[Delphi] 15 Plaatjes cyclen vanuit listbox

Pagina: 1
Acties:

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ben nu al een tijdje aan de gang in delphi 6, en stuit nu op een probleem waar ik absoluut niet uitkom. Ik zal ff de situatie uitleggen:
Ik heb een form met 15 Images, namelijk Image1 t/m Image15.
Verder heb ik een FileListBox1 die (icm de property filter) een lijstje maakt van alle jpg's in een folder.

Het is nu de bedoeling dat de Image1-15 objecten worden gevuld door middel van de bestanden die in de listbox staan, en wanneer het meer dan 15 bestanden zijn, dat er dan door middel van een Timer object, de Images weer opnieuw gevuld worden.

Wanneer het einde van de FileListBox1 is bereikt, moet er weer vanaf het begin begonnen worden.

Hoe pak ik dit aan?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:53

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Wat heb je zelf al geprobeerd?

Je kan toch kijken hoeveel afbeeldingen er in je listbox staan en als dat er meer dan 15 zijn een startpositie zetten en de timer aanroepen? Timer gaat af, start positie checken, n en de afbeeldingen opnieuw tonen. Heb je dan nog afbeeldingen over dan de startpositie weer zetten en de timer opnieuw aanroepen. Geen nieuwe images meer, start positie op 0 en de timer ook opnieuw aanroepen.

Lijkt me nou niet zo'n moeilijk algoritme.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50
Kun je niet werken met zo'n image list geval? Elke keer loop je door die array heen en laat je in je Image zien?

|>

• spone
  • Niet online
ik heb een en ander geprobeerd met een for-loopje, en dan in de richting van aantalitems := FileListBox1.Items.Count - 1 te doen, maar dan komt iedere keer dezelfde jpg in hetzelfde plaatrje :?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• spone
  • Niet online
Ik ga er eens weer mee aan de gang, alvast bedankt voor jullie reacties :D

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 00:34

alienfruit

the alien you never expected

Waarom gebruik je niet gewoon TSearchRec, en zet je het resultaat in een array. Vervolgens doorloop je deze array, en roep de functie LoadFromFile aan van een TImage. Lijkt mij niet echt probleem.

Verwijderd

Waarom gebruik je geen thumbnail component ?

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

voor het cyclen door die images heen, is het misschien (zeker weten eigenlijk) makkelijker om een TObjectList te gebruiken. Dan kun je de items gewoon verschuiven door de eerste te verwijderen en een nieuwe toe te voegen. Daarnaast hoef je je in een TObjectList ook niet druk te maken om het vrijgeven (dat doet ie zelf).

Ik zou je ook aanraden om dan TGraphic te gebruiken. Dan kun je ook andere formaten ondersteunen naast JPEG, omdat TGraphic de abstracte basisklasse is voor alle grafische formaten.

Tot slot nog een kleine opmerking: de TFileListBox is een wel heel erg oud component en is volgens mij sinds D4 ofzo niet meer aangeraakt. Je bent beter af door op internet een mooie ListView voor files/folders te zoeken, of beter, een VirtualTree.

日本!🎌

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 00:34

alienfruit

the alien you never expected

TFileListbox? Hmm, volgens mij zijn er sinds Delphi 7 nieuwe file componenten hoor. Steve was er mee bezig geweest, alleen deze zijn nooit officieel goedgekeurd, en worden daarom niet ondersteund. Maar zijn wel beschikbaar. Zie de map "ShellControls" in Demos. Verder gebruikt Dlephi 7 ook de XPThemeMgr van dezelfde als VirutalTree.

[ Voor 16% gewijzigd door alienfruit op 06-11-2004 21:40 ]

Pagina: 1