[XP] Boot.ini absoluut niet aan te passen!

Pagina: 1
Acties:

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een nogal vrij wazig probleem.

Ik heb WinXP / 2000 Server installatie op mn pc staan in een multiboot.
Nu is er van de een op de andere dag, een nieuwe optie in mn boot menu erbij verschenen 'Microsoft Windows'. deze is er met geen mogelijkheid uit te krijgen, en deze staat als standaard ingesteld, met als gevolg dat mn pc steeds reboot als ik binnen 3 sec. geen ander besturingssysteem selecteer.

Nou zal je zeggen, geen probleem toch dan verwijder je die toch even uit je boot.ini? :?

WRONG!! deze komt totaal niet voor in mn boot.ini file!
Ik heb al diverse dingen geprobeerd (voor zover ik weet alles!)
Zo heb ik via eigenschappen van mijn computer alle dingen verwijderd uit mn boot.ini en alleen mn XP installatie erin laten staan.
Dit ook even geveriveerd en handmatig in mn boot.ini file gekeken, en alles is eruit.
Ik start opnieuw op, nog steeds dat boot menu met alle 3 de opties erin! :(
Boot.ini weer ge-opend, maar er staat nog steeds maar netjes 1 OS (winXP) in en verder is hij schoon.

Ik heb diverse command line tooltjes geprobeerd (Nieuwe MBR aangemaakt, Tooltje wat de geinstallerde os'sen zoekt en daar een nieuwe bootfile voor aanmaakt enz enz)
Maar dit allemaal zonder succes.
Ik krijg ook bij het installeren van een nieuw OS, (in dit geval de longhorn beta) foutmeldingen dat mn MBR/Bootfiles niet aangepast kunnen worden.
Ik wordt hier echt enorm moe van, en zelfs een her install van XP wil niet werken omdat die ook met een soortgelijke foutmelding komt.
Ik heb ook met Bootcfg gekeken in een command prompt maar die geeft ook gewoon aan dat alles netjes is.

* D3NN1S wordt er gek van!! :D

Een totale her-install zit er helaas niet in voor mij, want ik ga absoluut niet m'n schijf formateren!

Iemand ook maar enig idee?
Voor de volledigheid even de inhoud van mn boot.ini
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=5
default="Microsoft Windows XP Professional"
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Toch krijg ik 3 opties:

Microsoft Windows XP
Microsoft 2000 Server
Microsoft Windows

[ Voor 10% gewijzigd door D3NN1S op 06-11-2004 12:30 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je 3 opties krijgt, en dit is enkel je boot.ini kijk je naar de boot.ini op de verkeerde schijf :)

• D3NN1S
  • Niet online
elevator schreef op 06 november 2004 @ 12:36:
Als je 3 opties krijgt, en dit is enkel je boot.ini kijk je naar de boot.ini op de verkeerde schijf :)
nope :) dat heb ik er nog vergeten bij te zeggen, ik heb al een keer al mn schijven los gehad en alleen mn XP schijf erin laten hangen, maar met hetzelfde effect. dus helaasch ;(
En die XP schijf is trouwens ook de primary master schijf.

[ Voor 9% gewijzigd door D3NN1S op 06-11-2004 12:38 ]

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Meerdere partitities? Boot.ini op andere partitie?

• D3NN1S
  • Niet online
Vrijbuiter schreef op 06 november 2004 @ 12:45:
Meerdere partitities? Boot.ini op andere partitie?
Nope, dit is de enige partitie op deze schijf.
Neem maar van mij aan dat dit de ENIGE boot.ini file is welke op mijn pc, en dat maakt het probleem dus zo raar!
Het is net alsof ie niet de boot.ini leest maar een of andere bootfile ofzo, alsof er stiekem een andere bootmanager geinstaleerd is ofzo. alleen als ik dan een nieuwe MBR aanmaak met bijvoorbeeld fdisk /mbr zou dit verholpen moeten izjn. wat dus ook niet zo is. :)

• elevator
  • Niet online

elevator

Post de output van 'bootcfg /query' eens? :)

• D3NN1S
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Instellingen van opstartlader
--------------------
timeout: 5
default: Microsoft Windows XP Professional

Opstartvermeldingen
------------
Opstartvermeldings-id:                1
Beschrijvende naam:                   "Microsoft Windows XP Professional" 
Pad:                                  multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
Laadopties van het besturingssysteem: /fastdetect

Weird huh? ;) told you so! :P

• elevator
  • Niet online

elevator

Je zou eens 'bootcfg /default /id 1' kunnen uitvoeren (als administrator) - daarmee maak je je normale systeem weer default bootable.

