WLAN Etech kaart installeren

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik probeer mijn WLAN kaart te installeren op mijn server onder slackware 10 maar krijg hem niet goed aan de praat.
Ik heb de drivers gecompileerd zonder fouten en kan ze ook starten zonder problemen. De kaart komt ook netjes 'up' en kan hem een ip geven enzo.
De lampjes op de kaart gaan even enkele seconden knipperen en vervolgens gaan ze uit als ik de kaart met iwconfig/ifconfig aanroep. Ik heb het ooit al eens aan de praat gehad op een andere machine maar dat werkte ook niet echt lekker (zie WLAN op p166). Maar nu lijkt hij dus nog minder te doen.
Ik krijg ook vreemde meldingen in mijn logboek:
code:
1
2
3
rt2400 acknowledge PROMISC off
***RT2400***: !!! MLME busy, NIC will be reset!!!
rt2400 acknowledge PROMISC off

Ik heb de rt2400 driver gebruikt: http://rt2400.sourceforge.net/
De wlankaart: http://www.e-tech.nu/Product_Detail/1117/N
Systeem: AMD thunderbird 800, 256mb, 4gb, 2x 10mbit lan, wlan

Actievatie scriptje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
DEVICE=ra0
BOOTPROTO=static
ONBOOT=yes
CHANNEL=13
ifconfig ra0 up
iwconfig ra0 mode Ad-Hoc

#key and encryption optional
#iwconfig ra0 enc restrict

#setting the essid starts scanning
iwconfig ra0 essid "Dondervogel WIFI"
iwconfig ra0 channel 13

lsmod:
code:
1
2
3
4
5
6
Module                  Size  Used by    Not tainted
ipt_MASQUERADE          2328   4  (autoclean)
iptable_nat            26438   1  (autoclean) [ipt_MASQUERADE]
ip_conntrack           35072   0  (autoclean) [ipt_MASQUERADE iptable_nat]
ip_tables              15872   4  [ipt_MASQUERADE iptable_nat]
rt2400                 68576   1  (autoclean)

lspci:
code:
1
2
lspci | grep RT2400
00:0a.0 Network controller: RaLink Wireless PCI Adpator RT2400 / RT2460

Ik heb geen accesspoint, dus adhoc mode.
Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen en vertellen wat ik nou fout doe en of ik duidelijk ben zo ;)

[ Voor 9% gewijzigd door robbertb op 05-11-2004 23:48 ]

• robbertb
  • Niet online
niemand?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

E-Tech producten zijn een ramp onder linux :(. De enige suggestie die ik je kan geven is: koop een wifi kaart van een supported, bekend merk.

• robbertb
  • Niet online
RickJansen schreef op 07 november 2004 @ 13:46:
E-Tech producten zijn een ramp onder linux :(. De enige suggestie die ik je kan geven is: koop een wifi kaart van een supported, bekend merk.
Probleem is alleen dat ik de kaart al paar maanden heb, en ik me dus niet kan beroepen op de "niet goed geld terug"-garantie ben ik bang:( Of zou Norrod toch willen ruilen als ik de situatie uitleg?
Ik dacht zal wel aan mij liggen.
Maar ehm, het moet toch mogelijk zijn lijkt me?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

e-tech heeft t ding echt niet zelf gemaakt, ze hebben er alleen een sticker op geplakt. ik denk dat ie op zich best aan de praat te krijgen moet zijn. je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken of knoppix er wat mee kan. zo niet dan zegt dat niet dat het niet kan, maar wel dat het best nog eens lastig kan worden. als dat wel werkt moet je proberen het ding ook in slackware aan de praat te krijgen, wat ook niet eens zo makkelijk zal zijn, maar zeker mogelijk.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• robbertb
  • Niet online
smokalot schreef op 07 november 2004 @ 19:47:
e-tech heeft t ding echt niet zelf gemaakt, ze hebben er alleen een sticker op geplakt. ik denk dat ie op zich best aan de praat te krijgen moet zijn. je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken of knoppix er wat mee kan. zo niet dan zegt dat niet dat het niet kan, maar wel dat het best nog eens lastig kan worden. als dat wel werkt moet je proberen het ding ook in slackware aan de praat te krijgen, wat ook niet eens zo makkelijk zal zijn, maar zeker mogelijk.
Ja zoals ik al zei heb ik ooit al es verbinding ermee gehad. Maar nu dus verder mee gaan experimenteren op nieuwere bak en nieuwere versie van de driver. Dus ik dacht dat zal wel beter werken.
Maar niemand heeft een idee hoe ik dit nou verder op kan lossen?
Ik weet niet of knoppix gebruiken tot een oplossing zou komen.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Knoppix heeft een hele goede hardwaredetectie.
Maar de meeste kaarten die ik ben tegengekomen (ongeacht het label ;) ) zijn zogenaamde Prism ][ kaarten, voor deze kaarten heb je de orinoco driver nodig, voor zover ik weet werkt dat in ieder geval bij de 2.6 kernel, de driver die je dan moet laden met modprobe heet orinoco_pci

