Beste tweakers,
Ik heb hier een Supermicro Superserver 5013S-8 draaien. 2x 72GB in Raid-1 op een Adaptec 2010S controller. De schijven zijn hot-swab.
Nu is 1 van de 2 schijven defect geraakt en hier heb ik nu een andere voor.
Wat ik gedaan heb is de oude schijf eruit trekken en de nieuwe erin.
De Adaptec storage manager gestart en daar zag ik dat de nieuwe schijf een ander ID heeft dan de schijf die ik eruit heb gehaald, waardoor deze dus niet automatisch van het Raid-1 uitmaakt.
Ik kan de nieuwe schijf wel als Hotspare aanmaken maar gaat het dan werken?
De schijf die nog werkt zit op bus 0 en heeft ID 0, de oude schijf had ID 2
De nieuwe schijf zit ook op bus 0 maar heeft ID 1
Het deleten van de array is volgens mij geen optie omdat ik dan alle data kwijt ben, toch? Alles staat wel op backup maar het duurt me te lang om die richting uit te gaan.
Of had ik eerst de oude schijf uit het array moeten verwijderen?
Zoveel ervaring heb ik nog niet met Raid dus ideeën en suggesties zijn meer dan welkom!
Ik heb hier een Supermicro Superserver 5013S-8 draaien. 2x 72GB in Raid-1 op een Adaptec 2010S controller. De schijven zijn hot-swab.
Nu is 1 van de 2 schijven defect geraakt en hier heb ik nu een andere voor.
Wat ik gedaan heb is de oude schijf eruit trekken en de nieuwe erin.
De Adaptec storage manager gestart en daar zag ik dat de nieuwe schijf een ander ID heeft dan de schijf die ik eruit heb gehaald, waardoor deze dus niet automatisch van het Raid-1 uitmaakt.
Ik kan de nieuwe schijf wel als Hotspare aanmaken maar gaat het dan werken?
De schijf die nog werkt zit op bus 0 en heeft ID 0, de oude schijf had ID 2
De nieuwe schijf zit ook op bus 0 maar heeft ID 1
Het deleten van de array is volgens mij geen optie omdat ik dan alle data kwijt ben, toch? Alles staat wel op backup maar het duurt me te lang om die richting uit te gaan.
Of had ik eerst de oude schijf uit het array moeten verwijderen?
Zoveel ervaring heb ik nog niet met Raid dus ideeën en suggesties zijn meer dan welkom!