Wel moet ik opmerken dat dit altijd een beetje risicovol is - met een beetje pech start het allemaal niet meer (al is die kans niet zo groot) :)

• D3NN1S
  • Niet online
elevator schreef op 06 november 2004 @ 12:56:
Je zou eens 'bootcfg /default /id 1' kunnen uitvoeren (als administrator) - daarmee maak je je normale systeem weer default bootable.

Wel moet ik opmerken dat dit altijd een beetje risicovol is - met een beetje pech start het allemaal niet meer (al is die kans niet zo groot) :)
_/-\o_ wow! je wilt niet weten hoelang ik hier al mee bezig ben :X al bijna een jaar! :D

hij doet het nu inderdaad :? maar wat het nou geweest is? heb jij een verklaring?
En krijg ik straks bij het installeren van een nieuw OS niet weer dezelfde problemen? :)

voorlopig is * D3NN1S je eeuwig dankbaar!

• elevator
  • Niet online

elevator

Je default wees naar een label en niet naar de ARC path (dus: default="Windows XP Professional" - als je nu kijkt naar je default zie je daar iets als "multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS").

Dit verklaart nog steeds niet waarom je 3 keuzes kreeg met daarin ook 2003 Server enzo, maar goed :)

• D3NN1S
  • Niet online
Misschien iets te vroeg gejuicht! :)

Ik kan nu inderdaad weer alles aanpassen in mn boot.ini en de instellingen neemt ie nu inderdaad over, dus tot zover goed.
Ga ik nu een nieuw OS installeren, komen ze (WIN XP prof, Longhorn beta) met een foutmelding dat het systeem een fout heeft veroorzaakt tijdens het aanpassen van de boot files.

Het gekke is, dat in eerste instantie de boot.ini tijdens de installatie wordt aangepast en ik zie ook tijdens het booten dat de 'windows xp setup' of 'windows longhorn setup' gekozen wordt.
Maar daarna, als het OS 'echt' geinstaleerd is, komt hij dus in de laatste stap met die foutmelding! ;(
Ik kan nu dus nog steeds geen nieuw OS installeren!

[ Voor 8% gewijzigd door D3NN1S op 06-11-2004 14:05 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ervanuitgaande dat je tot nu toe gewoon een editor pakt om je aanpassingen door te voeren: heb je al geprobeerd om 'm met msconfig (tabblad BOOT.INI, duh ;)) te wijzigen?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• D3NN1S
  • Niet online
Rataplan schreef op 06 november 2004 @ 14:15:
Ervanuitgaande dat je tot nu toe gewoon een editor pakt om je aanpassingen door te voeren: heb je al geprobeerd om 'm met msconfig (tabblad BOOT.INI, duh ;)) te wijzigen?
Zoals je hierboven kan lezen kan ik hem nu wel gewoon aanpassen dit is het probleem dus niet meer, nu krijg ik dus alleen tijdens de installatie van een nieuw OS bovenstaande foutmelding.

Ik heb zelfs tijdens de grafische installatie van XP (want zover komt ie dus!) na 3 mislukte pogingen
Op shift f10 gedrukt om een dos prompt te openen tijdens de insallatie, en nog even handmatig de boot.ini ge Attribt -s -r -h om ervoor te zorgen dat hij HOE DAN OOK schrijfbaar is. maar zelfs dit had geen suc6 :(

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

D3NN1S schreef op 06 november 2004 @ 14:19:
Zoals je hierboven kan lezen kan ik hem nu wel gewoon aanpassen dit is het probleem dus niet meer, nu krijg ik dus alleen tijdens de installatie van een nieuw OS bovenstaande foutmelding.
Het betreffende tabblad controleert ook of het boot.ini-bestand helemaal geldig is. Ik weet niet wat elevator's default-commando allemaal aan checks uitvoert maar het lijkt me handig om het iig even te controleren ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• D3NN1S
  • Niet online
Rataplan schreef op 06 november 2004 @ 14:25:
[...]
Het betreffende tabblad controleert ook of het boot.ini-bestand helemaal geldig is. Ik weet niet wat elevator's default-commando allemaal aan checks uitvoert maar het lijkt me handig om het iig even te controleren ;)
nou voor de zekerheid even gedaan, maar het maakt geen verschil hoor ;)
Pagina: 1