Ik lees gegevens uit een database die ik vervolgens op mijn scherm willen tonen. Normaal gesproken niet zo'n probleem.
Sommige van die velden in de database mogen null zijn, maar als ik vervolgens ga testen of ze null zijn krijg ik 'rare' uitkomsten.
Hieronder wat probeerselen:
Ik krijg nu de foutmelding "Invalid use of null" op de laatste regel, maar geen andere msgbox van te voren. En wanneer ik in debug-mode dan de waarde bekijk is deze inderdaad null
Zet ik nu breakpoints voor elke regel, dan is de waarde van (callinfo!pro) wel een geldige String tijdens de eerste regel, maar krijg ik toch een msgbox "IsNull". Vervolgens springt de waarden naar null en krijg ik weer een melding op de laatste regel "Invalid use of null"
Dus met breakpoints:
Op welke manier moet ik nou testen of de waarde null is. Ik had al gekeken naar de verschillen tussen Nothing, Null en Empty maar ik kom er niet uit.
Het gaat hier om VB6.0, IsDBNull kan alleen in .net gebruikt worden.
Sommige van die velden in de database mogen null zijn, maar als ik vervolgens ga testen of ze null zijn krijg ik 'rare' uitkomsten.
Hieronder wat probeerselen:
code:
1
2
3
4
5
| If IsNull(callinfo!pro) Then MsgBox "IsNull" If callinfo!pro = Null Then MsgBox "= null" If callinfo!pro Is Nothing Then MsgBox "Is Nothing" If callinfo!pro = "" Then MsgBox "%leeg" MsgBox callinfo!pro |
Ik krijg nu de foutmelding "Invalid use of null" op de laatste regel, maar geen andere msgbox van te voren. En wanneer ik in debug-mode dan de waarde bekijk is deze inderdaad null
Zet ik nu breakpoints voor elke regel, dan is de waarde van (callinfo!pro) wel een geldige String tijdens de eerste regel, maar krijg ik toch een msgbox "IsNull". Vervolgens springt de waarden naar null en krijg ik weer een melding op de laatste regel "Invalid use of null"
Dus met breakpoints:
code:
1
2
3
4
5
| If IsNull(callinfo!pro) Then MsgBox "IsNull" 'Waarde is hier geldige String, maar toch msgbox If callinfo!pro = Null Then MsgBox "= null" 'Waarde is null, geen msgbox If callinfo!pro Is Nothing Then MsgBox "Is Nothing" 'Waarde is null, geen msgbox If callinfo!pro = "" Then MsgBox "%leeg" 'Waarde is null, geen msgbox MsgBox callinfo!pro 'Error: Invalid use of null |
Op welke manier moet ik nou testen of de waarde null is. Ik had al gekeken naar de verschillen tussen Nothing, Null en Empty maar ik kom er niet uit.
Het gaat hier om VB6.0, IsDBNull kan alleen in .net gebruikt worden.