We hebben een probleem. 'We' in dit geval zijn de 19 bewoners van een studentenhuis in Leiden. Het probleem is errug simpel: we worden telefonisch zo'n 100 keer of meer per dag lastig gevallen door een ex-vriendje van een ex-huisgenote. Die gast is een beetje gestoord, erg primitief, en niet mee te praten. 2 onderzoeken van de KPN hebben uitgewezen dat 'ie nu alleen nog met mobieltjes ons lastig valt; KPN kan hier ook nix aan doen, politie staat al even machteloos. Het nemen van nieuwe nummers (het gaat om 2 lijnen) is ook niet echt een optie, want met 19 bewoners kan het niet echt lang geheim blijven.
Waar ik nu aan zat te denken wat het volgende: ik smijt een analoog modem in mijn computje, gooi hem op de telefoonaansluiting en laat ieder telefoontje wat binnenkomt ZONDER caller id (waaronder dus ook onze stalker) een berichtje horen dat ze hun caller id aan moeten zetten en dan terugbellen, of dat ze een boodschap mogen inspreken. Alle andere telefoontjes (dus MET caller id) moeten de telefoon (of compu) laten rinkelen, zodat wij de telefoon alleen dan horen en opnemen.
Afijn, heel verhaal; waar het op neerkomt is:
- wie weet welke modems de KPN call-id functionaliteit ondersteunen
- wie weet welke software ik het best kan gebruiken (liefst gratis of 'gratiz'...) om incoming calls zonder caller id naar een voicemailbox te sturen en met caller id naar onze standaard telefoon te sturen.
Iedere suggestie is van harte welkom.
Leo
Waar ik nu aan zat te denken wat het volgende: ik smijt een analoog modem in mijn computje, gooi hem op de telefoonaansluiting en laat ieder telefoontje wat binnenkomt ZONDER caller id (waaronder dus ook onze stalker) een berichtje horen dat ze hun caller id aan moeten zetten en dan terugbellen, of dat ze een boodschap mogen inspreken. Alle andere telefoontjes (dus MET caller id) moeten de telefoon (of compu) laten rinkelen, zodat wij de telefoon alleen dan horen en opnemen.
Afijn, heel verhaal; waar het op neerkomt is:
- wie weet welke modems de KPN call-id functionaliteit ondersteunen
- wie weet welke software ik het best kan gebruiken (liefst gratis of 'gratiz'...) om incoming calls zonder caller id naar een voicemailbox te sturen en met caller id naar onze standaard telefoon te sturen.
Iedere suggestie is van harte welkom.
Leo