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• robbertb
  • Niet online
moto-moi schreef op 07 november 2004 @ 23:34:
Knoppix heeft een hele goede hardwaredetectie.
Maar de meeste kaarten die ik ben tegengekomen (ongeacht het label ;) ) zijn zogenaamde Prism ][ kaarten, voor deze kaarten heb je de orinoco driver nodig, voor zover ik weet werkt dat in ieder geval bij de 2.6 kernel, de driver die je dan moet laden met modprobe heet orinoco_pci
ja maar volgens mij heb ik geen prism-kaart (zie startpost).. daarnaast gebruik ik 2.4 kernel..
Maar knoppix is toch linux op een bootcd? maakt hij dan ook ergens een initscript aan voor mn wifi?
Maar hij wordt dus ook wel goed gedetecteerd alleen zo kan ik er neit zo veel mee.

• smokalot

smokalot

titel onder

welke driver werkt zou je dus uit kunnen zoeken met knoppix. daar wordt waarschijnlijk automatisch een driver geladen, en waarschijnlijk werkt die. jij hoeft alleen maar af te kijken welke driver dat is en die daarna ook gebruiken. knoppix heeft ook een configuratiescript voor je wifi, hij probeert eerst of ie met de standaardconfig ergens verbinding kan maken, maar je kunt ook met de hand instellen wat ie moet doen.

als ik het zo lees zou het ook goed kunnen dat dat ding simpelweg niet zo goed ondersteund is door linux hoor, dus dan kan knoppix er ook niets mee.

• robbertb
  • Niet online
smokalot schreef op 08 november 2004 @ 03:16:
welke driver werkt zou je dus uit kunnen zoeken met knoppix. daar wordt waarschijnlijk automatisch een driver geladen, en waarschijnlijk werkt die. jij hoeft alleen maar af te kijken welke driver dat is en die daarna ook gebruiken. knoppix heeft ook een configuratiescript voor je wifi, hij probeert eerst of ie met de standaardconfig ergens verbinding kan maken, maar je kunt ook met de hand instellen wat ie moet doen.

als ik het zo lees zou het ook goed kunnen dat dat ding simpelweg niet zo goed ondersteund is door linux hoor, dus dan kan knoppix er ook niets mee.
Maar volgens mij heb ik de juiste driver wel. Hij wordt ook wel herkend en kan hem instellen alleen werkt hij niet.

• smokalot

smokalot

titel onder

robbertb schreef op 09 november 2004 @ 20:20:
[...]

Maar volgens mij heb ik de juiste driver wel. Hij wordt ook wel herkend en kan hem instellen alleen werkt hij niet.
als jij zeker weet dat het ding kan werken zou ik schematisch te werk gaan:
pak dezelfde kernelversie als knoppix (als het daar wel werkt), test, als het nog niet werkt probeer na te gaan waar er essentiele verschillen zitten, in hotplug, i{f,w}config, wireless-tools, configuratiebestandjes, enz. kijk naar wat voor output dmesg of /var/log/{syslog,messages} geeft onder knoppix en vergelijk dit met je eigen installatie.

in mijn herinnering is slackware een vreselijke distro om dit soort dingen op te lossen, maar ik weet niet of dat aan slackware ligt of aan mij, ik was toen een stuk minder ervaren...

• robbertb
  • Niet online
Ik heb Knoppix geprobeerd... maar dat leverde me niks op. Hij vond wel me LAN kaartjes maar mijn WLAN deed hij niks mee... iwconfig geeft aan dat er geen kaarten zijn met wireless.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-02 23:09

Tuxie

En WeL nU!

Jouw kaart is een rtl8180 chipset. Er zijn geloof ik geen native drivers voor, waarschijnlijk is ie alleen aan de praat te krijgen met ndiswrapper.

http://ndiswrapper.sourceforge.net

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

http://sourceforge.net/projects/rtl8180-sa2400/
Er staat nog een bug open voor de rt2400 dat hij niet in adhoc mode draait zonder accesspoint.

[ Voor 53% gewijzigd door it0 op 15-11-2004 13:24 ]

• robbertb
  • Niet online
it0 schreef op maandag 15 november 2004 @ 13:20:
http://sourceforge.net/projects/rtl8180-sa2400/
Er staat nog een bug open voor de rt2400 dat hij niet in adhoc mode draait zonder accesspoint.
Ik zie die bug anders nergens staan.. maar ik zal er wel overheen kijken..,.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Het ging om deze bug http://sourceforge.net/tr...oup_id=107832&atid=648844 maar blijkbaar is die gefixed. al even niet gekeken..

Ik zou anders nog eens door hun bugs heen kijken of klagen op het forum
Pagina: 1