kan dit niet. Even grof schattend: Een rolletje bij de bouwmarkt van 0.8 of 1 mm doorsnede weegt een paar honderd gram. Daar zit volgens mij 50m op.
Dus bij 370m (hoe kom je daar trouwens aan bij 200 banen van 1m lang?) kom ik op 7 of 8 rolletjes, dus een paar kilo. Deze schatting kan er volledig naast zitten, maar 370m in een halve kilo klopt volgens mij niet.
Het gedeelte van mijn case waar ik ijzerdraad ga gebruiken is bij elkaar 1meter lang, en 20cm hoog.

Ik ga maar ff naar de dhz shop ff kijken wat ze daar hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Yofresh_750 schreef op 07 november 2004 @ 17:31:
wat heeft de kwaliteit er nou weer mee te maken? van ijzer kan ik niets anders maken dan ijzer hoor.
Goedkoop ijzerdraad is bij lange na geen puur ijzer maar bestaat voor een groot deel uit goedkoper materiaal dat vaak gevoeliger is voor corrosie.
Hoe duurder het ijzerdraad hoe hoger het daadwerkelijke ijzergehalte hoe minder de kans op roest.

En echt hoge kwaliteit ijzerdraad is ook nog eens behandeld om roest en/of corrosie tegen te gaan.
Over het algemeen is het verschil tussen cheap-ass ijzerdraad en hoge kwaliteit ijzerdraad maximaal enkele euri. Geef dat kleine beetje meer er dan aan uit - dan heb je er veel langer profijt van!

[ Voor 7% gewijzigd door kazz1980 op 08-11-2004 14:35 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Ik heb 50m ijzerdraad gekocht van 1mm dikte en ben maar aan de slag gegaan. Ik heb 5 stukken draadeind in een stukje mdf gezet om de 7.5cm. Ik heb nu ruim 10cm hoogte over een lengte van 30cm. Dus als ik over een lengte van een meter 20cm hoog wil halen zal ik toch wel iets van 300 meter moeten halen. bij elkaar ongeveer 25 euro.

Ik ben wel nog een paar problemen tegengekomen. De twee buitenste draadeinden gingen kromtrekken omdat daar het meeste kracht op staat. Ik kan dus wel de bovenste plaat er al op zetten, maar dan gaat het weven een heel erg stuk lastiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom gebruik je voor het weven niet gewoon lasdraad? Da's net zo sterk, maar een heel stuk flexibeler :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Nah het gaan niet echt om de flexibelheid, meer de hoeveelheid draad dat ik door de draadeinden moet slalommen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120557

KillaZ schreef op 08 november 2004 @ 09:48:
[...]

ehm 6+4=4 en 6???? 8)7
is het niet 2Fe2 + 3O2 = 2Fe2O3???
Welke Fe2? Ijzer komt niet met 2, dat doen H, N, F, O, Cl, Br en I.

Het volgende laat zien waarom je echt water en zuurstof nodig hebt.
Het roesten van ijzer:
Roest ontstaat doordat ijzer met zuurstof en water reageert. IJzerroest kan worden voorgesteld met de formule Fe2O3.nH2O. Dit proces verloopt in een aantal stappen:
1. ijzer wordt omgezet in Fe2+. Zuurstof is de oxidator, halfreactie: O2 + 2H2O + 4e- --> 4OH-.
2. ijzer(II)hydroxide slaat neer: Fe2+ + 2 OH- --> Fe(OH)2.
3. 4 Fe(OH)2 + O2 --> 2Fe2O3.3H2O + H2O.

Als tussenstap is overigens eerst nog even ijzer(III)hydroxide gemaakt, en daarvoor is het water nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 120557 op 08-11-2004 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:37

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

MadMarky schreef op zaterdag 06 november 2004 @ 17:19:
Onbewerkt ijzer zal vroeg of laat gaan oxideren (binden met zuurstof) waardoor het lelijk gaat worden.

edit: wtf deed dit bericht in de active topics lijst?

[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 29-03-2006 21:02 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127095

Anders kijk je eerst ff naar de datum voor je reageert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bor de Wollef schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 21:02:

edit: wtf deed dit bericht in de active topics lijst?
Anoniem: 127095 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 00:27:
Anders kijk je eerst ff naar de datum voor je reageert
En bedankt voor de mededeling, heel nuttig hoor :X
Zullen we dit topic nu weer gezellig laten wegzakken? Dank u.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 27-05 16:05
:X

[ Voor 99% gewijzigd door MeMoRy op 30-03-2006 13:16 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Toch maar ff een slotje, anders ben ik bang dat mensen deze blijven kicken...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.